Bild
Nästa artikel

Spykers köp av Saab helt klart

Nyheter

Sista avtalen har nu skrivits under, allt är klart. Spyker köper Saab och därmed har företagets 20 år inom GM fått ett slut.

Klockan 16.30 den 23 februari 2010 innebär en milstolpe för svensk fordonsindustri.

Tidpunkten innebär slutet för Saab som en del av GM.

Spyker och GM skrev då under de sista avtalen och genomförde därmed ägarbytet av Saab.

Affären i hamn
Beskedet innebär också slutet på en lång och omständlig process.

- Med en välgrundad affärsplan på plats ser vi nu fram emot att arbeta med Saabs ledning och realisera den planen och ta fram nya produkter till våra kunder, säger Spykers vd Victor Muller i ett pressmeddelande.

- Riktiga Saabar. Saab-Saabar.

Nya 9-5 steg ett
Victor Muller säger vidare att alla resurser nu ska koncentreras till att göra Saab till ett lönsamt bolag.

Saabs vd Jan Åke Jonsson tycker att allt stöd Saab fått under de senaste månaderna bådar gott inför framtiden.

Nu måste vi arbeta för att snabbt sätta vår affärsplan i verket, vilket börjar med lanseringen av Saab 9-5 senare i år, säger han.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Taggar: Nyheter
Spykers köp av Saab helt klart

Kommentarer

#1
Sigge
2010-02-23 18:21

Lycka till SAAB! Måste vara skönt att slippa GM-oket och börja se framåt! Tror ni har fått helt rätt ägare!
Grattis SAAB! Grattis Sverige!

#1
Roy
2010-02-23 18:28

Åntligen!
Det blir en svår väg att gå. och det måste hålla tills de fått fram en efterträdare till 9-3. Den borde bli den verkliga räddaren - utvecklad utan GM-broms och i sann Saab-anda. Väl?

#1
Saabnisse
2010-02-23 18:35

Ja jag säger detsamma, lycka till.
Trots alla skriverier i skvallerpressen gick det igenom.
Och trots alla dystra profetior från PG och Co så tror jag att GM vet vad de gjort.
När GM tog över Saab trodde jag att det skulle bli ett lyft som skulle ge Saab helt nya utvecklingsmöjligheter.
I stället blev det en av bilhistoriens största bromsklossar som enbart såg till att ta hand om Saabs teknik och föra över den i tillämpliga delar till Opel.
Sedan sålde man delar av Opels teknik tillbaka till Saab för dyra pengar.
Vi behöver inte GM.
Jag hoppades att köpet av Opel skulle gått igenom så att vi sluppit amerikansk inblandning i europeisk bilindustri.
Men tyvärr!

#1
MT
2010-02-23 18:47

Är GM verkligen helt borta?
Enligt vad jag vet så har GM aktier i det nya bolaget och ska ha dem i sex år från och med nu. Sen kommer Saab även i närmaste framtid att baseras på GM delar, men det är klart att jag kan ha fel på den punkten.

#1
Krister
2010-02-23 19:31

Ja, lycka till SAAB, även om jag tror att vi ser en KK om ett år.
En försäljningsvolym som i dag kan aldrig hålla och man vill inte ens gå ut med priser på nya 9-5.
Men visst kan vi glädjas i dag, men hade jag jobbat på SAAB hade jag börjat leta ett nytt jobb.

#1
KGB
2010-02-23 19:39

Lycka till!!. Det kan ni verkligen behöva. Det är ju förnedrande att köparen är av sådan kaliber att man knappt kan kallas billtillverkare och vilket track record man redan lever med. Kommer marknaden dvs köparna också att jubla eller blir det bara en extra sväng innan the bitter end??

#1
roger s
2010-02-23 21:36

ÄNTLIGEN! Det här tror jag stenhårt på, har följt aff ären hela tiden. Jag har väntat på nya 95 i flera år, ska bli fantastiskt att snart få åka och se den. Har kört Saab hela mitt liv och nu kan jag fortsätta med det! Grattis till hela svenska folket!

