Bild
Nästa artikel

Genii vill göra Saab mer exklusivt

Nyheter

Om Genii Capital får köpa Saab är målet att göra bilmärket dyrare och mer exklusivt. Med Genii vid spakarna hamnar årsproduktion strax över 100 000 bilar.

Just nu analyserar GM de inkomna buden på Saab.

Ett av buden som ligger på GM:s bord är undertecknat av det Luxemburgbaserade investmentbolaget Genii Capital.

Dyrare och mer exklusiva bilar
Om Genii får köpa Saab kommer den affärsplan som Saabs ledning utarbetat att användas.

Det säger Geniis talesman Lars Carlström till TT.

- Det är en väldigt bra plan, som är ordentligt stresstestad av flera utomstående bedömare, säger han.

För att få ekonomin att gå runt menar Lars Carlström att Saab måste få mer betalt per tillverkad bil.

- Min uppfattning är att bilarna har utrymme för att bli något dyrare och därmed också mer exklusiva.

"En paradox"
Dessutom måste Saab sälja strax över 100 000 bilar om året.

Det är inte omöjligt enligt Lars Carlström.

- För några år sen sålde man mer än 130 000 bilar, med modeller som då var gamla. Nu har ju Saab fräscha modeller, nya 9-5 som lanseras i april, och 9-4X som börjar byggas i höst.

- Saab har aldrig haft en bättre chans än man har nu, men aldrig en sämre chans heller, det är en paradox, säger Lars Carlström.

"Inga stora förändringar"
Om köpet av Saab blir verklighet spår Genii att företaget under det första året måste analysera sin situation och försöka hitta nya allianser.

- Men även titta på modellprogrammet, säger han.

- Vi gör inga stora förändringar. Det har varit för rörigt och stökigt med Saab under en längre tid, säger Lars Carlström.

Diskutera: Hur står sig Saab mot övriga premiummärken?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Två meter
2010-01-15 12:57

Jag kan bara säga att SAAB 9-5 är den mest komfortabla bilen jag provat och kört. Jag är en tvåmeters människa och hundra pannor tung och bättre och skönare plats vid ratten får man leta efter.

#1
Anders
2010-01-15 13:00

Jag har en Aero 2007. Den är fantastisk! Jag sitter lika bra som min svåger som har en BMW M3 2007
Att den sedan har ett vrid som är i närheten av M3an gör heller ingenting. Med tanke på vad bilarna kostar är det bra mycket mer för pengarna för Saaben. Sen att det är framhjulsdrift gör ju saken ännu bättre. Alla andra "gismos" har ju jag ochså så som antisladd, gps o.s.v

#1
Tobias Åkesson
2010-01-15 13:22

201cm/110kg
Jag kan bara hålla med TVÅ METER. Man sitter f-n så bra i 9-5 an.
Man får en tår i ögat när man tänker på att SAAB ska läggas ner och vad ska man ha för bil i stället?
En GM bil är för mig helt uteslutet efter detta.
Men jag hoppas & tror fortfarande på en överlevnad för SAAB.

#1
Krister
2010-01-15 15:17

I dag är inte SAAB något premiemärke. Jag har haft både 9-5 och 9-3 och i min mening är dessa standardbilar, precis som Ford, VW, Opel och Volvo.
Har precis bytt till VW Passat, vilken känns mycket mer "premie" än någon SAAB jag kört.
Premiemärken är Jaguar, Lexus, Audi och BMW.
Med nya ägare kan man nog komma upp i denna klass, men då måste priset upp i 400000kr och kvaliteten bli mycket bättre.

#1
Krille
2010-01-15 15:22

Alla premiummärken har problem med olika saker, så även SAAB. Av de erfarenheter jag har haft så är inte SAAB sämre än tex Mercedes eller Audi, när det gäler kvalitet. Det som fattas SAAB är en bra ägare.

#1
Jag
2010-01-15 16:26

Har inte GM gjort klart att Saab är dött? Redan i Oktober 2009 förklarade GM att sab var dött för GMs del. Hur många fåneribud skall vi se innan man begriper att sab som biltllverkare är historia? Snart kanske rentav Metall bjuder på Saab? Men endast om risken för ett köp är minimal...
Jag

#1
Saabnisse
2010-01-15 17:32

Konstigt att figurer som JAG skriver här, han har ju inget att tillföra.
Jag däremot kan skriva och hålla med föregående, även om jag inte är två meter, bara lite drygt en och sjuttio så sitter jag perfekt i Saaben.
Jag har kört en väldig mängd olika bilar, vissa går bra , men en del känns som kyrkbänkarna i det förr påtvingade besöket under konfirmationen.
Det finns kanske de som klarar träbänkar men min stjärt kräver omvårdnad och det har jag bara upplevt i Saab och Volvo.

