Bild
Nästa artikel

Dessa bilar är bäst på säkerhet och miljö

Nyheter

Volvo och Ford är de stora vinnarna när Folksam presenterar listan över säkra och hållbara bilar.

I Folksams granskning av säkra och hållbara bilar tar Volvo och Ford hem flest förstaplatser i de olika storleksklasserna.

Volvo och Ford toppar med fem vinnarbilar vardera.

"Volvo har störst bredd"
Att vinna en storleksklass innebär att bilen har lägst förbrukning och samtidigt uppfyller Folksams alla säkerhetskrav.

Kraven gäller krocksäkerhet, säkerhetsutrustning och en maximal vikt på 1 900 kilo.

Folksam framhåller att Volvo för första gången har snålast bilar i flera storleksklasser.
 
"Volvo är det märke som erbjuder störst bredd, det vill säga snåla och säkra bilar i fler storleksklasser bland vinnarbilarna", skriver Folksam i ett pressmeddelande.

Vinnare i olika storleksklasser:

Småbilar:
Bensin: Toyota IQ 1.0 VVT-i
Diesel: Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic
Miljöbil: Toyota IQ 1.0 VVT-i

Större småbilar:
Bensin: Honda Insight Hybrid
Diesel: Volvo C30 1.6D DRIVEe S/S
Miljöbil: Volvo C30 1.6D DRIVEe S/S

Mellanstora bilar:
Bensin: Toyota Prius 1.8 HSD
Diesel: Volvo S40 1.6D DRIVe S/S
Miljöbil: Toyota Prius 1.8 HSD

Stora bilar:
Bensin: Mercedes E-klass 200 CGI
Diesel: Volvo S80 1.6D DRIVe
Miljöbil: Ford Mondeo 2.0 Flexifuel

Mindre minibussar:

Bensin: Seat Altea XL 1.4 TSI
Diesel: Seat Altea XL 1.9 TDI
Miljöbil: Seat Altea XL 1.6 Multifuel


Större minibussar:
Bensin: -
Diesel: Ford Galaxy 2.0 TDCi
Miljöbil: Ford Galaxy 2.0 Flexifuel

Mindre suv:
Bensin: Nissan Qashqai 1.6-16v
Diesel: Nissan Qashqai 1.5 dCi
Miljöbil: -

Större suv:
Bensin: -
Diesel: Volvo XC60 2.4 D
Miljöbil: -

Klicka här för hela listan med alla godkända modeller (Excel)

Diskutera: Vad tycker du om Folksams lista?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
mctar
2010-03-16 11:50

Som vanligt så haltar statistiken från Folksam. Var är alla gasbilar? Finns det en anledning till att utesluta de bilar som är miljövänligast?

#1
Uwe
2010-03-16 12:26

Volvo PV kan tacka Ford/PSA för detta resultat. Inte en enda av angivna Volvo-modeller har Volvos egna motorer.

#1
Putte
2010-03-16 13:04

Uwe
Volvo xc60 2.4 är en helt egen motor från Volvo.

#1
Christer W.
2010-03-16 14:01

Uwe skriver i vanlig ordning ett inlägg utan tänka först.

#1
Uppstugan
2010-03-16 15:18

Hm.... Märklig klassificering av XC60 egentligen... "Större SUV".
För det första är det en liten bil. För det andra är det en cross-over.
XC60 har ju dock en halvbror också - nämligen Freelander 2, som är en SUV. Den senare har ju en dieselmotor från PSA medan den har bensinmotorn från Volvo. Frågan är då: har verkligen Volvo en egen diesel? Jag undrar det jag....

#1
Simon
2010-03-16 16:00

MCTAR det finns en anledning att utesluta gasbilar eftersom de körs på bensin när det är kallt ute....

#1
FF / Ford forever
2010-03-16 17:40

Jag visste att FORD var BÄST !!
En prisvärdare + nu även säkraste bil finns inte!!

#1
JAM
2010-03-16 18:11

I Aftonbladet stod det "Volvo och Toyota hamnar i topp med fem placeringar vardera bland vinnarna, skriver Folksam i ett pressmeddelande"
Här står det Volvo och Ford???

#1
ErikG
2010-03-16 18:17

SIMON, har du kanske en MB gasbil? Min V70 bi-fuel från 04 har körts på gas hela vintern utan strul.

#1
mctar
2010-03-16 19:28

Simon: Det argumentet håller inte, Prius går ju på bensin hela tiden...

#1
JAS
2010-03-16 19:34

JAM, kolla här: http://www.cisionwire.se/folksam/rattad-version-av-tidigare-skickat-pressmeddelande--folksams-lista-over-sakra-och-hallbara-bilar-2010

#1
Seken
2010-03-16 20:53

Jaså, Volvo ska tacka PSA? För att PSA inte lyckats få till förbrukningen i sina egna mellanklassbilar, med samma motor som Volvo använder?

#1
Adam
2010-03-16 22:20

Suck Uppstugan
Om du hade varit lite tekniskt insatt och kunnat bakgrunden till 2.4 D så hade du vetat att 2.4D är en Rak 5a och att alla raka 5or från Volvo är deras egna konstruktioner med undantag av den diesel som satt i 850 från 90-talet, som var VWs. Nya 2.4D bygger vidare på den gamla vad gäller
Block, dock annan topp med nya insprutare och andra turboaggregat...

