Bild
Nästa artikel

Topplista: Säkraste bilarna med minst fel

Nyheter

Här är listan på de begagnade bilar som har både hög krocksäkerhet och bra resultat på besiktningen. I topp finns Toyota, Volvo och Saab.

Bilprovningen och Folksam presenterar nu en lista som visar vilka begagnade bilar som har bra krocksäkerhet och samtidigt bra besiktningsresultat.

Listan har sammanställts utifrån Folksams rapport "Hur säker är bilen?", krocktester från Euro NCAP och Bilprovningens årliga besiktningsresultat.

Högsta betyg till Toyota
Undersökningen omfattar begagnade bilar till och med modellåret 2006 som är utrustade med antisladdsystem och ett dokumenterat effektivt whiplashskydd.

Sju av 395 bilar på listan får högsta betyg:

Honda Civic, 2006
Lexus IS, 2006
Saab 9-5, 2004-2006
Toyota Avensis, 2005-2006
Toyota Prius, 2004-2006
Toyota Camry, 2001-2003
Volvo S40/V50, 2004-2006

Inga tyska bilar finns med från tidsperioden på grund av undermåliga whiplashskydd.

Renault och Volvo underkända
Tre modeller har hög krocksäkerhet men också en stor andel underkända bilar hos Bilprovningen:

Renault Laguna, 2001-2006
Renault Megane, 2003-2006
Volvo XC90, 2002-2006

Två bilar hade bra besiktningsresultat men låg krocksäkerhet:

Ford Ka, 2006
Hyundai Atos, 2001-2006

Klicka här för att läsa hela listan.


Diskutera: Vad tycker du om listan?

Taggar: Nyheter, Alfa Romeo

Kommentarer

#1
Simon
2010-09-16 16:30

Härligt....:)

#1
Tommy
2010-09-16 17:04

Jag har kört SAAB hela livet, helt enkelt för att jag tycker att det är bästa bilen. Omgivningen har ofta idiotförklarat mig och lovprisat det ena märket efter det andra. En sådan här lista visar att jag inte har haft helt fel hela tiden, känns skönt!

#1
Per
2010-09-16 17:27

Har själv en Saab 9-5 årsmodell 1999 som jag ägt sedan ny och jag har aldrig någonsin haft en så problemfri bil som denna. Alltid går den rakt igenom besiktningen.

#1
Thor
2010-09-16 17:41

ADAC - minst problemm har bilar z Hundaj , alla modeler.
VOLVO & SAAB hur mycke bil för pengarna ?

#1
Thor
2010-09-16 17:44

"Tommy 16 sep 2010
Jag har kört SAAB hela livet, helt enkelt för att jag tycker att det är bästa bilen."
hela livet med en bil märke ? - då vet Du mycket
om bilarna ...

#1
tobbe
2010-09-16 18:22

Vad var jag sa! Toyota bäst igen som vanligt.Vad hade ni väntat er? Sur volvo eller någon Tysk bil eller?

#1
Åke
2010-09-16 18:45

TOHR
4 Stavfel på några rader. Hur tillförlitlig är du?

#1
Björn L.
2010-09-16 19:11

Var är alla olyckskorpar om Toyota nu? När VIB hade artiklar om Toyota när de återkallade bilar under året så var väldigt många här och spydde galla över Toyota. Verkar som ni hade fel eller åtminstonde dåligt perspektiv på saker och ting....

#1
Andy
2010-09-16 19:23

Till Åke. Det handlar inte om "stavfel" (4).som Thor (hur uttalar man "Tohr" som du skrivit???) Alltså, du gör stavfel men Thor (kolla stavningen) gör många gramattiska fel. Skärpning. Detta Forum blir mer och mer dumbollarnas Forum !!!???? Med andra ord, om ni vill yttra er skriftligt eller muntligt: Lär er svensk, tysk,engelsk gramatik, or what so ever innan ni öppnar munnen eller tar till pennan. Skärpning.

