Bild
Nästa artikel

Endast Toyota får fem stjärnor av Euro NCAP

Nyheter

I Euro NCAP:s senaste krockprov var Toyota Verso enda bil att få högsta betyg, fem stjärnor. Kia Venga, Nissan Cube och Seat Exeo fick nöja sig med fyra.

Euro NCAP har nu krocktestat fem nya modeller med de tuffare regler som gäller för 2010.

Endast en av dessa, Toyota Verso, lyckas få toppbetyget fem stjärnor.

Fyra för Venga
När det gäller Kia Venga noterade Euro NCAP skador på förarens säkerhetsbälte.

Det berodde på att en gummidetalj som skulle sitta på bältet, aldrig monterats.

Kia har nu ändrat i produktionen och återkallar redan sålda Venga för att modifiera dem.

Enligt Euro NCAP hade problemet med bältet ingen påverkan på
krockresultatet.

Återkallats i Sverige
Trots att bältet skadades, gick det
inte av och lyckades hålla fast dockan.

Kia Sverige uppger att man redan tagit in och modifierat samtliga 141 sålda bilar som levererats till svenska kunder.

Kia tappade istället poäng både i vuxenskydd och barnskydd.

Förarens bröstkorg riskerar att slå i ratten och såväl förare som passageraren riskerade knäskador på grund av hårda strukturer runt mittkonsolen.

Flopp för Nemo
Citroën Nemo, kombiversionen av transportbilen med samma namn, lyckades bara få ihop tre stjärnor.

Nemo tappade bland annat poäng på grund av avsaknad av antisladdsystem samt riktigt dåligt skydd mot pisksnärtsskador.

Ã-vriga bilar som testades, Nissan Cube och Seat Exeo, fick fyra stjärnor.

Se filmklipp från alla krocktest.

Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s senaste resultat? Hur viktigt är ett bra krockprov för dig när du väljer bil?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Ml
2010-03-03 14:30

Bra jobbat Toyota, back on track efter misslyckandet med Urban Cruiser. Frågan är om det blir smutskastning även denna gång gällande Citroens 3*?

#1
Saabnisse
2010-03-03 15:28

Citroens misslyckande är ju självförvållat.
Hur sjutton kan man idag släppa en bil utan ESP och säkra nackskydd/stolar?

#1
Tom
2010-03-03 15:33

Exakt! Blir det "utrota Citroen" nu?
Häxbålen påbörjas...
Jag tycker för övrigt att många Cittror blivit riktigt snygga på senare år.

#1
Emme
2010-03-03 16:10

Bra att toyota ryckt upp sig. Det behövdes. Bra jobbat Toyota!

#1
pg
2010-03-03 16:19

Som före detta citroénägare anser jag det beklämmande att Citroén vare sig bemödar sig att värna om nacke/rygg med fullgott wiplachskydd, eller bygga bilar som tål älgkollissioner. Av de svar man får från Citroén att döma, kommer inte Francoserna att bemöda sig om detta i framtiden heller, eftersom alla Franska bilfabrikat ger blanka sjutton i att bilar utsätts för älgkollissioner. Det finns ju inga älgar i Frankrike är det svar man får av Fransmännen!
Jag kör aldrig mera Franskt, bevare mig väl. Jag vägrar åka Franskt överhuvudtaget.

#1
Mattias
2010-03-03 17:20

Bra av Kia att fixa till sitt misstag snabbt

#1
Olle
2010-03-03 17:41

Fransoser - NEJ TACK !!

#1
Erik F
2010-03-03 17:46

Fransmännen gör bra bilar vågar jag hävda, trots statistiken. Jag tror att det manipuleras med datan från tyskt håll, med tanke på vad jag hör från verkstadshåll om tyska och franska bilar.
Jag har varit på både Peugeot Sverige och Citroën Sverige, samt mailat PSA i Frankrike och frågat vad de tänker göra åt det obefintliga pisksnärtsskyddet. Tyvärr frånsäger sig Peugeot Sverige allt ansvar, medan Citroën Sverige börjar prata om knäairbag och säkra bilar. Från PSA har jag inte hört ett dyft. Om de tänker fortsätta så här så kommer de att fälla sig själva. Tråkigt när de annars gör så fina bilar.

#1
Raphael
2010-03-03 18:35

Citroën Nemo, Peugeot Boxer och Fiat Fiorino/Fiat Qubo är *transportbilar* ! De tillverkas i Fiats fabrik i Turkiet. Syftet med dem är att vara billiga, enkla och praktiska.
Att de testas av EuroNCAP beror på att de även finns i version som enklare persontransportör med baksäte.
Att fartbegränsare saknas är löjligt av EuroNCAP att anmärka på och visar bara hur dumma reglerna är ibland. Jag menar, titta på vilka motorer dessa säljs med...
0 - 100 på över 17 sekunder och klarar knappt motorvägsfart med plattan i botten, och EuroNCAP klagar på att fartbegränsare saknas. Det känns ju enormt komiskt faktiskt... Själva bilen i sig är en fartbegränsare av stora mått! Små motorer och luftmotståndsvärde som ett utedass på fyra hjul, det blir en rätt begränsad fart av det helt enkelt...
Så man kan visst säga att de har inbyggd fartbegränsare!
Av dessa är Fiat Qubo den mest intressanta då den säljs med biogasmotor på 77 hästar. (för övrigt den starkaste versionen som är tillgänglig i Sverige).
ESP är tillval utomlands och standard i Sverige. Observera att EuroNCAP klagar på att ESP inte är standard i alla länder som den säljs i, och därför får bilen poängavdrag. Det innebär inte att ESP inte är tillgängligt. ESP finns! I Sverige säljs de med ESP som standard.
Vi måste också förstå att de nya EuroNCAP-reglerna skiljer sig från de gamla. Så 5 stjärniga EuroNCAP enligt gamla reglerna blir 4 stjärniga med de nya, och 4 stjärniga med gamla reglerna blir 3 stjärniga - generellt uttryckt. Så man kan inte jämföra med bilar från förra året eftersom de hade annan poängsättning.