#1
Raphael
2010-02-23 21:46

Jag tror inte SAAB kan konkurrera med Mercedes, och 9-5 är för stor för onödig för fel, men om Spyker vill drömma så får de...
GM har agerat konstigt. De är rädda för ryssen. Är det för att han vill öppna fabrik i Ryssland och sprida GM teknik vidare? En intressant konstruktion. Han får inte äga Spyker-SAAB för GM så därför lånar han ut pengar så Muller öppnar ett bolag som äger Spyker-SAAB. Så Muller är ägaren, men kan han inte betala lånen så blir ryssen ägare.
Och nog tycker jag att ryssen kunde få äga Spyker-SAAB direkt. Han verkar ju också vara en drömmare och bilentusiast, möjligen med mer pengar än förstånd och det behöver inte vara fel.
Nya kommande 9-3 är nästan färdigutvecklad och bygger på GM teknik, en förlängd Opel Astra plattform. Så det blir fortsatt GN teknik ett tag till...

#1
Raphael
2010-02-23 22:45

Jag tror inte SAAB kan konkurrera med Mercedes, och 9-5 är för stor för onödig för fel, men om Spyker vill drömma så får de...
GM har agerat konstigt. De är rädda för ryssen. Är det för att han vill öppna fabrik i Ryssland och sprida GM teknik vidare? En intressant konstruktion. Han får inte äga Spyker-SAAB för GM så därför lånar han ut pengar så Muller öppnar ett bolag som äger Spyker-SAAB. Så Muller är ägaren, men kan han inte betala lånen så blir ryssen ägare.
Och nog tycker jag att ryssen kunde få äga Spyker-SAAB direkt. Han verkar ju också vara en drömmare och bilentusiast, möjligen med mer pengar än förstånd och det behöver inte vara fel.
Nya kommande 9-3 är nästan färdigutvecklad och bygger på GM teknik, en förlängd Opel Astra plattform. Så det blir fortsatt GN teknik ett tag till...

#1
Anders
2010-02-23 23:20

Jag tror på 0 resultat för saab redan 2011 om man får ut 9-4x tidigt samma år.
Då har man en ny 9-5/9-5 kombi samt en litet stadsjeep som kan bli rätt populär,jag tror det tillsammans med 9-3 modellerna räcker för +100 000 bilar.
Sen blir nästa 9-3 riktigt viktig,viktigast är att bli av med opel motorerna snarast!!

#1
Lasse
2010-02-23 23:28

Äntligen!
Gud välsigne SAAB!

#1
Björne
2010-02-24 00:18

Lasse 23 feb 2010
Äntligen!
Gud välsigne SAAB!
--------------------
Varför ? Vad har SAAB gjort för Gud ???

#1
Karl-Åke
2010-02-24 00:30

Hoppas det det går bra kan kanske köpa en Saab igen åker nu Volvo har haft 6 Saabar

#1
Lägerleffe
2010-02-24 04:20

Äntligen! En lång kamp för att Saab ska få bli en riktig och äkta Saab har äntligen lyckats. Nu är grunden lagd. Nu är det "bara" att bygga vidare. Det ser lovande ut men det blir ingen dans på rosor. Dags för ett första avstamp i Genève om ett par veckor. Griffin up!

#1
Sund
2010-02-24 08:17

Saab är sålt, men att leva vidare kommer att bli det stora problemet, tyvärr.

#1
Saabnisse
2010-02-24 09:40

Som vanligt kommer det en massa förståndiga inlägg från jantelagare.
Saab kommer minsann inte att klara sig.
Nya 9-5 är för stor.
Ryssar kan vara inblandade o.s.v.
Det sista kanske är det bästa i hela affären, amerikaner har ju inte varit bra för Saab, det är ju bevisat.
Och vad är det som säger att 9-5 är för stor?
Den kanske är alldeles lagom för de som inte kan eller vill åka småbil och det är åtskilliga.
Och varför skulle de inte kunna konkurrera med Mercedes?
Mercedes gör ju bra bilar, men det behöver ju inte vara ett hinder för Saab.

#1
Nils
2010-02-24 10:55

SAAB´s framtid är mkt osäker. SAAB kommer klara sig, så länge det finns lånat kapital till verksamheten. Tror att SAAB aldrig kommer gå med vinst i Sverige. Nu har SAAB fått en kort respit och en andra chans. Om några år, kanske det är till salu igen, men då med enorma skulder i bagaget.

