Bild
Nästa artikel

SAAB 9-5 - STOR, STOLT OCH SVENSK

VI BILÄGARES 9-5-SPECIAL:

STORT REPORTAGE: Saab siktar högt med nya 9-5 - målet är att gå i clinch med några av världens bästa bilar. Vi Bilägare har som en av få svenska tidningar fått titta närmare på Saabs nya, stora bil.

Tolv år levde den första generationen Saab 9-5. Den nya bilen - som visas för publik första gången vid Frankfurtsalongen i september och börjar levereras tidigt 2010 - är tänkt att leva i sju år. Under den tiden ska bilen som brukligt hinna genomgå en mindre ansiktslyftning vad utseendet beträffar, men framför allt ska sättet den drivs på förändras radikalt.

- Jag arbetar intensivt med frågor om elektrifiering, säger Mats Fägerhag som just återvänt till Trollhättan efter ett antal år i tyska Rüsselsheim.

Där har han varit teknisk utvecklingschef för såväl nya Saab 9-5 som koncernkusinen Opel Insignia. Nu blir hans roll den samma, men med uppgift att enbart lotsa ingenjörerna som ska utveckla Saabs kommande bilmodeller när märket seglar ut ur General Motors.

"Elektrifiering" betyder i klartext att Saab 9-5 under de kommande åren ska erbjudas med någon form av hybriddrift. Om det är en fullhybrid, en plug in-hybrid, en dieselhybrid eller någon annan variant vill dock Mats Fägerhag och hans kolleger inte berätta den här regniga dagen i juli då ett litet antal motorjournalister och fotografer ska få stifta en första bekantskap
med den färdiga, nya bilen.

Bär med sig arvet
Platsen är Saabs fotostudio i Vänersborg, av en slump samma dag som Jaguar släpper de första bilderna på sin nya, stora XJ-modell. Parallellerna är fler än man tror. Både Saab och Jaguar har eller har haft amerikanska ägare (GM respektive Ford), båda märkena har länge dragits med ekonomiska problem och sviktande försäljning, båda har snåriga traditioner att förvalta.


Men där Jaguar med sina nya lyxbil fullständigt slängt varje uns av tradition eller - för att använda designfolkets favoritord just nu - design-DNA över bord har Saabs formgivare ansträngt sig för att bära med sig valda delar av arvet in i 2010-talet:

* Fronten känner vi igen från de senaste årens konceptbilar (9X och Aero X till exempel, men även nuvarande 9-5).

* Vindrutan är kraftigt välvd - mer går inte utan att riskera brytningsfel enligt Saab - för att påminna om gamla 99/900 och A-stolparna är av samma skäl svartlackerade (lustigt nog har nya Jaguar XJ svartlackerade C-stolpar, sannolikt för att ge intryck av en större bakruta…).

* Sidofönsterlinjen med den karaktäristiska knicken i bakkant (kallas allmänt för "hockeyklubban") introducerades med 99-modellen 1967 och understryks nu av en kromlist.

För övrigt är det mesta nytt. Proportionerna är till exempel helt annorlunda än tidigare Saab-bilar med mycket högt uppdragen midjelinje och låga sidofönster, helt släta karossidor och en flytande övergång mellan tak, bakruta och bagagelucka. Den sistnämnda är dessutom konkav.

Bakpartiet med lysdioder som ett pärlband mellan bakljusen liknar inte någon tidigare Saab (även om 9000 CS hade en reflexramp) och på det hela taget är det svårt att få grepp om hur den mörkgrå bilen egentligen ser ut i den mörkgrå fotostudion. Först när nya 9-5 kommer ut i verkligheten bland andra bilar går det att få klara referenser för synintrycken.

En sak står dock klar redan i studion: det är en stor bil. Nya Saab 9-5 är 501 cm lång, vilket gör den 18 cm längre än sin föregångare. Magnus Hansson, som är ansvarig för produktutveckling och marknadsföring, återkommer flera gånger under dagen till att Audi A6 har varit utgångspunkt och måttstock för nya 9-5.