#1
Perra
2010-01-15 18:18

Kommentar till "Krister".
Jag har kört Volvo, VW och Ford. Sedan 1987 har jag kört Saab, 1 st 900, 2 st 9-5 och 2 st 9-3. Dessutom har jag innan varje bilbyte på senare år testat andra märken t ex Audi A4 och VW Passat. Passat och A4 är absolut lika bra kvalitetsmässigt, men de har enligt min uppfattning långt ifrån samma körkänsla som senaste Saab 9-3 har just nu en 9-3 SS 2,0t. Eftersom jag låtit körkänslan fälla avgörandet har det aldrig funnits någon tvekan, jag fortsätter att köra Saab så länge det går, och det hoppas jag kunna göra länge än. Bilen är fantastisk att köra.
Felet med Saab är dess ägare GM, sådana ägare ska hålla sig till dussinbilar eftersom de inte förstår hur man förvaltar, utvecklar och förädlar fina varumärken som Saab.
Måtte, om det blir en fortsättning, amerikanska ägare hålla sig långt bort från svensk bilindustri i allmänhet och Saab i synnerhet. Svenska återförsäljare för amerikanska bilmärken borde ta sig en funderare över vilka märken de ska sälja i framtiden.

#1
Reidar
2010-01-15 19:10

Högre pris än Opel är förmodligen ett krav från GM. Ännu en konkurrent vore katastrof för dom.

#1
Kent Åke Nilsson
2010-01-16 02:06

Göra SAAB ännu dyrare med "lika dåligt andrahands värde" ?? ekvationen går inte ihop!
SAAB måste då uppvisa KONKRETA kvalitetsåtgärder! Nu börjar ju iofs dom nya saabarna se rätt bra ut i linjerna, men är dom lika bra och hållbara i längden tekniskt?
Från det ena till det andra...
Jag undrar varför inte dagens regering vaknar upp och inser allvaret med Svenska bilindustrin och hur många arbetare den försörjer runt om i landet!
I Usa införde dom ju "Cash For Clunkers" nånstans kring ca: omräknat 25000-34000kr i skrotningspremie för att få fart på amerikanska bilindustrin igen.
Maud o CO verkar inte förstå allvaret hur många Svenskar bilindustrin försörjer i landet. För inte tänker väl Maud Försörja arbetslösa bilarbetare!!!
Nu är ju inte Sverige-Usa jämförbara på nått sätt med helt olika bilkulturer och olika hållbarhet av bilarna så 25000-34000kr är kanske inte realistiskt i Just Sverige. Men om regeringen "vaknade" lite och hoppade över tidigare "1500-4000kr" premierna och höjde till tex. 10000-12000kr och gjorde det mer förmånligt att köpa en Svensk bil!
Bortsätt från priset har ju Svenska bilar tex. bra värme i kupen på vintern och bättre att frosta av rutorna än konkurenter, bra på att kroka släpkärror, Både saab o volvo är kända för bra säten och dessutom ännu fler positiva sidor mot utländska konkurenter.
Är priserna på Svenska bilar för höga eller är Svenska lönerna för låga?

#1
SAAB:)
2010-01-16 08:31

till "JAG" tycker du SAAB är dött bara för GM säger det, vad vet du....varför är det sånt drag efter att få köpa SAAB tror du? Du tillhör kategorin dom som snackar skit.

#1
Kenneth
2010-01-16 11:07

SAAB anser jag är ett utmärkt bilmärke med avseende på kvalitet och design. DÄREMOT anser jag att SAAB´s framtid ligger i att tillverka något mindre bilar som folk har råd att köpa. Jag föreställer mig att bilar i max motsvarande SAAB 9-3 och mindre bilar med modern teknik och framförallt med miljövänliga motorer. Då menar jag absolut INTE hybridmodeller utan snåla dieslar samt etanolmotorer. Jag tror inte heller att man behöver byta modeller hela tiden som ex Toyota gör utan man ska ha tre - fyra basmodeller, som idag, med kanske en livscykel på ca 10 år för att få upp volymerna och sänka styckkostnaden. Jag tror att det stora flertalet bilköpare är trötta på att tex Toyota byter modeller som andra byter kalsonger som innebär att reservdelarna och service blir oerhört kostsamma.

