Bild
Nästa artikel

Saab 9-5 officiell: "En ny era för vårt märke"

Nyheter

Väntan är över. Nya Saab 9-5 är officiell. På torsdagen presenterades nykomlingen.

Nya 9-5 inleder en ny era för Saab. Det konstaterar bolaget i samband med presentationen av nykomlingen.

- Den här bilen innebär en nystart, en ny era för vårt märke. Vi har byggt en avancerad och mycket typisk Saab, bland annat genom att utnyttja kraften i vårt förflutna som en hävstång inom nyckelområden som skandinavisk design, sportiga köregenskaper och ansvarsfulla prestanda. Nya 9-5 levererar på alla dessa områden, liksom alla kommande Saab-modeller, konstaterar Saabs VD Jan Åke Jonsson.

Nya Saab 9-5 har premiär på Frankfurts bilsalong i september. Men redan nu är modellen presenterad på Saabs officiella hemsida. Om du klickar HÄR kan du se Simon Padian, som varit med och tagit fram 9-5:an,  när han presenterar modellen.

Vibilagare.se har tidigare bjudit på en specialskriven text om 9-5:an och även visat exklusiva bilder på modellen. Något som du kan se om du klickar HÄR.

Vill du ha kompletteringar och ta del av mer teknisk information kan du klicka HÄR för att läsa hela Saabs pressrelease i PDF-form.
Taggar: Nyheter
Saab 9-5 officiell: "En ny era för vårt märke"

Kommentarer

#1
Peter i Sydney
2009-08-27 14:53

Grattis! Hoppas det inte är för sent

#1
Chrille
2009-08-27 15:55

Otroligt snygg bil, mycket attityd och klart "SAAB-ish".

#1
pg
2009-08-27 16:42

Den här bilden ger inte bilen sitt rätta intryck. Bilen är snyggare bakifrån. Men totalt sett och framför allt framifrån är den betydligt fulare än sina föregångare som var snygga, innan nya fronten.
sedan detta med Saabkänslan som Saabfolket skryter med. Den anser jag med flera vara en chimär. Det är ju så att varje bilmärke har sin egen känsla, vare sig set står Audi, BMW eller Opel.
Och skillnaden mellan Saab och Opel finns ju inte annat än storleksmässigt.

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 17:34

Ingen framtid.....
Ja var är framtiden i form av någon hybridversion ? Det borde ha presenterats om Saab går in i en ny era som man själv menar att man gör. Och då borde man ha kunnat presentera en hybrid eller Plug-in hybrid då hade det varit en ny era och kanske en framtid som Saab behöver. Men icke....

#1
pg
2009-08-27 18:20

Visst är den Ful Toyotan, men det är nu vanligaste bilen bland USA s kändisar. Rent ut sagt en måste ha bil bland kändisarna i Californien.
Men en Saab kommer knappast dessa att titta efter. Däremot kommer nya Volt att vinna andelar från Toyota, var så säker. Hur det går med Opels Volt får vi väl se. Synd för Saab att detta samarbete inte längre fortsätter. Nu måste Saab skaffa fram pengar till denna utveckling, och hur ska det gå till?

#1
Krille
2009-08-27 19:41

Snygg bil! ni kommer väl ihåg när nya A6 visades, vilken grotesk front men man vänjer sig. Jag tycker det är bra att man inte har satsat på en "elbil" eftersom batterierna är för dåliga ännu, det är viktigare att man får ut en ny bra bil eftersom man inte har resurser till båda delarna.
När ekonomin har kommit ihamn går det att utveckla bilen för andra drivmedel.

#1
Jag
2009-08-27 21:38

Audis grill är forfarande så j:a ful att jag inte ens vill ha en Audi R8! Trist att vad som är kvar av Saab verkar göra om samma misstag....
Varför försöker Saab inte med en snygg design istället? Fulare bil har jag knappast sett, t.o.m. Audi ser bra ut efter att man sett Saab....
Herregud!

#1
Trex
2009-08-27 22:32

Jag håller med dig Jag..så grymt ful. Det jävligaste är att dom kommer lura pengarna av vissa...som att köpa en lott med garanterad ickevinst..You should be ashamed SAAB..

#1
Aero
2009-08-27 22:33

Gå in på Saabs hemsida för att få en bättre bild av bilen...där kan man vända o vrida på den för att se ur alla vinklar. Snygg, unik och "Saab'isk" :o)
http://www.saab.com/global/en/start#/Cars/all-new-9-5/overview/Explore/

#1
pg
2009-08-27 23:33

Det kan inte hjälpas, den ser klumpig ut om man jämför med Insignia t.ex, men den är ju större ä Opeln. Men den kan absolut inte konkurrera skönhetsmässigt med Insignia. Dessutom blir den ju lite slöare och törstigare än Insignian eftersom den kommer att få samma drivlinor som Insignian rakt igenom.

