Bild
Nästa artikel

Nya Saab 9-5 – stort bildspel

Nyheter

Vi Bilägare #11 har nu landat hos prenumeranterna. Men alla bilder får inte plats i tidningen - så här har du ett axplock av fotograf Lunds bilder, samt en exklusiv text.

Tolv år är en lång tid i bilbranschen, mycket få bilmodeller lever så länge. Men Saab har under General Motors tjugoåriga ägarskap bara lanserat tre helt nya modeller: 900/9-3 (1994), 9-5 (1997) och nya 9-3 (2002).

Nu är det dags för den fjärde, som i likhet med de nämnda föregångarna delar en hel del teknik med koncernsyskonet (ännu en liten tid) Opel. Men den här gången har Saab fått större rörelsefrihet. Såväl 1994 års 900 som första generationen 9-5 var nödtorftigt "saabifierade" versioner av Opel Vectra. Nya 9-5 har många komponenter gemensamma med Opel Insignia, men ska enligt Saab vara en mer självständig produkt - både vad utvecklingsarbetet och körupplevelsen beträffar.

Under tolv år hinner mycket hända - konkurrentbilarna avlöser varandra, kundernas krav ökar och marknaden har i alla avseenden blivit mer komplex. Därför är inte nya 9-5 någon renodlad efterträdare till gamla 9-5, namnet till trots.

Där 1997 års 9-5 var en bil i större mellanklassen håller den nya bilen nästan samma mått som bilar i stora lyxklassen: 501 cm lång. Skälen är att dels att Saab vill göra en bil som det går att ta rejält betalt för trots förhållandevis små tillverkningsvolymer, dels att göra plats för flera mindre modeller. Nästa 9-3 kan förväntas växa ett snäpp jämfört med dagens modell och sedan kan Saab fylla på underifrån med ytterligare mindre bilar.


Därmed har nya 9-5 vad storleken beträffar distanserat sig rejält från konkurrenterna Audi A6 (493 cm), BMW 5-serie (484 cm), Mercedes E-klass (487 cm) och Volvo S80 (485 cm).

Under motorhuven är det inte lika storvulet. Saab gör ett stort nummer av att satsa på fyrcylindriga turbomodeller - vilket ju inte precis är något revolutionerande budskap från Trollhättan… På toppen av modellprogrammet finns visserligen en Aero-version med 2,8-liters V6-motor på 300 hästkrafter, men stommen i utbudet är fyror med olika trimningsgrader:

1,6-liters bensinturbo med 180 hk
2,0-liters bensin/etanolturbo med 220 hk
2,0-liters dieselturbo (enkel) med 160 hk
2,0-liters dieselturbo (dubbel) med 190 hk

Att sätta en så pass liten motor som en 1600-kubikare i en så stor bil är förmodligen helrätt av imageskäl. Även Mercedes gör ju ett nummer av att satsa på mindre motorer i nya E-klass och försöker styra om kunderna från sexcylindrigt till fyrcylindrigt.

Saabs marknadsförare har under åren haft ett milt uttryckt ambivalent förhållande till att framhålla ordet turbo på bilarna, men 2009 års beslut är att det ånyo ska användas. Därför kommer det på bakstammen stå antingen Turbo4 (med siffran upphöjd), Turbo6, BioPower4 eller TTiD4.

Växellådsalternativen blir till vanliga manuell eller automat (med momentomvandlare), någon dubbelkopplingslåda är inte aktuell. Däremot ska Saab hårdlansera fyrhjulsdrift (Haldex) genom att inte bara erbjuda det till motorstarka versioner utan även till de enklare.

Alla som sett Saabs konceptbilar de senaste åren (9X, Aero X med flera) tycker nog att frontens formspråk känns bekant. Nuvarande 9-5 fick ju i sin senaste reinkarnation ett stänk av de nya linjerna dessutom.

Designavdelningen har även tagit fasta på ett par andra Saab-unika detaljer. Dels vindrutan från Saab 99 och första generationen 900 som hade näranog panoramastil. Nya 9-5 har en vindruta som är maximalt krökt (på båda ledderna) utan att det blir synförvrängningar och därtill är A-stolparna svartlackerade för att ge intryck av att rutan går längre runt hörnen än den i själva verket gör. Dels "hockeyklubban", det vill säga midjelinjens karaktäristiska sväng runt bakre sidorutorna som nu understryks med en kromlist.

Något gammalt bakparti att väcka liv i fann uppenbarligen designfolket inte, eftersom bakljusarrangemanget är helt utan släktskap med tidigare modeller. Nya 9-5 är först ut med två ljusdiodbågar som löper mellan bakljusen, något som enligt Saab ska bli ett signum på alla modeller framöver.

Läs mer om nya Saab 9-5 i Vi Bilägare 11/09 som kommer ut i butik 18 augusti.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Soder
2009-07-23 18:58

schysst bakdel får jag säga

#1
Mr40
2009-07-23 19:09

Den ser ju helt ok ut.
Synd att den verkar vara tråkig invändigt.
Den har likheter med opel insignia o buick lacrosse.

#1
Hyundai
2009-07-23 19:37

Nej Tack ! Lägg ner skiten !
http://www.hyundaigenesis.com/sedan/

#1
Claes
2009-07-23 19:44

Bravo SAAB och vi hoppas på framgång! Synd bara att det är omodernt med stötfångare fram och bak plus skyddslister på dörrsidorna.
Algot

#1
Andreas
2009-07-23 20:48

Kan nog funka. Tycker bakdelen är minst lyckad. Inga veck eller skarpa linjer. Mjuk som en beeatle.

#1
Johan
2009-07-23 21:13

Snygg men tycker dagens 9-3 har snyggare grill..men resten kan man tala tyst om..Vill se mer linjer..men detta är bra lite för stor för min smak men det kommer mera hoppas jag.

#1
Lennart
2009-07-23 21:39

Haha, ser ju ut som den där fula chrysler modellen. Tänk att det ska vara så svårt vid ritbordet.

#1
jan e
2009-07-23 21:51

snygg bil kommer säkert at sälja bra.Hoppas bara att de följer upp med mindre modeller i samma stuk.Otroligt snygg formgiven allafall tidlös....

#1
Pecka
2009-07-23 22:39

Oerhört schysta linjer. Grattis SAAB!!! Prissätts den rimligt och kommer i kombiutförande kan jag tänka mig att köpa den.
Lycka till SAAB!!!!!

#1
maickel
2009-07-23 22:49

ÄNTLIGEN!
Efter att ha hatat saab bilars design i all år kommer dom ut med vad kan vara segmentets snyggaste och fräckaste bil.
Snacka om att leverera med kniven mot strupen. Kanske behövdes hoten om konkurs för att dom skulle kunna designa en riktigt läcker bil.
Har aldrig tänkt tanken på att äga en saab någonsin men denna bil gör att jag får tänka om.

#1
SPECTRE
2009-07-23 23:04

Lennart: du får gärna visa vad du själv kan åstadkomma vid ritbordet. Vi väntar...

#1
Roy
2009-07-23 23:11

Har redan kommenterat denna tjusiga skapelse i en annan tråd. Kan tillägga att Insignia och Lacrosse har betydligt närmare släktskap, medan 9-5 lyckats behålla sin särart - och med bättre funktioner (vilket väl är typiskt Saab).

#1
Roger
2009-07-23 23:42

Nils-Erik
Ni som pratar om långa serier,man läser aldrig något negativt om
Porsche 911 som i stort sett ser likan dan ut som 912:an sedan
mitten på 60-talet

#1
Niklas
2009-07-24 00:14

Grattis Saab!
Detta kan bli succé!
Snygg och spännande form, fin interiör och en brett och klimatmodernt motorprogam.
En ny A6 eller 5serie är inte något som kommer gå till historien som den oöverträffliga bilen.
Sanna mina ord eftersom jag äger dito, och gärna byter till denna vackra skapelse!

#1
crillw53
2009-07-24 00:44

Nu tror jag att Saab har chans att lyckas,vilken godbit dom verkar har fått fram...Grattis Saab!

#1
Jan
2009-07-24 00:55

I det stora hela mycket snygg...Men kromlisterna runt framlyktorna kunde skippas. (I yngre dagar så klistrade man kromtape lite här och där, ser ut precis som Saab också gjort samma sak!). Synd också att Saab´s kraftiga överhäng fram finns kvar.
Annars helt OK!

#1
Robert
2009-07-24 01:08

Mitt hjärta bultar! Fy faan vad snygg! Kan inte sätta fingret på vad det är, för den är ju inte snygg på ett klassiskt vis men jag verkligen diggar designen. Helt rätt gissar jag. Bakrampen är dock tveksam men det kävs lite balls för att nu lyckas. Kolla bara bromsljuset under stötfångaren! C-stolpen bakom bakdörrarna är helt underbar. Hoppas bara den ser lika bra ut i verkligheten.

#1
Jonas
2009-07-24 01:21

Snyggt jobbat SAAB. Mycket stilig bil med häftigt bakparti. Instrumentpanelen blev lite sådär men det funkar. Inget att klaga på egentligen förutom att den kanske blir lite jobbig att fickparkera. Invändigt ser den ut att vara hur enorm som helst. Kanske blir en ny favorit för taxibolagen?

#1
sebbe
2009-07-24 03:06

enkel och tidlös design. Mycket bättre än de nya designerna från BWM och merca som är alldeles för stökiga

#1
Svizzera (saabclub.su)
2009-07-24 10:28

Looks really awesome!
can't wait for the Combi Aero
what about it?

#1
J Christer Haag
2009-07-24 11:02

Nua 9-5 liknar många andra bilmodeller från sidan, Volvo S 80, Opel, BMW m fl !
Kidde

#1
Saabnisse
2009-07-24 11:27

Det här är nog helt rätt av Saab.
Nya 9-5 kommer säkert att hitta en hel del köpare.
Kul med designkopplingen till 99:an

#1
Bilintresserad
2009-07-24 12:01

Oj vad mycket grönlysande plottriga knappar på inredningsbilden!! annars verkar det lovande och stolarna ser ut som BMW's sportstolar med förlängning, det är bra.

