Bild
Nästa artikel

Se nya Saab 9-5 krocktestas av Euro NCAP

Nyheter

Samma dag som GM beslutade att lägga ner Saab tilldelades nya Saab 9-5 toppbetyg i Euro NCAP:s krocktest. Då försvann resultatet i drevet, nu kan du se testet på film.

Den 18 december förra året kom GM med beskedet som skulle dominera svenska löpsedlar mer än en månad framöver - Saab läggs ner.

Fem stjärnor
Just den här dagen meddelades det också att nya Saab 9-5 tilldelats toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Av förståeliga skäl försvann denna nyhet i mediedrevet som följde.

Hur som helst, och med Spykeraffären i åtanke, fick nya Saab 9-5 fem av fem stjärnor.

Vi Bilägare kan nu visa den officiella krockfilmen från testerna.

Som intressant jämförelse lägger vi också med Euro NCAP:s test av första generationens Saab 9-5.

Se Euro NCAP testa nya Saab 9-5:



Se Euro NCAP testa gamla Saab 9-5:




Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?
Euro-NCAP:S kommentarer

Dessa kommentarer lämnade Euro-NCAP om nya Saab 9-5:

Adult occupant
The passenger compartment remained stable in
the frontal test, the windscreen pillar moving rearward only 2mm. Dummy
readings showed good protection of the knees and femurs of the driver
and passenger. Saab were able to show that occupants of different sizes
and those sat in different positions would be similarly well protected.
In the side barrier test, maximum points were scored with good
protection of all body areas. In the more severe side pole impact,
protection of the chest and abdomen was adequate. Protection against
whiplash injuries in the event of a rear impact was rated as good.

Child occupant
Based
on dummy readings in the dynamic tests, the 9-5 scored maximum points
for protection of the 3 year infant. Forward movement of the dummy's
head was well controlled and both the 3 year and the 18 month dummies
were properly contained by their restraints in the side impact. The
passenger airbag can be disabled to allow a rearward facing child
restraint to be used in that seating position. However, information
provided to the driver regarding the status of the airbag is
insufficiently clear. The dangers of using a rearward facing restraint
without first disabling the airbag are not clearly indicated.

Pedestrian
The
bumper scored maximum points for the protection it offered to
pedestrians' legs. However, points outside Euro NCAP's normal test zone
were found to be injurious. From 2010, Euro NCAP's assessment of the
bumper will be broadened to include such points. The front edge of the
bonnet provided poor protection as did the bonnet in most areas where
an adult's head might strike.

Safety assist
Electronic
stability control is standard equipment on all variants as is a
seatbelt reminder system for the front and rear seats.

Källa: Euro NCAP

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-02-04 16:32

En intressant sak är att starta båda filmerna samtidigt. Notera bland annat på nya 9-5:an vid front-testet att förar- och passagerarmiljön knappt påverkas alls.

#1
Markus
2010-02-04 17:08

Ska bara lägga till till det Jan sa att då var det ändå så att om Saab haft akustiska bältesvarnare redan 1997 hade redan den gamla varit femstjärnig!
Lägg då också märke till stolpprovet, där det också hänt en hel del!

#1
Lägerleffe
2010-02-04 17:11

Så ska det se ut. Nya 9-5 är en av världens säkraste helt enkelt. Snygg, säker, smart, Saab.

#1
Henrik
2010-02-04 17:16

Fantastiskt! Gamla 9-5an är en av de säkaste bilarna på våra vägar fortfarande och ändå ser man att nya 9-5an tagit ännu ett jättekliv!

#1
Roy
2010-02-04 17:25

Det verkar nu ännu mer som att det vore väldigt dumt att INTE bygga denna bil.

#1
Bo johansson
2010-02-04 17:43

Bra resultat men Chevrolet Cruce fick tydligt bättre resultat för både vuxna och barn!
Bo Johansson

#1
Bo johansson
2010-02-04 17:56

Också Opel Astra fick bättre utfall än Saaben.Släkten är värst!
Bo J

#1
pg
2010-02-04 17:58

Hade ni väntat er något annat?