#1
Tobbe
2010-09-16 20:00

Honda Civic i topp. Har alltid lovprisat Honda bilar för deras utomordentliga pålitlighet. Tycker det är lite märkligt att Toyota har legat före Honda på det segmentet i Sverige men beror nog på en aggressivare marknadsföring. Honda är välkända för att göra världens bästa och pålitligaste,vibrationsfria motorer så det är ingen slump att lilla Civic kom först, både när det gäller pålitlighet och säkerhet.

#1
bruno
2010-09-16 20:17

Andy: glöm inte säga åt packet att stava grammatik rätt också;)

#1
Jes
2010-09-16 20:38

Förbryllande!
Har inte folk med läs och skrivsvårigheter rätt att tycka här?
Thor har faktiskt en poäng gällande Tommy! Fullständigt logiskt tänkande, hur kan man veta vad som är bättre/bäst om man bara känner till en/ett?

#1
Jägaren
2010-09-16 20:53

Björn L: Med statistik kan man "bevisa" vad som helst. Folksams resultat avviker allt som oftast från andra så kallade undersökningar. Särskilt bra är Folksam på att ta fram statistik som får med Saab och Volvo i toppen.
I vad hade vi fel om Toyota? Har de inte återkallat typ 12 000 000 miljoner bilar? Jag förstår inte kopplingen du gör till den här undersökningen. Bara för att några Toyotor finns med i tabellen förringar ju inte verkligheten om 12 000 000 återkallade och tillika urusla bilar.

#1
Henrik K
2010-09-16 21:11

Kan inte göra annat än hålla med Björn L när man läser bla Jägarens inlägg snacka om att ha dåligt perspektiv på saker och ting. Speciellt när man skriver att Toyota är urusla bilar, patetiskt!

#1
Thunder
2010-09-16 21:16

Som jag skrev tidigare. Asiatiska bilar och annan Asiatisk teknologi har gått om europa för längesen!

#1
Johan
2010-09-16 21:57

Honda och Toyota gör riktigt bra bilar det vet jag av egen erfarenhet men ändå kör jag Audi. Japanska bilar måste bli snyggare. mazda 6 & CX7 är tuffa men Mazda måste sluta göra så plastig inredning och bullriga bilar. Saab är bra förutom växellådorna men man kan köpa automat iofs.

#1
trepipen
2010-09-16 22:59

Vart tog nu gaphalsarna vägen med sina tyskslädar?

#1
Tommy
2010-09-16 23:40

Ok! Rättelse! Jag har kört många väldigt olika bilar, både i arbetet och privat. När jag ska köpa och betala bilen sjäv har det blivit SAAB "helt enkelt för att jag tycker att det är bästa bilen."
Vill man missförstå ett enkelt inlägg så kan man.

#1
Tommy
2010-09-16 23:55

Thor och Jes! Jag bara undrar hur ni tänker när ni ska byta bil. Köper inte ni den ni anser vara bäst just då? Eller har ni så gott om pengar att ni vågar köpa något helt oprovat "bara för att"? Om jag ska lägga ut ett par hundra tusen så visst sjutton tänker jag mig för och tar en eller ett par ordentliga provturer med en sådan bil först. Därför har jag inte köpt en asiat....ännu!

#1
elak
2010-09-17 00:04

@Tobbe
Tror att topplistan är utan inbördes ordning, men visst är Honda bra.