#1
pepe
2009-07-24 12:26

Äntligen riktig bra bilder på bilen och fan va snygg den är. Jag har inte varit positiv till bilen fören nu när vi har bra och klara bilder på Saaben. Nu är det bara att vänta så att man kan se bilen live.

#1
Arne
2009-07-24 13:38

HERREGUD! Vilket missfoster? Är ni som skriver anställda av Saab eller för att skriva skit? Jag menar kolla på den! Alla vet att Toyota är världens bästa bil så lägg för f*n ned den här skiten nu!

#1
Krister
2009-07-24 14:12

Kul att äntligen få se riktiga bilder! Undrar vilken modell bilderna visar, är det en Linear, en Vector, eller en Aero? Är det en Linear så tror jag att Vector och Aero kan bli toksnygga! Dessutom är det ju som vanligt en helt annan grej att se bilen i verkligheten, även om detta är bra, högupplösta bilder. Det ser onekligen lovande ut tycker jag.

#1
Wimpbeef
2009-07-24 14:36

Tycker nog baken har lite drag tillbaks till 9000 SC som visserligen inte hade ljus hela vägen men ändå nått åt det hållet.
Väldigt snygg och stilren bil :) Interiören, framföralt instrumentbrädan va ju dock inte så snygg....

#1
Sodomy
2009-07-24 15:04

Jaha, då har SAAB lyckats att ta fram en storsäljare då enligt många...Tror verkligen folk att denna bil kommer att sälja?? SAAB har ju inte sålt många bilar de senaste 20 åren typ...varför just nu ??? För stor bil och omodern design. Ser ut som den är 10 år för sen i utvecklingen !!!

#1
Rosso
2009-07-24 15:10

Oj oj oj så fin den ny SAABen är. Den väcker ha-begäret. Till alla er landsförandare som skirver skit om SAAB och volvo och istället lovordar Toyota, hyndai etc: Lägg ner ert snack och flytta till Thailand, här har ni inget att göra!

#1
Erik F
2009-07-24 15:18

"Det blå emblemet med den röda fågeln" Det är en grip!

#1
Eric Lund
2009-07-24 15:57

Roligt med så många kommentarer om den nya Saaben!
@ Maickel: säkert har en stark känsla av "nu eller aldrig" funnits under framtagandet av nya 9-5, men sanningen är ju att den projekterades och i princip färdigställdes innan de överhängande konkurshoten kom.
@ Roger: det är sant att Porsche filade på och uppdaterade sin luftkylda 911-modell under åren 1963-1997. Men tekniskt är det knappast möjligt att jämföra den sista generationen (993) med den första, utvecklingen var monumental. Dessutom är det nu 11-12 år sedan Porsche övergav den strategin och inledde en stenhård produktutveckling (generation 996, 997 och nu 997 MkII). Nuvarande Saab 9-5 har levt i tolv år utan några avgörande utvecklingssteg.
@ Erik F: Visst är det en grip. Men Saab-folket kallar den själva skämtsamt "pippin". Och just nu är den ute i kylan, designavdelningen skulle helst slippa ha den på bilen överhuvudtaget utan helt övergå till textlogotypen.
Hälsingar,
Eric Lund
Vi Bilägare

#1
Björne
2009-07-24 18:54

Som Opelägare välkomnar jag kopian. Roligt med en snygg Saab .

#1
Per W.
2009-07-24 20:00

Det här blir bra SAAB!!!!
Som ingressen antyder så blir detta otroligt bra!
Ni som kanske har tittat på en konkurerande svensk biltidnings omslag kan där se antydningar av nya 9-5 combin!!!! jag säger då detta: Ser sedanen ut så som den nu gör på alla blider som florerar i massmedia så då kan ni lita på att nya 9-5 kombin kommer att vara grymmare alla kategorier av 9-5 och då i synnerhet AERON!!!!...
Hoppas verkligen att fälgarna, som visas på 9-5 kombin på den konkurerande biltidningens omslag, kommer att komma i produktion för de ger nya SAAB 9-5 det råa,tunga,snygga,fräcka stuk såsom denna bil verkligen förtjänar!!!!

#1
Johan
2009-07-24 20:04

Audi ser väl oftast lika ut mellan generationer? Är väl bra med kontinutet eller ska dom bli som Toyota?

#1
Per Nilsson
2009-07-24 22:24

Grattis SAAB! Jag hoppas innerligt att bilens byggkvalitet är lika bra som dess design så kommer denna bilen att bli en succé. Jag hoppas att man gör som Volvo har huv och baklucka i glasfiber eller aluminium och att man rostskyddar bilen ordentligt i balkar, trösklar, dörrar samt hjulhuskanter etc. Jag kör idag en SAAB 9-5 Biopower som rullat 12500 mil utan problem förutom ett bakre hjullager som skar efter knappt 3000 mil... All lycka åt SAAB och tänk bara på byggkvaliteten så kommer de välförtjänta framgångarna!

#1
Tobbe
2009-07-24 22:43

Så jä....idiotisk och komma med en så redan åldrig design och tro att några kopierade lysdioder skall skyla missfostret..vad tänker ni med saab..inredningen är ju 80-tal..värsta knapphysteri..vad ligger smartheten i detta. Och sen varför stor som en...koloss..luktar komplex lång väg. Varför Varför inte ta fram något som känns äkta istället för denna hemska hävda sig metallbiten. Man blir sååå jä.. trött.

#1
Juha Kavilainen
2009-07-24 22:55

Jaha en snygg Opel !!!

#1
Björn
2009-07-24 23:05

Asså...i dessa klimatsmarta tider...då tänker saab..vi tar fram en jättebil. Vad i he...tänker ni med?.Ni kunde gjort den normalstor och reducerat vikten med 100kg och därmed minskat antal hk med 20 och gjort något som ligger i tiden...men näää...vi skall göra en plogbil..jag är helt förstummad..

#1
Tobbe
2009-07-24 23:09

Opel har förstått vad det här handlar om men saab ligger sååååå långt efter. Man kan inte bara göra en "jättepenis" och tro att det är lösningen...grow up or stay down...ur choice

#1
Tony
2009-07-24 23:14

Tobbe:
det är märkligt att Opel själv erkänner att Saab har gjort en mkt mkt bättre bil.
Framförallt tuffare, snyggare design, bättre väghållning mm.
GM europa kom fram till att Saab är bättre på i princip alla punkter.

#1
Tony
2009-07-24 23:19

"I en utvärdering som Opel gjort jämförde man Insignia med kommande, nya Saab 9-5 - och den svenska modellen var den bästa bilen!!"
"Utvärderingen mellan de två modellerna utföll till Saabs fördel, med god marginal. Till och med de tyska ingenjörerna erkänner att Saab lyckats skapa en coolare och bättre bil än Insignia!"

#1
Oscar
2009-07-24 23:20

Roligt för SAAB. Jag hoppas oxå att de gör en mindre SAAB med miljöprofil tex Biopower, etanol, till rimligt pris som även medel "Svensson" har råd med.

#1
Tobbe
2009-07-24 23:23

Snälla Tony
Om Opel kännt behovet att göra en "bäst" bil så hade dom också gjort det. Opel tillverkar en bil för massan..massan frågar inte efter den "bästa" bilen. Massan vill ha en bra bil med modern design till ett vettigt pris. Det fattar inte saab...därför kommer saab aldrig bli lönsamt. Plain logic..u just have to open your eyes. Det där bättre än osv...det la jag av med i sandlådan..lyft dig en nivå ok.

#1
Marcus
2009-07-25 00:31

Tycker bilen ser mycket snygg ut, troligen gör den sig bättre i verkligheten än på bild så det lovar ju väldigt gott.
Hoppas de mindre modellerna och 9-4x kommer ut rullande inom de närmsta 2åren. Om inte så känns denna bil lite stor. Dock är det väl inte storleken i sig utan förbrukning och miljöpåverkan som är viktig. Drömmen är ju en stor bil med minimala utsläpp någon gång i framtiden.

#1
Tony
2009-07-25 02:42

Marcus jag läste nånstans att 1,6 på 180hk skulle ligga på 0,7 blandat, och 2,0 på 220hk skulle ligga på 0,8, de är mkt bra för att va den storleken av bil.
så vi får väl hoppas att det är sant.

#1
Tony
2009-07-25 03:00

tobbe de är väl lika mkt sandlåde nivå att inte kunna erkänna att saab lyckats med en bättre bil isånafall. utan istället börja klaga på att dom har fel strategi????
De är nåt helt annat. de har inte med bilarna i sig att göra.
Jag kan också tycka att saabs taktik inte va den bästa att komma med en så satans stor bil, hellre ett par mindre modeller först..sen eventuellt komma med denna storlek.
Och om Opel nu ligger på sån nivå och ha en "massa" bil, varför i hela friden skulle dom ens komma på tanken att jämföra sig med saab isånafall? Och erkänna sig slagen på mållinjen.

#1
Henrik
2009-07-25 11:52

Vem är det som ska ha alla dessa små bilar? Inte jag med villa, båt och två barn iallafall, eller ska jag köpa tre bilar och välja efter dagsbehov?
Saab har bara två modeller än så länge och självfallet måste de ha de två på plats innan de kan utvidga modellprogrammet, och då ska de naturligtvis inte satsa på att konkurrera med Toyota eller Kia med billiga småbilar eftersom de aldrig skulle kunna möta deras volymer. Våra svenska tillverkare spelar i en egen nisch som är strax under de tre stora tyskarna åtminstone vad gäller pris och det är utmärkt. Jag som tjänstebilsköpare kan välja mellan snikad tysk eller välutrustad och snabb svensk.

#1
Sune S
2009-07-25 12:00

Det är inget dollargrin, men grillen ger bilen en glad uppsyn. Den har sköna linjer och bra proportioner. Panoramarutan är ett klart plus. Det finns knappast något att klaga på vad gäller utseendet.
Blir kvaliteter och milkostnad konkurrenskraftiga kan den bli ett lyft för SAAB.