#1
pg
2010-02-04 18:01

Insignian klarade även den testet lika bra som nya Saaben. Inte konstigt de är ju stöpta i samma gryta.

#1
jan edman
2010-02-04 18:24

Fronrutan går sönder på nya saaben men inte på gamla kanske inte har någon betydelse..kanske såg jag fel..................

#1
Danne
2010-02-04 18:30

Spelar ingen roll hur säkra alla nya småbilar påstås vara. Vill man köra familjen riktigt säkert så är det en stor bil som denna som gäller. jag hoppas inte svenskar börjar snåla för mycket på säkerheten för att spara in några hundralappar i bensinpengar.

#1
Anders
2010-02-04 19:16

Saab är precis som volvo duktig på krocksäkerhet.
Hoppas man får ut den här bilen på marknaden snart så man har nåt nytt i bilhallarna,kan behövas nåt nytt att visa upp nu när man har ny ägare.

#1
Knut Fallberg
2010-02-04 19:52

Skynda er ut med nya 9-5 an så vi får provköra den. Jag längtar så.

#1
Bo johansson
2010-02-04 19:54

I cirka 75 % av alla bilolyckor är inget annat fordon berört. Då spelar det ingen roll om man har stor eller liten bil!
Bo J

#1
Peter
2010-02-04 22:27

Nya 9-5:an väger 100-tals kilo mer än genomsnittsbilen i Sverige, så man får hoppas att det inte blir allt för många av dem på vägarna och att man slipper krocka med dem!

#1
Erik Johansson
2010-02-04 23:36

Nedan...
"Bo johansson 4 feb 2010
Också Opel Astra fick bättre utfall än
Saaben.Släkten är värst!
Bo J"
Jag sitter gärna i Nya SAAB 9-5 och testar en
offset-krock mot dig sittandes i en Astra.
Sen kan vi kolla vem som mår bäst efteråt
hehe! :-)

#1
Mattias
2010-02-05 00:09

Om man ser till totalten vinner Saaben över både astra, insignia och Cruse. :)

#1
Undergången
2010-02-05 09:50

Jag noterade likt Jan att passagerarburen förefaller stabil
efter krocken. Jag påpekade tidigare att gamla 9-5:an inte övertygar riktigt då taket börjar vika sig i motsvarande test. Blev då sågad av många skribenter med påståenden att "det skall vara så", mjuk på rätt ställen" osv. Men tittade man på tester på XC-90, Volvo S40, V70 och tom. gamla V70N så var passagerarburen stabil dvs. taket vek sig ingenting över förardörren!?
Det jag ser nu är att även den NYA 9-5:an är stabil i över taket. NU övertygar den mig!. Den gamla konstruktionen gjorde det INTE oavsett vad Folksam skriver.
Titta gärna på Euroncaps krocktest av Saab 900 från -97 som avskräckande exempel. Sedan kan ni jämföra mot samtida gamla Volvo S40. Titta vad som händer med taken!
http://www.euroncap.com/tests/saab_900_1997/2.aspx
http://www.euroncap.com/tests/volvo_s40_1997/5.aspx
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_5_1998/51.aspx

#1
Ray
2010-02-05 10:18

"Kom bort i drevet....."......??
Det var säkert bloggare Bäcklund som
gömde undan det....

#1
pg
2010-02-05 19:00

Så ni menar alltså att man ska åka i stora törstiga bilar. Men ta då och köp en lastbil eller en buss på en gång så är ni säker. Även den säkraste personbil står sig slätt mot ett tyngre fordon.

#1
Ironi Pelle
2010-02-06 09:19

Om jag monterar bältespåminnare i min gamla Nissan Micra
Får den då fem stjärnor då? Men att byta halvjus lampa på en modärn bil som tar en halv dag Den HAR 5 stjärnor. Men på Micran tar det max 10 minuter.
Undran Vad är säkrast ? Bältespåminnare eller enkelt kunna byta halvljuslampor?

