Bild
Nästa artikel

Geelys nya Rolls-Royce

Nyheter

Volvos nya ägare presenterar nu en ny version av limousinen Geely GE. Bilen har tidigare anklagats för att vara en ren kopia av Rolls-Royce Phantom.

Det krävdes inget tränat öga för att se att Geely GE var snarlik Rolls-Royce Phantom när den kinesiska limousinen presenterades förra året.

Efter premiären under bilsalongen i Shanghai hotade den brittiska lyxbilstillverkaren att stämma Geely.

Rundare former
Nu har Volvos nya ägare tagit fram en ny version av den 5,3 meter långa lyxbilen.

Nästa vecka visas bilen upp på Pekings bilsalong, då med stora förändringar.
 
Geely GE har fått rundare former och framför allt fronten har reviderats.

Där har strålkastarna bytts ut och den överdimensionerade grillen formats om.

Mindre lik
Kort sagt har bilen anpassats för att skilja sig från Rolls-Royce lyxbil.
 
Inuti kupén har Geely slopat idén med endast en stol i baksätet.

Istället blir GE mer praktisk med två till synes bekväma säten.

Geely GE är en av 59 bilar från Geely som ställs ut på salongen i Peking.

Diskutera: Vad tycker du om nya Geely GE?

Taggar: Nyheter, Rolls-Royce

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-15 14:48

Den blev ju inte direkt snyggare nu. Lite oroväckande att Volvos nya ägare sysslar med sådana här plagiat. Snart ser väl Geelys budgetbilar ut som Volvomodeller?

#1
...
2010-04-15 15:15

Haha där snackar vi benutrymme!!

#1
Jarl
2010-04-15 15:41

Tur man inte kör Volvo! Skulle skämmas ihjäl.

#1
Dojo
2010-04-15 16:11

Ser inte bra ut ur Volvoperspektiv.

#1
Roy
2010-04-15 20:37

Nog var det en oblyg kopia av Rollsen, allt - men inte nu. Fast det är ju synd att påstå att den blivit snyggare - i all fall inte det tillbakadragna frontgrinet.
Är det en kopia av Rolls Royce beträffande egenskaperna - då har man verkligen lyckats! (Men skulle inte tro det...)

#1
Owe
2010-04-15 20:40

"Volvos ägare"
Volvo ägs idag 15/4 av Ford!!
Geely tar, om allt går som beräknat, över Volvo någon gång under tredje kvartalet (september?)

#1
Owe
2010-04-15 20:40

"Volvos ägare"
Volvo ägs idag 15/4 av Ford!!
Geely tar, om allt går som beräknat, över Volvo någon gång under tredje kvartalet (september?)

#1
Owe
2010-04-15 20:42

Blev dubbla kommentarer!
Borde någonstans stå: "Dubbelklicka inte!!"

#1
Greger
2010-04-15 20:42

Ser ut som när Kinas president gapskrattar! ;-)

#1
Hasse
2010-04-15 21:13

Det känns inte alls bra. Nu blir jag riktigt orolig för Volvo.

#1
jan edman
2010-04-15 23:27

Hur kan ni vara så oroliga klart att volvo blir kvar i sverige svälj inte allt som skrivs..ofta utryckta meningar ur ett sammanhang för att skapa ett scoop.

#1
Saabnisse
2010-04-16 00:39

Jan Edman
Du har säkert rätt, Volvo blir kvar i Sverige, i fem år eller så.
Sedan är det nog i Kina som det tillverkas flest Volvo förutom kanske en sammansättningsfabrik i Rumänien för den europeiska marknaden.
Hur som helst så kanske det här ger en inblick i Volvos nya design.

#1
Uwe
2010-04-16 12:18

Nya S80, blir vräkigt värre på uppfarten i 'radhuslängan'. Ser lovande ut för Volvo...

#1
Peter i Sydney
2010-04-16 17:53

Jag tycker att Geely GE ser mycket trevlig ut. Den unika grillen ger bilen en personlighet som många bilar saknar. Kommer säkert att sälja bra i Asien.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.