Bild
Nästa artikel

Första svenska Saab 9-3 Cab

Nyheter

Trots all turbulens rullade den första svensktillverkade Saab 9-3 Cab av produktionsbandet i Trollhättan på måndagen.

Först byggdes cabrioletmodellen av Saab 9-3 i finska Uusikaupunki.

Därefter flyttades produktion till österrikiska Graz.

Svensk debut

Men så under måndagen rullade för första gången en Saab 9-3 Cab ut från fabriken i Trollhättan.

Därmed skriver Saab företagshistoria - trots det blåsväder bilmärket befinner sig i.

Tidigt på måndagen färdigställdes den första bilen efter ett fyra veckors långt produktionsuppehåll.

250 000 cabbar
Under 2009 då Saab rekonstruerades togs beslutet att all produktion skulle koncentreras till fabriken i Trollhättan.

Så småningom samlades alla produktionsverktyg för både nuvarande och kommande modeller i Västergötland.

Saab 9-3 Cab introducerades som en konceptbil redan 1983 och följdes av en produktionsvariant tre år senare.

Sedan dess har fler än 250 000 exemplar producerats.
 
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Cab?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-01-13 15:58

Saab 9-3 Cab - Saabars saab!
Den enda saaben som väker ett rejält ha-begär hos mig. så rätt, än idag.

#1
stephan
2010-01-13 18:15

Vilken vacker bil - SAAB-gänget kan om dom bara får...
Jag håller tummarna för att cabben inte förblir en drömbil utan får en chans på marknaden.

#1
pg
2010-01-13 20:31

Bilmodellen har ju hängt med sen -03. Det är alldeles för lång tid för en bilmodell i dagsläget. Det går kanske hem i det här ländet, men verkligeheten ute i världen kan man inte bortse ifrån. Så gott som alla märken har kört förbi Saab 9-3 med hästlängder. Så länge inte Saab har råd och vilja att satsa på "vanliga" familjebilar, bilar som Svenska folket har råd med, kan man lika gärna lägga ner märket. Hoppas GM har förstått att man kan tillverka andra bilar än Saab i Sverige.

#1
Saabnisse
2010-01-14 10:12

PG, du går alltid mot Saab och påstår att de inte kunnat eller vill tillverka rätt modeller, fast du mycket väl vet att det är GM och inte Saab som bestämmer hur bilarna ska vara.
Blir Saab sålt och befriade, beroende på hur kontraktet skrivs, från GM kommer det nog nya modeller utan så mycket GM-delar.
Några småbilar kommer nog däremot aldrig från Saab.
Sådana bilar år inte särskit lönsamma och det finns alldeles för många konkurrenter.

#1
Per
2010-01-14 11:13

9-3 caben är mycket fin, men föråldrad, Inredningen är lite för plastig men den har hängt med i många år. Det värsta är att Saab är under avveckling och det blir inte så många fler cabar gjorda nu. Mycket beroende på att modellernas livscykler är för långa, om det är GM´s fel eller ej spelar dock ingen roll för kunderna.

#1
pg
2010-01-14 16:13

Jag kan förstå att ni Saabvänner blir lite stötta när jag skriver vad jag tycker att min magkänsla förmedlar. Saab har satsat fel i och med 9-3 an, man skulle lagt ner det projektet och tagit sig an 9-5 an redan då. Jag menar att i det läget som Saab hamnade i när beslutet om nästa mellanklassbil, Insignia, kom, skulle Saab ha satsat fullt ut på en ny 9-5 a redan då. Varför skedde inte det? Jag vill se Svenska ägare till Saab, med fabrik i Sverige, så att mina anhöriga får fortsätta jobba i Sverige. Men det spelar för mig ingen roll om man tillverkar Saab eller Opel, eller en Opel med Saabemblem. Det rör mig inte i ryggen. Men jag förstår er, jag kanske skulle känna likadant om det vore Opel som lagts ner.
Det är bara det, att om så skulle ha skett, hade jag bara konstaterat faktum och köpt något av de andra fullgoda märkena istället för att gråta över spilld mjölk.

#1
Saabnisse
2010-01-15 00:22

PG, läser du överhuvudtaget några inlägg i den här tråden?
Du har tydligen inte fattat att det är GM som tagit beslut om Saabs agerande.
Det har jag skrivit flera gånger tidigare.

#1
Walther
2010-01-15 17:52

Cabben tillverkades i Finländska Nystad från början. Den staden grundades av Gustav II Adolf 1617. Även Opel och Porsche har haft tillverkning i Nystad/

#1
pg
2010-01-16 13:58

Hej igen Saabnisse. Har jag fattat fel om beslutsprocesserna? Jag trodde att det var Saabs styrelse som fattat beslut om vilka bilmodeller som Saab skulle bygga, inte GM. Att GM bestämde vilken bilmodell i GM s flotta som skulle bli nästa mellanklassbil. Men det är väl klart, att GM har väl det största ansvaret för vilka bilar som tillverkas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.