Bild
Nästa artikel
Nyheter

Hemlig ägare tar över 40 procent av Volvo

Publicerad 24 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Geely är inte ensamma i köpet av Volvo. Investmentbolaget Daqing som ägs av kinesiska staten blir stor delägare.
Under tredje kvartalet i år ska affären om Volvo Personvagnar mellan Ford och Geely avslutas.

Men nu avslöjas en tredje part som finns med i affären.

Statlig ägare

I ett dokument som skickats till Europeiska kommissionen finns kinesiska investmentbolaget Daqing listad som delägare.

Företaget ägs av staden Daqing i nordöstra Kina, där stora oljefyndigheter finns.

TV4:s Ekonominyheterna rapporterar att Daqing tar över ungefär 40 procent av Volvo.

- Det här innebär en ekonomisk trygghet för affären, säger Olle Axelson, informationschef på Volvo, till TT.

Ställer motkrav

Tidigare tvivel om att Geely inte skulle ha tillräckliga ekonomiska muskler för att köpa Volvo kan nu vara undanröjda.

Beskedet innebär också att Volvo får starkare koppling kinesiska staten och det styrande kommunistpartiet.

Daqing uppges dessutom kräva att få bestämma var en kinesiska Volvo-fabrik ska placeras.

Sannolikt blir detta i just Daqing.

Huvudägaren Geely har tidigare intygat att inga jobb ska försvinna från Volvos nuvarande anläggningar.

Diskutera: Bra eller dåligt att ett statligt kinesiskt företag blir delägare i Volvo?

Kommentarer

#1 • 24 juni 2010
Mr Colt (not verified)
Detta tyder på att mina källor inom Volvo PV har haft rätt,affären kommer inte gå igenom pga att Ford inte vill sälja och har därför valt en svag köpare som nu slänger in nya delägare som Ford "inte kan acceptera".
Framtiden får avgöra om dom har helt rätt.
#2 • 24 juni 2010
Blixten (not verified)
Vad ska informationschef Olle Axelson säga? Vem som helst inser ju att denna affär är en katastrof för VOLVO både för varumärket och framtida fordonsproduktion i Sverige. Det skulle inte förvåna mig om kinesiska staten hela tiden befunnit sig i bakgrunden för att nu träda fram och få direkta ägarintressen i VOLVO. Svenska staten borde tillsammans med en privat aktör köpt upp VOLVO som nu reas ut. Då hade VOLVO fått en stabil svensk ägare och staten hade med lätthet kunnat sälja sin ägarandel och gått med vinst. VOLVO säljer nu bilar som aldrig förr och går återigen med vinst. Tyvärr är det kommunistdiktaturen Kina som äger VOLVO som snart är ett minne blått i Sverige.
#3 • 24 juni 2010
Raphael (not verified)
Om svenska staten hade köpt Volvo så hade de (vi) varit tvungna att köpa SAAB också för att undvika kritik från arbetarrörelsen och facken för att man köper det ena men inte det andra. Och eftersom SAAB och Volvo är bittra konkurrenter så hade det inte fungerat med en gemensam ägare. Jag tror inte på att svenska staten ska äga industrin i Sverige, då får vi ju som de hade det i Sovjet. Det har ju visat sig vara hämmande för Lada, Moskvitch, Tatra, Skoda och de andra...
Skoda blommade ut först när staten sålde märket.
#4 • 25 juni 2010
Krille (not verified)
Vill bara påminna om att Renaults huvudägare sedan länga varit franska staten. GM har också indirekt blivit uppköpta av skattemedel. Samtidigt är det en sak att rädda ett företag med skattemedel och en sak att helt ta över det.
#5 • 25 juni 2010
Blixten (not verified)
Franska staten har starka ägarintressen i sin fordonsindusti. Citroen är är i dag en mycket framgångsrik fordonstillverkare som har statligt ägande. Även tyska staten har ägarintressen i volkswagen. Att svenska staten aktivt gått in som delägare. Jag ser hellre ett svenskt statligt inflytande i VOLVO en kineskommunistiskt inflytande.
#6 • 28 juni 2010
Per (not verified)
Hoppas att affären ännu går att stoppa. Vad har en kommunistdiktatur för intresse av att tjäna pengar?
Kommunist igår, kapitalist idag. Vi får hoppas att det inte blir så. Pengarna och jobben behövs här i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.