#1
kjell
2010-01-16 12:13

PÅ kort sikt måste naturligtvis en ny ägare marknadsföra och sälja dom nya modellerna 9-5 9-4x (vid sidan av 9-3) Det finns naturligtvis många köpare som väntar på dom, innom några år säkert även med hybriddrift. Saab kan säkert återta sin marknadsandel med ny ägare och nya modeller, mindre nya modeller kan ju inte omedelbart trollas fram, men att en ny ägare till skilnad från GM har denna förståelsen för marknaden får vi väl utgå ifrån. Tror på en framtid för Saab bara försäljningen kommer till stånd

#1
pg
2010-01-16 13:33

Det förordas långa modellserier för Saab här. Är det inte just detta som är akilleshälen för Saab? När Saab äntligen presenterar en ny modell, har den samma namn, ser nästan likadan ut, etc., alltså inget nytt som man direkt ser. Det måste till ett rejält nytänkande om Saab ska överleva. Hoppas in i det sista att Spyker lyckas ro sin plan iland och då gärna tillsammans med några Svenskar. Detta verkar nu vara den sista livlinan för Saab, eftersom Genii verkar har hamnat i blåsväder efter att skumraskaffärer inom fastighetsbranchen avslöjats.

#1
hercul poirot
2010-01-16 15:15

Två meter 15 jan 2010
Jag kan bara säga att SAAB är den mest komfortabla bilen oavstt modell som jag provat och kört. Jag är en 1.35 meters människa och 67 pannor tung och bättre och skönare plats vid ratten får man leta efter. Eftersom jag inte når rattlåset i andra bilar är Saab den bästa bilen för mig.

#1
Saabmamma
2010-01-16 15:47

Om saab läggs ner tar jag cyckeln. Har en saab 9000
cd 95 års modell. Den är som ny. Ingen rost,har aldrig varit på verkstad med den. Inte ett fel på 15
år. Det är vad jag kallar kvalite. Brorsan och hans
ungar kör volvo.De är nästan bosatta på verkstan.
30000 i verkstadskostnad på ett år för en v70.
Det har vi aldrig upplevt med någon av våra saabar.
Håller tummarna för Spyker cars. De verkar ha bäst
plan för saab. Det får inte bli en bil endast för höginkomsttagare.

#1
Lägerleffe
2010-01-16 16:08

Premium är/blir man genom att leverera "högt/högre UPPLEVT värde" i förhållande till t.ex. andra märken, det betalda priset eller marknaden som helhet.
Det handlar om allt från känslan i knappar, klangen i dörrar, ljudet i avgasröret, komfort, inredning, design, hippfaktor, lyskraft (och då pratar vi inte strålkastare), exklusivitet (med det menas "avskildhet från den grå massan" och inte bling-bling), tillhörighetsfaktor (framgångsrik, sportig, slottsboende, vältränad, intellektuell eller någon annan tydlig gruppering - eller till och med kombination av några dylika).
I gårdagens "Skavlan" (15 jan) i SVT menade författaren och brottmålsadvokaten Jens Lapidus (som verkligen har insyn och vet vad han talar om) att Stureplans "brats" alltid eftersträvar "de tre B-na: alltså BRÄNNA (solbränna, gärna från St Tropez(, BRUDAR och BMW".
Gissar att premiumkänslan i Münchenwagen avkyldes flera grader där. Samtidigt som varumärket flyttades ännu närmare begrepp som översittare, arrogans och gangsters.
Vad gäller Saab har den positiva känslan för märket ökat över hela världen de senaste veckorna. Nu är Saab det tuffa lilla märket med flyggener, kreativitet och kämparanda som har misshandlats av stora stygga vargen GM. Smart, Safe, Struggeling Swedish Saab är nu verklighet och vem vill inte identifiera sig med sådant.
Saab är även märket som samlar världens bilentusiaster till DEMONSTRATIONER på vägar, gator och torg. Frivilliga personer bildar klubbar, delar ut dekaler, sätter på sig knappar och pins, textar skyltar, håller tal, driver internetsajter osv i all oändlighet.
Ingen tvekan om att Saab snart är ett av bilvärldens allra hetaste och mest åtråvärda varumärken. Och det kan en duktig ägare få bra betalt för, som man sköter sig rätt.
Saab varken kan eller bör, ska, vill försöka närma sig tyskarnas så kallade premiummärken. Saab är en EGEN (annorlunda) bil med en EGEN själ och det gör den synnerligen attraktiv för stora skaror bilköpare som vill förknippas med alla dessa positiva och utmärkande s.k METAVÄRDEN (upplevda värden). Det är inte för veckad metall etc man öppnar den stora plånboken - man gör det för tillhörighet i positiv bemärkelse. Och man gör det extra villigt om träffen i hjärtat är klockren.

