Bild
Nästa artikel

"Toyota Urban Cruiser får bara tre stjärnor"

Nyheter

Enligt Norges största dagstidning får Toyota Urban Cruiser bara tre av fem stjärnor i Euro-NCAP:s nya krocktest. Toyota Norge bekräftar det oväntat dåliga resultatet.

 
Bara dagar innan resultatet från Euro-NCAP:s senaste krocktest offentliggörs rapporterar Verdens Gang, Norges största dagstidning, att Toyota Urban Cruiser inte får toppbetyget fem stjärnor.
 
Betyget för minisuven Urban Cruiser blir istället tre av fem stjärnor, skriver tidningen.

Bilen uppges ha haft ett dåligt resultat när det gäller belastning på ben och huvud vid sidokollisioner.

Misslyckande
Att inte få fem stjärnor med en ny modell från en av de stora tillverkarna ses allmänt som ett mycket dåligt resultat. Tillverkarna brukar snarare anpassa sina nya bilar för att klara fem stjärnor.

Vid Euro-NCAP:s senaste krocktest fick sju av åtta bilar fem stjärnor, däribland Toyota Prius.

Endast Citroën C3 fick det lägre betyget fyra stjärnor eftersom Citroën valt att inte standardutrusta bilen med antisladdsystem på alla europeiska marknader.

Dessutom har Toyota Avensis oh Toyota IQ tidigare i år uppnått fem stjärnor.

Toyota Norge bekräftar
Om uppgifterna från Verdens Gang stämmer har Toyota misslyckats rejält.

Toyota Norges informationschef Espen Olsen bekräftar i Verdens Gang att han är informerad om ärendet och att Toyotas Europakontor nu arbetar intensivt med att tolka testresultaten för att se vad som kan göras framöver.

- Vi på Toyota är mycket förvånade över resultaten för Urban Cruiser. Bilen är byggd för att uppnå den högsta nivån av aktiv och passiv säkerhet, säger han.

"Ändrat test"
Toyota Norge bekräftar också att utlösningen av en krockkudde inte skedde som förväntat - och därmed gav det dåliga resultatet till följd.
 
Dessutom säger den norska avdelningen att man fått information om att kraven i Euro-NCAP ska ha ändrats efter krocktestet av Urban Cruiser.


Om så inte hade varit fallet hade bilen klarat fem stjärnor, menar Toyota Norge.

- Toyota tar testresultaten mycket allvarligt och kommer att lägga tid på att analysera informationen för att hitta möjliga åtgärder, säger Espen Olsen.

Toyota Sverige har ännu inte fått någon information om testresultatet och avvaktar med att kommentera innan resultatet offentliggörs.

"Ledande säkerhetsnivå"
Hittills i år har 688 Toyota Urban Cruiser nyregistrerats i Sverige.

Många av dessa bilköpare har förmodligen läst bilens informationsmaterial där följande stycke kan hittas:
 
"Den har dessutom en ledande säkerhetsnivå - här finns allt från antisladdsystem till aktiva nackskydd som exempel. Kör försiktigt. Kör utan oro!"
 
Presenteras på onsdag
I morgon, onsdagen den 25 november vid 10:00, presenterar Euro-NCAP de senaste resultaten.

Läs Vi Bilägare för senaste nytt.
Taggar: Nyheter
"Toyota Urban Cruiser får bara tre stjärnor"

Kommentarer

#1
Pelle
2009-11-24 14:45

...dvs Toyota; Gör om, gör rätt!!

#1
Sanne
2009-11-24 14:52

Är inte alls förvånad övder Toyotas usla resultat. Fö ett år sedan såg jag en helt ny Toyota Avensis som parkerade vid Danderydssjukhus. Trottoaren framför parkeringsplatserna är ngt förhöjda så att då Toyotan parkerades skrapade undersidan i på den främre kofångaren varpå han backade tillbaka ca 20 cm. Det som då hände var att HELA fofångaren lossade och blev kvar på trottoaren!!!! Ärligt talat hade vi svårt att hålla oss från att skratta....

