Bild
Nästa artikel

Volvo vill värva Jan Åke Jonsson

Nyheter

Saabschefen Jan Åke Jonsson är en av kandidaterna till jobbet som vd för Volvo. Volvos mål är att presentera en ny chef när Geely tar över i augusti.

Volvo vill att Saabchefen Jan Åke Jonsson byter Trollhättan mot Torslanda.

Dagens Industri rapporterar på onsdagen att Jan Åke Jonsson finns med som kandidat på rekryteringslistan för jobbet som ny vd för Volvo.

"Jag har lovat att stanna"
Jan Åke Jonsson uppges vara ett av en handfull namn som är aktuella att ta över efter nuvarande Volvochefen Stephen Odell.

Enligt Dagens Industri är Volvos mål att ha klart med en ny vd tills kinesiska Geely tar över företaget i augusti.

Jan Åke Jonsson säger dock att hans framtid finns på Saab.

- Jag har lovat Victor Muller att stanna på Saab en längre tid, säger han till tidningen.

Flera aktuella namn
Det har länge varit känt att Stephen Odell är på väg att lämna Volvo.

Tidigare medieuppgifter har gjort gällande att Stephen Odell är på väg mot en chefsposition inom Ford Europe.

Andra kandidater som cirkulerat i spekulationerna är Ola Rollén, vd för Hexagon, Johan Malmqvist, vd för Getinge, Håkan Samuelsson, tidigare vd för lastbilstillverkaren MAN, och Steven Armstrong, operativ chef på Volvo.

Diskutera: Tror du att Jan Åke Jonsson lämnar Saab för Volvo?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-02 14:01

Det vore tråkigt för Saab om Jan Åke Jonsson byter "sida" - hoppas han stannar på Saab.

#1
JAN
2010-06-02 14:04

Jonsson lämnar inte Saab med tanke på vad som hänt det senaste året. Han är galjonsfiguren som ska leda Saab till framgång - eller hela vägen till kyrkogården.

#1
Gösta
2010-06-02 14:17

Tror inte Jonsson är aktuell för Volvo. Varför inte tillsätta någon kompetent tidigare politiskt aktiv inom partiet. Björn Rosengren exempelvis.

#1
Lennart Sandling
2010-06-02 14:39

Hoppas inte detta, Jan-Åke Jonsson är starkt förknippad med Saab och en som verkligen brinner för trollhätteföretaget. Men om Spyker köper Volvo också så kanske... :-)

#1
Christer W.
2010-06-02 15:04

Roligt att DI säger att det är "uppgifter" till DI som säger detta, och i sin tur citerar ViB Dagens Industri som att det då är en sanning. Väldigt seriös journalistik i det här landet numera.

#1
Blixten
2010-06-02 15:10

Inte en chans att Jan Åke Jonsson lämnar SAAB eftersom han älskar och brinner för just SAAB.

#1
Ironi - Gösta?
2010-06-02 15:25

Gösta, Din ironi är i och för sig rolig men det finns nog en risk att någon tror Du menar allvar!

#1
Gösta
2010-06-02 15:44

Det är inte ironi. Det finns flera alldeles ypperliga kandidater som varit verksamma i partiet. Varför inte Göran Persson till exempel, han har ju visat intresse för en karriär inom näringslivet. Med någon ur partiet som VD vet vi att företaget kommer drivas med en sund värdegrund. Och det skulle gynna oss alla i landet Sverige.

#1
Saabnisse
2010-06-02 16:19

Gösta, jag trodde också att det var ironi, men du förnekar tydligen det och nu när du föreslår Björn Rosengren begriper jag lättare fånigheterna i dina tidigare kommentarer.
Björn Rosengren, som fixade Teliaaktien utan att köpa några själv och lurade halva svenska folket.

#1
Erik F
2010-06-02 16:44

Ett Saab utan Jan-Åke är inget Saab, och det tycker jag som inte ens gillar bilmärket. Det han gjort för företaget och regionen här är stort.

#1
Roy
2010-06-02 16:57

Jag tror nog att han blir kvar hos Saab.
Samtidigt måste det kännas skönt att vara efterfrågad med tanke på de som skrek om "Bagdad-Bob" inte minst i AM&S:s läsarspalter.

#1
Jes
2010-06-02 18:58

Jonsson gör nog som vi alla skulle göra. Tar högsta budet!

#1
Markus
2010-06-02 21:07

"Bagdad Bob" kallas han bara av de Saabhatare som inte klarar av att Saab har en VD som är obotlig optimist. Borde ha blivit offentligt avfärdat som trams för länge sedan.

#1
Lägerleffe
2010-06-02 21:07

Så mycket pengar finns inte så att Jan-Åke skulle sälja sin själ. Ända sedan hans första praktikdagar på Ana i Nyköping har han blivit impregnerad med Saab i hjärna, kropp och själ. Det är den impregneringen och inställningen som har hållit Saab vid liv under de svåååra dagarna. Jan-Åke skulle aldrig kunna se sig själv i spegeln om han hoppade till en konkurrent - oavsett hur tung plånboken skulle bli av en flytt.
Förresten, varför skulle han byta till ett utlandsstyrt Volvo? Han har ju nyligen kämpat sig och sitt företag fria från GMs strypgrepp.
Tro, kärlek och frihet väger alltid tyngre än all världens pengar. Och det är aldrig fel att kunna möta sin spegelbild med rak rygg. Varje morgon.

#1
Fredde
2010-06-02 22:47

Klart att han ska stanna på Saab..... Själv överväger jag att välja Saab nästa gång. Tycker de är driftiga och har kämpaglöd de där två(han och holländaren), vilket betyder att de kommer att lyckas......kör på bara, plattan i mattan....

#1
Per
2010-06-03 00:15

Trodde inte han hade sådan kompetens att han kunde bli värvad till Volvo. Trodde mer att han var galjonsfigur som någon skrev.

#1
Krille
2010-06-03 00:33

Åke är tydligtvis en mycket kompetent person, bra för SAAB. Tänkte på alla som har klagat på honom.

#1
pg
2010-06-04 21:49

Jag tror inte för ett ögonblick att Jan Åke är intresserad av Volvo.
Så som han brunnit för Saab, har ingen tidigare chef för ett tillverkningsföretag i Sverige. Han har hela tiden visat en cool image, och jag tror det är hans förtj'änst att en utländsk intressent köpt in sig i företaget.
Man kunde väl inte undgå att se uttrycket i hans ögon när affären offentliggjordes.
Inte har han hjärta att svika Saab.

#1
Pelle
2010-06-07 12:55

Allt har ett pris, så även J-Å. Kanske bra med lite korsbefruktning = bra för Volvo.

#1
StigRoger
2010-06-13 14:17

Till Lägerleffe !
Dina synpunkter är mycket vettiga ( i motsats till
många andra kommentarer i detta forum ! )
Hoppas JÅJ blir kvar i många år - vem annars kan
få personalens och ÅF:s fulla förtroende i den tuffa
tid som nu kommer ?

#2
2011-03-29 00:08

Det gick ju som det gick med det ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.