Bild
Nästa artikel

Saab fortsätter testa nya 9-5 Sportcombi

Nyheter

Vi Bilägare kan nu avslöja att Saab fortsätter att testa kombivarianten av nya 9-5. Vid lunchtid på onsdagen fotograferades den maskerade bilen norr om Vilhelmina.

På väg hem från Arjeplog passerade Vi Bilägares medarbetare en karavan med maskerade bilar.

Medarbetaren slet snabbt upp en kamera och lyckades fånga en av bilarna på bild.

"Maskerad Sportcombi"
När Eric Lund, redaktör på Vi Bilägare, får se fotografiet slår han fast att bilen helt klart är en Saab.

- Det ser ut som en maskerad Saab 9-5 Sportcombi, säger Eric Lund.

Han fortsätter:

- Eftersom sedanen redan är visad kan jag inte finna något skäl till att den skulle vara maskerad.

Vintertest
Fotografiet är taget några mil norr om Vilhelmina.

I detta område, särskilt kring Arjeplog, testar stora delar av den europeiska bilindustrin nya modeller under vinterförhållanden.

Detta tyder på att bilen på fotografiet, av allt att döma en Saab 9-5 Sportcombi, är ute för vintertest - trots beslut om Saabs avveckling.

- Det är konstiga tider det här, säger Eric Lund.

"Underlig situation"
Att fotografiet inte visar hela bilens bakparti gör bedömningen svårare.

Men trots det tror Eric Lund att bilen på bilden är en Saab 9-5 Sportcombi.

- Saab kastas hela tiden mellan hopp och förtvivlan. Det måste vara en underlig situation att utveckla en bil som av allt att döma inte kommer till produktion, säger Eric Lund.

Diskutera: Varför fortsätter Saab att testa nya 9-5 Sportcombi?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Nils
2010-01-13 15:41

Saabandan in i det sista!

#1
signs
2010-01-13 15:46

Nils: Precis! Hoppas det "sista" dröjer MYCKET länge! Det är inspirerande att se hur de hanterar problem.

#1
Jarl
2010-01-13 15:55

Bara för att Saab försvinner gör inte modellen 9-5 det, blir förmodligen en ny Bucik,, något den eg alltid varit...

#1
Markus
2010-01-13 16:25

Nej, Buick Lacrosse och Saab 9-5 är inte samma bil och har aldrig varit. Det är som att påstå att VW Passat och Audi A6 är samma bil.
Att Saab fortsätter testa beror på att om fabriken säljs gäller det att få ut kombin på marknaden ASAP. Och sluttesterna är antagligen inte så dyra.

#1
kjell
2010-01-13 16:43

Det är klart dom måste ut och testa. kör så det ryker, ändå in i kaklet om det blir nödvändigt.

#1
Nisse
2010-01-13 17:14

Sitter och läser i tidningen om gemförelsen mellan SAAB93 och Subaro Qutback. Där det framgår att SAABen har sämre framkommlighet i terängen, jag bara undrar om det är tillåtet att köra i terängen,är det inte det så är den jämförelsen av 0 värde att jämföra. Det är bara att läsa om allemansrätten så har ni svaret.

#1
Per
2010-01-13 17:23

Man kan ju undra varför de testar! Nerläggningen är redan inledd! Kan inte kännas så motiverande att testa en bil som aldrig skall komma ut på marknaden. Stackars människor som jobbar på Saab. Men det är ju bra att de inte ger upp så lätt utan kämpar in i det sista.

#1
Ragnar
2010-01-13 18:36

Business as usual! Det är det som gäller naturligtvis för
SAAB:s testlag tills dess de får andra order.

#1
Chrille
2010-01-13 18:38

Det måste vara tjänstefel när medarbetare på en biltidning endast bemödar sig om att fotografera en helt ny Saab kombi endast framifrån. Varför inte stanna och därefter köra ikapp och fotografera bakpartiet???
Fronten har vi ju redan sett.
Märkligt.

#1
Bill
2010-01-13 20:24

Måste ju jobba på som vanligt ifall det blir försäljning.

#1
Johan Planmo
2010-01-13 20:46

Saab ger sig aldrig!
Griffin up!

#1
Insider
2010-01-13 20:52

Saab testar och fortsätter att utveckla nya bilmodeller tills det att företaget är avvecklat helt. Varför? Jo enkelt Saab kan inte ligga efter i utvecklings arbetet ifall en försäljning skulle bli klart.

#1
900Turbo
2010-01-13 21:18

Härligt att se denna kämpaglöd! Saab kommer ha nytta av dessa tester när företaget nu blir sålt och tillverkningen tar fart på allvar.
SAAB UP!
GRIFFIN UP!
Saabsunited.com UP!

#1
Daniel
2010-01-13 21:40

Fantastiskt att se den nya 9-5:an. Jag blir tårögd av flera skäl. Nu gäller det bara att SAAB blir sålt så kommer att bli bra! NU måste vi stå upp för vårt älskade SAAB.
förresten: AVGÅ Maud!!!!