#1
Rikard
2009-07-25 15:50

Snygg förarplats om man bara tog bort alla galler o ribbor till ventilationen och gjorde nått diskretare.
Gillar verkligen att man gjort en plats för föraren och inte en platt bräda med en knöl på mitten.

#1
Sodomy
2009-07-25 16:18

Till er som älskar SAAB och OPEL. Varför har BÅDA märkena gått i konkurs tro..??? Jo, svaret är det att kunderna är inte intresserade av dessa bilar. Det är ju trots allt kunderna som köper bilarna som de vill ha eller hur..

#1
Saabnisse
2009-07-25 18:36

Sodomy
En liten upplysning.
Varken Opel eller Saab har gått i konkurs.
Var har du fått det ifrån?
Även om du personligen inte gillar dessa märken behöver du ju inte skriva dumheter.
Opel går för fullt och har bl.a.sålt Insignia i stora mängder.
För att inte tala om gasZafiran.
Saab har sålt slut på sitt lager och planerar för ökning av tillverkningen.

#1
BMW
2009-07-25 19:50

Jag läste nånstans att Saab gick med vinst redan runt 2003 eller vad det va, men att vinsterna gått direkt i Gm:s stora kassa. Men att alla utgifterna låg kvar på Saab. Inte konstigt att det går surt för saab då??
Om det nu är sant, men de finns väl ingen som kan dementera eller bekräfta detta. För det kommer väl aldrig ut om det är sant.

#1
Michael Törnos
2009-07-25 20:20

Äntligen!
Det ser riktigt intressant ut.
Trots sin stora storlek tror jag nya Saab 9-5 kan attrahera Svenssons som ändå börjar föredra allt mer mindre och mindre bilar.
Det behövs en stor bil till kunder som önskar detta.
Nu önskar jag även att Saab förstår vikten av att även ha en mycket mindre bil än nuvarande Saab 9-3 så att vi även kan attrahera kunder inom segmentet "mindre bilar" såsom t.ex. Peugeot 306, VW Golf, Volvo C30 med mera.
En Saab 9-1 hade inte suttit fel vid denna tidpunkt!
Fortsätt kämpa på Saab!
Det här börjar bli riktigt intressant!
Mvh Michael Törnros
Saab Turbo Club of Sweden

#1
Roy
2009-07-26 00:26

Kollade lite närmare på bilderna.
Det finns riktigt lågt placerade lampor. I fram sitter det blinkers tillsammans med dimljusen. Bak finns en lågt placerad ljusramp som kan vara vanligt baklyse och/eller bromsljus.
I princip bör viktiga lampor som bromsljus och blinkers sitta högt upp (som de gjorde redan på gamla "Paddan", Citroën ID). Kanske har Saab kommit på något eget, som att det dagtid, i solsken, kan vara svårt att uppfatta högt placerade, genomlysta armaturer. Undrar förresten om de vanliga blinkersljusen kommer att vara "vandrande"?
Om man kollar vidare på utsidan så kan man konstatera att inte heller Saab, som ju ändå brukar kunna hålla en intelligent grundprofil, behållit någon som helst form av skyddslister. Utmaningen som formgivare är för mig att skapa maximal funktion OCH något estetiskt. (Tomma visioner finns det många som har.)
Bagagelyckans gångjärn (eller vad de ska kallas) är ett steg tillbaka till den klumpiga bågtypen som för all del är snyggt utförda och väl inklädda så att bagagedemolering undviks. Förutom krokar för kassar finns ett smart system med golvskor för fastlåsning av bagaget - precis som tidigare i kombin. Detta är första gången den smarta lösningen finns i en sedan.
Kliver man in i bilen så kan man konstatera att Saab har behållit varianten med tätare gradering av det högre fartregistret på hastighetsmätaren. (Jag har för övrigt svårt att förstå att redaktionen berömmer Skodas och andras instrumentering trots att dessa har radiellt placerade siffror istället för rättvända.) Mittendisplayen visar, åtminstone på bilderna, något som ser ut att vara en vertikalt rörlig hastighetsskala flankerad av vertikala bågar med punkter. Ska man tolka detta som att bilen har hela tre hastighetsmätare? (Den har ju även head up-display.) De där bågarna kan vara en grafisk presentation av hastighet, varvtal eller momentan bränsleförbrukning. Att visarna nu är gröna är helt OK. Allt mellan gult till grönt ligger inom ögats maximala känslighetsområde. Även orange (som tidigare) och blågrönt är acceptabelt. Däremot inte rött, som är den mörkaste färgen. (Och ändå är den så vanlig!)
Framstolarna har ventilation (precis som tidigare) och det verkar som att framkanten är justerbar - kanske som i 9000.
Det är svårt att se, men det verkar som att bilen inte fått ventilationsutsläpp i sidostolparna.
Stolsdynorna bak ser ut som om de skulle kunna vara upplyftbara till en barnstol, som i Volvo, men det kan hända att det bara ser så ut på bilden.

Jag är inte den som hyllar den nya, minimalistiska trenden med väldigt få reglage när det i själva verket innebär krångliga menysystem att bläddra sig genom, men reglage och knappar ska vara tydligt utformade och av rejäl storlek, grupperade i väl åtskilda grupper. Även om Saab har lyckats bäst av kusintrion, så är det ändå inte helt bra. Jag har en helt annan idé som både är egen, ergonomiskt genomtänkt och sparsmakat renskalad - men den delar jag inte med mig av hur som helst. Den anknyter starkt till 9000 men är ändå något helt nytt. Mer säger (skriver) jag inte.
Hur som helst så är Saaben inte sämre än konkurrenterna - snarare tvärtom.

#1
Sodomy
2009-07-26 01:07

Du, SAABNISSE. Dom har sålt slut på sitt lager säger du. Kan ju inte vara så många stycken va....SAAB tappade 66% av sin försäljning tom Juni...Kan dom ha sålt lite mer än 10 000 bilar i år då...Grattis...Vilken framgång och klirr i kassan...

#1
Pelle
2009-07-26 01:22

Sodomy!
Jag hoppas att det du säger om SAAB kommer att vändas mot dig. Att du tappar 66% av din inkomst. Det skulle vara rätt åt dig!

#1
Roy
2009-07-26 02:20

Kollade först nu de högupplösta bilderna på den här webbplatsen. De är verkligen högupplösta och andra än dem jag redan sett.
Här syns tydligt att åtminstone förarstolen är justerbar i framkanten. Tydligen skjutbar som en del Recaro-stolar, inte vinkelbar som 9000.
Headup-displayen går, som sig bör, att förflyttas i höjdled.
Den där bakre ljusrampen undertill inrymmer förstås dimbakljus i ytterändarna, men resten?

#1
Roy
2009-07-26 02:45

Sodomy (löjligt namnval), du må ha rätt i sak, men det har ju faktiskt SaabNisse också. Det går an att vara cynisk, men varför inte glädjas åt att Saab faktiskt har vänt trenden?
Pelle, vad är det för barnslig besvärjelse du skriver?
Såna inlägg, liksom Hyundais och Arnes, känns ju moget och konstruktivt...

#1
Q
2009-07-26 13:06

Det hade sett ännu mer lovande ut om man även hade presenterat en till motor i programet. En motsvarighet till Volvos drive e motor. Eller kanske en ännu mindre men ekonomisk smart men hyfsat smidig miljödiesel. Och är det inte lag på att Hundförarna eller förlåt H(Y)UNDAI förarna inte får smutsa ner efter sig??

#1
Samuel
2009-07-26 14:37

Ja anser att SAAB gjort ett bra jobb. Dock vill jag ha en kombi i samma storlek som nya 9-5 men med snålare motorer som går på biodiesel och etanol. Viadre önskar många av oss en mindre "folk SAAB" med låg bränlseförbrukning. All lycka åt SAAB.

#1
Frank
2009-07-27 12:09

Nya SAAB 9-5 blir säkert en framgång för SAAB. Jag hade själv förväntat mig ett nyare formspråk både in och utvändigt. Autobilds bildgalleri visar även Opel Insigna och BUICK. De är tydligen byggda på samma plattform. Av dessa tre tycker jag att BUICK är den snyggaste bilen både in och utvändigt med ett fantastiskt formspråk. Men SAAB 9-5 kommer som god tvåa.

#1
KL
2009-07-27 15:24

Designen är tyvärr en besvikelse imo. Bilen är oproportionerlig från sidan och saknar balans och harmoni i linjerna, som om man valhänt och på måfå i efterhand dragit ut bakdelen för att uppfylla de stipulerade yttermåtten.
Nyhetens överslätande behag går snart över, Saab borde skaffa sig en ny stab designers. Utseendet är kanhända viktigare än man tror för hur bilen säljer. Opel Insignia är t.ex. betydligt mer lyckad och enhetlig i formgivningen måste jag erkänna, trots jag inte är nån direkt Opelfan.

#1
Chrille
2009-07-27 19:36

Mycket snygg bil med mycket attityd. Intressant motorprogram...

#1
Ronnie
2009-07-28 02:29

Snygg bil SAAB!!!
Skulle lätt byta ut min avensis till den där snygga 9-5,
vad alla pratar om små bilar. Bor de flesta i STHLM som kommenterat?
De pratas som det inte skulle finnas en marknad för stora bilar.
Har du familj och bor i norrland, eller familj överhuvudtaget och spela inger roll vart du bor och ska ge dig ut på vinterkörning så är det knappast aktuellt att klämma in familjen i en liten holk med klen motor.
Rent av farligt.
Sedan får man väl betänka att det här är ju saabs flaggskepp, kommer nog säkert fler mindre modeller tror jag i framtiden.
Spännande!
Lycka till SAAB

#1
Saab 9-3
2009-07-28 03:12

Vad är det för fel på nuvarande instrumentering ? Invändigt ser bilen ut som ett hopkok av Honda Civic och en Alfa.
Utvändigt kan linjerna få vara lite mer inspirerande, men invändigt ser man ju ut att gå ifrån en väl fungerande instrumentering till något som verkar billigt och smaklöst.
Volvo, VW, Audi, Skoda säljer alla bra i Sverige, SEAT som tillhör VW gänget säljer sämre och inredningen som är lite som nya 9-5an kan vara orsaken.
Varför lanserar man inte kombin först ? Är Tjänsebilsmarknaden så oviktig för SAAB ?
Någon 9-5a blir det nog inte för min del, är det så här framtiden ser ut så blir det nog Audi/VW igen.
Synd bara att man inte kan få dom med SAAB stolar, eller en SAAB med audi känsla.

