Bild
Nästa artikel

Saabs återförsäljare ska sälja Spyker

Nyheter

Spyker C8 Aileron och Saab 9-5 ska säljas under samma tak. Spyker börjar nu använda sig av Saabs återförsäljare.

Spyker är i dag en liten spelare på bilmarknaden.

Under 2009 sålde Spyker endast 36 bilar.

Delar återförsäljare
För att växa planerar Spyker att utöka återförsäljarnätet genom att ta del av Saabs handlare.

Det säger Spykers vd, tillika Saab Automobiles styrelseordförande, Victor Muller till nyhetsbyrån Bloomberg.

Planen är att under 2010 sälja Spyker från 60 handlare världen över, vilket kan jämföras med dagens 35.

Under 2011 ska antalet återförsäljare vara 90, uppger Victor Muller.

Kontraster i bilhallen
Det innebär att Saab 9-3 och Saab 9-5 får sällskap av supersportbilen Spyker C8 Aileron i framtiden.

Bilen har en 4,2-liters V8 som ger 400 hästar under huven och kostar ungefär två miljoner kronor i USA.

Med fler återförsäljare hoppas Spyker kunna vända förlust, vilket varit fallet de senaste fem åren, till vinst.

Diskutera: Vad tycker du om Spykers inträde hos Saabs återförsäljare?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Archer
2010-06-04 11:54

Kan nog vara en god idé för att åtminstone locka folk till Saabhandlarna och sedan när de inser att de inte har råd så köper de en Saab istället:)

#1
Saabnisse
2010-06-04 12:00

Det måste ju vara trevligare att se en Spyker vid sidan av Saab än en Daewoo med Chevroletmärke.

#1
Smithy
2010-06-04 16:13

Ja men det här är väldigt bra. Jag menar, då har man ju lite att komma med i konkurrens till Merca och Porsche på andra sidan gatan, de glänsande små skapelserna.
Sen får de väl sätta upp stora flaggor så att folk med money over the average kan ta sig en titt.

#1
Jarl
2010-06-04 17:46

"Under 2009 sålde Spyker endast 36 bilar" Galet många - eller cirka 10 mer än av SAAB gjorde.

#1
Lasse
2010-06-04 19:28

Jarl, jag hörde på radion att dina föräldrar letar efter dig!

#1
Sam
2010-06-04 22:29

Lasse:
Om jag inte hörde fel var det dagispersonalen som letade efter Jarl. Men å andra sidan får vi nästan hoppas att de inte hittar honom...

#1
Jarl
2010-06-05 03:52

Kul att leka med både Lasse och Sam, tyvärr glömde ni både hink och spade kvar i sandlådan.

#1
Jarl
2010-06-05 04:04

Daewoo med Chevroletmärke? Opel med Saabmärke? Vad är skillnaden? Saab - kvasimärket nummer ett!

#1
Nils
2010-06-05 08:45

Kul!
Det kommer locka folk till butiken.
Sportbilen kommer höja statusen på SAAB´s återförsäljare. En premiumbil en lyxsportbil, nu fattas bara en bra lågprisbil, så har man nästan täckt hela segmentet. Varför inte en Tata Nano Europa, när de kommer. Eller en billig Kina SAAB, för oss som inte har så mkt pengar. Intressant är det iallafall. Müller han har iallafalll vilja att göra nåt med SAAB. Han imponerar med sin energi, hoppas det går bra för SAAB.

#1
Peter i Sydney
2010-06-05 13:30

Ett mycket bra drag. Saab behöver en inropare. Däremot tror jag att det vore helt fel att ta fram en billig småbil. Det går inte att tjäna pengar på billiga bilar i de kvantiteter Saab rör sig med. Möjligen en svindyr småbil typ Mercedes B-klass för folk med mer pengar än förstånd.
De som inte har råd får väl köpa begangnat istället.

#1
Lasse
2010-06-05 16:59

Jarl! Mina småbarn vill ha tillbaka hink och spade... Det är fult att stjäla!

#1
pg
2010-06-09 11:51

Då frågar jag mig, vilka firmor kommer att få en sådan bil att visa i skylten annat än på bild? Det tillverkas ju så få bilar av detta märke, att de inte räcker ens till handlarna i Sverige. Och vem betalar för att ha en bil i miljonklassen i skylten? Ledningen tycks sväva i det blå?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.