Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya Saab 9-5 – stort bildspel

Publicerad 14 augusti 2009 (uppdaterad 25 september 2010)
Vi Bilägare #11 har nu landat hos prenumeranterna. Men alla bilder får inte plats i tidningen - så här har du ett axplock av fotograf Lunds bilder, samt en exklusiv text.

Tolv år är en lång tid i bilbranschen, mycket få bilmodeller lever så länge. Men Saab har under General Motors tjugoåriga ägarskap bara lanserat tre helt nya modeller: 900/9-3 (1994), 9-5 (1997) och nya 9-3 (2002).

Nu är det dags för den fjärde, som i likhet med de nämnda föregångarna delar en hel del teknik med koncernsyskonet (ännu en liten tid) Opel. Men den här gången har Saab fått större rörelsefrihet. Såväl 1994 års 900 som första generationen 9-5 var nödtorftigt "saabifierade" versioner av Opel Vectra. Nya 9-5 har många komponenter gemensamma med Opel Insignia, men ska enligt Saab vara en mer självständig produkt - både vad utvecklingsarbetet och körupplevelsen beträffar.

Under tolv år hinner mycket hända - konkurrentbilarna avlöser varandra, kundernas krav ökar och marknaden har i alla avseenden blivit mer komplex. Därför är inte nya 9-5 någon renodlad efterträdare till gamla 9-5, namnet till trots.

Där 1997 års 9-5 var en bil i större mellanklassen håller den nya bilen nästan samma mått som bilar i stora lyxklassen: 501 cm lång. Skälen är att dels att Saab vill göra en bil som det går att ta rejält betalt för trots förhållandevis små tillverkningsvolymer, dels att göra plats för flera mindre modeller. Nästa 9-3 kan förväntas växa ett snäpp jämfört med dagens modell och sedan kan Saab fylla på underifrån med ytterligare mindre bilar.

Därmed har nya 9-5 vad storleken beträffar distanserat sig rejält från konkurrenterna Audi A6 (493 cm), BMW 5-serie (484 cm), Mercedes E-klass (487 cm) och Volvo S80 (485 cm).

Under motorhuven är det inte lika storvulet. Saab gör ett stort nummer av att satsa på fyrcylindriga turbomodeller - vilket ju inte precis är något revolutionerande budskap från Trollhättan… På toppen av modellprogrammet finns visserligen en Aero-version med 2,8-liters V6-motor på 300 hästkrafter, men stommen i utbudet är fyror med olika trimningsgrader:

1,6-liters bensinturbo med 180 hk
2,0-liters bensin/etanolturbo med 220 hk
2,0-liters dieselturbo (enkel) med 160 hk
2,0-liters dieselturbo (dubbel) med 190 hk

Att sätta en så pass liten motor som en 1600-kubikare i en så stor bil är förmodligen helrätt av imageskäl. Även Mercedes gör ju ett nummer av att satsa på mindre motorer i nya E-klass och försöker styra om kunderna från sexcylindrigt till fyrcylindrigt.

Saabs marknadsförare har under åren haft ett milt uttryckt ambivalent förhållande till att framhålla ordet turbo på bilarna, men 2009 års beslut är att det ånyo ska användas. Därför kommer det på bakstammen stå antingen Turbo4 (med siffran upphöjd), Turbo6, BioPower4 eller TTiD4.

Växellådsalternativen blir till vanliga manuell eller automat (med momentomvandlare), någon dubbelkopplingslåda är inte aktuell. Däremot ska Saab hårdlansera fyrhjulsdrift (Haldex) genom att inte bara erbjuda det till motorstarka versioner utan även till de enklare.

Alla som sett Saabs konceptbilar de senaste åren (9X, Aero X med flera) tycker nog att frontens formspråk känns bekant. Nuvarande 9-5 fick ju i sin senaste reinkarnation ett stänk av de nya linjerna dessutom.

Designavdelningen har även tagit fasta på ett par andra Saab-unika detaljer. Dels vindrutan från Saab 99 och första generationen 900 som hade näranog panoramastil. Nya 9-5 har en vindruta som är maximalt krökt (på båda ledderna) utan att det blir synförvrängningar och därtill är A-stolparna svartlackerade för att ge intryck av att rutan går längre runt hörnen än den i själva verket gör. Dels "hockeyklubban", det vill säga midjelinjens karaktäristiska sväng runt bakre sidorutorna som nu understryks med en kromlist.

Något gammalt bakparti att väcka liv i fann uppenbarligen designfolket inte, eftersom bakljusarrangemanget är helt utan släktskap med tidigare modeller. Nya 9-5 är först ut med två ljusdiodbågar som löper mellan bakljusen, något som enligt Saab ska bli ett signum på alla modeller framöver.

Läs mer om nya Saab 9-5 i Vi Bilägare 11/09 som kommer ut i butik 18 augusti.

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-07-23 18:58
Soder (ej verifierad)

schysst bakdel får jag säga

#2 • 2009-07-23 19:09
Mr40 (ej verifierad)

Den ser ju helt ok ut.
Synd att den verkar vara tråkig invändigt.
Den har likheter med opel insignia o buick lacrosse.

#3 • 2009-07-23 19:37
Hyundai (ej verifierad)

Nej Tack ! Lägg ner skiten !
http://www.hyundaigenesis.com/sedan/

#4 • 2009-07-23 19:44
Claes (ej verifierad)

Bravo SAAB och vi hoppas på framgång! Synd bara att det är omodernt med stötfångare fram och bak plus skyddslister på dörrsidorna.
Algot

#5 • 2009-07-23 20:48
Andreas (ej verifierad)

Kan nog funka. Tycker bakdelen är minst lyckad. Inga veck eller skarpa linjer. Mjuk som en beeatle.

#6 • 2009-07-23 21:13
Johan (ej verifierad)

Snygg men tycker dagens 9-3 har snyggare grill..men resten kan man tala tyst om..Vill se mer linjer..men detta är bra lite för stor för min smak men det kommer mera hoppas jag.

#7 • 2009-07-23 21:39
Lennart (ej verifierad)

Haha, ser ju ut som den där fula chrysler modellen. Tänk att det ska vara så svårt vid ritbordet.

#8 • 2009-07-23 21:51
jan e (ej verifierad)

snygg bil kommer säkert at sälja bra.Hoppas bara att de följer upp med mindre modeller i samma stuk.Otroligt snygg formgiven allafall tidlös....

#9 • 2009-07-23 22:39
Pecka (ej verifierad)

Oerhört schysta linjer. Grattis SAAB!!! Prissätts den rimligt och kommer i kombiutförande kan jag tänka mig att köpa den.
Lycka till SAAB!!!!!

#a • 2009-07-23 22:49
maickel (ej verifierad)

ÄNTLIGEN!
Efter att ha hatat saab bilars design i all år kommer dom ut med vad kan vara segmentets snyggaste och fräckaste bil.
Snacka om att leverera med kniven mot strupen. Kanske behövdes hoten om konkurs för att dom skulle kunna designa en riktigt läcker bil.
Har aldrig tänkt tanken på att äga en saab någonsin men denna bil gör att jag får tänka om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.