#1
Freddan
2010-09-17 00:17

Listan består av det vi faktiskt vet.
1. Resultat från bilprovningen.
2. Resultat från Euro NCAP
3. Tyska bilar med undermåligt whiplashskydd utesluts HELT från listan.
Det som finns kvar är troligtvis bilarna och även förarna som Folksam VILL försäkra.
Gubb-bilarna: Lexus IS, Toyota Avensis, Toyota Camry och SAAB 9-5.
Metrosexuella bilar: Honda Civic och Toyota Prius.
Och dom som inte har råd med gubb-bilen ännu: Volvo S40/V50
Det du har här är folk som är TOTALT intresserad av bilar och bilkörning.
Dessa väljer det trygga och säkra.
Dessa förare kör försiktigt och hamnar sällan i situationer som överstiger deras förmåga.
Det är livrem och hängslen i en säker och hållbar bil.
Vem vill inte erbjuda dessa förare en försäkring?

#1
Jägaren
2010-09-17 02:57

Som vanligt vet vi inget om körsträckorna - inte mer än att Toyota som vanligt är gubbkörda med låga genomsnittskörsträckor i låga farter. Tacka tusan för att det blir få fel jämfört med excellenta tyska vagnar som dygnet runt får känna på livet som taxibilar. Lägger man sedan till förbesiktningarna och Toyotas skönhetspill på verkstäderna är verkligheten en helt annan.
De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Men att få ägarna till riskokarna att begripa detta är svårare än att hitta en apa i garderoben.

#1
trepipen
2010-09-17 11:05

Jägaren? Vilken grotta har du krupit ut ur? Välkommen till verkligheten och fakta. Fatta?

#1
Jägaren
2010-09-17 11:19

TREPIPEN: Var det något som inte stämde i mitt inlägg?

#1
Tobias
2010-09-17 15:12

Japanskt bäst. Tyskarna får skämmas.

#1
Martin
2010-09-17 15:49

Jägaren,Mercedes rostar ju upp! Det ger ingen glädje kan jag lova. De andra tyskarna är fina på ytan så länge de är relativt nya, sedan rasar allt samman i elektronikväg. Sedan kommer andra fel krypande i framvagnar som är underdimentionerade, fjädrar som går utav, automatlådor som håller till 15-20000mil sedan är de färdiga för renovering. Jämför det med en Aisin Warner automatlåda (Toyota/Lexus)då är den lamomt inkörd! Du kan även se medelkörsträckan på bilarna hos bilprovningen, det är bara en myt som du försöker att få till en sanning att detta inte går att se. När ska tyskbilsägare förstå sanningen att de är lurade och betalat alldeles för mycket för en bil som är underdimetionerad i mycket men fin att klämma och känna på i inredningen, lurade är ordet! Den bil som har allt av detta positiva är Lexus,där ligger tyskarna i lä.

#1
Jägaren
2010-09-17 16:10

MARTIN: Det är en MB-modell som fick rostproblem, nämligen 210:an. Du får det att låta som att alla MB-bilar rostar upp. Men gå gärna in på ViBilägares rosttabell så ser du snart att de flesta asiater får endast 2 i rostbetyg...
--
"...sedan rasar allt samman i elektronikväg." Ojojoj, det är att slå på stora trumamn idag. "...automatlådor som håller till 15-20000mil sedan är de färdiga för renovering." Om det skulle vara sant (vilket det naturligtvis inte är!) är det ingen som ens med tång vill ta i en asiatisk bil.
--
Nä, gott folk, jag upprepar: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Men att få ägarna till riskokarna att begripa detta är svårare än att hitta en apa i garderoben. Vem vill ha fantasilösa bilar. Hur tråkig får man bli?