#1
Larsson
2009-11-24 15:09

Inget nytt att Toyota gör bilar med dålig kvalite precis. Rundsnackare av rang enligt mig!

#1
Håkan
2009-11-24 15:33

Larsson, har du ägt någon Toyota?
Jag har haft två och de är utan tvekan de bilar med bäst kvalite jag haft, nu kör jag BMW, roligare bil att köra men sämre kvalite

#1
HK
2009-11-24 16:19

Toyota är känd för sin säkerhet och kvalité. Här får Toyota tänka om,
kvalité måste komma före kvantitet.
Kritiken innebär inte att Toyota gör sämre bilar, men de måste se om i hela produktionen, från ritbordet till färdig produkt. Nogrannare kontroller lönar sig.
Hälsn
HK

#1
Larsson
2009-11-24 17:07

Hk, Håkan: Hur definerar ni kvalite? Jag tycker att saker som rostskydd och krocksäkerhet ingår i den kategorin. Att samtliga nya toyota har ett rostskydd under all kritik är inte något att förbise. Det skryts hit och dit med att dom har så bra besiktningsstatistik, det går inte riktigt ihop tycker jag!

#1
Tommy
2009-11-24 17:33

Vilken tur att det inte blev någon. Även om anledningen var att den inte gick att få fyrhjulsdriven med bensin och automatlåda i hop.

#1
S-E S
2009-11-24 18:14

Inte svårt att få bra besiktningsresultat hos bilprovningen när bilen är nybesiktigad från en märkesverkstad dagarna innan!

#1
mythbuster
2009-11-24 19:23

Espen Olsen är antingen okunnig om utvecklingsprocessen eller så ljuger han. Man vet normalt minst ett år före lansering av en bil vad krockresultaten blir. Detta med sina egna interna tester som i de flesta bilföretag görs kontinuerligt under utvecklingen. Eller gör inte Toyota detta?
Måste vara tungt nu hos Toyota med allt som går emot dem.

#1
rey710
2009-11-24 19:52

Jag är i´nte orolig .Om deskulle vara fallet att toyota Urban får 3 stjänor. Så kommer toyota att fixa till bilen att den gör det snart . Sen vill jag påmina övriga personer här att Toyota Avenisis fick utmärkelsen säkraste bilen 2009 enligt Folksam. Och vad besikningsresutaten dom talar för sig själv .Har själv en toyota Åker aldrig på någon förbesikning . Den går i genom ändå utan problem och jag är nog inte ensam om det.

#1
Emme
2009-11-24 21:33

Är väl inte direkt förvånad!

#1
Per
2009-11-24 22:07

Till alla Toyota fans som skriver under olika pseudonymer för att förefalla fler... De flesta vet att Toyota Avensis blev säkrast då Folksam som tack för den ovetenskapliga testet fick försäkra ALLA nya Toyotor. Hur trovärdigt är det att jämföra en ny Toyota med en 23 år gammal Volvo och sedan upptäcka att den nya Toyotan är säkrare än en Volvo. Från 1986... Inte undra på att Folksam fick skit för den oseriösa testet!

#1
Sake
2009-11-24 22:39

Tre stjärnor är inte bra Toyota. Något har helt klart gått snett. Men med tanke på Toyotas goda renomé inom säkerhet och kvalitet tror jag de fixar även detta.
#Per,konstigt att min nya Toyota inte tillhör ALLA Toyotor som försäkras hos Folksam? Eller är Länsförsäkringar ägt utav Folksam kanske.
Krocktestet gjort av Folksam visar att det är säkrare att åka ny liten bil vs gammal stor Volvo.

#1
Per
2009-11-25 00:16

SAKE:
Om din NYA Toyota INTE är återförsäkrad hos Folksam beror det på ett av två saker:
- Antingen är det INTE en NY Toyota ELLER så ljuger du!