#1
pg
2010-02-24 12:40

Anders, varför vill du inte ha GM powertrains motorer som Saabtekniker valt att bygga turbon kring? Är det för att motorn ursprungligen kom från Opel? Det har ju visat sig att just den motorn är den driftsäkraste av Saabs motorer. Underkänner du Saabs tekniker som valde just den motorn?

#1
Peter i Sydney
2010-02-24 12:48

Nu måste Saab bygga upp ett nytt försäljningsnät ute i världen på nolltid för att få fart på försäljningen. Då GM försvinner som importör i alla länder står Saab helt utan försäljningsorgansation. Hur har man tänkt sig att fixa det? Här i Sydney såg jag att Saabskylten på GM huset i North Ryde har tagits ner. Hur man skall att ordna nya importföretag och återförsäljare för att få ut sina produkter innan Spykers pengar tar slut begriper jag inte. Alla talar om nya modeller men vem skall sälja dom?

#1
Peter i Sydney
2010-02-24 12:52

Kinesiska bilar är än så länge kanske skit men deras marknadsföring är det absolut inget fel på. Saab skulle kanske låta kineserna sköta marknadsföring och försäljning.

#1
Anders
2010-02-24 14:44

PG. vad tror du saab hade för val när man fick opels motorer?
Saabs tekniker gillade iallafall inte tidigare opels motorer då dessa inte höll bra med turbo.
Aero (4cyl 220hk) fick man strypa för att till och med blocket började flexa när man tog ut effekten man ville ha från början.
Men vem vet sista åren kanske opels motorer blivit mycket bättre och fått en trevligare gång.
För övrigt ska ni få någon kommentar av mig så fort 9-5 släpps som demobil då jag känner en handlare.

#1
Bosse Pettersson
2010-02-24 15:01

Lycka till SAAB! Hoppas att ni lyckas klara detta. Oj va kul det skulle vara för er.

#1
pg
2010-02-24 15:08

Du är helt fel ute Anders. Opelmotorerna var inget Saab fick. Det var resultatet av ett sökande av lämpliga motorer. man hade inte mindre än 5 olika varianter att välja på. Saabs tekniker ansåg Opelmotorn som lämpligast. Sluta upp med att prats skit om Opel. Jag är nämligen personligen bekant med ett par av ingenjörerna plus en av de tidigere cheferna vid provkörningsgruppen. Jag har således betydligt mer på fötterna än du.

#1
Anders
2010-02-24 16:11

Min info kommer från en motortekniker som kört och varit med och utvecklat flertalet saabar.
Samt en saab mekaniker som är ganska insatt.
Vilka var dom andra 4 märkena man kunde välja bland som var ok för gm?

#1
Anders
2010-02-24 16:16

När du berättat vilka dom andra märkena på motorerna var (tillex bmw volvo eller vad det nu var) ska jag dubbelkolla det sen får jag väl krypa till korset och erkänna att du har rätt ifall mina 2 källor trots att ena jobba inom saabs utveckling och nu opels var så dåliga.
Har svårt att tro att gm skulle tillåta saab att köpa motorer från en annan tillverkare då man ägde opel själv.

#1
Krister
2010-02-24 17:37

Dags att erbjuda mer än en bilmodell.
Gå in på saabsverige.com och kolla utbudet, ganska pinsamt.
Man säljer SAAB 9-3, enda modellen som finns att köpa.
Kommer att krävas mycket för att öka sin försäljning till det 3-dubbla.

#1
Saabnisse
2010-02-24 17:38

PG, det var GM som stängde Södertäljefabriken och fick Saab att köpa Opelmotorer till överpris.
För att de skulle hålla Saabklass blev Saabtekniker tvungna att ställa upp och modifiera dem till acceptabel nivå, något som givetvis även Opel fick nytta av.
Samarbetet var dock inte helt friktionsfritt.
Nu är ju det här historia, Saab är hänvisade till Opelmotorer på gott och ont under lång tid framöver.

