Nästa artikel
Bilarna med bäst och sämst whiplashskydd
Nyheter

Bilarna med bäst och sämst whiplashskydd

Publicerad 28 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
BMW, Saab och Volvo skyddar bra mot pisksnärtskador. Sämre skyddar Citroën, Ford och Opel. Se hela listan med 237 testade modeller.
Tillsammans med antisladdsystem är whiplashskydd den viktigaste faktorn för en säker bil.

Det menar Folksam som nu presenterar ett nytt test av bilars whiplashskydd.

Bättre skydd
Testet visar att skyddet mot pisksnärtskador blir allt bättre.

På fem år har antalet godkända modeller gått från 16 till 51 procent.

- Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

- Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd.

Stor spridning
Genom att krocktesta bilstolar på en släde i 16 km/tim har huvudstödets geometriska placering bedömts.

Bilarnas whiplashskydd har sedan graderats efter skalan bra, acceptabelt, bristfälligt och dåligt.

20 procent av bilarna bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som dåliga.

"Folksam rekommenderar endast bilar med resultat i den bästa klassen", skriver försäkringsbolaget i ett uttalande.

Volvo och Saab i topp
Skillnaderna mellan olika bilmärken är stora.

Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo får bästa resultat för samtliga testade modeller.

Riktigt dåliga resultat får däremot Citroën, Daihatsu, Ford, Land Rover, Opel och Suzuki som får flera modeller underkända.

Se hela listan med 237 testade modeller här.

Mitsubishi Colt får betyget underkänt:


Saab 9-3 får betyget bra:


Diskutera: Vad tycker du om testet? Tänker du på whiplashskydd när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-04-29 22:50
Lena (ej verifierad)

Varför alltid så tyst om Subaru i säkerhetsartiklar? Subaru vinner över hela världen hela tiden priser för samtliga modeller (utom Justy som är en Toyota/Daihatsu) i alla kategorier i säkerhet och har sedan länge varit ledande i krocktester. Tillochmed högre poäng än Volvo i många tester. Men i Sverige är det hysch hysch att en japanare är bäst. Tråkigt vinklade artiklar i mycket av motorpress.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-29 23:36
Fredrik (ej verifierad)

Varför undrar ingen om "whiplash" i sig?
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=30723&l=en&al=sv&newsdep=130

#a • Uppdaterat: 2010-04-29 23:43
Fredrik (ej verifierad)

Därefter undrar jag vad bilfabrikanten kan göra för att påverka återgången till det normala efter en "whiplash" skada.
Noll och ingen oavsett vad någon lyckas mäta i en undersökning.