#1
Saabnisse
2009-07-28 11:14

Mycket förutfattade uppfattningar här.
Utseende uppfattas ju olika av var och en, men jag tycker personligen att den ser bra ut bortsett från grillen.
Jag tycker att den snyggaste grillen satt på tidiga 96:or.
Men jag väntar med att bedöma utseendet tills jag ser den i verkligheten.
Jag tyckte att Insignia var snygg på bilder också, men i verkligheten är det ju till stora delar en katastrof.

#1
pg
2009-07-28 13:40

Många Saabägare jag pratat med under årets semester, förfasar sig över den föränding som Saab gjorde frontmässigt på 9-3 och 9-5. De ville inte byta bil på grund av de nya modellernas front. DEt var väldigt få som tyckte att den nya var snyggare.
Inte är det väl underligt att Saabs europaförsäljning minskat med 68% samtidigt som systermodellen Insignia ökat med över 40%.
Insignian har ju tagit ett rejält kliv framåt i europa. En del försäljningsställen som vill sälja fler Opelbilar blir motarbetade av GM Sweden. man får ingen som helst stöttning från den sidan. Däremot subventioneras Saab, vilket kanske är rätt för att rädda märket, men det räcker inte.
Hade GM Sweden stöttat Opelförsäljningen hade många av de återförsäljarfirmor som gått i konkurs räddats.
Sedan detta med Saabs nya modell av 9-5 som lovordas av somliga. Den är lika ful i fonten som senare årsmodelller av Saab. Stolarna som en del lovordar, är exakt samma stolar som finns i Insignia. Motormässigt finns det många frågetecken att reda ut. Klart är att de motorer som nu används får användas av Saab fram till år 2012, men sen då?
De nya motorerna 1,6 bensinturbo, och 2,0 liters Diesel är ju utvecklade av Opel och inte av GM powertrain, där Både Saab och Opel tidigare samarbetade.
Visserligen har ju GM powertrain i begynnelsen varit med i utvecklingen, men denna var förlagd till GM i Österrike för just de här nya motorerna. Just denna del av powertrain var Opels egen.
Det förhåller sig likadant med bensin/etanolvarianten hos Saab. Där Opel tycligen inte får tillgång till just denna motor.
Om nu inte Opel får tillgång till alternativbränslen från Saab, hur ska då Saab tro att man ska få tillgång till Opels nya motorer?

#1
Noah
2009-07-28 17:55

Om det ser så här ut när det är en en standard version, undra du hur Aero utförandet kommer att bli. Längta tills man får provköra den.

#1
Saabnisse
2009-07-29 00:33

Nu får du ge dig "pg".
Du vet ingenting om hur det kommer att gå för Saab och nya 9-5.
Och om den bygger på Insignia får vi hoppas att Saab sett till att ändra de missar som Opel som vanligt inte klarat av.
Tänk bara på den bakhjulsupphängning som på förra 9-5 behövde kontrolleras var 6000.e mil och event justeras för att undvika onödigt slitage.
Detta trots att Saabs tekniker modifierat Opelaxeln väsentligt.
Opel Vectra är ju den bil som har mest fel på bakaxelvinklarna av i princip alla bilar enligt verkstäderna.
För övrigt tyckte jag att Insignia såg väldigt fin ut på de bilder där den presenterades, men i verkligheten blev det en väldig besvikelse.
9-5an ser ju också väldigt fin ut på bilderna (förutom grillen, där håller jag med dig) men jag hoppas att utseendet håller när man får se den i verkligheten också.

#1
pg
2009-07-29 23:06

Nej det är du som får ge dig Saabnisse. Visst har du rätt i att jag inte vet hur det kommer att gå för Saab och dess 9_5. Bakaxelupphängningen på Insignia har inget att göra med gårdagens Vectra.
Vectran har inte alls de problem som du talar om, däremot Saab innan man modifierade den till att bli mera lik Opels. Detta vet jag eftersom jag även jobbat som bilprovare ett antal år.
Dessutom har ju Insignian lovordats av en i stort sett enig press. Ingen har påtalat några andra missar än takhöjden baktill.
Jag är kanske partisk som Opelägare, men jag har kört Saabs modeller i jobbet liksom Opel och Volvo. Och visst har jag varit förtjust i Saab 9000 och 9-5, men jag väljer Opel ändå, och kommer att tänka mig noga för innan det blir någon ny Saab. Även Saab drabbas av många fel när nya modeller släpps ut. Så det kommer att dröja ett antal år innan de nya ägarna får till en trygg produkt att äga.
Visst, det är ju lite oklart med Opel, men där är läget ett helt annat, men skulle jag byta bil i dag skulle det bli Volvo eller BMW

#1
Krister
2009-07-30 10:34

Intressant bil MEN
När exakt kommer den på marknaden?
Vilka modeller blir först ut?
Vad kommer den att ha för pris?
Det kommer behövas många SAAB-vänner som köper denna för att vända skutan, för räkna inte denna som en ny tjänstebil. SAAB är snart borta från tjänstebilsmarknaden i Sverige pga hög servicekostnad och osäker framtid.
Men lycka till!

#1
Saabnisse
2009-07-30 12:17

Pg, jag har aldrig påstått att Insignia har samma bakaxelupphängning som Vectra, bara att Saab fick ärva Vectras och jobba hårt för att få bort missarna.
Att Vectra har en av de vekaste upphängningarna av bakaxeln är inget som jag har erfarenhet av, det kommer från de företag som kontrollerar hjulinställningarna, det görs inte på bilprovningen.
Problemet ligger i de främre yttre upphängningarna som är för veka, de är betydligt styvare på Saab men först från modell -06 blev de ordentligt åtgärdade men de har modifierats på många tidigare årsmodeller.
Om nya 9-5 har fått Insignias bakaxel så hoppas jag verkligen att Opel har lyckats,
Personligen hade jag hellre sett ett samarbete med Fiat än med Opel.

#1
tord
2009-07-30 12:54

Fronten är en katastrof ,ag personligen är då besviken på designen ,alltså det absolut första som en bilintresserad reagerar på.
Det sas att det skulle bli något helt nytt och så blev det bara detta?? ,gamla saab 9-3 är dubbelt så bra designad.
Tyvärr saab detta blev nog dödsstöten för en redan döende patient.

#1
pg
2009-07-30 22:33

Här har vi något mycket märkligt Saabnisse. Det är nämligen så, att vissa Saab/Opelverkstäder fått som uppgift att slå ner på just yttre länkarmen främre infästning.
Jag har träffat på många kunder, som besiktat sina Vectror med dessa påstådda fel som inte finns. Däremot var just dessa fel vanligt förekommande på Saabs föregångare till 9-3, 900,
Där var det mycket vanligt med dessa fel.
Denna bakvagn tillät viss medstyrning, och den har mycket litet med Opels bakvagn att göra, även om infästningspunkterna är ungefär desamma.
Enligt de källor jag har inom Saab, tvingades man succesivt att ändra bakvagnen till att likna Opel.
Nu är det ju så att denna utveckling skett genom GM powertrains försorg. Att smutskasta Opel är här lika ovidkommande som att jag eller någon annan skulle smutskasta Saab.
Den ev. dåliga bakvagnen på en del Saabar, kan man inte skylla Opel för, och ingen vet i dagsläget om det var Saab eller Opeltekniker som bidrog till det positiva resultatet, eftersom de arbetat sida vid sida.

#1
Saabnisse
2009-07-31 10:54

Precis, pg, läs mitt förra inlägg en gång till, tack.
Bilprovningen kollar inte hjulvinklar så det som verkstaden påpekat som fel kan just handla om detta.
Saab har infört styvare upphängning än Opel och den behåller därför vinklarna bättre.
Felaktig hjulinställning bak behöver ju inte påverka vägegenskaperna men det resulterar definitivt i ökat däckslitage.
Men för att återgå till nya 9-5 så vidhåller jag att den på bilderna ser bättre ut än Insignia, bortsett från grillen som tydligen många anser fel, men om den gör det i verkligheten också väntar jag med att yttra mig om.

#1
Pelle
2009-07-31 20:27

Det var en riktigt ful bil - kommer inte att sälja!

#1
pg
2009-08-02 02:00

Vectra har faktiskt inte fler fel på hjulinställningarna än medelbilen. Och länkarmar och infästning/lagring är inte kraftigare dimesnionerade på Saab. Men vissa årsmodeller har, både när det gäller Saab och Opel haft för lösa gummilagringar i just främre yttre.
Detta är inte beroende på att länkarmarna ger med sig på något sätt, utan enbart ett underleverantörsproblem, som GM powertrain rättat till. Att Opel skulle vara överrepresenterade på hjulinställningshallarna, är en skröna som vissa inom Saabkretsar sprider.

#1
jura bach
2009-08-02 16:32

Det enda som stör mig med nya 9-5 är den grymt fula instrumentbrädan som man envisas att behålla..sen ca 30 år?!" är det inte tid för ny design interiört??

#1
Krille
2009-08-02 23:49

PG:
Håll dig till dina riskokare istället. SAABNISSE: Stå på Dig!

#1
MT
2009-08-03 00:17

Pris. Hoppas det stämmer att den nya 9-5an kommer att strata på 35 000:- Euro (runt 380 000:- kr). För om det stämmer så behövs det inte så stora volymer för att Saab ska kunna gå med vinst.

