Bild
Nästa artikel

Gamla Saab 9-5 lämnar plats

Nyheter

En epok i svensk fordonsindustri avslutades den här veckan när sista Saab 9-5 rullade av bandet i Trollhättan. Första generationen lämnar nu plats för nya 9-5.

Redan 1998 ersatte modellen Saab 9-5 den gamla Saab 9000 och blev därmed märkets största bil.

Bilen genomgick därefter två uppdateringar, 2002 och 2005.

Sista bilen
Men alla historier har också ett slut, nu har sista Saab 9-5 SportCombi rullat av produktionsbandet.

I måndags tillverkades det sista exemplaret som nu kommer att hamna på Saabmuseet i Trollhättan, jämte bland annat den allra första 9-5:an som byggdes.

Halv miljon sålda

Sedan bilen lanserades har 483 593 exemplar av Saab 9-5 tillverkats. Av dessa var 252 236 i sedanutförande och 231 357 som kombi.

Dessa siffror slår ändå inte föregångaren Saab 9000 som tillverkades mellan 1984 och 1998.

Saab 9000 nådde upp till 503 000 tillverkade bilar.

Lämnar plats för det nya

Det sista exemplaret var en fullt utrustad BioPower 2,3t i färgen "Snow Silver".

Nu kommer Saabfabriken att stå stilla några veckor för att förbereda inför produktionen av nya Saab 9-5.

Diskutera: Vad tycker du om gamla Saab 9-5?
Taggar: Nyheter
Gamla Saab 9-5 lämnar plats
Gamla Saab 9-5 lämnar plats

Kommentarer

#1
Jarl
2010-02-05 12:11

SAAB 9-5 BioPower 2,3t - museiföremål redan som ny

#1
Anders
2010-02-05 12:29

Synd att en sådan bra bil redan försvinner. Visar bara hur långt före sin tid de var när den kom! Annars hade den inte kunnat leva i 12-13år och dessutom ett liv efter det i Kina, made by Trolls !!

#1
Samma, samma ide´torka
2010-02-05 14:29

Saab 9-5?
Kan dom inte byta till något nytt namn.
Så uttjatat med Saab 9-5, 9-3
Saab 9-5 spy.x

#1
Saabnisse
2010-02-05 17:11

Det vore trevligt att slippa töntkommentarer från pubertetsmaffian.
Kanske borde ViB göra som Teknikens Värld, byta kommentarsfunktion till att vara inloggad för att bli publicerad.
Här var det bara Anders som hade något vettigt att skriva.

#1
Saabnisse
2010-02-05 17:12

Ursäkta, man är ju inloggad.
Hoppsan!

#1
Krille
2010-02-05 18:43

Hoppas att nya 9-5 kommer som kombi inom en snar framtid.

#1
Sune
2010-02-05 18:59

9000 var i alla fall snyggast

#1
SAAB - Värd varje krona!
2010-02-05 22:20

Som jag, Kenneth, tidigare berättat ägde min fru en SAAB tills i höstas då hon sålde den. Det var en SAAB med etanol, Biopower motorn, som hon körde under knappt 4 år och 19 000 mil. Det enda reparationen, utöver vanlig service, som gjordes på SAABen var ett byte av ett bakre hjullager. På 19 000 mil. Hon körde mestadels på etanol och är supernöjd med SAABen. Gissa vilken bil hon beställt? En ny SAAB naturligtvis som leveerades i förra veckan!

#1
Q
2010-02-05 23:58

Saab värd varje krona!
Vad var det för motor??? Jag har tyvärr inte behov av en sådan stor bil för att jag lever ensam. men om jag hade haft familj hade det blivit en ny 9-5:a alla gånger. Det finns inget annat bilmärke som är värt att lägga pengar på! Och min far har haft allt från fiat panda bmw, audi till Merca! jag själv kör 9-3 cab!

#1
Lägerleffe
2010-02-06 00:45

Man är ju van vid Saabarna sedan urminnes tider. Ser dom "överallt".
Men något har hänt med min syn på gamla 9-5:an. Tänk, jag tycker den är vacker!

#1
Bilkonstruktör
2010-02-06 02:46

Har en 9-5 Griffin 350 hp 450Nm och har pinat den i 35000 mil bytt vevaxelgivare. Superbil!

#1
SAAB - Värd varje krona!
2010-02-06 13:14

Q:
Hon hade en SAAB 9-5 SportCombi 2,3t liters Biopower motor med automatlåda. En helt underbar bil. Nu sedan en dryg vecka har hon en SAAB 9-3 SportCombi med 2,0t liters Biopower med automatlåda 2010:a i en vacker Glaciersilvermetallic, går åt det blå-grå- hållet beroende på ljusetsvinkel mot bilen. Läckert faktiskt. SAAB är verkligen värd varje krona!

#1
Per-åke
2010-02-06 16:25

Jag har en 9-5 Griffin TDI 175hk. Jag är mycket nöjd. Har kört 3800 mil på 11 månader. Utan problem.

#1
Q
2010-02-06 16:37

Saab värd varje krona!
Förstår henne! :) Jag har kört min cab sen 04:a och efter att ha provat olika cabbar allt från peugeot till Bmw Mercedes och Audi kan jag bara kontatera att de inte mäter sig med Saab:en. Såg sedan krocktesterna på de olika cabbarna! Konstaterade då att jag verkligen gjort rätt val! BMW:s krockresultat!! Katastrofalt, mercedes+ Audis lika så. Grattis till det nya förvärvet!!

#1
saabmisbrukare
2010-02-07 14:40

man får nästan en tår i ögat när man ser sista 95:an lämna bandet.

#1
Saabnisse
2010-02-07 17:20

Jag undrar om den här 9-5an kommer att bli lika populär som de sista årsmodellerna av Saabs mest sålda modell, 9000.
Den tillverkades ju från 1984-1998, även om de sista årsmodellerna skilde sig så mycket från de första att man kan tala om en ny modell.
Men det är ju nästan likadant med 9-5an, de första från 1997 är ju väldigt olika de från idag.

#1
Tommy
2010-02-07 22:43

Jag har haft 2-taktare. V4. 99. 900. 2st.9000 och nu en 9-5:a. Vad skulle en så´n som jag göra om inte SAAB kom med någon ny modell? - köra tyskt? - Knappast!

#1
PER
2010-02-08 19:17

Har en 9-5 2,3 t 1999 Nordic Uhr 245 hk.
Mycket nöjd med den bilen. Har haft den sedan ny och det enda som är gjort förutom servicarna är bromskivor + belägg bak samt beläggen fram, bränslepump och handbromsvajrar. På drygt 11 år och 17000 mil. Det finns inte en rostfläck någonstans heller. Bra kvalitet rakt igenom.

#1
Janne
2010-02-08 19:37

Jag körde Volvo i 30 år innan jag köpte vår första SAAB 9-5 kombi!
Den är nu utbytt mot en nyare SAAB plus att hustrun köpt en egen 9-5 kombi!
Jag är alltså mycket nöjd med SAAB.

#1
Raggej
2010-02-08 21:14

Sedan 1966 har jag haft åtta SAAB från 96 tvåtakt till 9000 och nu 9-3 CC sedan 2000. Alla bilar har krånglat för mig, inte direkt från första stund men alldeles för ofta , t ex ett antal topplock och växellådor. När det blev inne med AC har även dessa krånglat. Ändå envetnas jag med SAAB. Märkligt eller hur?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.