Bild
Nästa artikel

DETROIT: "Inga fläskberg"

Nyheter

Suvarna är färre, Volvo är förpassade till ett hörn och undergångsstämningen är som bortblåst. Vi Bilägare rapporterar direkt från bilsalongen i Detroit.

Vi Bilägare får tag i testchef Marianne Sterner på en knastrig telefonledning sent på måndagskvällen, svensk tid.

Hur är det med dig?
- Jo tack, det är bra. Det är bara lite svettigt här, säger Marianne Sterner.

Hur är Detroit så här års?
- Det är snöväder utanför mässan faktiskt. Ungefär som hemma i Sverige.

Men inne på mässan är det varmt?
- Ja, här är det väldigt varmt. Men samtidigt svalt när det gäller nyheter.

- Man kan säga att den här mässan är en europeisk uppvisning i bilbyggande. Amerikanerna har i stort sett ingenting att komma med.

- GMC och Ford har haft presskonferenser i dag, annars är det bara europeiska tillverkare som visat upp sig.

Är nya Ford Focus den stora snackisen?
- Åtminstone en av dem. Annars har vi ju Fiat 500 som drar till sig väldigt mycket uppmärksamhet här borta, vilket man kanske inte skulle kunna tro.

- Sen har vi Audi som visar upp flaggskeppet A8, med ett stort dollargrin i nosen. Audi visar också elbilen E-Tron som ska tillverkas från 2012, och den är riktigt läcker. Jag hoppas att den gör avtryck i nästa Audi TT.

- En sak man märker är också att intresset för lite vassare bilar är stort. Här
bredvid mig visar de nu upp produktionsversionen av Honda CR-Z som är jätteläcker.

Hur är stämningen inne på mässan?
- Stämningen är glad och positiv, det är ingen undergångsstämning alls. Men de som har en anledning att känna sig låga har inte dykt upp, så det bidrar ju till det hela.

Vad karaktäriserar just den här mässan?

- Det är ganska lågt till tak så montrarna är ganska små och låga. Det blir faktiskt en ganska intim stämning.


- Det påminner faktiskt lite om Stockholmsmässan. Sen finns det också många hörn, så man har inte så bra överblick utan får istället överraskningar hela tiden.
 
Vilken känsla får du av hur bilindustrin mår?
- Den europeiska bilindustrin mår bra och Ford mår bra. Nu talar alla om 2010 som att - nu är man tillbaka. Nu är allt solsken igen.

- En sak ser man dock tydligt på den här mässan. Och det är att de stora fläskiga suvarna och truckarna inte är så många som vanligt.

- Det är nästan som att gå runt på en europeisk mässa det här, med fler småbilar än de fläskberg som brukar ställas ut i Detroit.

Vad tror du att det beror på?
- I grund och botten tror jag att det speglar att amerikanerna börjar ändra inställning.

Hur går snackat om Saab?

- På utställningsområdet finns Saab inte med över huvud taget.

- Men när jag satt och väntade på en presskonferens för en stund sedan hörde jag några bakom mig som pratade om Saab. En sa: "vem sjutton vill köpa ett företag utan teknik och kunder?"

- Ungefär så är tongångarna.

När det gäller Volvo då?
- Volvo finns i ett hörn i Fords område, längst bak. Bland annat visar man upp en eldriven C30.

- Det känns som att Volvo befinner sig i ett slags ingenmansland innan de vet vad som händer med ägarfrågan. Därför ligger man lågt och är förvisade längst bak.

Hur länge blir du kvar?
- Jag är bara här en dag så det är lite stressigt, även om det inte är en jättestor mässa.

- Om två minuter ska jag träffa personen som ligger bakom prototypen på hybridcoupén Volkswagen NCC. Så jag hoppas att jag hinner dit. Ses hemma i Sverige, säger Marianne Sterner.

Diskutera: Vilka tendenser kan du se för bilindustrin i dag?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JENS
2010-01-12 11:07

Äntligen har amerikanarna fattat.

#1
Lägerleffe
2010-01-12 14:25

"vem sjutton vill köpa ett företag utan teknik och kunder?" Hahahaa.. det är bra. Låt dom tro det så blir priset det rätta. Sedan kommer de att stå där och se ut som fiollådor. Men Marianne - lova att inte säga nåt där i Cobo Center.

#1
S-E S
2010-01-13 17:29

Är det inte i huvudsak "fläskberg" med "gjutjärnsspisar" som tillverkas i USA? Hur fick de i hop amerikanskkonstruerade bilar till utställningen eller var det enbart amerikansktillverkade?
Tendensen i dag tycker jag klart går mot förnuftiga lättare och driftsnåla bilar, inte större än vad som behövs och utan onödigt lull-lull. Eldriften fick sig en knäck nyligen med uppåt 15 kr per kWh. Får man dessa priser när elförbrukningen ökar sååå---.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.