#1
Conny Karlsson
2009-11-25 00:18

Om nu detta stämmer är det inte bra naturligtvis. Men det är som Mythbuster säger så vet ju Toyota redan iförväg sina egna krockresultat för Urban Cruiser. Dock ska sägas att denna modell heter Toyota IST i Japan och Scion XD i USA denna kom år 2007 om jag inte minns fel. Då var väl modellen redan färdig utvecklad. Sedan skärptes nyligen Euro-Ncaps krockkrav för att uppnå 5stjärnor i krocktesterna i år 2009. Kan det vara detta som "knäckt" Urban Cruiser ? Men detta visste ju Toyota om att de skärpts, man fick ju toppbetyg för Avensis, Prius, och IQ trots de nya hårdare krockkraven. Alltså måste detta vara en miss av Toyota att lancera bilen om man inte uppgraderat den till de nyare hårdare krockkraven som nu krävs. Men jag är säker på att det nu analyseras hos Toyota VAD det är som gått fel. För enligt Toyotas egna interna krockkrav GOA (Global outstanding Assesment) har ju bilen klarat sig och då ska den också klara Euro-Ncap.
Spännande att följa utvecklingen av detta och Toyotas analys vad som hänt vid krocktesten vad det är som gått snett.

#1
Conny Karlsson
2009-11-25 00:27

Per.
Varför skulle Sake ljuga om det ? Min nya Toyota (köpt 21DECEMBER 2007)är inte försäkrad hos Folksam utan Länsförsäkringar man väljer väl själv vart man vill ha sin bil försäkrad eller ? Har alla mina försäkringar hos Länsförsäkringar, Bilar,hus, skog, traktor allt. Och enligt Länsförsäkringar har Lexus Toyota minst med maskinskador av alla märken i deras undersökning mellan olika märken. Men den gäller väl inte för alla Volvo är försäkrade hos Volvia.........;o)

#1
Simon
2009-11-25 01:08

Om detta stämmer så är det ju lika illa som att Volvos säkerhetsbälte går upp på XC60, men vi får se imorgon och vad som hänt....

#1
karlsson
2009-11-25 01:10

Om dehär nu stämmer, vad händer nu?
Kommer toyota ta sitt ansvar eller inte?
Har precis skaffat en Urban C awd.
känns ju inte direkt toppen å vifta med 3flaggor i krocktestet..
När dom misslyckades med Rav4an i Euroncap så fick man ju inte ett felet åtgärdat för de.
Det känns som att ödmjukheten har försvunnit hos Toyota.
Dom tar inte kunderna på alvar - utan skyller hellre ifrån sig.
Urban var 8onde Toyotan. Jag har vart mycket nöjd med allehopa vi haft. Men dehär känns ju knappast bra.
kan man häva köpet, hur är de med sånt isf?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-11-25 01:21

Klockan 10:00 meddelas resultatet, då får vi se. Läs Vibilagare.se för senaste nytt.

#1
Conny Karlsson
2009-11-25 02:16

Karlsson. Jag håller inte med dig om att inte Toyota tar sitt ansvar. I jämförelse med andra märken är de mycket frikostiga om något går fel, det brukar aldrig vara något tjafs. Om du kan häva köpet ? Tja kanske eftersom den inte stämmer (om det nu är sant) med marknadsföringen så du har kanske goda chanser om du sätter hårt mot hårt tror inte de klarar att slingra sig från det i marknadsdomstolen att bilen levererar det de påstår "Ledande säkerhetsnivå" = 3 stjärnor ? Det rimmar dåligt med ledande säkerhetsnivå. Kanske Toyota har en bra förklaring till misslyckandet och kör ett omtest i Euro-Ncap. Du nämner Rav 4 resultat. Då Janne Josefsson i uppdrag granskning hängde ut Toyota att de misslyckats. Det var ju inte riktigt sanningen. Fortfarande hade konkurrenterna ännu sämre poäng i krocktestet trots att inte Rav 4ans krockkudde löst ut tillfredställande. Men det var Rav 4an som blev uthängd inte konkurrent bilarna som hade sämre betyg/poäng i krockprovet. Så där gjorde Janne Josefsson sig till åtlöje. Han lyssnade inte på vad Toyotas VD svarade på kritiken, utan bara malde på med sitt. Det syntes på Toyotas VD vad det kokade i honom när inte Janne Josefsson lyssnade på vad han svarade på frågan utan bara ignorerade det svaret han fick. Hade det inte varit rimligt att konkurrenterna skulle byggt om sina bilar för att nå upp till Rav 4ans nivå i poäng i krockprovet innan man angriper Rav 4an som trots missen med krockkudden som utlöstes senare än tänkt hade en högre säkerhetsnivå än konkurrenterna ? Snurrigt.
Spännande att höra imorgon kl1000 vad som sägs.

