Bild
Nästa artikel

Nya 9-5: 20 nya filmer

Nyheter

Nyligen anlände ett exemplar av nya Saab 9-5 till Taiwan för att visas upp på en bilsalong. Hela besöket filmades - allt från transport på motorväg till biltvätt.

Vad som nu kommer att hända med nya Saab 9-5 är oklart.

- Det är för tidigt att sia om. Vi har byggt 30-35 stycken i dagsläget och jag vet inte vad som kommer att hända med dem, säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson till TT.

Unikt filmmaterial
När nya 9-5:an nyligen besökte Taiwan för att visas upp på en bilsalong rullade filmkamerorna närmast frenetiskt.

Här nedan kan du se 20 filmklipp från Taiwanbesöket.

Diskutera: Vad tror du händer med nya 9-5 nu? Skulle du kunnat tänka dig nya 9-5:an? Hade bilen blivit en framgång för Saab?

Film 1:


Film 2:



Film 3:


Film 4:




Film 5:


Film 6:


Film 7:



Film 8:


Film 9:


Film 10:


Film 11:


Film 12:



Film 13:


Film 14:


Film 15:


Film 16:


Film 17:


Film 18:



Film 19:


Film 20:

Kommentarer

#1
Kapten Stofil
2009-12-19 16:22

En oerhört läcker vagn!!!
Klart att SAAB inte kommer att kunna överleva endast på att tillverka denna bil, men jämfört med BMW 5 serie, Audi A 6, Volvo S/V 70/80 så har nya SAAB 9-5 helt överlägsen design, ergonomi!
Fantastisk bra jobbat SAAB!

#1
Roger
2009-12-19 17:28

Jag hade helt klart köpt en. Höll tummarna in i det sista. Håller f.ö med kapten stofil.

#1
tvättarn
2009-12-19 17:31

Varför tvättar de med borstar för! den blir ju repig!!

#1
Messerschmitt
2009-12-19 17:59

Nix, det hade den inte blivit. För lik gamla 9-5, hade de ingen fantasi på Saab? Inte undra på att Saab gick omkull.

#1
Robert
2009-12-19 18:16

HAde redan bestämt mig för att köpa en, trist, men jag lovar att det blir en volvo istället.

#1
Johan Kjellén
2009-12-19 18:18

Den hamnar i Kina. En snygg och trevlig bil, men precis som Rover 75(som nu tillverkas i Kina) hade succén uteblivit.

#1
pg
2009-12-19 18:25

Det förekommer rykten om att GM tänker flytta tillbaka produktionslinan till Tyskland. Den utvecklades ju i Russelsheim, och var i stort sett klar när flytten till Sverige skedde.
Kan den möjligen dyka upp som Opel/Vauxhall?

#1
Tommy
2009-12-19 19:04

De kan knappast säljas. Då måste det ju tillhandahållas verktyg, dataprogram och reservdelar. Men det finns säkert folk med gott om pengar som inte skulle bry sig om orimligt höga underhållskostnader för att få tag i ett åtråvärt ex av den sista Saabmodellen.

#1
pg
2009-12-19 19:25

Men alla produktionsverktyg, datorprogram etc är ju GM s egendom, som dom kan flytta dit de passar dem. Vad vet man, kanske dyker bilen upp som Chevrolet i USA. Det är mera troligt än att den dyker upp som Opel/Vauxhall. Men man vet ju aldrig när det gäller GM.

#1
Raphael
2009-12-19 19:38

Bilen var helt feltänkt från början. De som köper en Mercedes, Audi eller BMW har inget intresse av SAAB. Så förutom patriotiska svenskar, vem skulle ha köpt den?
Och någonstans känns det ironiskt och ett tydligt exempel på hur fel ute SAAB har varit - att sluta sina dagar med en gigantisk överjäst direktörsbil för feta plånböcker i en värld av ekonomisk kris.

#1
Hasse
2009-12-19 20:47

5 meter Saab. Ser tung ut, inte alls lika spänstig som gamla 9-5. Och ärligt talat känns den lite gammal.

#1
Håkan
2009-12-19 22:29

Mycket snygg design till skillnad mot Volvo som ser för j-a ut.
Synd att SAAB läggs ner.