- Målet har varit att göra en bil som är bättre än A6 på varje punkt men ändå inte en Audi, säger Magnus Hansson, vår bil måste kännas som och se ut som en Saab.

Ingen klen spis
Vad storleken beträffar ligger dock nya 9-5 närmare Audis lyxbil, A8 (505 cm), än A6 (493 cm) och enligt obekräftade uppgifter är tjänstevikten cirka två ton. Detta ska ses i ljuset av att Saab lanserar nya 9-5 med storbilsklassens i kubikcentimeter räknat minsta motor: 1,6 liter.

Det är för all del ingen klen spis - turboladdningen jagar upp effekten till 180 hk - och år 2010 är det garanterat ingen nackdel att kunna peka på down sizing åtminstone under motorhuven. Dieselmodellen, TTiD-4 kallad, har en fyrcylindrig 160-hästarsmotor som ska klara sig med 5,1-5,2 liter/100 km och CO2-utsläpp på 132 g/km. Saab-folket påpekar gärna och ofta att de inte vill gå samma väg som Volvo gjort med DriveE-modellerna - det vill säga sänka effekten i stora bilar till småbilsnivåer för att nå målen - utan bibehålla eller helst öka motorstyrkan och ändå minska utsläppen.

Det finns även en 190-hästarsdiesel med dubbla turbo och självfallet även en E85-motor, den här gången i form av en tvålitersfyra på 220 hk. Den ska klara sig med 8,1 liter/100 km vid bensindrift. På topp i modellprogrammet återfinns Aeromodellen med bensindriven 2,8-liters turbo-V6 på 300 hästkrafter.

Fyrhjulsdrift (Haldex) blir ett möjligt tillval i alla versioner utom den klenaste dieseln, liksom möjligheten att välja uppgraderade hjulupphängningar. Många biltillverkare erbjuder sportigare stötdämpare och fjädrar som tillval, men Saab har gått ett steg till och saluför uppgraderade fram- och bakvagnar (båda är dock standard i Aero).

Fram kan den traditionella McPherson-upphängningen ersättas med en så kallad HiPer-Strut, som enkelt uttryckt separerar styr- och fjädringsrörelserna. Det ska ge bättre komfort och styrkänsla. Bak kan multilänkupphängningen kompletteras med en så kallad länkad H-arm, även den med syfte att förbättra komfort och vägegenskaper. Köparen ska kunna välja båda uppgraderingarna eller bara en av dem - milt uttryckt ett unikt system.

Någon modern dubbelkopplingsväxellåda erbjuds däremot inte, 9-5 har antingen vanlig manuell eller traditionell automatlåda. Start/stoppsystem är heller inte aktuellt vid lanseringen. En hel del annan modern teknik har dock fått plats, exempelvis nyckellöst låssystem (standard), aktiva strålkastare (anpassar ljusbilden efter väg-, ljus- och väderförhållanden), head up-display (projicerar hastighetsmätare, navigeringsdirektiv
med mera i vindrutan), åttatums navigeringsskärm med touch-funktion, parkeringshjälp (bilen avgör om p-rutan är tillräckligt stor och dirigerar föraren, däremot kan den inte parkera själv som vissa Mercedes-, Toyota- och VW-modeller).

Inredningen är kanske det främsta exemplet på hur Saab-arvet tas till vara, med en bumerangformad instrumentpanel som välver sig runt föraren (temat introducerades med 9000 1984) och enligt Saab själva mycket hög klass på stolarna. Som komplement till den vanliga hastighetsmätaren kan en digital variant klickas fram i en separat display och den ska rulla fram siffrorna på ett sätt som påminner om höjdmätaren i ett flygplan.

Några priser är ännu inte offentliggjorda, men enligt Magnus Hansson är nya 9-5 en bil som är värd att ta rejält betalt för. Hur rejält?

