Bild
Nästa artikel
Nyheter

Priser för nya Saab 9-5 klara

Publicerad 10 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
311 000 kronor för basmodellen och 471 900 kronor för flaggskeppet. Nu är prislistan för nya Saab 9-5 fastställd.
Entusiastwebbplatsen Saabsunited har nu fått tag i vad som tycks vara den svenska prislistan för nya Saab 9-5.

Saabhandlarna runtom i landet sägs nu ha fått in prislistor och kan nu ta emot beställningar.

Få kulörer
Saabsunited har också tagit del av information om de kulörer som bilen kan fås med under första modellåret.

Det handlar om en solid vit lack och sex metalliclacker, varav endast "Fjord Blue" inte är grå, svart eller silver.

Från 311 000
När det gäller priserna kan det noteras att endast två dieselvarianter erbjuds, dessa kan heller inte kombineras med fyrhjulsdrift.

Enligt tidigare uppgifter ska leveranser av nya 9-5 inledas under senvåren/sommaren.

Inför nästa modellår kommer sannolikt fler dieselalternativ, diesel med fyrhjulsdrift, fler kulörer och framför allt nya 9-5 SportCombi.

Rekommenderade cirkapriser:

Linear
Turbo 4, 220 hk, 311 000 kr
Turbo4 XWD, 220 hk, 335 000 kr

TiD4, 160 hk, 315 000 kr

Vector
Turbo4, 220 hk, 333 000 kr
Turbo4 XWD, 220 hk, 357 000 k

TiD4, 160 hk, 332 500 kr

Aero
Turbo4, 220 hk, 373 000 kr
Turbo4 XWD, 220 hk, 397 000 kr
Turbo 6 XWD, 300 hk, 471 900 kr

Diskutera: Vad tycker du om priserna för nya Saab 9-5?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-03-10 11:05
JAN (ej verifierad)

Det var väl ungefär som väntat, ungefär som motsvarande Volvo. Jag funderar på att åka och prova bilen när det blir möjligt.

#2 • 2010-03-10 11:43
Samuel (ej verifierad)

OM jag hade råd skulle jag gärna köpa en SAAB 9-5:a av nya modellen. Den är designmässigt tilltalande men lite för dyr. Finns den också med etanolmotor?

#3 • 2010-03-10 11:59
Bukedde (ej verifierad)

Jag är lite beskymrad. SAAB bilar börjar bli mycket dyra och undrar vilken kundkrets företagen vill ha. det blir så här färre bilar blir sålda till vällbärgade. Det kommer inte att bli folkbil. Japaner, koreaner,m.m. kommer att ta mer av stor marknaden.
Min personliga åsikt.
Bukedde.

#4 • 2010-03-10 12:24
Raphael (ej verifierad)

Som hittat för alla Svenssons!
Givetvis följer vi alla svenskar nu uppmaningarna på denna sida och på andra motorsidor från patriotiska svenskar som vill att vi stöttar SAAB genom att köpa en ny SAAB! Så kom igen nu, rädda SAAB och köp bilarna!
Eller kanske inte. För så länge SAAB gör bilar för direktörer med gott om pengar så har jag inte råd med SAAB. Det handlar inte om att jag är opratiotisk, det handlar inte om att jag vill se att SAAB misslyckas, det handlar inte om att jag skulle vara en "dålig svensk som inte ställer upp för landet". Det handlar helt enkelt om att jag inte har pengar för att slänga upp över 300 000 kr på en ny bil. Hur många svenskar har det egentligen?

#5 • 2010-03-10 12:36
Daniel (ej verifierad)

Bilen är relativt billig. tänk på att bilen är 5 meter lång och har den senaste tekniken. folk säger att den börjar bli dyr, jämfört med tidigare, eller vad jämför man med? där inte modellen har kunnat bli prisändrad sen 1998. Saab är ingen direktörsbil, den kvalar ju in under tex 7,5 prisbasbelopp, där de flesta tjänstebilskunderna har som tak. vilken annan bil i storleksklassen är billigare? mycket negativa röster, om att den är dyr, titta på en 9-3 istället då. den mest sålda bilen i sverige Volvo V70, kostar runda slängar 300 000 med ett utrustningspaket. då har ju majoriteten valt att köpa bil i den priskategorin. Då kan man ju inte dra andra slutsatser att den kostar som en vanlig svensson bil, inte som en direktörsbil, direktörer åker 7-serie eller S-klass...

#6 • 2010-03-10 12:36
leifer (ej verifierad)

Känns som den fyrhjulsdrivna varianten är mycket mer prisvärd än tvåhjulsdrivna. Då får man ju verkligen en speciell bil = premium.

#7 • 2010-03-10 12:43
Raphael (ej verifierad)

Volvo V70 är Sveriges mest sålda bil därför att företagen köper den. Få privatpersoner köper den. Privatpersoner köper bilar i Golf-klassen eller mindre. Att påstå att bilen är billig när den kostar över 300 000 kr är ett skämt!
Stora företag har råd att köpa vilka bilar som helst, men vanliga Svenssons har inte det.
Svenssons köper begagnade V70's, när företagen har sålt sina efter några år.
Så SAAB är helt uppenbart för direktörer med gott om pengar som har råd att lägga 300 000 kr på en bil. Vanliga inkomsttagare har inte de pengarna.
Välkommen till verkligheten Leifer!

#8 • 2010-03-10 12:44
pyttsan (ej verifierad)

Tror någon att Saab kan komma upp i kvalitet jämförbar med Skoda Superb ?
Som dessutom kostar 100 000 kronor mindre.... Då jämför jag VAG:s 170-hästars diesel med Saabs 160-hästars....
Knappast.
Man kan förresten lika gärna jämföra instegsmodellerna, där det också skiljer ca 100 000 men då har Skoda i mitt tycke en lite för klen motor.

#9 • 2010-03-10 12:57
JARL (ej verifierad)

Premiumpris & premiumbil är inte samma sak.
Nä, den borde börjat på 250' för att ha nån vettig chans. Med dessa priser lär ju till och med Koenigsegg sälja fler bilar i år...

#a • 2010-03-10 12:58
AS (ej verifierad)

Det var ett j-a tjat om prisbilden på 9-5:an! Kolla vad sveriges mest sålda bil kostar! Och jag lovar att SAABen både känns och ser dyrare ut. Den här gången får man också faktiskt valuta för pengarna ! Det är bara att titta på bilen när den rullar ut. Jag har redan suttit i den och kan inte se varför den inte skulle sälja. Har man inte råd får man faktiskt köpa en billigare bil, det är inte olagligt. Det återstår att se om det blir en folkbil eller inte men tanken är inte att sälja 100000 bilar om året. Däremot så tror jag att bilen kan nå en och annan köpare utanför Sverige. Kommer en mindre turboladdad motor på 1.6 liter och 180 hk och naturligtvis etanolversioner.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.