#1
Roy
2010-02-24 20:13

Att 9-5 är en stor bil behöver inte alls vara någon nackdel - om den har bra körkänsla samtidigt som den är väldigt komfortabel och förmedlar pålitlighet. Får man fram det som tidigare varit Saabs specialitet - små, effektiva motorer - så vore ju kombinationen hur lyckad som helst!

#1
pg
2010-02-25 12:46

Nej Saabnisse, där har du tatalt fel. Södertäljefabriken lades ner långt senare än utvecklingsarbetet med nya "Opelmotorn" började. Detta utvecklingsarbete började redan 97 eller 98. Enligt de Saabingenjörer jag pratat med, hade man 5 GM motorer att välja mellan. Bara Opels höll måttet för denna utvekling. Och det var Saabs ingenjörer, som valde motorn, men med starkt motstånd från ledningen, vilken helst sett att man jobbat vidare på 2,3 litersmotorn. De Saabingenjörer jag pratat med, redan 99, uppgav då att 2,3 litersmotorn skulle bli för dyr att konvertera till de allt strängare avgaskraven. Det var därför bråttom att få fram den nya motorn.
Som vanligt försöker Saabfanatiker smutskasta Opel. Det är inte bara Saabingenjörer som kan bygga bilar. Däremot samarbete mellan olika fabrikanters ingenjörer främjar i varje bilmodells framgångar. Se Insignia, Astra och nya Saab, som goda exempel.

#1
Roy
2010-02-25 16:58

PG, att Saab hade ett begränsat GM-utbud av motorer att välja bland och därur valde Opel-motorn bevisar ju just ingenting alls. Det kan lika gärna tolkas som att Opel-motorn var minst dålig - eller i vart fall billigast att gå vidare med.
Att Saab tidigare varit duktiga på att "förädla" dåligt grundmaterial är väl knappast obekant. Hur det verkligen förhåller sig i det här fallet vet jag inte. Jag har fått olika svar från Saab-/Opel-håll beroende på vem jag talat med.

#1
Anders
2010-02-25 18:00

Huvudet på spiken Roy!
Precis vad jag försökt säga hela tiden pg saab fick välja mellan pest eller kolera och valde pest.
Tror inte saab valt opels motor om man kunnat välja från alla marknadens tillgängliga motorer,det är det jag försökt säga även om jag kanske inte uttryckt mig nog glasklart.

#1
pg
2010-02-25 18:59

Ni är lika inbundna och hemmablinda allihopa som här ger sig på Opel. Det kan väl knappast ha undgått er att just denna motor har utsetts till årets motor av en enig överväldig motorexpertis. Motorn har erövrat titeln The engine off the ear flera år i rad, och är den enda motor som fått denna utmärkelse fler än 1 år. Den är dessutom en av de vanligast förekommande motorer i den amerikanska dragsterserien, tillsammans med 2,4 litersmotorn. man tar ut ca 1400 hk ur 2 litersmotorn tex. Saab har aldrig rättat till något fel på konstruktioner på Opelprodukter. Detta är en lögn eller villfarelse. De Opelprodukter som Saab införskaffat, har modifierats för att passa Saabs bottenplatta. Bakvagnen tex kommer från Astra och har modifierats för att passa den plattform som 9-3 står på. I detta sammanhang kan nämnas att den lösning som Saab till en början hade behäftades med en del problem, men det var INTE Opel som förorsakade detta utan Saabs egna lösning som inte höll måttet.
De problem som Saab hade, förekom överhuvudtaget inte hos Opel!!
Nu står min förhoppning om att Saab och Opel återfinns hos olika handlare igen, så att man kan växla mellan märkena. Prutmånen är större vanligtvis när man byter handlare.

#1
Q
2010-02-25 19:02

Hallå! Det är ju inte motorerna detta diskusionsämne handlar om! det Det handlar om Saabs framtid vad och hur VM planer för ett framtida Saab! Jag är i alla fall hoppfull! :)

#1
pg
2010-02-25 19:31

Även jag är hoppfull men känner att jag måste bemöta felaktiga och falska anklagelser mot Opel.
Jag är hoppfull i den bemärkelsen att det finns 2 bilmärken med samma teknik i olika tapppningar.
Men för att detta ska bli riktigt intressant, anser jag att Saab och Opel ska säljas var för sig. För att Saab ska finna sin särart igen, som bilmärke, krävs det utveckling, en utveckling som Saab kan fortsätta på karosserisidan. Men Saab bör fortsätta med den drivlina man redan har hos nya 9-5an, eftersom den har visat stor tillförlitlighet. Saab får inte förhasta sig med nya drivlinor. Köparna ute i världen måste återfå tilliten till märket, för att återfå köptroheten där.