#1
Per_K
2009-08-28 00:33

Det är säkert en bra bil - men vem skall tillverka den?

#1
jan
2009-08-28 06:48

till pg ser du inte skilnnad utseendemassigt inteiort o exteriort mellan opeln o saaben du maste skoja.eller kliar det bara sa i fingrarna att skriva negativt

#1
Saabnisse
2009-08-28 10:47

PG, jag håller med om att den ser lite klumpig ut på bild, men gör det det i verkligheten?
Jag tyckte först fronten var ful, men den vinner i längden.
Jag var lite tveksam till Insignia också när jag först såg den på bild första gången och det bekräftades när jag såg den i verkligheten.
Främre delen var väl ok, men den klumpiga opraktiska bakdelen, på kombin, är ju förskräcklig.
Vi får verkligen hoppas att Saab lyckas bättre och inte ärver mer av Opels gener.
Hur är det sedan med drivlinan?
Ska den här Saaben få Opelmotorer?
Enligt ViB är det kamrem i Opelmotorn och kännetecknande för Saabs motorer är att de aldrig har haft kamrem!
Ska jag köpa den här lär man nog se till att sätta i en kedja, jag har alldeles för dåliga erfarenheter av kamrem för att köpa en till med detta.

#1
MK
2009-08-28 13:05

Tummen upp!
Saab 9-5 är ju hur snygg som helst, känns väldigt solid. Bra jobbat SAAB.

#1
Krister
2009-08-28 13:05

Någon som sett några priser?
+350000kr?
Finns inte att "bygga" på SAAB's hemsida.

#1
Mats
2009-08-28 13:35

Precis Krister.
Vad kostar den...
Hyfsat viktig punkt.
Undrar vad man för för 7.5 basbelopp för det är ju tjänstebilar Saab måste sälja.

#1
Sandero
2009-08-28 13:42

Det är säkert en bra bil - men vem skall köpa den? Inte jag iaf. Trivs jätte bra med min nyköpta Dacia Sandero.....ca 10 grand

#1
RS
2009-08-28 14:13

Härligt att läsa att det finns så blandade synpunkter om utseendet. En Saab har aldrig varit och ska aldrig bli som vilken bil som helst, den ska vara lite egen. Och det finns många som vill ha bilar som är lite egna, sedan finns det andra som föredrar lite mer slätstrukna bilar...
Kommentarerna tyder på att man lyckats med designen. Hoppas bara media kan nyansera sina kommentarer lite mer om företagets framtid. Det har skett stora framsteg de senaste månaderna, framsteg som få av de så kallade experterna trodde på. Likväl har det skett. Fortsättning följer.

#1
Hatimali Kamrudin
2009-08-28 14:55

Bilen är lik många andra bilar.
Saknar riktig yttre saab säkerhet käslan. Saknar bl:a skydd lister,
stänkskydd, smutsavvisare,m.m.

#1
Per
2009-08-28 15:49

Skitful - blir svårt att kränga denna skapelse + Saab's taskiga ekonomi / nedläggning + Saab's dåliga kvalitetsrykte; Är det nån mer än jag som tror att den kommer att ha många barnsjukdommar!!?? Stackars dom som köper denna bil!

#1
Q
2009-08-28 21:13

Håller med RS!! Kul att saab engagerar en sådan stor skara bejublare och belackare. Om man jämför med övriga komentarer om andra bilmärken här på Vi.bä.
Och som någon poängterade här så är ju inte Sverige märkets viktigaste markna.

#1
pg
2009-08-28 23:10

Till saabnisse m fl. vill jag påpeka att det är exakt samma drivlina i Saab och Opel. Kamkedja i bägges bensinvarianter. Däremot är det fortfarande kamrem i dieslarna, men med tämligen långa bytesintervaller. Opel har för övrigt ingen kamkedjedrift på någona v sina bensinmotorer längre.
På grund av sin storlek och sin tyngd kommer aldrig denna nya Saab 9-5 ens i närheten av Insignias fulländade vägegenskaper. Det vill mycket till för det, men möjligen i ren landsvägskörning, typ autobahn.
Visst har även jag tyckt om de Saabar jag kört, dock inte 9-3, men 9000 och 9-5 har jag tyckt om att köra. Men tyvärr måsta jag framhålla att märket är klart övervärderat av många, främst kanske av inbitna Saabägare. Sådana som aldrig ens provkört en Opel.
Jag är övertygatd om att om det hade varit ett Saabemblem på Astran, skulle den vara bästsäljare i Sverige.
Själv åker jag numera Vectra, eftersom jag genomskådat Saab. De Volvo V 70 jag haft har varit betydligt tillförlitligare än de Saabar jag haft, men jag har alltid tyckt att Saaben varit trevligare att köra. Nu får det bli en kompromiss. en bil som jag tycker matchar 9-5 i komfort och köregenskaper, samtidigt som den är driftsäker som en Volvo, och jag kör ju ca 8000 mil om året, så det kan väl inte bara vara tur.
Men till sist vill jag säga, att även jag kommer att hänga på låset när nya Saaben finns för provkörning. Inte för att köpa, men väl för att kunna bedömma, för när den blir till salu, har jag gått i pension. Därmed kommer inte jag att ha råd med denna stora Saab som privatbil, jag får nog nöja mig med en Corsa. Men då kör jag inte mer än kanske 800 mil om året, och får stå ut med det.

