Bild
Nästa artikel

Stjärnsmäll för Toyota

Nyheter

De tidigare uppgifterna var korrekta - Toyota Urban Cruiser får bara tre av fem stjärnor i Euro-NCAP:s nya krocktest.

På onsdagen presenterade Euro-NCAP resultaten från krocktesterna av tolv nya bilmodeller.

Katastrofresultat
Ett av resultaten som sticker ut ur mängden är Toyotas betyg för minisuven Urban Cruiser.

Urban Cruiser får bara tre av fem stjärnor, ett resultat som allmänt ses som väldigt dåligt för en tillverkare av Toyotas storlek.

Uppgifterna som tidigare läckt ut visade sig alltså vara sanna.

Flera brister
Urban Cruiser utsätter vid krock både förare och passagerare för höga belastningar i ben och huvud.

Det beror på att krockkuddarna inte har fungerat som de ska.

Urban Cruiser är utrustad med både knä- och sidokuddar samt krockgardiner. I frontalkrocken orkade inte knäkudden stå emot tyngden av föraren. Dockan slog benen i den hårda frontpanelen med våldsam kraft.

I stolpprovet hjälpte heller inte krockgardinen. Förarens huvud utsattes för ett hårt slag och säkerhetspoängen rasade.

Byggd för att klara provet
När Urban Cruiser lanserades förklarade Toyota, att bilen hade byggts för att klara fem stjärnor i Euro NCAP:s test.

- Men bilen verkar inte anpassad för Europeiska krockkrav, säger säkerhetsforskaren Anders Lie på vägverket.

Toyota ställer sig frågande till krockprovet.

- I stolp-provet noterade EuroNCAP belastningar på huvudet som vi inte har registrerat i egna tester, förklarar Bengt Dalström på Toyota Sweden AB. Vi har nu startat en dialog med EuroNCAP var skillnaderna kan bero på.


"Säker i verkliga olyckor"
Toyota kan göra om krocktestet, men om att tvätta bort stämpeln med tre stjärnor går inte. Om bilen krockas på nytt med bättre resultat står ändå den gamla testen kvar jämsides med den nya.

Några planer på att krocka om Urban Cruiser finns dock inte i dagsläget.

- Vi kommer att fortsätta sälja bilen och vi är övertygade om att Urban Cruiser är säker i verkliga olyckor, säger Bengt Dalström.

Av de 47 bilmodeller som testats av Euro NCAP i år har bara en enda bil förutom Toyota Urban Cruiser fått tre stjärnor. Det är Suzuki Alto.

Det samlade betyget för vuxenskydd blir endast 58 av 100, vilket kan jämföras med bland annat BMW X1 (87), Opel Astra (95) och Peugeot 5008 (89).

"Underkänt"
När Vi Bilägares säkerhetsexpert Mikael Schultz får reda på betyget blir han förvånad.

- Naturligtvis är jag väldigt förvånad med tanke på att alla andra Toyotabilar som testats på senare tid har fått fem stjärnor, säger han.

- Tre stjärnor är underkänt. Till och med fyra stjärnor brukar betraktas som ett misslyckande, säger Mikael Schultz.

Går inte att åtgärda
Nu tror Mikael Schultz att försäljningen av Urban Cruiser i Sverige kommer att påverkas negativt.

Hittills har 688 bilar sålts i år.

- Det är synd om dem som har köpt bilen. Om en bil har dåligt rostskydd så är det något man kan åtgärda, men det går inte med säkerhet, säger han.

- Det här visar att man inte ska köpa en bil innan man sett ett testresultat, även om den kommer från en tillverkare som i vanliga fall får fem stjärnor.

Skulle du köpa en Urban Cruiser?
- Nej, jag skulle inte göra det. Aldrig, säger Mikael Schultz.

Tio femstjärniga modeller
Förutom Urban Cruiser var det endast Chevrolet Spark som inte klarade fem stjärnor. Men Chevrolet Spark nådde åtminstone fyra.

Ã-vriga modeller som testades fick fem av fem stjärnor:

BMW X1
Chevrolet Cruze
Citroën DS3
Infiniti FX
Mazda 3
Mercedes E-Class
Mercedes GLK
Opel Astra
Peugeot 5008
Volkswagen Scirocco

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas resultat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
patrik
2009-11-25 13:38

var hittar jag resultaten?
euroncap sidan är nere

#1
patrik
2009-11-25 14:05

Jag har hittat lite info
The three-star rating for the Urban Cruiser has been triggered by the "pole side impact" test. During this assessment, the dummy head area deceleration slightly exceeded the demand value of Euro NCAP.
http://www.whatcar.com/car-news/toyota-urban-cruiser-s-crash-test-crash/245306

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-11-25 14:53

Nu är artikeln uppdaterad.

#1
S-E S
2009-11-25 15:02

Att de inte var ute i tid och frågade Volvo om att få låna deras krockanläggning? Det hade varit mindre pinsamt.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-11-25 16:58

Frågan är vad Toyota sysslar med? Dels är det konstigt att man inte testat ut problemen i sina egna krocktester, dels att man inte begärt omtest innan resultatet nu presenteras.

De 688 som hittills köpt en Urban Cruiser i Sverige får bita i det sura äpplet.