#1
patrik
2009-11-25 09:10

Karlsson:
Raw 4 var ju inte så dålig men de gjorde den bättre och de som köpte den tidiga raw 4 har ungefär samma säkerhet/poäng som Audi Q7

#1
Bertil
2009-11-25 09:41

Det är inget att oroa sig över.
Man har ändrat kraven i Euroncap.
Det finns ingen bil numera som får fler än 3 stjärnor.
Urban Cruiser är det absolut säkraste "miniljeep" man kan åka i. Toyota har redan bevisat att man gång på gång tillverkar världens säkraste och bästa personbilar.
Däremot skulle jag vara orolig om jag krockade i en XC-60 där bältet går av och föraren krossas mot rattstången samtidigt framhjulen trycks in i kupén och hamnar i det åkandes knän.
Ni såg väl vad Yarisen gjorde med Volvon i ett krocktest?
Vad tror ni händer när den välbyggda Urban Cruiser frontar med en XC-60?

#1
Sake
2009-11-25 10:37

Per:
Vagnskada är hos Folksam resterande del är hos Länsförsäkringar. Så jag varken ljuger heller äger en beg. Toyota.

#1
Pelle
2009-11-25 10:46

Jisses Bertil. Kanske är dags att vakna upp och se verkligheten (eller kanske det är dags att du tar din medicin)

#1
Pelle
2009-11-25 10:49

Bertil:
Om en Toyota skulle krocka med en stor Volvo XC60 så inte skulle jag vilja sitta i en Toyota iaf... Vet du om att Toyota tvingas återkalla 3 800 000 bilar som ej går att bromsa... Man skyller på att bilmattan fastnar i gaspedalen och ett 50 tal personer har dött i 8 Toyotamodeller la Auris, Avensis och Lexusmodeller.....0)

#1
Per
2009-11-25 10:54

SAKE: Just de NYA Toyotor är återförsäkrade hos Folksam. Tänk att du märkte det tillslut och då kanske du inser vad Folksam bjöd på för att få den värdefulla möjligheten att återförsäkra dem? Jo, att sprida en fabricerad dock avslöjad BLUFF och Toyota som Sveriges säkraste bil.

#1
Emme
2009-11-25 11:47

Pelle: De är för insnurrade på Toyota. Om Toyota gör något dåligt så är det bra i deras ögon.

#1
Pelle
2009-11-25 11:57

Här är Conny Carlsson, Bertil, Sake etc på väg till sitt Toyotamöte
http://cannoneerno4.files.wordpress.com/2008/12/taliban-toyota.jpg

#1
Lennart
2009-11-25 12:35

Detta är naturligtvis inte bra, men det som är av intresse : hur löser Toyota detta ... man är ju dock värdsledande inom branschen, numera tillverkar ALLA bilar enligt TPS systemet. TPS används t.om. i de flesta tillverkningsprocesser världen över.
Jag är inte orolig!
Däremot till dig med Volvon, hoppas du vet att du kör omkring i en "medelbil" som du betalat ca: 35 tusen för mycket för. en amerikanskägd tillverkare med ett märke på dekis, EU,s törstigaste motorer. Ett gott råd kasta inte sten i glashus, var istället påläst innan du uttalar dig !
hälsning!
lennart h högskoleingenjör inom PTS (har även jobbat inom Volvo) men nu inom utveckling av kvalitetsfordon.