#1
Ironi Pelle
2010-02-06 09:48

Lite fakta!
Krocktester får man ta lite nypa salt!
Ex; Mitsubishi Carisma Fick endast 3 stjärnor. Men är bättre än medelbilen, d,v,s BRA säkerhet.
Renault Clio 11 har 4 stjärnor. Men är sämre än medelbilen. D,v,s den skall man undvika.
Peugeot 406 Har endast 2 stjärnor. Men är en medelbil. (från Folksam och NCAP)
Saab Och Volvo modeller Är och har legat bland de säkraste bilarna som ÄR
testade. De finns många andra bilmodeller som är säkra men är ej med i dessa tester.

#1
Bo johansson
2010-02-06 18:04

Självklart är de svenska bilarna allra säkrast av alla oavsett NCAP´s krockresultat. De senares krockresultat är ju fejkade. Det kan ju vilket barn som helst förstå!
Stoppa NCAP´s tester så överlever Saab!
Bo J

#1
Erik Johansson
2010-02-06 20:58

De som var närvarande på Fysik-lektionerna i skolan,
lärde sig att om ett litet objekt kolliderar med ett större. Så får det mindre objektet ta emot mest rörelse-energi (alltså ta smällen).
En stor tung bil med 4 stjärnor klarar sig alltså bättre än en liten lätt bil med 5 stjärnor! (Mycket enkelt...)

#1
Q
2010-02-06 21:01

Har kört de oändligt eländiga vägarna mellan Göteborg och Skene 5 år i rad nu!! Vad jag kan konstatera är att om man verkligen vill ha de största chanseran att överleva en krock så är det svenskt som gäller inget annat tjafs!!

#1
Q
2010-02-06 21:02

Rättar mig själv. Chanserna skall det ju vara!!

#1
Erik Johansson
2010-02-07 01:05

Angående "UNDERGÅNGEN":s kommentar nedan...
SAAB 900 (1994-1997) blev till 9-3 (1998-2002).
Som 9-3:a blev den tydligen ganska säker! Se:
http://www.euroncap.com/carsearch.aspx?q=Saab

#1
pg
2010-02-08 20:56

Storleken på bilarna spelar väldigt liten roll. Bilar med högsta poäng klarar frontkrockar i ca 70 km/tim oavsett storlek och tyngd, såvida inte det börjar närma sig mer än 50% viktökning. Övertro på stora bilar har blivit allt för utbredd. Om ni frontar med 90 km i tim har ingen någon chans att överleva, då hjälper det inte att man sitter i den säkraste av bilar. Enda som skulle hjälpa då, är att man satt i en lastbil eller buss.
Börjar vi bli som Amerikanarna; Störst vackrast och bäst vinner?

#1
Sigge
2010-02-09 20:06

PG..."Storleken på bilarna spelar väldigt liten roll." Det var bland det absolut mest oinsatta jag läst hittills. Vad grundar du detta uttalandet på?

#1
pg
2010-02-10 11:57

Vikten spelar roll, visst, men inte hur mycket som helst. De prov som utförs ska motsvara en frontkrock i ca 70 km/tim. 2-300 kg hit eller dit ska inte spela så stor roll. Det gör däremot antalet poäng i testet. En bil som får 4 stjärnor gentemot den med 5 har sörre negativa egenskaper vid en krock, än om vikten skulle vara ex. vis 300 kg lägre. Man ser att denna tendens finns även i försäkringsbolagens skadelistor. Det är alltså större skillnad mellan en stor och liten bil om den stora har 5 stjärnor och den lilla bilen har 3. Jag anser mig ha belägg för mitt påstående efter att ha läst och jämfört statistik fån Folksam och Ncap. Jag har även praktisk erfarenhet efter 10 år i räccningstjänsten.
Jag har faktiskt varit med om olyckor där personer i en micra överlevt i en olycka där passagerarna i en mötande Volvo i 900 serien omkom.
Allt är relativt, men väljer man 5 stjärnigt, tror jag inte vikten har så stor betydelse. Men det är klart, det finns ju SUV och andra högre fordon. Då kanske vikten och storleken på bilen inverkar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.