Bild
Nästa artikel

"Saab läggs ner"

Nyheter

Nu skärper GM tonläget om Saab. Inför mötet med delegationen från den svenska regeringen senare under måndagen säger GM:s vd Ed Whitacre att Saab läggs ner.

Redan innan mötet med delegationen från den svenska regeringen meddelade GM-chefen Ed Whitacre att Saab ska avvecklas.

- Vi lägger ned Saab, säger GM:s vd Ed Whitacre enligt nyhetsbyrån Reuters.

"Inga realistiska köpare"
Enligt Sveriges Radio säger Ed Whitacre att beslutet om nedläggning redan är fattat - och står kvar.

Men trots det håller GM-chefen samtidigt dörren öppen för en lösning i elfte timmen.

- Jag har inte sett någonting i dag men det som gällde i fredags är att
vi avvecklar. Vi hade inga realistiska köpare i fredags. Jag vet inte
om det har hänt något i dag, säger Ed Whitacre.

Diskutera: Ser du något hopp för Saab?
Taggar: Nyheter
"Saab läggs ner"

Kommentarer

#1
Noah Wig
2010-01-11 22:18

fyfan...

#1
Saabnisse
2010-01-12 11:26

Whitacre sger att det krävs €311 för att få kåpa Saab.
Är inte det ganska billigt?
Det är väl ingen konst för varken Spyker eller Genii att hosta upp de stålarna.

#1
Saabnisse
2010-01-12 11:53

Ursäkta, det gick lite för fort där och blev lite för billigt.
Det var ca €311 milj. det skulle vara.
Men det verkar ju ändå överkomligt!

#1
Johan
2010-01-12 14:23

Bra lägg ner skiten så kan vi koncentrera oss på något vettigare än att bygga kassa Saabar!

#1
PER
2010-01-12 15:45

Jag ser tyvärr inget hopp för Saab! Hela historien är som ett enda dåligt skämt. Igår byggdes den första Cabrioleten i Trollhättan och de är redo att släppa nya 9-5:an, samtidigt håller de på och avveckla och även försöka sälja företaget. Så här har de hållt på i över 1 år. Inte så konstigt att ingen köper en (föråldrad) Saab.
Tycker dock oändligt synd om alla på Saab som blir utan arbete.

#1
Saabnisse
2010-01-12 16:05

Per och Johan, tycker ni så illa om Saab så behöver ni ju överhuvudtaget inte besvära er med att skriva här.
Det är ju bara slöseri med tid, men ni är väl arbetslösa och har gott om tid och är glada över om fler kan göra er sällskap.

#1
pg
2010-01-12 20:38

Än är inte sista spiken inslagen i kistan. Skulle inte förvåna mig om GM helt enkelt behåller Saab trots alla turer. Kanske för att bilde ett nytt fristående GM Europa?

#1
Håkan
2010-01-25 20:20

Ed Whitacre har gjort sig känd som GM:s lieman med uttalade strategier att lägga ned både märken och projekt. Han har lagt ner Saturn och vill även lägga ned Chevrolets elbilsprojekt. Han är en konservativ amerikan som saknar visioner och är egentligen inte ett dugg intresserad av att sälja Saab. känns som om GM har fått den VD de förtjänar....eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.