#1
Saabnissen
2010-01-16 16:53

Bra rutet, Lägerleffe!

#1
Jag
2010-01-16 18:39

Jadu SAAB:)
det stora draget att köpa Saab finns nog bara i svenska tidningar. Tror du på det själv? Vem vill köpa en bilfirma som gjprt förlust i nästan alla år den funnits? GM är visserligen inget föredöme, men är i alla fall c:a 250 ggr större än Saab. Saab har alltid varit en bra bil, men utan lönsamhet kan man inte överleva. Varför köper inte Metall Saab? Därför att även de vill ha pengar tillbaka på en investering. Glöm Saab (som svensk bil)!
Jag

#1
Saabnisse
2010-01-16 21:13

"Jag" är du dum eller bra korkad?
Tror du verkligen att GM har hållit Saab under armarna under alla år utan att få något tillbaka?
Tror du att GM är något slags socialkontor?
GM har naturligtvis dragit ur så mycket stålar som möjligt ur Saab, men de är ju inte så dumma att de betalar skatt i ett högskatteland som Sverige, där gäller det att redovisa förlust.
Vinsten tar man i det land det passar bäst.
Så gör alla multinationella företag.

#1
Gustaf Eriksson
2010-01-16 21:20

Den enda korkade här är nog du SaabNisse. Inga andra tror egentligen att Saab har någon chans. Såg du DN igår? I hela Europa sålda Saab 27 000 bilar förra året... Det är dags att lägga ner!

#1
kjell
2010-01-16 23:31

Gustaf, förra året började med att GM la Saab i malpåse om du nu har missat det, dom många tusen bilar som trots allt har sålts, har köpts av hängivna människor som trots ovisshet om framtiden inte kan tänka sig något annat märke. Med ny ägare och lansering av ny modeller når Saab snabbt 100 000 bilar.

#1
Gustaf Eriksson
2010-01-17 00:22

Snälla Kjell, Saab säljer inte eftersom hela företagsmarknaden försvunnit sedan leasingbolagen sänkt restvärdet på bilarna p.g.a märkets osäkra framtid. Det är väldigt få privatpersoner som köper nya bilar för 300 000 kr för egna pengar.

#1
Lägerleffe
2010-01-17 01:54

Ska vi hålla oss till ämnet och frågan kanske. Alltså, hur ett framtida Saab kan stå sig mot övriga premiummärken. Gör det istället för att komma med personangrepp och ovidkommande dödgrävarsnack tack.

#1
Saabmamma
2010-01-17 02:37

Det finns gott om folk som tror att saab har en chans. Med rätt ägare har saab stor potential.
Tyvärr verkar det finnas allt för många katasrofnissar
som bara väntar på att få säga vad var det jag sa.
Är det ingen som bryr sig om alla människor som
jobbar på saab och som riskerar att bli arbetslösa om saab lägger ner. Om det hade gällt er arbetsplats
hade ni nog inte velat att det bara skulle läggas ner
utan att alla möjligheter hade uttömts.Om saab säljs kommer det att överleva och växa även om
det aldrig blir ett jättestort märke. Men vem vill att
det skall bli ett dussinmärke? Saab är och förbir ett speciellt märke som sticker ut.