- Vi kan inte ha lika höga priser som Audi, men bra nära, säger Magnus Hansson.
FAKTA/ Saab 9-5 och modellprogram

Med nya 9-5 introduceras en ny namnordning hos Saab, där siffran i beteckningen är upphöjd precis som trean och femman i 9-3 respektive
9-5 på bilarnas bakluckor. Observera att till exempel TTiD4 kan indikera två olika motorversioner.

Två designlinjer (utöver toppmodellen Aero) erbjuds: Linear och Vector (bilen på bilderna). Nya 9-5 kombi väntas om cirka ett år.

TTiD4 Diesel enkelturbo 160 hk
TTiD4 Diesel dubbelturbo 190 hk
Turbo 4 Bensin enkelturbo 180 hk
BioPower4 Bensin dubbelturbo 220 hk
Turbo 6 Bensin V6, dubbelturbo 300 hk

Taggar: Reportage
SAAB 9-5 - STOR, STOLT OCH SVENSK

Kommentarer

#1
Krille
2009-08-31 19:49

SAAB är 8cm längre än A6, skulle det vara en katastrof? upplevd längd är viktigt, upplevs den i verkligheten som mycket lång är det värre än de 8cm man poängterar så mycket. 1.6 liters motor känns som en framtidsmotor så länge den inte är väldigt svag, vem kommer inte ihåg Audi 100 med 1.8 och 90 hk. Det viktigaste är nog att den upplevs som en unik bil som har en egen karaktär.

#1
S-E S
2009-08-31 20:54

Om längden bekymrar dig, montera en dragkrok och vips har du 15 cm extra.

#1
LJN
2009-08-31 22:30

GM har naturligtvis styrt SAAB vad gäller modellprogram, vad som skall produceras än eller där. Men, trots GM´s ägarskap har det inte varit något "innovativt lyft" för SAAB. Tvärtom! GM´s amerikanska bakgrund har varit en hämsko för SAAB´s ingenjörer/konstruktörer!Samtidigt som att hade inte GM tagit över skulle SAAB inte överlevt!
Personligen är jag grymt besviken på att inte SAAB har fler motoralternativ än bensin, diesel o etanol. Biogas skulle självklart ha producerats fram redan för några år sedan! Detta med hybridmotorer och "två hål i väggen" förstår jag inte. Det var väl inte en kraftigt ökad elförbrukning vi skulle ha utan ta till vara våra rest och återvinngsbara produkter!
Sist men inte minst: vilka kunder riktar sig SAAB till. Ja, tyvärr inte sådana som mig, med en inkomst runt 250000 per år!
Hälsningar ifrån en f.d. SAAB-älskare/ägare

#1
Christer E
2009-08-31 23:03

Ser ju onekligen rätt bra ut, men det verkar som om de räknat bort sej rejält. Tjänstebilssektorn bör väl vara rätt kundkategori? Men om de bara kan leverera en "snikutrustad" bil för det beryktade 7,5 basbelopp så lär de inte sälja många bilar.

#1
Christer E
2009-08-31 23:11

Synd att de behåller namnet 9-5. Det namnet har ju inte föknippats med någon nyhet eller nytt modelltänkande på åtskilliga år.
Varför inte 9-500 för att återspegla längden på bilen.

#1
jan
2009-08-31 23:57

varfor detta snack om langden har aldrig kollat hur lang en bil ar pa pappret.varfor har det blivit sa viktigt helt plotsligt nagra cm hit o dit

#1
Kim
2009-09-01 00:11

Ja du Jan det undrar jag också. Undra om dom som köper nya Opel Astra kommer att tveka för att den växer 17 cm gentemot den gamla. Ska man jämföra Astran mot bilar i mellanklassen nu och inte mot sina tänkta konkurrenter? För att inte tala om hur miljön kommer påverkas av dessa 17 centimeter. Nej jag har heller aldrig undersökt längden på bilen jag köper. Det ända som skulle få mig att kolla upp längden var om garageporten gick att stänga eller ej...