#1
pg
2009-08-03 12:41

Vad har riskokare med det här att göra, Finns förresten att köpa på JUla postorder bl.a.
För övrigt ska man inte prata skit om bilmärken utan att presentera ett sakligt gjord statistikundersökning.
Visst finns det modeller vars årsmodeller har specifika problem, men det gäller alla bilmärken.
Vissa serier oavsett fabrikat drabbas av underleverantörernas byte av tillverkare.
Sedan vill jag föra en sak på tal, som jag tänkt på den sista tiden efter presentationen av nya 9-5.
Enligt press och annan bilexpretis har ju Insignian höjts till skyarna, och blivit den mest sålda bilen i D -klassen ute i övriga Europa. Den är vacker och tilltalande såväl utvändigt som inredningsmässigt.
Den nya Saaben ser rent ut sagt förbaskat klumpig ut med sin fula front, som liknar senare modeller, alltså inget nytt. Inredningsmässigt har jag noterat att infopanelen sitter ca 2 dm lägre än Insignians. Man tvingas alltså att ta blicken från vägbanan för att titta på den. Instrumenteringen är inte lika tilltalande heller.
Nu kommer min fundering kring detta. Är det så, att denna bil som utvecklats sida vid sida med Insignian, har designats till sin nackdel av Opel som har majoriteten av andelen ingenjörer i Russelshiem?

#1
Saabnisse
2009-08-03 14:01

PG
I lördagens DN hade man en jämförande test av Insignia och Avensis.
Insignia fick stryk i samtliga dueller utom vad det gäller väghållning.
http://www.alltommotor.se/tester/bilar/toyota/test-opel-insignia-sports-tourer-mot-toyota-avensis-kombi-1.14290
Jag hoppas att nya 9-5, som ju delar mycket med Insignia kommer att klara sig bättre, men det är klart de är ju inte i samma klass.
F.ö tycker jag Insignian är ganska otäck i verkligheten, det finns betydligt trevligare bilar.
Och den är ju mer opraktisk än gamla Vectran.

#1
Saabnisse
2009-08-03 14:04

Här finns lite mer intressant om Saab:
http://www.ft.com/cms/s/2/3ba64a08-74ea-11de-9ed5-00144feabdc0.html

#1
Saabnisse
2009-08-03 19:37

En annan sak är att jag inte på något vis är imponerad av Opels motorer.
Jag har nyligen jämfört en 9-5 med gamla gjutjärnstackan från Södertälje på 2,3l med en ny 9-3 med Opelmotorn på 2,0l på exakt samma körning.
Saabmotorn går snålare (marginellt visserligen 0,68 mot 0,70) den har trevligare karaktär, bättre vrid och piggare, så var ligger finessen i att byta till Opels motor?
Jag anser fortfarande att de bästa bilar Saab byggt var under tiden man samarbetade med Fiat och jag tror att ett teknikutbyte med Fiat hade gett betydligt bättre resultat än med Opel.

#1
pg
2009-08-03 23:38

Opels motorer är tillförlitligare än den "gamla" 2,3 litermotorn, men går inte billigare än 2,3 an driftsmässigt. Problemen med Oljesludge och igentäppt EGR ventil har helt eliminerats i och med bytet till 2,0 litersmotorn från GM powertrain, som inte haft tillstymmelse av dessa problem.
Även jag tyckte att det var bättre bottendrag i 2,3 an, men ser man servicemässigt så har då i vart fall jag och mina medarbetare sett skillnaden.

#1
pg
2009-08-04 10:00

Jag kom just på att det är skillnad på motor occh motor när det gäller 2,o litersmotorn. Dessutom är ju motorn från GM powertrain och inte en renodlad Opelmotor. 2,0 litermotorn som sitter i 9-3 är på 175hk, 2,3 i 9-5 an på 185 i grundutförande /lågtrycksturbo/de andra motorerna av 2,3 litertyp har ju 210 hk.
sedan har de nyare varianterna av 2,0 litermotorerna ett flertal hk alternativ att välja hos Opel men inte Saab av någon anledning. Dessa finns i följande hk-antal. 175, 210, 220, 240 och 280 hk.
Jag har den uppfattningen att Insignians 2,0 på 220 hk väl matchar 9-5 ans 2,3 litermotor.
Finns det någon skillnad körmässigt är den marginell, åtminstone när det gäller motorn.
Insignian är dock överlägsen på vägen. Även komfortmässigt fram, med de nya stolarna som nya Saaben kommer att dela med Insignian.

#1
Saabnisse
2009-08-04 12:11

PG
Jag har inte jämfört alla de här motorerna du räknat upp men jag ska försöka och jämföra med Saabs motsv. gjutjärnskamin.
I dagsläget är Opels framtid mycket oviss. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att konkurs kan vänta för Opel om GM och Tysklands regering inte lyckas enas om en köpare.
Och då kan man ju undra hur det går för Saab.
Fast det är ju Bloomberg och de brukar stå mer för sensation än för realism.
Sedan det här med oilsludge. Det började när miljömupparna satte klorna i motorn och minskade bl.a. kolvringar för att minska friktionen, något som verkligen inte var så lyckat.
F.o.m. årsmodell -04 är problemen åtgärdade och många tidigare årsmodeller har modifierats.
Dock är detta inte ett spec. Saabfenomen (som man skulle kunna tro av pressens uppmärksamhet), många andra bilmärken har drabbats t.ex. Toyota, MB, VW, PSA-gruppen m.fl. Hur det är med Opel vet jag inte men det skulle förvåna mig om de helt gått fria.
Anledning till oilsludge har oftast varit fel olja, många kallstarter, korta körsträckor m.m.
Personligen hade jag dock velat att man haft tillverkningen av gjutjärnsmotorn kvar och att den funnits att välja för de som ville ha den även i nya 9-5.

#1
Anders
2009-08-04 12:42

Lägg till volvo och audi oxå saabnisse,dom har problem oxå om än mindre än saab´s.

#1
Ivar S
2009-08-04 16:49

SAABNISSE och PG mfl: Sluta att bekämpa varandra och ha fokus mot den verkliga faran mot vår europeiska bilindustri: Toyota. Tack och lov går de med förlust med hela 14,7 miljarder kronor! Tre gånger större förlust än SAAB´s kvartalsförlust. Toyotas försäljning har rasat rejält med mellan 12 - 68%!!! Så sluta att bråka inbördes och ha fokus på den verkliga faran istället för såväl den svenska som tyska bilindustrin.

#1
pg
2009-08-04 17:56

Jag tror inte längre på det japanska undret. På senare tid har allt fler av främst Toyotas modeller börjat byggas i Europa, (England) bl.a. Följden har blivit sämre leveranskontroll etc.
Detta ser man tydligast i Tyska undersökningar där Toyota inte längre är ensam i kvalitetstoppen.
jag tror inte att Volvo längre behöver vara rädda för Japanska bilar, men fågetecknet gäller fortfarande för Saab.
Där borde man tidigare sett om sitt hus med mindre bilar och snålare motorer.
Kanske har GM varit en bromskloss i detta avseende, men kom ihåg att ledningen för Saab vägrade tillverka någon av Opels modeller i Sverige, när GM ledningen hos GM Europe förde detta på tal, i stället blev det ju Cadillac.
GM powertrain och därmed några av Saabs ingenjörer tillsammans med Opels har ju bidragit till Astrans tillkomst. Astran är ju idag en kvalitetsbil som är minst lika felfri som Toyotas., om man får tro Tyska konsumentundersökningar.
Vad vet jag, men kanske hade det varit bra för Saab att ha haft den bilen i produktion i Sverige.
Till sist vill jag säga att uppgifterna om tíllverkning av Opel i Sverige, kommer från de kanske inte altid tillförlitliga källorna bland motorskribenterna.
Det antal bilar som kommer att byggas av denna nya stora Saab, kommer inte att generera så många arbetstillfällen. Efterfrågan av bilar i denna storleksklass minskar åtminstone i Europa som helhet.
Men hoppet får stå till den nya ledningen, om man får igång försäljningen av de bilar som redan finns.
Man har ju ett stort lager av -09 or som fortfarande är osålda.
Sedan får man hopas att det ekonomiska konceptet som denna ledning presenterar, går hem hos politikerna.
Om så blir fallet får vi nog snart se en ny småbil från Saab.
Dessutom finns det ännu obekräftade uppgifter om att ett nytt 'GM Europe är under uppsegling, samt att Saab kommer att ingå däri tillsammans med Opel och Vauxhall.

#1
Saabnisse
2009-08-04 20:22

Javisst PG, där är vi helt överens.
Det bästa för Saab vore naturligtvis ett samarbete med Opel/Vauxhall och helt utan amerikanskt styre.
En Saabifierad Astra i nischutförande skulle säkert gå lika bra som Audis A3 av Golfen.
Men du har nog delvis fel när det gäller nya 9-5, jag tror inte att man tänker på Europa i första hand när det gäller avsättning utan mer på US och Ryssland, kanske även Kina.
Och Ivar S, vi försöker inte bekämpa varandra, vi är inte alltid överens men ofta har vi samma åsikter och hur skulle det se ut om alla tyckte lika?
Då hade gamle Henry Ford fått rätt, det fanns ingen anledning till utbyte av T-Forden, det var den perfekta bilen, bättre gick inte att erhålla.
Så höll det på att gå åt pipan också!

#1
Krister
2009-08-05 09:25

Jag tror att SAABNISSE träffade problemet med den nya 9-5 utan att veta om det.
Marknaden!
Var någon stans säljer man bilar, jo i Europa.
I USA skall det vara inhemska bilar och Kina satsar på egna närken. Öst med Ryssland ser inte så bra ut.
Skall SAAB överleva måste de få igång försäljningen och tyvärr är inte detta rätt bil i rätt tid.

#1
Saabnisse
2009-08-05 11:10

Jo Krister, det här är precis rätt bil för USA, Ryssland och Kina.
Det som de vill ha österut är lyxbilar och bilar som bryter av från de egna bilarna.
Kina är en enorm marknad där alla europeiska premiumbilstillverkare är eller vill bli etablerade.
Samma sak gäller Ryssland.
I USA är det här inte någon speciellt stor bil, den hamnar närmast i klassen compact car och den kan säkert hitta en kundkrets. Det finns alltid de som vill ha något annorlunda.
Att Saab skulle ge sig in i getingboet i Golfklassen som vissa föreslår skulle ju kunnat vara möjligt om samarbetet med Opel fortsatt, men är ju fullkomligt omöjligt om Saab skulle utveckla en egen.
Det fungerade på 1940-talet då 92-an konstruerades men idag skulle det bli orimligt dyrt.