#1
Martin
2010-09-17 16:26

Jägaren MB Sklass rostar också! Har ett mycket bra exempel på det. Du kan ringa till en person som heter Gunnar Nordström. Han äger en sådan som rostar, full av elektronik fel! Som inte ens existerar på Lexus. Även en rostande Cklass har han. Är han nöjd ring och fråga. Att tex Toyota får en 2a i rostskyddsbetyg betyder inte att bilen rostar! MB fick en 4a i rostskydds betyg av VIB, men rostade ändå! Vad får vi då ut av det här? Jo bilar om de är dåligt konstruerade rostar som MB. En bil som Toyota är mycket grundligt konstruerad, du ser inget rostskyddsmedel och ger ett betyg på det. Men du ser inte hur plåten är konstruerad på djupet! Toyotas och även Lexus när du hissar upp dom kan vara ganska röda undertill och det ser inte fint ut. Men det är bara på ytan och går inget djupare det är så det ska vara. Men det dröjer ett tag innan VIB erkänner detta att Toyota har ett mycket bra rostskydd. Hur många år har inte VIB gett Toyota 2or i rostskyddsbetyg? Ca 15år nu! Var är alla Toyota ägare med sina rostiga bilar? De borde stå på kö för repotage i VIB med sina rostande bilar! Av detta ser vi intet.....vakna Jägaren!

#1
Londonbo
2010-09-17 16:59

Äntligen får SEAT ALTEA lite recognition även i Sverige!

#1
Jägaren
2010-09-17 17:31

MARTIN: Då är du välkommen hit så ska vi ta en titt i kvarteret! Om någon är enögd är det du. Min bror hade en Toyota som fick SKRITAS redan efter 17800 mil på grund av rost. Och då var den tillvekrad inom din "15-årsperiod". Exempel på måndagsexemplar finns hos alla tillverkare, och vill man målmedvetet leta efter just de exemplaren hittar man dem. Som du verkar ha gjort. Du framhäver just ditt Toyota som det mest fantastiska - och föga överaskande målar du upp de tyska hatobjekten som värdelösa. Inte helt opartiskt eller seriöst.
Jag upprepar igen: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget, uppbyggt på Krupp-stål med en stor portion touch av Panzerkampwagen á la Tiger I och Tiger II. Interiören måste andas exklusivitet och individualism. Jappsarna kan inte erbjuda något av detta. Riskokare är vad de är!
Får du förresten stopp på din Toyota? Huh, jag ryser.

#1
Simon
2010-09-17 18:05

Jägarn, det är kanske dags att ta dig ut ur skogen och upptäcka verkligheten, du kan ju läsa om 500 000 bilar som blir underkända på sina bromsar, och vet du vad...?
Ingen Toyota som toppar dom tabellerna....;)

#1
Jägaren
2010-09-17 19:59

SIMON:
1) Åja, Toyota Previa -02 ligger i toppskiktet vad gäller Färdbroms/hjulbroms. Lite längre ner hittar vi Toyota Prius -00. I samma tabell återfinns Toyota RAV4 diesel -03, Toyota Previs -04 och Toyota Previs -05.
Mitt i stimmet för Parkeringsbroms återfinns Toyota Prius -00 följd av Toyota Landcruiser -00 lite längre ner.
Kruxet med de här resultaten är att ett flertal Toyota-modeller har dåliga bromsar (vissa på den övre halvan och vissa på den nedre för respektive bromstyp), vilket skall vägas mot riskoksanhängarnas framhävande om det felfria Toyota. När ni i er fartblindhet uttalar er får man intrycket av "inga fel, bara guld och gröna skogar" - vilket naturligtvis inte är sant.
--
För övrigt har du inte läst och förstått, du heller. Jag pratar inte om fel på fem bilar av 100 för ett märke eller fel på sju bilar av 100 av ett annat. Jag pratar om vad som stipulerar riktiga bilar för fingerkänslige köparen.
För tredje gången: De tyska premiumåken uppvisar elegans, design, känsla, komfort och glädje bakom ratten som riskokarna aldrig kommer i närheten av. Kravet för mitt bilägande är enkelt: En bil måste leverare känslan av tungt och gediget, uppbyggt på Krupp-stål med en stor portion touch av Panzerkampwagen á la Tiger I och Tiger II. Interiören måste andas exklusivitet och särskilt individualism. Jappsarna kan inte erbjuda något av detta. Riskokare är vad de är. På sin höjd!