#1
Raphael
2010-03-03 18:40

Att påstå att franska biltillverkare saknar intresse av whiplashskydd stämmer inte. Och det är ju något ironiskt att de kommentarerna gäller en italiensk konstruktion tillverkad i Turkiet. Äh, hur var det med reality checken?
Nå. Tittar vi på olycksstatistik för Peugeot och Renault så klarar de sig bra. Peugeots 308 har bra resultat i en undersökning gjord i England (där de testade whiplasskydd långt innan EuroNCAP ens tänkte tanken). Så 308 har en stolskontruktion med whiplasskydd.
Vilket dock ingen verkar känna till som skriver kommentarer här. Visst, Peugeot har varit mindre bra på att marknadsföra det men ändå..

#1
Seken
2010-03-03 19:15

Jag läser EuroNCAP med intresse. Och funderar över detaljer i deras krocktester. Dock bryr mej rätt lite om deras utdelade stjärnor. T.ex. är det av noll intresse för mej om nån italiernare köper en bil som saknar ESP och maximalt antal krockkuddar. Och därmed också saknar nån stjärna. Finns fortfarande alltför många brister hos EuroNCAP för att man ska köpa deras poängsummor rakt av. På många sätt är de amerikanska och australiensiska motsvarigheterna bättre.

#1
BS
2010-03-03 19:18

Dåligt av Seat Exeo med bara fyra stjärnor. Det är ju en Audi med lite snyggare grill.

#1
Säkerhet först
2010-03-03 19:30

Börjar alltid med att studera krocktester när jag köper bil. Optimalt är att finna en bil som har toppresultat både hos Euroncap och Folksam. Därefter får andra urvalskriterier komma.

#1
Erik F
2010-03-03 20:53

RAPHAEL: Titta på Euro-NCAPs test av pisksnärtsskydd på samtliga franska bilar. Nästan alla kommer i botten och PSA:s bilar är sämst av de franska. Vi Bilägare publicerade en lista/tabell för några nummer sedan, där detta syns tydligt. Så bra är reality checken här.

#1
Adam
2010-03-03 23:47

RE: SH
Njae att säga att exeo är en dålig konstruktion av audi är att ta i, då konstruktionen är förra generationen av A4an. Då de nya reglerna är mycket strängare så måste väl ändå sägas att 4 stjärnor är ett relativt bra resultat för en bil som i grund och botten är från år 2000.

#1
Thomas
2010-03-04 13:37

Undrar om det finns några andra biltillverkare än SAAB och Volvo som bryr sig om älgkollisioner? Och i såfall varför?
För övrigt är det väl bara att gratulera alla som ogillar franska bilar till Citroens dåliga resultat, att det antagligen blivit 4 stjärnor med ESP hör väl knappast hit....

#1
Conny Karlsson
2010-03-04 21:18

Thomas.
Toyota gör viltdjurskollitioner för att få fram hur A,B,C stolparna klarar viltdjurskollitioner. Jag har frågat om detta. Vore också märkligt om inte fler tillverkare gjorde detta tycker jag. Tyvärr har jag inte kvar brevet från Toyota som svarat på alla mina frågor om just krocktesterna. Men också många andra besvärliga frågor från mig. Obs detta var innan Toyota hamnade i blåsväder ordentligt. Men det huvudsakliga budskapet från min sida var att kvaliten sjunkit mot tidigare, speciellt på europeiskt byggda Toyotabilar. Detta har jag fått medhåll på av Toyota mekaniker.

#1
Thomas
2010-03-04 23:43

Faktiskt lite överraskad om tex Toyota gör tester för att utröna vad A stolparna tål vid kollission med vilt, positivt! Undrar ändå hur de klarar kollision med älg och om de når upp till samma nivå som Volvo o SAAB där man faktiskt gör tester med ett kollisionsvåld som motsvarar krock med älg. Ngn som vet hur andra tillverkare testar? Krav?
Förmodar att många (=de flesta) testar vad tak och stolpar klarar vid voltning men inte mkt mer.

#1
PREVIA
2010-03-14 22:12

Här mäter dom biltakets motståndskraft hos olika bilar.
http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?30
http://www.iihs.org/ratings/roof/information.html

#1
mikael
2010-03-20 19:17

väldigt lite reklam för urban cruiser men det är väl som dom säger högmod går före fall.

#1
Thomas
2010-03-26 17:21

Tack för länkarna Previa, men det de kollar där är framförallt hur bilarna klarar att slå runt. Säger inte så mkt om nur en modell klarar en viltkrock.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.