#1
Saabnisse
2009-09-01 00:15

LJN
Jag håller helt med dig, naturligtvis skulle Saab ha tagit fram en gasmotor, men man måste ju komma ihåg att den här bilen inte är framtagen för svenska förhållanden.
I USA och kanske Ryssland, kanske Kina är det just nu nog inte lika intressant med gasdrivna bilar.
Men de kommer nog att fatta så småningom!

#1
TodayTomorrow
2009-09-01 00:28

Christer
E 31 aug 2009
Synd att de behåller namnet 9-5. Det namnet har ju inte föknippats med någon nyhet eller nytt modelltänkande på åtskilliga år.
Varför inte 9-500 för att återspegla längden på bilen.
Varför inte 9 1/2 eller 9 1/4

#1
Pelle
2009-09-01 17:13

Designen känns sådär.....konkav baklucka! Runda former i baken brukar aldrig bli snyggt! Eller tjocktaket som 9-3 combi har - ser bedrövligt klumpigt ut. Nä Saab borde nog skaffa nytt designfolk. Vem vill ha en ful bil? Så svårt kan det väl inte va?!

#1
jens
2009-09-02 12:04

saab 9-5 den minsta är en leksaksbil just 9 cm o en längsta 5 meter dom har väl haft det i baktanke.

#1
Eric Lund
2009-09-02 16:33

Några centimeter hit eller dit på bilens totallängd har naturligtvis normalt ingen avgörande betydelse. I det här fallet är de dock intressanta eftersom Saab med nya 9-5 har lagt sig ett gott stycke ovanför den hittillsvarande största (i centimeter räknat) konkurrenten. Detta vid en tidpunkt då smart paketering och låg vikt hamnat mer i fokus än någonsin tidigare.
Eric Lund
Vi Bilägare

#1
SNIPER
2009-09-02 23:17

Än en gång kommer den magiska modellen som ska "rädda" SAAB från undergång. Detta har vi sett i 15års tid nu, tror inte det lyckas denna gång heller. Jag har aldrig förstått vilken kundkrets SAAB vänder sig till?
Om SAAB gått back på sina bilar i 15år....varför skulle dom då helt plötsligt gå bra och öka sin försäljning i en djup lågkonjuktur?
Tyvärr tror jag detta är slutet för SAAB som biltillverkare.

#1
Krister
2009-09-02 23:27

Många skriver om den nya 9-5 som en ny tjänstebil som skall rädda SAAB. Jag vet inte vad ni har för tjänstebilspolicy, men jag får inte in en Audi A8 eller Jagga våran policy.
Är det meningen att man skall lägga sig i halv-miljon segmentet så får man hoppas på att det kommer en annan modell snarast, för någon massförsäljning sker inte i denna klass.
Bilen kan nog locka någon excentrisk engelsman, amerikan eller kines.

#1
Negative Svenskere !
2009-09-03 01:11

Jeg synes det er utroligt så lidt opbakning der er til jeres egne mærker i Sverige. I har nogle bilmærker i burde være stolte af, men der lyder aldrig andet end brok og negativitet over jeres egne biler. Hele verden synes den nye SAAB 5-9 ser spændende ud, men i klager over længde, forkert brændstof, forkert navn, for dyre priser. Jeg undrer mig over hver gang jeg ser en svensker i en Audi. Skam jer !

#1
pg
2009-09-03 15:54

Ska vi skämmas för att vi inte köper Saab?
Varför ska vi köpa en dyr Saab 9-5 när samma teknik finns billigare i ett par andra fabrikat. Det är ju bara kostymen som ändrats inte innehållet.
Många har inte råd att köpa en 9-5,a
, ska de skämmas.
Andra finner de egenskaper som de tycker om i ett annat fabrikat, ska de skämmas.
Om alla Tyskar, Fransmän, Italienare skulle resonera som du, skulle inte Saab sälja en enda bil i andra biltillverkande länder.
Det går ju lätt för en Norrman att uttrycka sig på detta viset, de har ju ingen bilproduktion av den digniteten.