#1
Saabnisse
2010-01-17 11:54

Det märkliga är ju intresset för Saab.
Det kommer protester mot nedläggning från hela världen.
Manifestationer med fordonskonvojer, Saabar, förekommer framför GMs kontor över hela världen.
Aldrig förr har ett enskilt bilmärke orsakat så mycket uppståndelse.
Varför?
Det är ett mycket litet märke med främsta merit att man vunnit Monte-Carlorallyt två år i rad, men det är över femtio år sedan.
Sedan vann man ju en hel del rallyn på den tid man tilläts tävla, men det är det många andra märken som gjort också.
Men det är något speciellt med Saab.
"Saabkänslan, en del har den" som man skrev i reklamen på femtiotalet.
När GM lade ner Oldsmobile och Pontiac, som ju var väsentligt äldre och större än Saab var det bara fragmentariska protester.
Samma sak när i princip hela den brittiska bilindustrin upplöstes, visserligen inte på en gång, men nästan.
Protester, jovisst, men inte i den här omfattningen och inte över hela världen.

#1
Saabnisse
2010-01-17 13:45

Kolla t.ex, vad som händer i Trollhättan idag!

#1
Hasse
2010-01-17 20:10

Men problemet är väl att det är för få som velat köpa en Saab, eller? Och då faller ju det ansvaret tungt på marknadsföring, marknadsanalys och ledning. Och alla journalister som tyckt att Saab är för mycket GM-delar. Saabs varumärke som udda och sportig bil är bortslarvat. Premiumköret misslyckades och nya 9-5 är ingen äkta SaaB, annat än A-stolpens formgivning. En stor klump är vad en är. Gamla 9-5 ser mycket mer Saabish ut.

#1
Pär G
2010-01-17 21:24

Man skall inte driva olönsamma bilföretag vidare. Tveklöst har tiden sprungit förbi saab som toppade med 9000 turbo 85, mycket bra egenskaper om dock halvdan kvalité. Sedan kom 900 NG-katastrof! 9-3 nja bättre men resten av bilvärlden vr redan 3 steg före, 9-5 ok men 12 år?!! Nya 9-3 ok bi men knappast unik i något avseende. Och nu en jättesedan påtvingad av GM som dödskyss. Knappast ett bra läge för ett märke...Dessutom, det faktum att man tappat ca 100000 bilköpare under den senaste tidens kalabalik är det största problemet, bilköpare är dumma av naturen och den bil JAG har är alltid bäst och tendensen att köpa samma märke nästa gång är den tydligaste. Att få dessa tilbaks till saab är som att jaga helt nya kunder til ett bilmärke. Hårt och sitsamt...Staten skall satsa dom pengar man anser sig ha på LV och scania.

#1
Benny
2010-01-18 08:59

Min tjej har en Saab 9-3 2004 och visst den är fin att köra och så men kvaliten lämnar mycket att önska tyvärr. Ständiga problem med elektroniken och displayer som inte funkar. AC gått sönder två gånger(olika fel) men det värsta är att växellådan håller på att lämna in (växlarna hoppar ur). Dessutom bytt fjäderben vänster fram (fjädern av) och nu visar höger sida på samma symtom. Allt detta på en bil som gått 12.000 mil?? Ingen premium med detta dessvärre. Kan bara tillägga att min bil (tysk) nu gått 26.000 mil och på denna har jag bytt kylare som reparation utöver vanlig service. Ingen chans att min tjej köper en Saab igen oavsett om det läggs ner eller inte....Alltså ska Saab överleva (om det mot förmodan inte läggs ner) måste kvaliten förbättras avsevärt och att man behöver en mindre modell inte en stor klump som den nya 9-5.

#1
Saabnisse
2010-01-18 11:09

Över 1000 bilar i Trollhättan igår!
Som jag skrev tidigare, aldrig förr har ett enskilt bilmärke orsakat sådan uppståndelse inför en hotande nedläggning!

#1
Sebastian
2010-01-18 12:06

Wow, en bilkortege i trollhättan. Det kanske får GM på andra tankar!

#1
Krister
2010-01-18 12:17

"Diskutera: Hur står sig Saab mot övriga premiummärken?"
Visst är SAAB en bra bil, men återigen, inget premiummärke.
OM SAAB skulle vara ett premiummärke, vad är då Jaguar och Lexus?
Då SAAB skulle vara ett premiummärke tillsammans med Toyota, Mazda, VW, Subaru, Ford, Volvo, BMW, Audi mfl. Vad är då övriga bilar?
Det måste till bättre kvallitet och konfort för att SAAB skall bli ett premiummärke.