#1
Anders
2010-02-25 20:52

Är nog mycke opel i en 2 liters på 1400hk,kan du nåt om bilar ens PG? isåfall tror jag du vet hur mycket opel det är kvar i den.
Håller den inte för 250hk håller den inte för 1400hk heller eller tror du det? fråga dina kompisar på saab om den höll bra när dom testa aero.
Men visst opel är bäst på allt,nu orkar jag inte skriva mer är så less på märkesnördar.

#1
Mattias
2010-02-25 22:25

Jag hittar inte opel någonstans bland vinnarna Engine of the year.. var får du alla dina uppgifter ifrån PG?
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html

#1
pg
2010-02-26 10:50

Uppgifterna om motorn finner du på GM Powertrains hemsida.
Att motorn inte håller för 250 hk får stå för uppgiftslämnarens räkning fram tills dess riktigheten beläggs med fakta.
Det kan nämnas att jag har ganska god tillgång till GM powertrains uppgifter, även om jag numera inte har tillgång till alla utvecklingsdata. Jag har således mer insyn i verksamheten än jag borde ha. Att motorn inte håller för 250 hk, är det dummaste jag hört, och förmodligen är det uppgifter som illvilligt sprids bland Saabfantaster, inte Saabs ingenjörer i alla fall. Opel har verisioner av den motorn som är på 280 hk. Opel har hittills inte haft några som helst problem med den.
Förstår inte ni Saabfantaster att ni binder ris år er egen rygg, när ni fortsätter att sprida lögner. För faktum är ju att denna motor sitter i nya Saab 9-5.
Hur fasen tror ni Saab ska överleva och gå med vinst, när ni sprider ut lögner om att motorn i Saab är en skitmotor från Opel? Det är viktigt för saab att få igång försäljningen, och det snabbt.
Det är viktigt att man behåller tillförlitliga drivlinor fram tills dess man hunnit prova ut alternativ. Och det går inte på en handvändning, såvida man inte tar in helt färdiga koncept. Gör man det är man bunden till den färdiga produkten som är patentskyddad. Saab har ju haft tillåtelse av GM att ändra styrdata (chip) och anpassning till alternativbränslen. På den punkten förhåller det sig nu på ett annat sätt. Saab måste med andra ord köpa hela rätten till en viss motor, för att få utveckla den själva.

#1
pg
2010-02-26 12:03

Ett litet förtydligande är kanske på sin plats.
Det är nämligen så, att motorn ifråga har ett enhetsnummer hos GM powertrain. Motorn heter där F35. Den verision som tillverkas idag har nummer F35-5 eftersom det är femte generationen. Denna motor får sedan respektive bilmärkes enhetsnummer, trots att det är exakt samma motor.

#1
Anders
2010-02-26 12:04

Jag tänker inte dömma inte ut dom nya opel motorerna förrän jag provkört nya 9-5.
Igår var min 70åriga mor förbi mig med sin kvalitetsopel hon hade glykol fulla golvet,men hon måste fått ett av dom få måndagsexen trots att detta tydligen är rätt vanligt enligt min bror som är opelmekaniker (trasiga o-ringar).
Detta var fel 17 ungefär på denna bil.
Den är ungefär lika pålitlig som min xantia,iofs är det en gammal bil 2001 med 17000mil.
Opel ser ju iallafall bättre ut nu med nya astra och insigna men hur dom håller får tiden utvisa.
Jag frågade min bror som åker mb om han tycker opel har bra kvalitet då skratta han,fast han jobbar ju bara där och vet knappast nåt jämfört med dig pg.