#1
Saabnisse
2009-08-28 23:38

PG, nu får du bestämma dig, är det, eller är det inte kamrem på Opels motorer?
Och dieseln är väl inte någon Opelmotor det är väl Fiat eller hur?

#1
Saabnisse
2009-08-29 00:24

PG
Har du läst testen av Accord, Avensis och Insignia i senaste ViB?
Det gick ju inte helt bra för Insignia och då kanske du förstår att jag hoppas att nya 9-5 inte har alltför många gener ihop med Opel som de inte har snyggat till.
Förhoppningsvis räcker det med de som hör till det bättre.
Men menar du att ViB har fel när de skriver att Opels 2 l.bensinmotor har kamrem?

#1
Saabnisse
2009-08-29 00:25

PG
Har du läst testen av Accord, Avensis och Insignia i senaste ViB?
Det gick ju inte helt bra för Insignia och då kanske du förstår att jag hoppas att nya 9-5 inte har alltför många gener ihop med Opel som de inte har snyggat till.
Förhoppningsvis räcker det med de som hör till det bättre.
Men menar du att ViB har fel när de skriver att Opels 2 l.bensinmotor har kamrem?

#1
Saabnisse
2009-08-29 00:27

Ursäkta det dubbla inlägget, ibland blir det "server error" på ViBs forum.
Varför?

#1
pg
2009-08-29 14:15

Det är exakt samma bensinmotorer i Saab och Opel för det första. För det andra ger jag inte mycket för Vi bilägares tester. Särskilt inte efter de provkörningar jag själv gjort.
Hur kan det då komma sig att de flesta motorskribenter, varit mycket imponerade av Insignian?
Hur kan det komma sig att bilen beställts i över 150000 ex redan, man hade beräknat 130000 under hela året?
Att Insignian skulle vara en misslyckad bil, är kvalificerat skitprat av inbitna Saabälskare.
Om Insignian är en misslyckad bil, hur skulle det då se ut hos Saab. Det är ju exakt samma drivlina i bägge bilmärkena, även hjulupphängningars komponenter delas och tillverkas av GM powertrain.
När det gäller dieselmotorn, blir jag lite tveksam. Jag har tyvärr inte införskaffat fakta om dieslarna. Det enda jag vet är att när motorn ursprungligen utvecklades hos Fiat, då Fiat fortfarande var GM ägt, hade kamrem.
VW och Volvo som delar Dieselprogrammet, har fortfarande kamrem, beroende på att Kedjan inte pallar för dieseln på grund av längden som är ett måste i dagens moderna dieslar.
Detta påstår man i vart fall hos de jag talat med.
Jag ska ta reda på hur det är med Opel och saabs dieslar, och återkommer i detta senare.
Dessutom en sak till. När 9-3 an presenterades med fyrhjulsdrft och 6 cylmotorn, blev den varmt mottagen av säljarna. Men samma gäng säljare lovordade Insignian och dess 4 cyl 220 hk motor som de ansåg väl matchade Saaben, trots mindre motor. Och med samma motor i Insigian var den helt överlägsen 9-3an.

#1
Anders
2009-08-29 21:37

PG du borde vänta tills saaben har testats mot insigna innan du påstår att opel´n är bättre och har bättre prestanda väghållning m.m
Om denna text är sann vet jag inte men jag sätter ändå mina slantar på saaben.
The Insignia top model - the Insignia OPC - has just been introduced to the market, and the Saab equivalent will be the 9-5 Aero. These two cars were recently tested at GM test track in Dudenhofen, and the 9-5 was a clear winner.

#1
Saabnisse
2009-08-29 21:47

PG
Nå hur blir det, har ViB ljugit?
Är det kamrem i Insignians 2l-motor eller inte.
Du svarar som en centerpartist!