#1
Saabnisse
2010-01-18 12:31

Krister. komfortmässigt är ju Saaben överlägsen många av de bilar du räknar upp.
Kvalitetsmässigt vet jag inte, jag har inte haft några specifikt kvalitetsrelaterade problem på mina Saabar.
Den senaste 9-5an har på 8000mil råkat uför två fel,
1. En givare till ACCn som fick för sig att det var 50 gr. varmt, den byttes på garantin.
2, En handbromsvajer fastnade, beroende på för lite användning enl. verkstaden," ett typiskt problem med Opels bakaxlar".
Det vet jag inte, jag tycker jag använder handbromsen.
Jag vet inte om det har med kvalitet att göra?

#1
Kenneth
2010-01-18 13:34

Benny:
Jag tror att du bluffar om din frus bil. Jag har vidare talat med åtskilliga taxiförare i Stockholm som kör SAAB som taxi. De är generellt mycket nöjda med sina taxi SAAB:ar det som brukar bytas ut är bakrestötdämpare samt ngn bussning i bakvagnen som tydligen beror på att SAAB:arna är stora och rejäla varför de ofta lastas tungt och är därför inget onormalt. En SAAB körs i regel runt 40 000 mil utan några större fel. Min fru hade tills för ett par månader sedan en SAAB 9-3 SportCombi av 2006 års modell, XMF843. Då vi sålde den och beställde en ny SAAB 9-3 med Biopower dvs etanolmotor hade den gått precis 19 000 mil. Det absolut enda vi reparerat på dessa 19 000 mil var ett hjullager utöver sedvanlig service. På 19 000 mil. Vi är oerhört nöjda med SAAB!

#1
pg
2010-01-18 13:51

Ibland måste man ställa upp och försvara Saab. Hur kan det komma sig att just Benny har problem med växellådan på 9-3 an? Jag har aldrig hört talas om det felet på vare sig Opel eller Saab 9-3! När det gäller klimatanläggningen har det hänt att stegmotorn brunnit, men detta har iregel hänt så tidigt att garantin gällt. Sedan var det inledningsvis fel på många nightpaneler, men de har nu rättats till.

#1
Krister
2010-01-18 14:01

SAABNISSE: Det hade varit intressant att veta vilka märken som SAAB är så överlägsna i komfort. Jag kan själv jämföra med Ford Mondeo och VW Passat, vilka jag anser är tystare och bekvämare än de SAAB-ar jag haft.
Genomgående fel som jag har haft på mina SAAB-ar (2st 9-3 och 1st 9-5) är elfel. På min senaste (sista) så lossade luftspjället för insugning och generatorn rasade.
Jag kan ha haft otur, men på tre bilar.
I senaste numret av ViB så jämförde man en 9-3x och en Subaru, så då måste väl Subaru också klassas som premiebil, eller?

#1
Benny
2010-01-18 14:42

Till PG...Läs vad jag skriver, det är inte min bil jag bara konstaterar de problem som min tjej har med sin bil. Att Saab dragits med kvalitetsproblem är väl inget nyhet men vissa här är så inbitna märkesfantaster att man misstror folk. Sen måste det ju finnas en orsak till att Saab är billig som begagnad, brukar ju vara en del att göra med dom när man kört mer än 10.000 mil. Tyvärr PG så är det marknaden som är domaren inte märkesfantaster. Och ja det finns fler som har samma problem med växellådan det sa man på Saab.

#1
pg
2010-01-18 19:11

Inga växellådsbyten finns registrerade hos GM Sweden på årsmodeller från -04. Föregångaren hade däremot vissa problem. Och problemen har inte varit att växlarna hoppar ur, (bottenstocken), utan synkroniseringsproblem. Jag har aldrig hört talas om problem med bottenstockarna i Saab.