#1
pg
2009-09-03 15:56

Ska vi skämmas för att vi inte köper Saab?
Varför ska vi köpa en dyr Saab 9-5 när samma teknik finns billigare i ett par andra fabrikat. Det är ju bara kostymen som ändrats inte innehållet.
Många har inte råd att köpa en 9-5,a
, ska de skämmas.
Andra finner de egenskaper som de tycker om i ett annat fabrikat, ska de skämmas.
Om alla Tyskar, Fransmän, Italienare skulle resonera som du, skulle inte Saab sälja en enda bil i andra biltillverkande länder.
Det går ju lätt för en Norrman att uttrycka sig på detta viset, de har ju ingen bilproduktion av den digniteten.

#1
pg
2009-09-03 15:57

Det blev nån error igen hos Vib.

#1
Saabnisse
2009-09-03 20:55

PG
Öppna dörren på en 9-5 och slå igen den och gör sedan samma sak på ditt favoritmärke så märker du en viss skillnad.
Man få många gånger vad man betalar för.

#1
Saabnisse
2009-09-03 23:30

PG
Ursäkta mig, men det förefaller som om du tar varje tillfälle att svärta ner Saab och framhålla ditt favoritmärke.
Opel är i dag en väldigt bra bil, men under de sista decennierna på nittonhundratalet var det verkligen en bil som ansågs minst sagt andraklass och det såg de till själva med genomgående bristande kvalitet, men främst p.g.a. avsaknaden av ett fungerande rostskydd.
Du har vid flera tillfällen försökt att få det till att Saab/Opel-försäljarna framhöll Saab på Opels bekostnad, så var det verkligen inte.
Man tappade kunder, inte p.g.a. Saab, de kunder som köpte Opel ratade ofta Saaben för att den låg för högt i pris och var för stor, man köpte Opel, men gick över till ett helt annat märke nästa gång, ofta just för rostskadorna.
Nu har ju Opel rättat till detta och är förmodligen bättre än många av sina konkurrenter, men ännu har det ju inte gått hem riktigt om man kollar försäljningssiffrorna.
Men sluta med att skriva skit om Saab, vi vet dina åsikter och de hjälper inte Saab i det läge de befinner sig.
Jag hoppas att de klarar sig även om jag aldrig har trott på konstellationen med Koenigsegg & Co.
Det finns många underligheter i den affären.
Vi får hoppas att det klarnar snart.

#1
pg
2009-09-05 01:20

Samma sktprat igen så fort det gäller Opel. Saab och dess för eller nackdelar. Saabnisse tycker till ex att Opels dörrar känns billigare än Saabs. Jag märker ingen som helst skillnad. Jag vill påstå att det är lika hög kvalitetskänsla när man slår igen en Saab dörr som en Opel Vectras. Att det skulle vara någon skillnad är bara ett önsketänkande från Saabägare. Man ska komma ihåg att många Opelägare tycker att Opel har högre kvalitet än Saab! Detta trots att de även provat på att äga en Saab.
Men mycket riktigt, har Opels nackdel vait rost, men om man ser till det maskinella och driftsäkerhet, har alltid Opel vunnit i längden.
Visst finns även plumpar i protokollen även hos Opel, men de finns även hos Saab, de går inte att komma ifrån.

#1
Q
2009-09-05 01:48

PG!
Det e skillnad när man slår igen en opeldörr jämfört med saab. Har själv en 9-3 cab 04:a Och när saaben var inne för service fick jag låna en opel cab!! Ett sorgligt kapitel!! Klonk sa det när jag slog igen dörren på Opeln! Pappig och urlakad kvalitetskänsla. När jag sedan fick tillbaka min saab cab märkte jag hur överlägsen saabens kvalitetskänsla var jämfört med Opelcabbens! Önsketänkande??? Nej!! Realitet Ja saab är och förblir ljusår bättre kvalitetskänslomässigt!! Så är det bara!!