#1
pg
2009-08-06 01:15

Visst är Golfklassen ett getingbo, Men det jag medade var inte att Saab skulle ge sig in i den matchan. Men för att rädda arbetstillfällen i Sverige, skulle det väl inte vara så dumt att även Opel tillverkades i Trollhättan, åtminstone till att börja med. När sedan skutan går runt, kanske en ny liten Saab kan bli verklighet:

#1
Virgata
2009-08-06 02:43

PG du jobbar på SAAB eller?
Det måste ju vara så eftersom du vet mer än vad de flesta jag känner eller pratat med som arbetar på saab.
Vag gäller design så är det som baken, delad, jag gillar den skarpt och den ser fantastiskt bra ut enligt mig i verkligheten. Insignian är en otroligt fin bil, men vad får dig att tro att man ska passa sig för att köpa en ny saab9-5 men inte en ny insignia. Saaben har testats parallellt med att insignian sålts. Saker som inte varit riktigt bra som åtgärdats på insignian bakom lyckta dörrar är direkt ändrat på saaben i de fall samma delar delas mellan bilarna, vilket är otorligt mkt.
Stolarna är inte samma så knip om sånt du inte vet något om, eller tillverkas stolarna av AutoLiv i Trollhättan till insignian? Så bra i så fall för då har de nyanställt minst 100 personer där.
Vad gäller motorerna så är du även där ute och cyklar rejält, saab har av GM haft huvudansvar för den motorutvecklingen, att sedan mkt tetats på opels testlabb är en sak, men inte så lite tester har gjorts i lilla svenska trollhättan heller. Att opeel inte får del av saabteknik och framförallt etanoldrift är ju en sanning med modifikation. Det är något som är enkom utvecklat i trollhättan, och priset har väll varit för högt för att Opel ska vilja satsa på etanol i lila sverige, när man till större del kör dieslar i tyskland. Så vad beträffar motorerna är du ute o cyklar rejält.
De första nya 900 hade problem med massor av hjulupphängning och där slitage i gummidetaljer som sedan gjordes om till kraftigare. därefter kom 93 som inte alls delade samma delar i hupuupphängningen som med vectran. nya 93 delade återigen mer delar med vectra i hjulupphängningen men nu var det opel som fick mer slitage, vad kan det bero på tror du? Ja du vill ju påstå att bilprovningen är klockren och du är säkert yberproffset på BP. Att man inte upptäcker felaktiga vinklar, slitage på däck osv på BP, beror på att det inte går att upptäcka där, de mäster som sagt inte inställningen. Man kollar om det är glapp inte om gummibusnningarna är slappare än nytt. det är först när det blir väldigt mkt slappt som man ser på BP om det är fel, men då är felet redan åtgärdat på verkstaden av Opel. De flesta ställen i landet är gamla opelåterförsäljare och borde ju vurma mer om opel, vilket är min erfarenhet, saab har fått stå i skymundan på många ställen bland de gamla opelhandlarna.
Du har återigen fel och du strider i ditt eget resonemang vad gäller delar och fakta.
den modell som hade medstryning i bak på 9-3 var ju en av de senaste alltså den nya 9-3, så snacka om att veta rätt när du pres rätt fakta.
du påstår att opel missgynnas av gm-sverige för att saab subventioneras här, jaha hur har då opel lyckats öka med 40% som du säger??? och om de nu ökat så mkt så borde ju de varit presenterade som de stora vinnarna i Europa på bilmarknaden, endast 3 märken har ökat sin försäljning senaste året. Volvo, WV-group och Toyota. Så sluta fylledravla för det är det det mest verkar som.
2dm lägre, jaa kanske den sitter lägre, men du ska inte istta o glo på infotainmentpanelen när du kör, du ska ha ögonen på trafiken. Kan du inte hantera bilens reglage utan att släppa blicken från trafiken så ska du inte enligt mig köra bil. Nackdelen kan dock vara om du vill slänga ett öga på kartor, men då borde man stanna o inte sitta o glo på en panel som visar vägen. Då hjälper det inte att panelen sitter högre på insignian om den nu verkligen gör det, har du mätt? har du sett den i verkligheten? skulle inte tro det PG.
Fronten kommer av de nyare kraven på skydd mot fotgängare, saab har tagit ett steg längre där enligt info jag fick på saab i trollhättan redan för ett år sedan.
rampen mellan bakljusen är inget nytt ens för saab, 9000 CS hade ramp dock inte med diodlyse, utan som reflexramp med backljus och dimljus.
Jag själv tyckte mkt om bilderna på insignian och den linjen på dörrsidan såg grymt läcker ut på bilderna, =

#1
Saabnisse
2009-08-06 11:00

Det verkar vara fler som skriver från sandlådan.
Jag tror att den här bilen kommer att sälja på många viktiga marknader, men jag tycker det är synd att samarbetet med Opel inte fick fortsätta, de har ju många modeller som till en relativt låg kostnad skulle kunna bli individuella särpräglade Saabmodeller.

#1
Roy
2009-08-06 20:20

Jag vet minsann mer än du! Och framförallt så vet jag att du inte vet det du tror att du vet. I vart fall så har du fel. Den enda som har rätt är jag, för det är bara jag som kan ha rätt! Jag är direktuppkopplad till mitt favoritbilmärkes intranät och känner till och med till mer än de själva gör - det du!
Om det skulle varit något fel på en bussning hos mitt bilmärke, så beror det sannolikt på att det utvecklades av konkurrenten och bara fanns under en viss tid när vi var tvungna att använda deras usla delar. Det troligaste är dock att en underleverantör inte uppfyllt mitt märkes oerhört stränga krav. (De är ju perfektionister, precis som jag själv.) Hur som helst, så gäller det inte nu, eftersom bilarna nu är ännu perfektare. Rena föredömen för alla andra biltillverkare. Utan undantag.

#1
S
2009-08-07 00:00

Alltså, allvarligt...Hur länge ska ni diskutera SAAB och OPEL här..??? Diskutera istället om SAAB kommer att överleva.. Det ser ju inte ljust ut. 381 bilar sålda i Juli. Det är inte mycket att konkurrera med. Bara för att SAAB släpper nya 9-5:an betyder det inte att dom kommer att sälja flera tusen av den. Tråkigt men sant så tror jag inte att SAAB kommer att klara detta. Bilen är för stor, för sen i utvecklingen och priset vad det nu blir...Inte billig iallafall. Inse fakta...

#1
Saabnisse
2009-08-07 10:51

Det vore trevligt om ni kunde hålla er till ämnet och sluta med en massa löjliga personangrepp.
I nyheterna idag på morgonen talade man om ett rykte som säger att en av de tänkbara köparna till Saab hoppar av p.g.a. alla negativa skriverier om den tänkbara intressegruppen.
Det är nog inte så otroligt.
Jag har ju själv varit tveksam till Ägget och Fleksnes och det är det tydligen fler som är, eller är det kanske någon av de två som hoppar?
GM sitter ju i en obekväm sits här eftersom man behöver ha kvar en hyfsad ägarandel i Saab eftersom Saab enligt uppgift sitter på tekniken till Volt och Ampera.
Det här kan ju bli riktigt spännande :-).

#1
Krister
2009-08-07 15:37

Två veckor kvar, sedan får vi se om det finns något SAAB att tillverka denna bil.
Ser inte precis bra ut.
Någon som sett bilen i en hall för provkörning ännu? Eller är denna lika verklig som SAAB's övriga konceptbilar.

#1
Anders
2009-08-07 16:53

Det man kan undra är ju om det finns nåt 2:a alternativ om affären med koenigsegg spricker.
Kan det finnas någon fler intressent kvar som är någorlunda seriös tro.
Sälj ut aktierna till svenska folket och gör skiten svenskt istället,jag kan köpa några för att bevara saab svenskt hehe.

#1
Peter i Sydney
2009-08-09 17:32

Jag tror att det är helt rätt att av Saab att komma med en stor bil. För att överleva måste man titta på vad som säljer på världsmarknaden. I USA, Kina och Ryssland vill man ha stora lyxiga bilar och det är där framtiden ligger. Inte i lilla Sverige där bilförsäljningen är mikroskopisk

#1
Saabnisse
2009-08-10 10:55

Är det någon som vet hur stor del av Saab som GM säljer och hur stor del de vill behålla.
Saab har ju en stor del av hybriddelen till Volt och Ampera och därför måste ju GM behålla en del.

#1
Kit Valo
2009-08-10 11:19

Välkommen till St. Petersburg, nya 9-5!

#1
pg
2009-08-10 18:02

Det är du Virgata som är ute och cyklar. De motorer som sitter i Saab och Opel är utvecklade och tillverkas fortfarande av GM Powertertrain.
Det som Saab har utvecklingsansvar för hos bensinbotorn, numera, är etanoldriftsidan.
Bakvagnen hos Opel vill jag påstå har alltid varit bättre än medelbilens. Det syns ju tydligt på snedslitage om det blir fel hjulvinklar baktill. Det brukar gå på några hundra mil, och i Saabs fall har det varit mycket påtagligt med snedslitage. Visserligen har de fler bilar ute i den svenska trafiken, men jag har hört mig för hos en av GM s verkmästare i Tyskland, som har samma erfarenhet. visst förekommer glapp i dessa leder hos både Saab och Opel. Det ör sig då om samma produktcykel, dvs tillverkningstid. Det är alltså underleverantören som brister inte Opel som du vill göra gällande.
Och när det gäller GM powertrain och dess inblandning, vet jag exakt hur det ligger till. Ända fram till slutet av 2006 hade jag full tillgång till deras hemsida. dessutom är jag prersonligen bekant med en del av Saabs testförarteam.
Visst har du rätt om en del du skriver om Saabs bakvagnar, men du genar och generaliserar å det grövsta, när du lägger skulden på Opel.
Teamwork är begreppet, och i detta begrepp finns tekniker från både Saab och Opel/vauxhall. Detta inom powertraingruppen som har haft ansvar för utveckling av motorer, växellådor, fram och bakvagnar, karosseriutveckling mm.
2003 års modell av Saab och Vectra var de första som samproducerades, Karosseri ich chassimässigt.
Det är möjligt att första årsmodellen av Vectra -02 hade fler anmärkningar än tidigare modeller, men det är marginellt. Där far det andra elektroniska detaljer som ställde till det, och det i betydligt större omfattning än detta eventuella bakvagnsproblem.
Är du Saabägare kanske du ska sluta kasta sten i glashus.
Ett fortsatt samarbete med Opel helt frikoppplade från GM USA är vad Saab behöver.