#1
Mattias
2010-02-26 12:12

PG, jag fick aldrig ett svar från dig på var jag hittar uppgifterna att Opel vunnit Engine of the year?
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html

#1
pg
2010-02-26 18:28

Mattias, kan du inte läsa?
Sedan detta med läkande värmepaket har minsann även saab drabbats av. Och som alltid är det någon bekants bil som ha en massa fel. O-ringar är inga problem på Opel, utan det är kvalificerat skitprat som sprids.
Det fanns en 1,6 litersmotor med klena oringar kring -98 till 99, ett problem som var vanligt på fler bilmotorer vid den tidpunkten, däribland även saab. Och det var inte vara O-ringar, ventilstyrning utan även lösa kolvringar. Saab har till o med haft fall där kolvringarna vänt! med skuren motor som följd.

#1
Anders
2010-02-26 20:20

Kan skicka dom begagnade delarna till dig när dom är bytt,vill du ha regnumret oxå?
Enligt bror sitter det o-ringar på rören till värmepaketet som ofta går,jag hoppas han har rätt för det är billigt jämfört med ett värmepaket.
Att det handlar om en bekants bil är väl självklart, man ska ha kött på benen innan man pratar,jag har det till skillnad från vissa.
Hade gärna skickat alla delar till dig som är paj på bilen men då blir hon till och med utan förarstol då spärren är paj på ena sidan av den.
En Opel blir inte bättre av att en saab drabbats av samma fel.

#1
Mattias
2010-02-27 11:00

Ne, jag kan nog inte det för jag hittar inte någon uppgift på det. Varför kan du inte skicka en länk som jag har gjort på vinnarna av engine of the year genom åren, där förövrigt inte Opel finns med...

#1
pg
2010-02-27 17:39

Eftersom du är så duktig på att läsa om The engine off the year och där lyckats med konststycket att inte hitta Opel, hänvisade jag dig till det motornummer som GM powertrain hänvisat till. Har du läst om uppgifterna i the engine off the year, finns uppgifterna om den motorn där. Obs. att du får gå tillbaka till 2005 eller 2006 för att hitta uppgifterna, för det är de åren det gällde.
Sedan det här med oringarna vid värmepaketen. Det är inget stort problem om man får tro de uppgifter som finns därom i Opelforum. Det vekar inte vara något stort problem vare sig i Sverige, Norge Danmar eller Tyskland enl resp. länders forum.
Sedan detta med fel på andras bilar.
Min svåger har en bilverkstad, (märkesverkstad)där en kund lämnade in en Citroén för reparation av gasfjädring och dålig jordning vid generatorn.
Det var svårt att lokalisera jordningsfelet, och bilen åkte ut o in på verkstan ett år. Under detta år hann allmänheten runt omkring få till över 40 fel på bilen. Sanningen var den att det fanns 2 fel på bilen.
Jag vill med detta belysa att det finns måndagsex av alla märken. Jag kan inte förneka att det finns måndagsex. även av Opel, men de är inte fler än hos något annat märke. Däremot är det si o så med servicen, beroende på vilken SaabOpelverkstad man alitar sig av. En del är seriösa när det gäller Opel, andra kan vara rena skräckexemplen.
Jag anser härmed att den här debatten är avslutad för min del. Jag upprepar att motorn i Saab vunnit priset under GM powertrains flagg. Det är bara att ställa frågan till någon av Saabs ingenjörer, eftersom de varit med om att ta hem detta hedervärda pris.

#1
Mattias
2010-02-27 19:11

Jodå, jag hittar Fiat-GM:s 1.3-liters Diesel motor som vann priset ett år och det var 2005.. inte flera år i rad som du tidigare skrev. Men det kan väl inte vara den motorn du pratar om med tanke på att du tidigare skrev följande: "Motorn har erövrat titeln The engine off the ear flera år i rad, och är den enda motor som fått denna utmärkelse fler än 1 år. Den är dessutom en av de vanligast förekommande motorer i den amerikanska dragsterserien, tillsammans med 2,4 litersmotorn."