#1
Anders
2009-09-06 17:20

Ingen mening att försöka prata när pg kommer med sitt opel snack,låt han tycka som han vill.
Folk som jobbar på saab/opel tycker saab har betydligt bättre kvalitetskänsla än opel som inte ens med insigna lyckats få till en konkurrenskraftig inredning.
Pga det och lite andra brister åkte den på stryk i ett test mot a4 och 3 serie nyligen.
Jämför en vectra och en 9-3,kolla inredningen i opeln,den plastiga brädan den otroligt fula och plottriga mittkonsollen,ja pg jag vet inte hur du anser att det kan vara nåt att ha.
Det finns betydligt bättre inredningar än saab 9-3 men vectra spelar inte ens i samma liga.
För övrigt satt jag i 9-3x igår,helt ok inuti faktiskt,den är betyligt trevligare än 2003 årsmod trots rätt små förändringar.

#1
Per_K
2009-09-06 21:48

Nya Saab 9-5 är definitivt inte en bil för alla, och den är på många sätt ojämförbar med föregångaren. Jag tror att det är en riktig strategi att sträva efter mer exklusiva produkter. Det är bara att hoppas på det bästa. Heja Saab!

#1
pg
2009-09-07 12:02

Åteigen kommer skitprat beträffande Opel. Hur det förhåller sig med Cabben ska jag låta vara osagt, men med stängd ruta märkte jag ingen som helst skillnad. Hur det sen blir när bilen varit ute ett tag i trafik vet jag inte. Men när det gäller bilarna Opel Vectra och Saab 9-3, Jag har bägge i min verksamhet, kör jag hellre Vectran som jag upplever trevligare än Saaben. Har bättre vägegenskaper enligt mitt tycke. Hade tidigare en 9-5 som jag tyckte lika bra om som Vectran.
Jag vet att mycket av det skitprat som förekommer om Opel, kommer från just de Saabverkstäder som tog över Opel vid övergången till gemensam serviceorganisation.
Inga av de verkstäder och försäljarkårer jag haft att göra med har framhållit vare sig det ena eller andra märket. Det är ju, åtminstone när det gäller 9-3 och Vectra helt identiska bilar tekniskt sett. Det är ju bara karosseri och inredning som skiljer bilarna åt.
Att Insignian skulle vara en bil med dålig inredning, och dålig kvalitet på inredningsdetaljer är aven det skitprat. Det är bara i svensk motorpress denna negativa kritik mot Insignian förekommer. En bil i den här prisklassen som redan sålts i över 150000 ex i Europa, (mest sålda bil i den storleksklassen), måste ju ha tilltalat dem som köpt bilarna ifråga.
Dessutom en sak till. Jag har arbetat som säljare i reservdelsbranchen. med ledning av statistik därifrån, bearbetad till förhållandet sålda bilar, ser jag ingen skillnad mellan Saab och Opel, de är lika dåliga eller bra. Jag kommer inte att säga vilka bilar som är bäst, för då får jag ännu fler arga Svenskbilsägare på mig.

#1
Anders
2009-09-07 23:10

Kia och Hyundai säljer i massor betyder det att dom inte är plastig inuti?
Har inte hört nån som gillar vectras knottriga bräda som även insigna har även om den blivit betydligt bättre.
Insigna hänger inte med tillex audi på materialval.
Om 9-5 eller insigna är bäst kommer vi nog få veta i tester så fort saaben släpps om dom kommer jämföras med varandra,saab har ju inte sitkat på opel med denna bil utan audi.