#1
Hanzzon
2010-01-13 23:24

Markus, Vw Passat och Audi A6 ÄR ju i stort sett exakt samma bil, om en att den sistnämnda är en uppsminkad version av modellen som bygger på exakt samma chassie, framvagn, bakvagn, bromsar motorer/växellådor elektronik och det mesta av allt annat under skalet som en normal Svensson inte ser innifrån bilen.
-Intressant att Saab testar in i det sista.

#1
Sigge
2010-01-14 08:57

Hanzzon...och du ska vara bilmek! Vi som kan något om bilar vet att Passat bygger på Golf plattan och A6 på Audis grund.

#1
Johan
2010-01-14 13:10

Den skulle säkert sälja 20 000 ilar direkt i sverige..Tjänstebilar iaf.

#1
Jon
2010-01-14 14:34

Hadde den Norske Stat vært lur så hadde dem kjøpt hele Saab konsernet. Det hadde vært en liten dråpe i havet for den Norske Stat. Et av verdens rikeste land !

#1
Thord Palm
2010-01-14 15:01

NISSE du vet lika lite om bilar som du stavar med andra ord du ska inte ha körkort om du nu har det

#1
Saabnisse
2010-01-14 23:52

Varför skulle de inte fortsätta att testas?
Naturligtvis är det en bil med en framtid om Saab får rätt ägare.
Det här är ju en bil i precis rätt storlek som kommer att passa väldigt många köpare.
Jag hoppas att det även med en ny köpare kommer att fortgå ett samarbete med GM och att det kommer att gå att få en rejäl V8, gärna turbomatad, i den också.

#1
Saabnisse
2010-01-20 17:23

Enligt en anställd på Saab finns information att försäljningen inletts.
Besked väntas inom ett par dagar.
Det ska bli intressant att se om det stämmer

#1
Roy
2010-01-21 18:40

Fan! Hade jag råd och om det finns möjlighet, så hade jag köpt en per omgående!

#1
Saabnisse
2010-01-22 10:24

Jag har skrivit om det förr, ingen bil i historien har väckt så mycket känslor världen över inför en hotande nedläggning.
Kolla t.ex. uppslutningen i USA
http://www.saabsunited.com/saab_campaigns/

#1
Lasse
2010-01-22 11:50

Turbomatad V8?? Ja det är ju rätt väg att gå. Fler spikar i kistan med andra ord. R.I.P

#1
pg
2010-01-22 13:09

Ja visst är det anmärkningsvärt, men jag tror att de flesta är svenskar bosatta utomlands. Jag är lite fundersam över den här bilen. Stämmer uppgifterna som jag tagit del av, är bilens kupemått identiska med Insignian. Även spårvidd fram och bak är identiska liksom bredd på kaross, där det skiljer mindre än 3 cm. Hjulbas och karossländ är1 dm längre. Främre hjulupphängningen ha flyttats fram i jämförelse med Insignian. Är det för att få plats med Holden 8 an? Men hur ska en lika stor bil, med samma teknik som Insignian, som dessutom är en storsäljare i Europa, slå sig in på denna tuffa marknad. När dessutom bilen blir ca 20-30 tusen dyrare än Insignian. Kunder utomlands har
redan genomskådat Saab. De vet att de får kvalitet till ett lägre pris när de väljer Opel. Tekniken delas ju till 100%, gäller även hjulupphängningar. Det enda som skiljer bilarna åt är alltså den framflyttade framvagnen.
Allt detta om de uppgifter jag fått stämmer.
Hoppas personligen att detta med framvagnen inte stämmer och att den längre hjulbasen kommer passagerarutrymmet tillgodo, annars kommer bilen att bli en flopp.

#1
Hanzzon
2010-01-25 20:46

Sigge, Varför kan man då inte ens se någon skillnad under bilarna om det är en Passat eller en Audi A4/A6?
Varför har bilarna exakt samma framvagnar/bakvagn hjulupphängningar och bromsar vilket Golf inte delar med Passat, men Golf delar däremot dessa komponenter med Audi A3 som även det är i princip samma bilar.
Även flera motorer och växellådor är identiska mellan Passat och A4/A6, i mina ögon är det exakt samma bilar med olika smink eftersom i princip alla delar under ytan är identiska.

#1
Adam
2010-02-05 13:09

Re=>Hanzzon
instämmer med Sigge. Hur kan du kalla dig bilmek och bilkännare. Visst delar Golf och A3 plattform, det har ju vem som helst kunnat se under åren då i princip bara lamporna skiljer åt.. Men att A6 och Passat skulle vara samma bil, nej nu får du ta och ge dig...
Visserligen så är bilarna jämbördiga storleksmässigt och man har vissa motorer gemensamt men hade du någon gång öppnat huven och mekat med en A6a så hade du sett att dess motor är längsmonterad medan passaten har tvärställd motor, vilket innebär att bilarna omöjligen kan ha samma framvagn. Detta har också påpekats flera gånger från VAG håll.... andra saker som skiljer är tex att Audi finns med Multitroniclåda vilken inte går att få till Passat samt att Audis Quattro från A4 och uppåt har permanent fyrhjulsdrift medan Passat 4.Motion har påhängsfyrhjulsdrift från Haldex....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.