#1
pg
2009-08-10 19:41

Det är inte alls klart vilken som får tillverkningen av stolarna i 9-5. Men det ÄR EXAKT SAMMA i vart fall i testexet.
Om Autoliv får den svenska tillverkningen är oklart för närvarande.
Och dessutom är Auto liv delägare i den yska motsvarigheten av tillverkare.
alltså är stolen/stolarna i Insignian, liksom motsvarande i 9-5 utvecklade av samma team!
Dessutom har INTE Insignian några fel som behöver rättas till på 9-5. Detta är en helt annan bil, brdare och längre hjulbas. Därför behöver den andra länkarmsinfästningar. Det har alltså inte med Opels ev. dåliga kvalitet som du påstår.
På ännu en punkt har Virgata fel. visst är det riktigt att man ska titta på vägen, att man ska hitta reglage utan att släppa blicken från vägen.
Därför har Saab finessen naight panel, men den har sina begränsningar liksom driftsäkerhet.
Paceringen av navigator och funktionsdisplay hos Saab 9-5 lämnar mycket i övrit att önska.
Även du tycks ha konstaterat detta faktum med den låga placeringen.
Hos Insignian kan du snabbt se siffror och veta var i menyn du befinner dig utan att ta blicken från vägbanan. Detta är omöjligt i 9-5 därför är för närvarande en översyn av placeringen på gång. Det utseende som lanserts i pressen är långt ifrån det slutiltiga resultetet.

#1
pg
2009-08-11 12:59

En sak till beträffande Opel kontra Saabs försäljningssiffror. Det är i Sverige som just Opelförsäljningen drabbas. Man får som återförsäljare inte det minsta stöd av
GM för att ta hem modeller till återförsäljarna. Deäremot subventioneras Saabs modeller räntemässigt, vilket är förståeligt i viss mån. Jag har tidigare kritiserat GM Sweden som jag påstått varit köpta av Saab eller likställigt med Saabs ledning. Jag har här insett att det ligger på ett högre plan.
I Sverige bacckar Opel fortfarande i försäljningsstatistiken, så vart du fått 40% är en gåta, kanske fylledravel. Det är i Europa i stort, som Opel ökar sina försäljningssiffror, medan Saab fortfarande tappar. Visserligen har Volvo återtagit en del av marknaden i Tyhskland men det är en liten ökning om man jämför med Opel.
Det som Virgata framhåller är ett hån mot de ingenjörer som arbetar sida vid sida inom GM powertrain. Där har man ett öppet och bra kamratskap utan skitprat märkena emellan.
Stämningen tycks dock vara en annan inom ledningsgrupperna, fjärran från dessa ingenjörer.

#1
Hjalle
2009-08-12 16:08

501 cm.....vad håller de på med?
Skall bli intressant att se vad den kommer väga. De har ju garanterat inte Aluminum i den. Hur är bottenvridet med en 2 liters turbofyra? Premiumkänslan jämfört med en BMW 525 på 1000-1300 rpm kan bli intressant och se hur de löst. De känns som den kommer dra en del soppa. Eller har dom ett trumfkort?

#1
pg
2009-08-13 00:24

Bottenvridet räcker mer än väl till på den nya 220 hk turbomotorn. Den har ungefär samma vrid som gamla 250 hk 2,3 litermotorn. Så kraften i den motorn, om det nu blir den, räcker mer än väl till.

#1
Peter i Sydney
2009-08-14 13:38

År 2008 sålde Audi 120.000 bilar i Kina. Hur många sålde Saab? Jag är inte säker på att jag vill veta svaret på den frågan. För saningen är den att Saab tillverkar jättebra bilar som i stort sett ingen köper!

#1
Jag
2009-08-14 23:46

9-5 är väl minus fyra?
Ett gott betyg till en bil som ingen vill ha.

#1
Anders som gillar stora bilar (läs komfort)
2009-08-15 10:10

Många vill ha denna bil men få har råd,men nog kommer den att sälja med en stabil ägare.
Perfekt som tjänstebil och taxi samt åt familjer,ja det finns familjer oxå visste ni det som hatar stora bilar?
Tror knappast dom flesta väljer huyndai i10 och annat skit för att dom hellre tar en sådan bil utan det hänger på ekonomin.

#1
Lasse
2009-08-15 10:30

Vad ska man säga.... SAAB.. ett företag som ett antal gånger har stått på ruinens brant och har fortfarande inte lärt sig ett dugg. Helt klart en ny fin bil dom visar upp. Men kanske Mats Fägerhag och Magnus Hansson på SAAB skulle göra ett studiebesök på IKEA och se hur man som företagare gör produkter som folk vill ha och som folk är villiga att betala för. Måste vara någon form av mindervärdskomplex när man måste försöka bräcka AUDI och Mercedes hela tiden. Dags att vakna och se verkligheten och börja göra bilar som folk vill betala för. Titta på vad som säljs mest av ute i Europa...

#1
Roy
2009-08-15 19:03

Jag tror nog att Saab ute i världen fortfarande anses vara en speciell bil - i positiv mening.
Ska man bygga förhållandevis små serier, så måste man nog hålla Audi-klass och gärna tillföra något mer unikt. Då kan man ta betalt.
Tidigare har Saab levt på sin unika identitet och innovationsförmåga.
Om denna 9-5:a har utmärkta vägegenskaper samtidigt som den är befriad från det värsta vägljudet, är sportig och ändå komfortabel och, inte minst, både andas och reellt har bra byggkvalitet - ja, då kan det gå vägen. Möjligen kan den släppa lite på någon av punkterna om den istället erbjuder något unikt, något Saabiskt.
Vad vi vet nu, så finns det inte DSG-låda, någon liten effektiv och snål högeffektsmotor eller färdigutvecklad hybrid som väntar runt hörnet.

"Jag" skriver att 9-5 är minus fyra.
Hoppas att trafikkunskaperna är bättre än matematikkunskaperna...

Anders skriver bland annat: "...det finns familjer oxå visste ni det som hatar stora bilar?"
Där står alltså att det finns familjer som hatar stora bilar. Jag antar dock att han menar: "...det finns familjer oxå, visste ni det, ni som hatar stora bilar?"
Somliga gnäller över besserwissrar och pekpinnar när någon korrigerar och ger tips om stavning och formuleringar - men nog behövs råden, allt...

#1
Saabnisse
2009-08-15 19:16

Roy
Jag hoppas att det kommer en DSG-låda, men som tillval.
De flesta som köper en bil i den här klassen väljer nog ändå en modern datorstyrd konventionell låda.
Och visst har du rätt i att Saab inte har några möjligheter att fajtas i Golfklassen, till detta är de ju alldeles för små.
De måste vara i en klass där det går att leverera något speciellt och ta bra betalt för det.
Vi får se om de lyckas.
Det vore skillnad om de fortfarande vore mer samarbetspartner med Opel.

#1
Johan
2009-08-15 20:40

Man behöver inte en sån stor bil bara för att man är en familj..Ok om man har 5 barn men två räcker väl =).

#1
Saabnisse
2009-08-16 00:08

Johan , naturligtvis behöver man inte en så stor bil för att man har familj, men tänk om man behöver den för att man tycker om den?
Man har råd med den och vill kosta på sig att färdas komfortabelt.
Det finns ju massor av bilköpare som köper betydligt större och dyrare bilar även fast de inte har familj.
Varför ska man blanda in en sådan sak?
Varför är det så svårt för så många att acceptera att Saab gjort en stor bil?
På 1950-talet gjorde Saab små bilar, liksom många andra, då kunde de konkurrera i liten skala, främst för att det var brist på bilar, men även för att de hade något som var annorlunda.
Det ät deras chans även idag!

#1
pg
2009-08-16 00:27

Helt rätt Saabnisse, Saab klarar inte på egen hand att ta upp kampen med Golv/Astra klassen.
Det vore skillnad om samarbetet med Opel fått fortsätta, då kanske det skulle ha blivit en liten samproducerad bil.
Som det ser ut idag, måste man hitta nya infallsvinklar. En stor statusbil kanske inte är vad de flesta behöver, men det finns kanske marknad bland Taxi och ev. lyxbilsköpare med en bil i denna storleksklass. Det här ger inte så många jobb som tidigare, men en del av jobben räddas.
Man får hoppas att Saab tar bra betalt för bilen, så att det blir pengar över till en framtida småbilsproduktion. Det blir dock tufft att kalra sig ensam, man kanske borde gå ihop med Volvo?

#1
Johan
2009-08-16 22:16

Jo en Landcruiser V8 eller så kan jag förstå för dom är mäktiga men dessa förlängda och förhöjda kombis..Xc60 Tiguan mfl..bara för att kompensera för något eller impa på grannen..Själv gillar jag hellre låga bilar.. 3 serie A4 elle alfa 159..själv kör jag Toyota Corolla för tillfället en överaskande rymlig och komfortabel bil..körde över hundra mil under semestern det gick bra för mig och min sambo och vi skulle lätt kunnat ha två barn i baksätet.

#1
Johan
2009-08-16 22:19

Obs! Jag älskar Saab och är uppvuxen i Saabar..Men Och jag hoppas den blir en succe men är inte för mig..den är snyggare än allt volvo gjort och VW men gör en ny 93 snart eller en 9-1.