#1
Simon
2010-03-16 22:50

MCTAR fel, prius går antingen på el eller bensin eller både och.... ERIK G det beror nog på var i landet du bor....

#1
Micke
2010-03-17 05:53

Seken>>Har själv en Peugeot 308 1.6 HDi och har testat den motorn både i Ford och Volvo. Kan bara konstatera att den motorn i Volvo och Ford har en helt annan karaktär än i Peugeot. Det Volvo har gjort är att man har plockat bort overboost funktionen som ökar vridmomentet på dom 3 högsta växlarna från 240 Nm till 260 Nm. Detta har naturligtvis sänkt förbrukningen en aning, men samtidigt så har motorn fått betydligt sämre körbarhet än i Peugeot/Citroens utförande. Men nu gäller det inte dessa motorer i artikeln, men rätt ska var rätt.

#1
ErikG
2010-03-17 09:23

SIMON, om du har någon erfarenhet av gasbilar (vilket jag nu betvivlar) så vet du att norr om Uppsala är det väldigt glest med tankställen och därmed också med gasbilar. Jag bor i södra Sverige och där har vi haft den kallaste vintern på 20 år. Berätta gärna om bakgrunden till din negativa inställning till gasbilar. Har du ägt någon?

#1
Christer W.
2010-03-17 09:27

ErikG, Simos negativa inställning till gasbilar grundar sig enbart i att Toyota inte har någon (i alla fall inte vad jag vet).

#1
mctar
2010-03-17 11:56

Simon: Tala om för mig var du tankar Prius med el. Alltså vart på bilen sitter kontakten? Nähä, ingen... alltså går den på bensin, lite mer när motorn är igång lite mindre när den aktiverar elmotorn, men ändå bensin!

#1
Simon
2010-03-17 19:38

ERIK G och CRISTER W ni kan läsa hur det funkar här, vid -15 går den inte på gas.... Därifrån kommer min åsikt...:)
MCTAR Prius har 2 av varandra oberoende motorer som var och en kan driva bilen.....:)

#1
Simon
2010-03-17 19:38

Sorry, glömde länken...:)
Här kommer den : http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15013

#1
Christer W.
2010-03-17 21:07

Somin, vem pratar om Mercedes här? Jag har aldrig haft en Merca och kommer aldrig ha det heller. Det finns gott om gasbilar som går fint på gas även när det är kallt ute.

#1
Christer W.
2010-03-17 21:08

Sorry, var för snabb på tangenterna. Somin skall naturligtvis vara Simon.

#1
Mythbuster
2010-03-17 21:12

Simon. mctar har faktiskt en rätt bra kommentar. Så länge det inte fylls på med något annat bränsle än bensin så är det enbart bensin som driver bilen. Sen gör hybridlösning stor nytta i att öka verkningsgraden. Den är annars ottomotorns akileshäl.

#1
Simon
2010-03-18 03:10

MYTHBUSTER det var inte det MCTAR skrev utan han påstod att den alltid drog bensin och det är fel, Prius kan köras antingen på elmotorn eller bensinmotorn eller både och.....

#1
Simon
2010-03-18 03:12

CRISTER W du undrade varifrån jag fick min negativa inställning till gas ifrån, bilmärke är ointressant...

#1
mctar
2010-03-18 07:26

Ok, Simon. Med ditt sätt att tänka så drar en gammal Sierra inte heller bensin hela tiden. I nedförsbackar när man släpper gasen så drar den faktiskt ingenting (kanske lite olja :-)). Gasbilar är ju miljöbilarvarför finns inte dessa bilar med i Folksams undersökning.

#1
mctar
2010-03-18 07:37

"Prius kan köras antingen på elmotorn eller bensinmotorn eller både och....." - Så batteriet laddas alltså inte av bensinmotorn eller via återvinning av rörelse-energi (vars energi kommer från bensin..)

#1
Simon
2010-03-20 02:46

MCTAR jag vet inte på vilken nivå du befinner dig, men om du nu har laddat upp en hybrid med bensinmotor eller bromskraftsåtervinning.... Vad kan bilen då göra...?
Jo den kan drivas av elmotorn, helt avgasfritt under långa stäckor..... Och det var det jag skrev, hoppas det klarnade....:)

#1
mctar
2010-03-20 10:07

Haha, nä jag förstår att du inte är på den nivån.. ;-) De flesta föstår nog. Jag kan ta det en gång till. Om man laddar ett batteri via en generator från en bensinmotor så går det åt bensin. Det borde du förstå va? Slutsatsen blir att det går åt bensin för att driva Prius framåt med elmotorn.

#1
Simon
2010-03-20 13:55

MCTAR det finns inga bensindrivna elmotorer hur mycket du än försöker.....:)

#1
Lassa
2010-05-09 15:04

Ford är duktiga o förtjänar beröm,ett av få märken som verkligen satsar hårt på snåla motorer o vettiga modeller samt intressanta priser,tycker dom är lika mycket premium om inte mer än Volvo idag, förbrukning o kostnader i övrigt på min ford under 3 år ligger långt under det jag hade på min Volvo S80

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.