#1
Conny Karlsson
2010-01-18 23:53

Krister. Jag anser att du har helt rätt! Saab är inget premiummärke alls bara ett uddaval av bil från en avkrok uppe i norr. Men iden att göra Saab till ett premiummärke är nog helt rätt anser jag. Men vad krävs för det? Jo det du är inne på en kvalitet i Lexus klass(helst). Men hur når man dit, och hur ska man ha råd att nå dit? Då krävs det riktigt med resurser för att nå dit. Jag har kört/kör MB,Lexus, och kör BMW,Saab 9-5 Aero nu samt Toyota Auris 2,2 diesel, Toyota Supra entusiastbil. För inte är Saab nu i klass med BMW, MB, Lexus långt ifrån. Man når inte ens upp till Toyota i kvalitet på bilarna som måste vara på topp om man vill vara ett premiummärke eller försöka vara. Etanolsatsningen av Saab och Volvo har jag sagt hela tiden är en återvändsgränd. Och nu kan vi se hur det går. Se bara vilka bilar som var dyrast i Vibilägares långtest, just det etanol. Även diesel bilarna var heller inga direkta sparbössor. Vinnarna var hybridbilarna, och det är inte värt att nämna namnet på märket här....Det är en lång väg för de som ska ta över Saab att gå innan de blir ett premiummärke, men jag tror att det är rätt väg att gå. För att konkurrera med Toyota, VW, Opel, Ford, Mazda, Honda det klarar man inte med de volymerna man har. Därför måste priserna och kvaliten upp många snäpp. Frågan är om man lyckas.......

#1
Conny Karlsson
2010-01-19 18:27

Kenneth grattis till din etanol Saab! Ett bra köp!
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/expertgrupp-etanolen-okar-utslappen-1.19573
Detta har jag vetat länge. Jag startade en tråd på Automotor & sports forum för flera år sedan, den heter "Etanol miljövänligt, Fan trot! Om någon läst den,eller kommer ihåg den. Tyvärr har AMS tagit bort forumet.
Toyota sa för länge sedan att etanolspåret inte var frälsningen för jorden globalt, att man kommit fram till det i sina forskningar kring etanolen. Så var det med det. Grattis återigen Kenneth till ett bra köp av bil. Du spär på koldioxid utsläppen etc med ditt bilval. Tänk om du valt Toyota Prius istället och en tillverkare som vet vad man ska satsa på långsiktigt. Men etanol var ju ett billigt sätt att försöka framstå som en tillverkare av miljöbilar. Utan egentliga utvecklingskostnader för man hade inte pengarna till något annat. Tänk att etanolbilarna i Vibilägares långtest var dyrast att hålla rullande. Och att hybridbilarna var billigast. Det är inte så dumt med hybridteknik ändå verkar det som........;o)

#1
Saabnisse
2010-01-19 18:58

Idag påstås det att köpet är genomfört och att Spyker nu står som ägare.
F-n trot, det är inte officiellt meddelat och till dess det blir det får man nog utgå från att det är en skröna!

#1
Kenneth
2010-01-20 10:09

Conny Karlsson:
Vad VET du egentligen om etanol? Vet du att man i stora artiklar avfärdade katalysatorrening i slutet av 1980 talet då katalysarorn var frivillig tom 1988. Vet du att då OKQ8 var föst i Sverige att ersätta bly med natriumklorid i 96 och 98 oktanig bensin och då skrev pressen att bensinen var farlig eftersom bilmotorerna skulle "skära". Vet du att då bla OKQ8 började blanda in 5% biobränsle tex FAME och RME skrev pressen att diselfiltren "smetade igen" och kunde stanna. Vet du att då etanol infördes av OKQ9 skrev pressen att svälten ökar, ökade CO2 utsläpp från etanolbilar.... Känner du igen mönstret, Conny? Nej, Conny, tyvärr är det i princip bara de asiatiska bilmärkena som inte har etanolmotorer. Tyvärr. Resten av världens stora tillverkare har Flexi eller Biopower motorer tex VAG, Audi, VW, Citroen, Opel, SAAB, Volvo, Ford, Peugout etc.
Det som gör etanol så bra är att den är CO2 neutral inom ca 90 år därför att det tar ca 90 år innan den frisläppta CO2 från etanolen har upptagits i naturens kretslopp igen. Träden. Det är etanolen korta "omloppshastiget" som gör den så miljövänlig. Oljans omloppshastiget är ca 3 - 4 miljoner år!!!
I en bensindriven bil med bensindrift som drar ca 1 liter bensin ligger CO2 utsläppen på ca 280 gr per km motsvarande etanolbil som drar ca 1,2 liter etanol släpper ut ca 1,2 liter etanol släpper ut ca 55 gram CO2 per km. Vet du förresten att en vätgasbil som körs på vatten släpper ut 400 gram CO2 per km? Ska man också kalla vätgasbilen för ett miljösvin?