#1
pg
2009-09-08 17:34

Kom till sans Anders, dina negativa omdömen om Opel får stå för din del. Jag känner till många Opelägare som tycker att Opel är en trevligare bil.
Kvalitetsmässigt intryck är mina vibbar när det gäller Opel. Visst är det många knappar på Insignian, men de vanligaste funktionerna är väldigt lätta att hitta. Vill man gå utöver det måste man lära sig bilen genom dess instruktionsbok. Sen är det hur lätt som helst.

#1
Anders
2009-09-08 21:50

Det är inte knapparna jag klagar på,har personligen inget emot massa knappar.
Det är materialvalen och då speciellt i vectra men även insigna har tyvärr fått ärvt lite.
Har inget emot opel som bil och har även haft ett par själv,dom är fullt jämförbar med sina konkurrenter (citroen ford skoda mfl).
Ska intervjua en kompis nästa gång jag träffa honom för att få höra vad han tycker om insigna mot 9-5,han har sett och kännt på båda 2 och säljer dessutom båda märkena.
Eftersom han inte favoriserar nåt av dom kan man få en ärlig jämförelse av honom.
Tror dock inte han provkört 9-5 så får vänta längre för att veta vem som är tystast komfortablast osv.

#1
pg
2009-09-12 16:46

Utlänsk motorpress har ju berömt Insignian för just instrumentpanelens utformning och materielval, som för tankarna till betydligt dyrare märken som BMW,Audi och Mercedes, som de uttrycker det.
Att sen smaken är som baken, delad, är väl tur.
Det skulle bli tråkigt annars.

#1
Q
2009-09-13 14:48

Tror att min favvis hade varit nya 9-5:an med TTID 190 hästarsmotorn.
Ser fram emot premiären.

#1
pg
2009-09-14 22:52

Jag tror inte att nya 9-5 an blir lika rolig att köra som Insignian, inte ens med den motorn.
Saaben blir ju ca 200 kg tyngre, nästan 2 dm bredare och 30 cm längre.
Den kommer säkert till sitt rätta jag på motorvägar, och breda asfaltvägar, men för oss "vanliga" bilister blir bilen för stor helt enkelt.

#1
Q
2009-09-15 00:14

Jag är "övertygad" om det motsatta. Kollade in top gear för tror det var två-tre år sedan när Clarkson körde 9-5 aero. Senare körde han Opel Omega OPC i ett senare program. Medans han tyckte om Saaben och dess vägegenskaper, dissade han Opc:n för dess hopplösa vägegenskaper. Den gick ju bara rakt fram i kurvorna tyckte han. I början av programmet sade han att han aldrig tyckt om Vauxhall och dess uppträdande. När han var färdig sade han att han förstod varför han aldrig gillat Vauxhallen och han gjorde det inte nu heller. Har alltid upplevt saaben som vassare än Opeln. Litar på Saab den här gången också!

#1
pg
2009-09-24 10:56

Men topgear har ju även ratat nya 9-5an enligt det senaste jag läst. De ratar ju allt som en vanlig svenssonbilist har råd med!
Att han inte gilar Vauxhall beror på något gammalt groll från tiden då Vauxhall var ett av ledande märken på STCC. han fick någon slags tillrättavisning då av Vauxhalls ledning.
Det spelar ingen roll i dagsläget om det står Opel eller Saab på bilens front. DET ÄR ingen högre kvalitet på en Saab än en Opel idag. De befinner sig i samma klass. Det är den erfarenheten vi har av märkena.
Att Saabanhängare tycker att Saab är bättre är förståeligt om man tar hänsyn till att Opelägre t framför allt Tyskland tycker att Opel är en kvalitetsmässigt bättre bil än Saab.
För mig blir Saab intressant för det första, om Saaben är billigare än Opel, men för det andra att efterföljande modeller skiljer sig mer från Opel.
Ja då blir Saab ett alternativ även för mig.
Tyvärr är det inte så idag. Saab är lika med Opel tekniskt sett, hur mycket man än vill.
Tycker man om Saabs inredning, eller tycker man om Opels.
Jämför gärna nya 9-5 ans intrumentpanel, som från början var ett eget koncept, men som nu mer liknar Insignias. En eftergift för kritiken att displayen satt för långt ner.
Glömde ett plus för Saabs nya skapelse. Pojeceringen av instrument i vindrutans nederkant.