#1
Nils
2009-12-19 23:43

En fin men svårsåld bil. Den hade inte räddat SAAB. Den kanske säljer bra i USA men då med annat namn. SAAB´s senaste kommande modeller är helt fel typ av bil, speciellt i Europa. Kineserna kanske köper även nya 9-5, om den inte görs i USA, men då tillverkas den med annat namn.

#1
Emme
2009-12-20 02:54

Det är bra Raphael, att du kan allt... (Vilket jag har svårt att tro efter tidigare inlägg från din sida.)

#1
Saabnisse
2009-12-20 10:59

Det är märkligt vad mycket fel man hittar hos Saab 9-5, bilen är för stor, bilen är klumpig, Saab 9-5 är fel ute, de har för få och för gamla modeller m.m.
Är det inte fel att skylla allt på Saab när det är GM och stolliga amerikanska beslut som hela tiden hindrat Saab att tillverka de bilar som de tagit fram.
Man hade för åtskilliga år sedan planer på en 9-1 och en 9-2, båda baserade på Opeldelar men med Saabstuk, det hindrades effektivt av GM.
9-3 med fyrhjulsdrift och som kombi var klar redan -04, men fick den börja tillverkas?
Nix!
Man har sedan flera år haft hybridbilar under utveckling, men fick man resurser att gå vidare?
Nix!
Det finns en del patenterad Saabteknik bl.a. i Chevrolet Volt, men det har GM säkert sett till att erövra.

#1
Mattias
2009-12-20 12:01

Riktigt riktigt fin, varför får jag inte köpa den? Denna hade fått iallafall mig tillbaka från det tyska märket!

#1
leifer
2009-12-20 15:29

Denna hade tydligen 4wd (står xwd på luckan).
Jag tror det skulle blivit en succé, inte minst i alp-området i europa! Utomlands är det inte kombi man vill ha utan snygga sedan-modeller. Denna är snygg, klart lyckad design. Den som säger att den är för stor borde fundera lite varför Volvo XC60 säljer så bra (snygg design). Det är istället såna bilar man kan tjäna pengar på, hög marginal per såld bil! Då måste det vara nåt extra och det är nya 9-5.

#1
leifer
2009-12-20 15:38

Saab fick ju på slutet haldex gen 3 (om jag minns rätt) som hade diff broms bak som tillval. Dvs en en fantastisk vinterbil men även bra grepp med stark motor och kraftig acceleration. En sån 9-5 hade varit kung i alperna.

#1
jerker wallin
2009-12-22 02:25

haldex 4 har Saab

#1
PER
2009-12-22 21:06

Nya 9-5 är fin. Den är fel i tiden, större än de flesta bilar. Andra biltillverkare gör bilarna mindre.
En Saab 9000 turbo från 1986 med 175 hk, gick lätt att köra på 0,85 l/mil. En 9-5 av gamla modellen från 2009 2,0 180 hk. går knappt att att köra på dessa siffror. Hur mycket drar den nya 9-5:an? Det måste finnas en utveckling, det går inte att bygga bilar som drar mer och mer bensin för varje modell som kommer vart 15:e år. De flesta andra biltillverkare gör snålare bilar. Den kommer aldrig ut på marknaden under något namn. Den blir ju en konkurrent till GM:s bilar i så fall.

#1
tommy larsson
2009-12-25 13:47

saab bygger en av världens bästa bilar!!bara lyssna på den tyska bilexperten på bmw,vet vad han talar om var så säker och nya 9-5an är skitsnygg.

#1
Mikael
2009-12-25 19:07

Det är ju f-n om inre denna VACKRA bil skulle få byggas. Tummen upp SAAB en sådan får det bli.

#1
pg.
2009-12-29 16:13

Vad är det för läckert med den här bilen?
På bild är den betydligt fulare än 9-3 i sin senaste verision. 9-3 och 9-5 var snygga bilar innan man förstörde fronten på dem.
Men jag hade förväntat mig att få se och provköra bilen för att bilda mig en uppfattning. Dessvärre ser den chansen ut att rinna ut i sanden.
Ni får ursäkta, men jag tycker att bilen ser ut att vara töjd på längden, precis som om man förlängt dörren och särskilt partiet kring C stolpen. Vart tog fantasin vägen där?

#1
NY SAAB ÄGARE
2010-01-31 23:01

Denna bil kommer att tillverkas efter allt ;) SUPER!
En snyggare bil i premium klassen kan man ju inte hitta.....de som säger något annat har ju ingen känsla för bilar......kram på er!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.