#1
Mattias
2010-02-27 19:27

Kom igen nu PG, det är bara krypa till korset att erkänna ditt fel. Finns ingen motor som sitter i Saab som vunnit detta pris. Åter igen klistrar jag in länken med alla vinnarna av Engine of the year, det är bara att läsa innantill.. http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html

#1
pg
2010-02-27 19:41

Det är synd att man inte sparar de uppgifter man hänvisar till. Trodde själv att jag skulle återfinna uppgifterna. Det finns flera organisationer som använder sig av begreppet The engine off the Year. Det ni lyckats finna liksom jag själv är Engine off the year. Men jag känner inte igen detta alternativ till denna utmärkelse från de uppgifter som gick att finna för 4 år sedan.
Anmärkningsvärt är att såväl GM sweden och GM powertrain vid den tiden publicerade denna uppgift på sina hemsidor. GM powertrain gjorde om sina hemsidor för 3 år sedan och GM Sweden under fjolåret. Även jag skulle tycka det vore intressant att veta vilken organisation som utfäst utmärkelsen. Ännu mer intressant blir det ju av det faktum att det inte går att få fram uppgifterna från vare sig GM s eller Opels hemsidor efter detta.
Sedan är det ju riktigt att Fiats 1,4 liters diesel och Opels 1,3liters diesel fått Engine off the yearutmärkelsen 04 och 05.

#1
pg
2010-02-27 19:45

Jag tycker att vi ska fortsätta den här debatten om den eventuella utmärkelsen på bilwebbs forum under rubriken Saab eller Opel. Kanske det finns andra som vet något där. Väl mött där.

#1
pg
2010-02-28 13:26

jag vill även be om ursäkt för att jag "tog i" med stora ord angående ev. läskunskap. Inte heller jag hittar uppgifterna idag.
sedan en rättelse 1,3 liters dieseln från Opel fick utmärkelen i Engine off the yaer -10 inte -05.
Men Engine off the year är en utmärkelse till nya motorer. The engine off the year är något helt annat. Men som sagt vi möts i ett annat forum.

#1
Q
2010-02-28 15:34

Tydligen finns det inte tillräckligt stort intresse eller behov att tala om Opel här på Vib?
Kanske förhåller det sig på samma sätt med kundkategorin opelkunder?
Annars hade ju inte PG varit här och idislat om opel och åter opel. Detta diskusionsämne handlar om Saabs framtid och inte något opelmissionerande försvarstal från Mulla PG!!

#1
pg
2010-02-28 19:48

Bäste signaturen Q, Det går ju inte att komma ifrån att nya saaben har väldigt mycket gemensamt med Opel. Drilvlinan, hjulupphängningar, bottenplatta t.ex. Att då fara med osanningar beträffande Opel, eller Saab och Opels samarbete, gagnar ju inte Saab.
Varför går det inte att se positivt på samarbetet, och att detta samarbete ger Saab den produkt märket behöver.
Företaget står ju o faller med ett bra försäljningsresultat. Negativt prat om Opelproduklter skadar ju märket Saab mer än Opel. Opel säljer ändå i sitt hemland, det gör inte Saab.

#1
Q
2010-02-28 21:28

Bäste PG. Jag skriver inte någon kritik om Opel alls i mitt inlägg. Saab och Opel har precis som du säger mycket av tekniken gemensamt. Det är INTE det jag har en invändning mot. Det jag har invändningar emot är att disskusionen tycks ha låst sig väldigt mycket vid motor och felanmärkningar både på Saans och Opels bekostnad! Men det är INTE det denna diskusion handlar om. Den handlar om Saab framtid! T.e.x. vad kommer Saab ha för inriktning när det gäller produkter, profil, kunder, ev tekniksammarbete och marknader i framtiden! Så bortse från märkesträtan och fokusera på vad detta diskusionsämne handlar om. Saabs framtid! Och kanske det även går att få in Opel på ett hörn i diskusionen eftersom både Saab och Opel kommer att dela GM-teknik i fortsättningen. Nu står diskusionen och argumenten och stampar på samma ställe! Kan vi gå vidare och diskutera Saabs framtid tack??
MVH
Q

#1
pg
2010-03-01 21:11

Jaa bäste herr Q, jag har tycigen totalt missuppfattat dig. Nu ser vi fram emot provkörningen och första intrycket av den nya skapelsen. Synd bara att Saab och Opel kommer att säljas hos samma firmor. Det hade varit bättre för kunden om bilarna gått att köpa hos olika märkesleveratörer. Det var i vart faller på det viset tidigare innan sammanslagningen.
Hur som helst, den som väntar......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.