#1
Q
2009-09-24 20:29

PG.
Många bilmärken delar både bottenplatta och teknik med varandra. Se på Volvo som är en Ford om än lite mindre ford än vad Saab i så fall kan kallas en Opel. Om man nu skall ägna sig åt sådant. Saab och Opel är GM-produkter. men det går faktiskt att ta farm olika egenskaper hos bilar även om de har en hel del gemensamt. Jag har inte heller hävdat att Saaben skulle vara bättre kvalitetsmässigt än Opel. Mia erferenheter av de oplar som har funnits i familjen är inte direkt positiva. Men det förhåller sig säkerligen annorlunda idag. När jag provsatte den astra som föräldrarna var potentiella köpare av så kan jag ju inte direkt säga att jag fick någon 9-3känsla när jag satte i den. Och inte heller påminner min 9-3cab speciellt mycket om en opelcab i vare sig design eller uppträdande i kurvorna. Inte heller kändes stolarna lika sköna som en 9-3:as
Visst har GM integrerat Opel och Saab hårt i varandra. Men som sagt var Saab har faktiskt fått igenom en del produktförändringar och egenheter gent emot Opel. Som sagt det går att få fram olika egenskaper även med väldigt mycket lika teknik märken emellan. En själ helt enkelt. Till Jeremy Clarkson så kan jag bara låta de programen jag såg tala för sig själva. Han var väldigt impad av aerons brutala kraft mellan jag tror det var 70-140 km/h.
Och gamla 9000 cs aero skall tydligen enligt då den testades vara världens snabbaste bil på fyrans växel mellan 70-130 eller 140 (Teknikens värld). Läste med förtjusning att en porsche s4 inte kunde skaka av sig den (enligt Teknikens värld) på autobhan när jag var 18 år. Vad den nya instrumenbrädan beträffar så får jag nog köra en learning by doing, gå iväg till bilhallen när nya 9-5an kommer och avgöra detta själv.

#1
Saabnisse
2009-09-29 21:28

Lägg av nu PG.
Vi vet att du inte gillar Saab.
Men vänta med dina omdömen om nya 9-5 tills du har haft en möjlighet att provköra den.
Enligt de som hittills kört Insignia och 9-5 och kunnat jämföra dem så skiljer de sig åt en hel del.
Du behöver inte marknadsföra dina förutfattade meningar, vänta till du får dem verifierade.

#1
V4 lover
2009-09-29 23:14

Saab 95..FÖR STOR, full av komplex och fruktansvärd ful..man häpnar och blir stum av hur detta företag tänker..

#1
matte
2009-10-02 00:12

Måste bara ha en... NU!!

#1
pg
2009-10-07 17:26

Jag gillar visst Saab 9-5, men om sanningen ska fram skiljer det inte så mycket mellan en Vectra och en 9-5 a. I dag har man ju samma växellådor. Visst är 2,3 litermotorn roligare än 2,0 litersmotorn, men den nya 220 hk 2,0 litermotorn ligger i paritet med 2,3. Sedan är 9-5 an tystare än Vectran. Men eftersom vi numera endast har Saabs 9-3 och Vectra som tillgängliga bilar, väljer jag med förkärlek Opeln, eftesom den mera liknar 9-5 an i de egenskaper jag prioriterar.
Skillnaden mellan bilarna är inte så stor som Saab eller Opel fanatiker vill göra gällande. Det finns åsikter mot bägge hållen.
Kvalitesmässigt verka ju märkena följas åt ganska tätt kring medelbilen. Någon 10 del hit eller dit.
Av den anledningen är det inte säkert att företaget satsar på vare sig Saab eller Opel i framtiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.