#1
Kenneth
2009-08-29 22:02

Byter bil efter knappt 2 år, skulle priset blir runt 200 papp, då köper jag, annars får jag hålla mig till andra bilar inom rimliga gränser pga behovet med nybilsköp vartannat år......

#1
Saabnisse
2009-08-29 22:04

Kenneth
Har det med den här tråden att göra?

#1
Q
2009-08-30 00:29

En liten reflektion bara!
Skulle vara kul om Saab tog fram en ny ursaab. Precis rätt storlek med fantastisk aerodynamik. Läste att ursaaben fortfarande har det lägsta luftmotståndet hos en serieproducerad bil någonsin. Stämmer detta? Lågt motstånd+smart materialval+snålmotor och rätt storlek, till rimligt pris= bra för miljön+försäljningssiffrorna. och varför inte göra den bäddbar som saab var förr fast uppdaterad komfortmässigt? saab montecarlon vann ju faktiskt Montecarlorallyt två år i rad en gång i tiden. Toppmodellen kanske rent av skule heta Montecarlo. vad tror ni om detta. Skulle det vara bra för försäljningssiffrorna om märket överlever? Skulle vara kul om detta diskuteras istället för att det munhuggs en massa i detta forum? Det börjar nämligen bli väldigt enformigt i debatten angående Saab här på Vib.

#1
Saabnisse
2009-08-30 10:47

Q
En sådan bil skulle generera väldigt lite pengar och det är ju det Saab behöver.
Det finns ju massor av den biltypen på marknaden idag och att Saab skulle ge sig in i det getingboet är nog inte troligt.
Världen ser ju annorlunda ut idag än den gjorde för sextio år sedan då det i princip gick att sälja vad som helst på två, tre eller fyra hjul.
Men jag förstår dig, visst vore det roligt med en lite mindre Saab, man har ju aviserat både 9-1 och en mindre 9-3, men till detta behövs pengar, mycket pengar.
Själv hoppas jag på en seriell hybrid med en modern tvåtaktare som laddmotor.
Den kan bli förhållandevis billig om den inte förses med alltför mycket batterier.

#1
Mattias
2009-08-30 11:59

PG vem är det som sagt att Insignian är en misslyckad bil?
Dnn enda som använt ordet misslyckad och Insignia i samma inlägg är du själv. Det enda jag hittar från någon annan är att Saabnisse tycker bakdelen är förskräckligt klumpig.. det gör ju inte hela bilen misslyckad
Jag gillar Saab men har inget emot Opel hller, deras bilar är underskattade. Dock tror även jag att Saabmed 9-5:an kommer slå opel på fingrarna inom vissa områden. :)

#1
pg
2009-08-30 15:51

Det är kamkedja i Insignians 2 liters turbobensinmotor, det är ju samma motor som sitter i Saab, från grunden. Alla bensinturbomotorer frpån år -03 har kamkedja, vilket även Opels samtliga modeller har nuförtiden. Däremot Dieslarna kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte tagit reda på fakta om de nya dieslarna, men såvitt jag känner till har dielarna kamrem.
Enl. VAG och Volvo är det tycligen problem med att få kedjetransmissionerna att hålla på dieslarna där för har de fortfarande kamem.

#1
Saabnisse
2009-08-30 18:28

PG
Bra, då har vi rett ut detta,
ViB hade tydligen fel och körde med falska uppgifter i sin test.
Det vore trevligt om de också erkände detta.
Att få kedjetransmissionen till kamaxlarna att hålla på en diesel måste ju vara enklare än att få gummisnodden att hålla!
En kamkedja är mycket enklare att få tillräcklig hållfasthet och livslängd på än en kamrem.
Enda fördelen med kamrem är tillverkningskostnaden på motorn, nackdelarna får kunden stå för.

#1
pg
2009-09-01 00:34

Jag påstod onte att någon pratat om att Insignian var en misslyckad bil. Däremot ville jag bemöta påståendet om att detaljer hos Insignian var dåliga, och att Saab skulle rätta till det som Opel misslyckats med.
Men märk väl att en bil som är ca 200 kg tynge än Insignian, med samma hk, antal/motoralternativ, inte blir lika snabb och snabb i undanmanövrer som den 200 kg lättare bilen. Dessutom spelar spårvidd och axelavstånd roll. Bilen blir alltså ett mera sosticerat landsvägslok än en bil lämpad för det Svenska vägnätet.

#1
pg
2009-09-01 00:36

Hoppsan, det blev vist ett stavfel igen!! För stora fingrar?

#1
Kim
2009-09-01 00:42

En fråga, är det ngn som sett officiella viktuppgifter för 9-5:ans olika modell uppsättningar? Alla pratar vikt men jag har själv inte hitta uppgifterna, ngn?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.