#1
Hunter
2009-08-16 22:24

Det är inte så ofta man ser en så fullständig flopp som detta kommer att bli! Var har ni varit sista 3 åren SAAB? Det här ser ut som en relik som skulle ha kunnat komma fram under 80-talet, men idag?? Synd för SAAB, detta är dödsstöten. Men om man inte kan läsa av marknaden bättre än så här, då kanske man inte har där att göra.

#1
Roy
2009-08-17 14:18

SaabNisse, varför skulle någon föredra en gammaldags automatlåda med slirande momentomvandlare när det finns lika smidigt fungerande DSG-lådor som drar mindre bränsle och dessutom är roliga att köra manuellt?
Jag känner ett gift par som äger en VW Phaeton och som nu kompletterar med en VW med gasdrift för körningar på hemmaplan - givetvis med DSG-låda.

Johan, en Tiguan eller andra i den klassen tillhör ju faktiskt inte de tunga mastodonternas skara.
Att få ett bra insteg och en bra trafiköverblick samtidigt som man får en (marginellt) bättre vinterframkomlighet är väl inte att förakta.
Du skriver att "mäktiga" bilar är OK - men då handlar det väl verkligen om kompensatoriska imponatoreffekter!

#1
Roy
2009-08-17 15:15

Jag har förstås läst det senaste numret av Vi Bilägare.
Den kommande hybriden torde vara utvecklad tillsammans med GM - på gott och ont.
De vore intressant att se skisser på de här nya hjulupphängningsalternativen. HiPerStrut för att separera styrning och fjädring är ju en bra idé som även andra använder. Hur den där länkade H-armen i bakvagnen ser ut kan jag endast ha en viss aning om. Gissar att den fungerar lite som en krängningshämmare och ersätter en subframe.
Bilen kommer att som mest ha hela tre hastighetsmätare! Vad har man vunnit med det? Ska man betrakta den som ser ut som ett flygplans höjd-/horisontmätare som Saabisk, kanske? Inte är det i klass med tidigare klurigheter.

Erik Lund jämför i en separat spalt med Volvos presentation av S80.
Han kan ha rätt i sina farhågor.
Han formulerar det bra på ett ställe:
"Frågan är om det inte nu hade varit en ännu större imagevinst att presentera en bil som är klurigt effektiv snarare än storslaget elegant."
Alltså tillbaka till Saabs ursprung med genomtänkta funktioner istället för blinbling.
(Min egen tanke om instrumentbrädans utformning innehåller några nya, ergonomiska idéer i gammal Saab-anda.)

Vad bilens linjer beträffar, så har jag genomgått några stadier. Först tyckte jag att den var elegant med personlighet. Sen satte sig formerna alltmer och det finns ju en del udda detaljer. Nu tycker jag att den känns lite för svullen. Rundade linjer är helt OK, men på rätt sätt. Det hade kunnat brytas med skyddslister och mer markerade (och fungerande) stötfångare. (I gamla 9-5-interiören hade en del platta ytor kunnat ge ett bättre intryck genom att göras lätt konvexa och i några fall konkava - mer tredimensionella.) Att fronten är extra svullen beror väl (till viss del) på fotgängarskyddet.
Det må anses sportigt med små sidorutor, men praktiskt är det ju inte. Lite fegt och farligt att falla i en trend. En lite mer markerad kilform hade anknutit till tidigare modeller.

#1
Roy
2009-08-17 15:22

Mitt petande i detaljer beror naturligtvis på ett intresse för bilen - och företaget.
Det finns ingen bil som skulle klara sig utan anmärkningar eller personliga kommentarer.
Även om detta naturligtvis är en bra bil, så hade den kunnat vara ännu bättre - eller inte. Tekniker, formgivare, ekonomer och ägare vill ju alla säga sitt.

Det här är den 124:e kommentaren i spalten!
Har något annat engagerat mer?
(Auto Motor & Sport har konstaterat samma sak i sitt forum.)

#1
Q
2009-08-17 23:17

Kul att se att märket engagerar så många bejublare som belackare. Men SAAB har ju faktiskt fler modeller än 9-5:an. Nu hoppas jag på en liten smart bil från Trollhättan snart.

#1
Matte
2009-08-17 23:26

Snyggaste bilen på marknaden.. Saab har ju trots allt sålt en 12 år gammal bil som 2:e bäst säljande i sverige efter V70. Finns det någon bilbyggare som kan slå det.. sätt er i en 12 år gammal audi så får ni se..

#1
Conny Karlsson
2009-08-17 23:44

Matte, det kanske säger en del om oss svenskar mer än själva bilen.....;o) Hur sålde den i andra länder.....det är viktigare än i Svedala hur den säljer. För här säljer vilken bil som helst om den har ett Saab eller Volvo märke på sig, minns Saab 600 och Volvo 343/360, Daf/Volvo 66, Volvo 440/460 herre gud vilka kvalitetsbilar.......så du kan sälja vilken skitbil som helst bara den har rätt emblem på sig (Saab Volvo) i Sverige. ;o)

#1
Matte
2009-08-17 23:59

Jo, en sak till, vi har nog media att tacka för försäjningsminskningen,inte att folk inte ville köpa den, folk köpte saab som förut innan konkursskriverierna satte myror i huvudet på mindre källkritiska människor.

#1
Matte
2009-08-18 00:04

Conny Karlsson: Jag har kört många bilar i mina dar, det mesta är samma skrot och korn. Jag gillar Saab för att märket har en historia som tilltalar mig. Om jag köper en Audi, som för övrigt gör stora vinster så är jag med och sponsrar Formel 1 och andra events, jag vill betala för bilen jag köper och inte en image. För övrigt så suger audis inredning fett. fattar inte varför så många nämner den i samband med kvalitetskänsla?!

#1
Saabnisse
2009-08-18 00:06

Visst har du en poäng där, Conny, men faktum är att även en tio år gammal Saab 9-5 eller en lika gammal Volvo V70 utklassar många av sina konkurrenter när det gäller de krav vi ställer på en bil.
Bortsett från Citroens DS-modeller tror jag inte det finns någon bil i samma klas som har motsvarande körkomfort.

#1
Conny Karlsson
2009-08-18 13:30

Matte.
På vilket vis sponsrar du Formel-1 om du köper Audi ? Audi medverkar inte ens i F-1 ! Sedan kan jag förvisso hålla med dig om inredningskvaliten i Audi, man köper ju mer än en inredning när man köper en bil. Men om man lockas av att den andas kvalitetkänsla som är ett populärt uttryck bland motortidningar idag. Är det för att man vill dölja något annat som brister ? Vad vet jag ? Sedan om vi ska prata Saab 9-5. Jag undrar om detta är rätt modell som ska "rädda Saab" som det brukar heta. Bilen är ju väldigt stor och jag tycker inte det ligger i tiden riktigt. Ska man konkurrrera med Audi, BMW, Lexus, MB mfl så är det rätt tuffa papper om man säger så, och jag undrar om det är rätt väg att gå att konkurrera med dessa. Jag väntar på Saabs hybridbil som kommer det ÄR framtiden. Gärna en plug-in hybrid. Och jag är övertygad om att den kommer om man nu så gärna vill vara med i racet som man påstår. Vad kommer nya 9-5 kosta ? Billigaste modell från 270.000kr ? Eller är det att vara för optimistisk ?

#1
Jarl
2009-08-19 14:35

Den är ju bara 3-4 cm kortare än dagens Audi A8 och väger närmare 2 ton... Tycker den känns lika inne som första generationen av Volvo S80. Saab har verkligen missat downsizeing-trenden!

#1
Saabnisse
2009-08-23 10:25

Det här tycker Collin i dagens Aftonblad.
Personligen tycker jag att han har rätt, men vad spelar det för roll?
http://blogg.aftonbladet.se/19401

#1
Philip
2009-08-25 14:02

Ja eller 8 cm längre en A6. Ska man dömma ut Saaben för att den är 8 cm längre än en tysk konkurrent? Förstår inte resonemanget. Jag tror man behöver se bilen i verkligheten innan man kan uttala sig om utseendet. Jag tyckte först att iaf denna Vector versionen verkade lite anonym men ju mer jag har tittat på bilderna och detaljerna desto bättre blir det och det brukar vara ett bra tecken för hållbar design.
Aero versionen som dom visar om två dagar kommer nog se lite mer agressiv ut. Hade gärna sett kombin nu också.

#1
john
2009-08-28 15:31

En mycket fin bil detta! kommer bli succe vid release.. Redan provkört bilen och vilken bil! vilka köregenskaper! ni som tidigare inte gilla saab kommer nu bli helt sålda då ni får se den i verkligeheten.. Saab har tagit sig rejält i kragen!
och ni som pratar om att det är en opel med saab märke har ingen aning om vad ni pratar om, vänta tills ni fårse den i verkligheten istället innan ni klagar..

#1
pg
2009-08-29 14:23

Alla tekniska komponeter delas ju av Saab och Opel. De tillverkas av GM powertrain i Russelsheim, vilka tidigare även hade fabriker i Sverige.
Dessutom är det fler ingenjörer från Opel än från Saab som utvecklat bilen. Deras chefer har dock varit Svenskar, och man har arbetat enligt Saabs direktiv.
Så visst har bilarna släktskap. Dessutom ryktas det om att Opel kommer attta över tillverkningen vid en ev. konkurs hos Saab.

#1
Saabnisse
2009-08-30 00:10

PG
Kolla det här, tack.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14003#comments
Svara gärna.

#1
martini
2009-08-30 21:57

Väldigt snygg och cool bil.
Vill ha faktorn är mycket hög.
Jag vill ha en snarast möjligt.

#1
Tore
2009-09-01 00:36

Vi Bilägare, att lägga upp bilder som klickbara filer gjorde man ungefär vid tiden när 9-5 introducerades. Får man förslå någon typ av bildvisare?

#2
signs
2010-09-28 04:15

Vackra och välvalda vinkar av Øyvind Lund! Tack!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.