#1
Per Karlsson
2010-09-17 20:38

Saab gör alltid mycket säkra bilar, och placeringen på denna listan är mycket välförtjänt.

#1
rey710
2010-09-17 21:36

När jag skulle köpa bil så hörde jag efter med en som repareade bilar och han kunde mycket om MB . och sa till mig köp inte MB dom har för dålig kvalite. Nu kör jag en Toyota . Har aldrig varit så nöjd med en bil som denna . 29000 mil ej gubbkörd.

#1
Conny Karlsson
2010-09-17 22:50

Jägaren.
Som man ropar får man svar!
Jag väljer att citera ur testet av Lexus IS 250 i Vibilägare nr8 2006. Citat "Lexus Is 250 är defenetivt det rätta valet för den som vill ha en exclusiv,sportig bil med både kvalitetskänsla och verklig byggkvalitet. Ingen av konkurrenterna kommer i närheten av de resultat som Lexus uppnår i kvalitetsundersökningar runt om i världen. Det gäller oavsett om de heter BMW,Audi eller Mercedes.Slut citat. Lägg märke till uttrycket "verklig byggkvalitet" i texten. Alltså inte bara en känsla som tyskarna "bygger in" i bilarna för att ägarna/köparna ska tycka att de kör en kvalitetsbil, men i själva verket är det att lura köparna. Ska du ha allt det du räknar upp som du påstår tyskarna har köp då en Lexus DÅ får du kvalitet rakt igenom. Det kan jag intyga efter att ha kört MB som rostar bort och vänner till mig som haft repotage om efter kontakt av mig med Boo Wennerberg på Vibilägare.
Lägg av med snacket att Toyota skulle vara "urusla" bilar för att citera dig. Du gör dej bara till åtlöje att skriva en sådan sak, du har inga perspektiv på saker och ting som gäller Toyota/Lexus. Som sagt som man ropar får man svar!
______________________________________

#1
Jägaren
2010-09-18 00:35

Conny Karlsson: Motorjournalister kan inget om bilar. Tyskt är tyskt. Få personer har intelligens att förstå elegansen, designen, känslan, komforten och glädjen bakom ratten i riktiga bilar. Toyota har visat att de bygger urusla bilar: först bygger de dem, sedan tar de tillbaka dem. Ja, jag säger då det. Morsning!

#1
apan
2010-09-18 10:56

Det tog katolska kyrkan 300 år att erkänna gallilei, hur många år tar det att erkänna att toyotas kvalitet inte är en myt? Man tror det man vill tro på, sen kan verkligheten se ut som den vill. Är trots allt fascinerad av att vissa har så svårt för detta. Är det så svårt att ta till sig sanningen? Svider det så mycket?

#2
M08
2010-09-29 13:40

Jobbar inom transport och logistik globalt och kan bara konfirmera att Toyota är nummer 1 när det gäller kavlitet och även krav på underleverantörer jämfört med sina tyska kusiner t.ex.
Kör själv BMW 525XI Touring och har haft en hel del kvalitetsfel på bilen (elfel, framvagn, klimatanläggning alldrig funkat ordentligt mm) och är inte alls nöjd med den bilen. Nu efter tre år när bilen skall lämnas tillbaka så är det glapp i framvagnen som på en gammal bil. Hade ganska så höga förväntningar på en bil för 500000kr som funnits i produktion några år men blev dock besviken och kan säga blir alldrig BMW mer inom överskådlig tid. Att 12000000 miljoner toyotas har återkallas handlar bara om Amerikanskt svartmålande för att stärka sin egna bilindustri det vet alla som jobbar inom branchen...
Vadå Taxi - Toyota Prius är väl den vanligaste taxin nuförtiden före dom tyska bilarna i Sverige och inte är den sämre för det snarare tvärtom ....
/M

#3
Mattias73
2011-02-08 16:42

Bekräftar det jag alltid vetat.. SAAB rules...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.