#1
karlsson
2009-11-25 19:11

Som vanligt så lär ju inte toyota göra någonting åt dethär!
De skyller på att det är skillnader på Encap å sig själva. Hallå hur svårt ska det vara att kolla upp sånt?
Som sagt kul att man just köpt en Urban awd... ^^
Krockproven borde göras innan bilen är ute för försäljning så vid eventuella FEL kan rättas till innan försäljningen, eller vad säger ni!

#1
Krille
2009-11-25 19:59

Varför gjorde inte Toyota som VW och BMW när krockresultatet inte blev bra. De byggde om bilarna och kostade själva på ett nytt test, innan det officiella testet kom ut och därmed slapp man negativ reklam och bilar med dåligt krockresultat. Fanns det ingen dialog mellan Toyota och euro ncap?

#1
mythbuster
2009-11-25 21:47

Naturligvis har Toyota vetat om detta länge. Man gör kontinuerligt krocktester under utveklingen. Som världens största biltillverkare har de också en av världens största tillgångar för krocktest. Informationen om vad testet innebär har självklart varit helt tillgängligt. Möjligtvis hoppades de på att inte felet skulle upptäckas. Likaså är kommande hårdare krav helt officiella från Euroncap.
Frågan är vad de som redan köpt en UC. Borde gå att driva frågan i domstol då det kommunicerats att bilen förväntas få femstjärnor.

#1
Juha kanninen
2009-11-25 23:12

Till Bertil !
Skönt med såna som du som inte är pålästa och bara tycker en massa skräp :o)
Det lättar i alla fall upp när någon inte ens är i närheten av att kunna övertyga någon annan än sig själv !
TACK FÖR DET..
Det med 3 stjärnor va kanon, dagens garv...

#1
Johnny
2009-11-26 08:36

Var är Conny Karlsson?

#1
Pelle
2009-11-26 09:44

Lite kul att 'felfria' Toyota kan göra en sådan dundermiss!! Ska bli intressant att se T's reaktion när alla köpare vill ha sina bilar inbytta till en 5-stjärning version. Antar att det är praktiskt taget omöjligt att uppgradera/komplettera en redan tillverkad bil. Tar T. den smällen för att rädda varumärket - det lär bli några miljarder!! Hur många har sålts totalt i världen?

#1
patrik
2009-11-26 17:02

Vad jag kan förstå är det krockkuddarna som inte räcker och de borde ju gå att byta ut till de som köpt redan

#1
Mythbuster
2009-11-27 00:20

Inte bara krockuddarna. Så här skriver euroncap "However, despite the presence of a knee airbag, the driver dummy's left knee made contact with the dashboard and recorded high values." http://www.euroncap.com/results/toyota/urban_cruiser/2009/391.aspx
D.v.s. konstuktionen av ibrädan lär de få väldigt svårt att fixa. Kolla gärna länken. Rätt intressant.

#1
kenneth
2009-11-27 16:01

Hallå, hallå! Just det var är nu Toyota fanset Conny Karlsson? Är det inte dags för dig att komma fram? Filar du på "nya" argument för Toyota? Eller har du gömt dig bakom Toyotas livsfarliga gaspedaler, bilmattor eller trafikfarliga bilar... Hallå Conny! Var är du? Hallååååå.....o)

#1
Stefan
2009-11-28 13:18

Suck! Urban Cruiser var den enda intressanta, moderna bilen på marknaden. Töntig omodern sport-performance fanns ingenstans i marknadsföringen, småbilfjantet var bortplockat. En ny smart, perfekt bil för nästan varenda stadsbo som ibland behöver mer än bara ett extrasäte att lägga handväskan på. Varför fuckade de upp på säkerheten?!! Obegripligt slarvigt!

#1
Kenneth Nr 2
2009-11-28 22:19

Jag var så inne på att köpa en urban crusier, men köpte en annan bil istället(tysk), och nu är jag glad att jag gjorde det, men har varit nöjd med min föregående toyota - inga problem, bara tanka och köra, men så upplever jag nu också med min nya bil.

#1
Tom
2009-12-23 20:53

Förmodligen är Scion xD/Urban Cruiser optimerad för de amerikanska krockproven, då den ju är utvecklad i första hand för Nordamerika (Har sålts där i ett par år innan den kom hit).

#1
Emme
2009-12-30 21:59

Att inte Conny vill kommentera detta då? =) ..

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 16:11

Emme jag har redan kommeterat detta på annan plats för länge sedan. Och resultatet är ju naturligtvis inte bra som jag sagt på annan plats. Men Toyota och Euro-Ncap diskuterar ju just vad som gått fel i testerna och /eller vad som skilljer mellan Euro-Ncap och Toyotas interna tester. För inte tror du att Toyota medvetet vill förstöra sitt rykte som en bilbyggare av säkra bilar?! När man ligger med 5* stjärnor med alla andra modeller man presenterat. Det vore självmord/självmål vilket du vill passar. Så dumma är inte Toyota, även om du gärna vill tro det.........

#1
Kenneth
2010-01-01 01:44

Conny Karlsson:
Man behöver inte "tro" ngt som du så spydigt skriver till "Emme". Vi VET att nya Toyota fick 3 stjärnor i krocktestet. De andra två stjärnorna är de man ser i krockögonblicket.....;O

#2
PremiumRogge
2010-11-09 04:53

Toyota suger

#3
Uwno Lööf
2010-11-24 15:34

Toyota är ett skämt. Inte ens stora Camry 97-01 klassas som säker men det gör Volvo 240, Saab 9000...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.