#1
Simon
2009-11-25 12:39

Pelle, du är ju inte seriös, går det inte att bromsa med 3 800 000 Toyotor....? Läs på lite bättre....:)

#1
Emme
2009-11-25 13:06

Simon: Det är klart det går MEN i stundens hetta ganska det inte är så lätt? Tänk på alla som har dött pga mattan.

#1
Pelle
2009-11-25 14:36

Lennart: "Däremot till dig med Volvon, hoppas du vet att du kör omkring i en "medelbil" som du betalat ca: 35 tusen för mycket för."
Vad baserar du det på? Man måste ju vara idiot om man betalar mer för en bil än vad man tycker den är värd, eller?

#1
Pelle
2009-11-25 14:48

"I tisdags meddelade Toyota att man återkallar 110.000 fordon av modellen Tundra till följd av rostproblem, som i rapporterade olyckor har lett till att reservhjul lossnat under körning. Rosten anses även ha påverkat bromssystemet, vilket förhöjt risken för olyckor, enligt amerikanska myndigheter."

#1
MM
2009-11-25 15:41

#Pelle
Det känns säkert med en Volvo och med tanke på hur stora de är som tillverkare i jämförelse med lilla Toyota så är det ju inte så farligt med lite återkallelser :-)
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.15502
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/volvo-aterkallar-8-500-bilar-1.13801
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article427307/Volvo-aterkallar-21-000-bilar.html

#1
Pelle
2009-11-25 16:47

Volvo återkallar också bilar, ja, det gör ala tillverkare, men att återkalla p.g.a rost känns minst sagt lite 80-tal.

#1
sake
2009-11-25 16:56

#Pelle Och återkallar för rost gör Toyota ofta tycker du?

#1
Pelle
2009-11-25 19:02

Det har jag inte sagt, men i detta fallet är det Toyota vi pratar om. Har du fler exempel på återkallelser för rost så berätta gärna.

#1
Larsson
2009-11-25 22:12

Sake och Pelle: Toyota har ju inge vidare bra rostskydd så vad kan man förvänta sig? Varför inte göra rätt från början istället?

#1
Juha kanninen
2009-11-25 23:13

Till Bertil !
Skönt med såna som du som inte är pålästa och bara tycker en massa skräp :o)
Det lättar i alla fall upp när någon inte ens är i närheten av att kunna övertyga någon annan än sig själv !
TACK FÖR DET..
Det med 3 stjärnor va kanon, dagens garv...

#1
S-E S
2009-11-26 12:18

Med 3 stjärnor i krocksäkerhet ser du automatiskt 2 st till om du krockar.

#1
Kenneth
2009-11-26 17:30

S_E S:
Bra kommentar! Har man tre stjärnor i Euro NCAP ser man minst två till då man krockar. Toyota = Lik kista!!! Eller My Toyota is fan så taskig...

#1
pg
2009-11-29 12:45

Är det så, att Japanerna börjar revercera? Det förefaller ju vara så att Europeiska bilmodeller blir jämnare kvalitetsmässigt inom resp. märke.
Japanerna har lagt ner mycket arbete på Corolla och Advensis renst säkerhetsmässigt. Men nu när marknaden viker, saknas pengar till utveckling av nya bilar. Kan det vara så att man dragit in något moment i utvecklingsfasen?

#1
Conny Karlsson
2009-12-02 15:36

Här är en analys av resultatet som är ganska intressant att läsa.
http://www.dinside.no/829594/sannheten-om-toyota-urban-cruiser
Men helt klart är resultatet en katastrof för Toyota. Och det duger inte idag. Men läs ovanstående artikel det är den värd.

#1
Janne
2010-08-24 14:38

Inget större fel på en Toyota Urban Cruiser, bättre än dessa dyra Volvo och SAAB bilar med massor av fel. Mycket handlar om hur kör i trafiken, glöm ej det! I LOVE TOYOTA

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.