#1
Saabnisse
2010-01-20 11:15

Jag har bestämt för mig att bl.a. Toyota säljer etanolbilar i Brasilien så helt utan etanolmotorer är de ju inte japanerna.
Sedan när det gäller etanol och dess framställning gäller ju att man inte hugger ner de skogar som främst ska absorbera den CO2 som släpps för att odla sockerrör istället.
Naturligtvis absorberar även sockerrören CO2, men inte i samma mängd.
Sedan kan man ifrågasätta etanol som drivmedel eftersom metanol kan framställas billigare och enklare och den är också energitätare.
När det gäller vätgas så släpper den givetvis endast ut CO2 om den framställs med el från fossileldade kraftverk.
För närvarande är ju inte vätgas något alternativ p.g.a. de höga framställningskostnaderna och bristen på lagrings- och distributionsmöjligheter.
Men,. vem vet? Det kommer kanske att lösas i framtiden.
Just nu är biogasen det absolut renaste bränslet och det är det renaste även om det blandas med naturgas.

#1
Conny Karlsson
2010-01-20 12:46

Saabnisse. Du har helt rätt! Toyota har etanolmotorer just för den Brasiljanska hemmamarknaden,av naturliga skäl då etanol är det största bränslet på den marknaden. Men Toyotas forskningar kring etanol har visat att etanol inte är räddningen globalt för miljön. Och det var många år sedan man gick ut med det.
------------------------------------------------------------------------
Kenneth du har fel som vanligt och du är godtrogen att du litar på svenska politiker som subventionerat etanol. Du är en av många som blivit lurad att köpa etanolbil. Detta var ju som sagt en "enkel" väg våras svenska biltillverkare och politiker valde för att försöka framstå som att man bryr sig om miljön. Desseutom kostade det just ingenting i utvecklingskostnader för våra tillverkare Saab och Volvo. Man hade väl inte så gott ställt som alla vet, eller rättare sagt ägarna hade inte så gott ställt (läs GM och Ford). GM ville inte släppa till pengar till Saab till exempelvis hybriddrift. Det skulle introduceras i ett äkta amerikanskt märke tex Chevrolet. Därför fick Saab stå tillbaka återigen. Volvo fick lägga ner sina gasbilar, ett helt otroligt korkat beslut. Hur stor framföhållning har dessa tillverkare i sina beslut och hur långsiktiga är dom? Inför varje kvartalsrapport !? Längre än så verkar det inte sträcka sig.
Kenneth såg du Rapport i går? Sevärt! Många såg det!
------------------------------------------------------------------------
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100120-etanol-okar-utslap/index.xml
------------------------------------------------------------------------
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/expertgrupp-etanolen-okar-utslappen-1.19573
------------------------------------------------------------------------
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/japan-och-tyskland-i-kvalitetstopp_3974339.svd
------------------------------------------------------------------------

#1
Saabnisse
2010-01-20 17:14

Det har visst spårat ur lite här och jag själv är kanske medskyldig.
Enligt en anställd på Saab finns information att försäljningen inletts.
Besked väntas inom ett par dagar.
Det ska bli intressant att se om det stämmer.

#1
Kenneth
2010-01-20 19:37

Conny Karlsson:
Du kanske också likt pressen ifrågasatte katalystaorrening, RME, lågblybensin, natriumcloridinblandning då det begavsig för snart 20 år sedan. Det som idag ses som en självklarhet nedvärderade pressen då, liksom etanol idag. Somvanligt får vi svaret om kanske ytterligare 20 år....;-O. Ps glöm inte bort att alla stora bilmärken satsar på etanolmotorer inte bara SAAB och Volvo. Utan även hela VAG koncernen dvs Audi, Skoda, VW, Ford, Opel, Citroen, Peugout mfl. Sedan är det ju inte fel om tex Toyota kombinerade etanolmotorer med hybriddrift.

#1
Conny Karlsson
2010-01-21 12:35

Kenneth.
Du har gjort en felinvestering i denna bil du gjort. Andrahandsvärdet kommer att bli dåligt framöver. Du har kort sagt blivit lurad av staten, Saab, Volvo. En total felsatsning.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/expertgrupp-etanolen-okar-utslappen-1.19573

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.