Bild
Nästa artikel
Nyheter

Spyker förlänger tidsfristen

Publicerad 21 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Spyker häver den deadline som tidigare fastställts för det nya budet på Saab. Nu finns inte längre någon uttalad tidsgräns för GM.
Inte nog med att de kör på fel sida vägen – avgifterna är hutlösa! Trängselskatten kostar 150 kr per dag. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-12-22 01:44
MT (ej verifierad)

Om GM inte uttalar sig i sak borde det betyda att det är nedläggning som gäller.

#2 • 2009-12-22 01:49
PS (ej verifierad)

Ett beslut från en gigantisk koncern som GM kommer aldrig att ändras. Det var ett väldigt dåligt beslut.

#3 • 2009-12-22 08:57
Benny (ej verifierad)

Ett ovärdigt spektakel har det blivit av hela affären. GM kommer givetvis inte att ändra sig det minsta. Löjligt av Spyker att framhärda men dom ser miljonerna dom tänkt förskingra rinna mellan fingrarna. Lägg ner och låt Saab gå ner med flaggan i topp istället för att bli som Rover.

#4 • 2009-12-22 09:35
Saabnisse (ej verifierad)

Det är ändå märkligt att GM väljer att lägga ut 15-20 miljarder på en nedläggning när man istället kunde få in lite stålar.
Är man verkligen så rädd att släppa ifrån sig lite teknik, det borde väl gå att reglera med olika kontrakt.

#5 • 2009-12-22 11:43
Undergången (ej verifierad)

Jag har sagt det förr, och säger det igen;
Det blir nedläggning, avveckling och likvidering av företaget. Att denna oseriösa cirkus får pågå är helt otroligt. GM:s beslut ligger troligen fast och inristat i sten.
Det man bör göra nu är att klarlägga hur avvecklinge skall gå till, samt att man avfärdar alla lycksökare, hästhandlare och gangstergrupperingar som för söker sko sig i media med gratis PR. Detta klarläggande bör GM gå ut med så fort som möjligt för att om något skydda sin trovärdeighet och sitt tunga varumärke.
Man har ju Chevrolet, GMC, Buick och Cadillac att tänka på nu!
Saab vill man nog inte befatta sig med. Förmodligen vill man heller inte kränga en konkurrent till Buick till ryssarna. Buick Lacrosse kommer att fylla 9-5:ans plats i hallarna så den saken står ju klart.
Insignia finns ju redan.

#6 • 2009-12-22 12:33
MT (ej verifierad)

Re: Saabnisse
Nej det är inte märkligt, snarare logiskt.
GM vill som sagt inte förknippas med Saab, genom att sälja Saab och fortsätta producera dom bilar som finns i dag så finns GMs teknik kvar i Saab.

#7 • 2009-12-22 13:22
pg (ej verifierad)

Vill nu en Holländs miljardär satsa pengar på Saab och får det för GM, så må det vara hans ensak. Jobben räddas ju, åtminstone en del av jobben. Klart är att 1000 tals kommer att bli uppsagda även med en ny ägare. Men varunamnet Saab kanske kan räddas kvar inom bilindustrin. Men det räcker inte med en tvivelaktigt stor och dyr bil.
Hur som helst förväntar jag mig att få provköra den och tack vare Holländaren kanske det blir möjlighet.

#8 • 2009-12-22 20:09
Saabnisse (ej verifierad)

Det finns säkert en framtid för Saab om man kommer i rätta händer.
Slipper man dessutom att tvingas använda delar från dussinbilstillverkare som Opel så kan det bara vara bra.
Saabs framtid vore att själva tillsammans med sin ägare få välja samarbetspartners.

#9 • 2009-12-23 09:20
Pelle (ej verifierad)

Lägg ner, inga skattesubventioner sk 'lån' till GM/ Saab/ ev ny köpare, satsa på modern teknikindustri i Trollhättan istället. Den kan ev ges visst ekonomiskt stöd av staten.
Bara att inse att Saab är slut som varumärke och bil! Det har de själva genom ca 20 års förlust sett till!

#a • 2009-12-23 10:29
Roy (ej verifierad)

Det har framkommit uppgifter som tyder på att Saab inte alls gått så fruktansvärt dåligt, utan det handlar, som så ofta, om interna transaktioner.
Det har även väckts funderingar kring huruvida GM egentligen någonsin varit intresserade av annat än att lägga ner Saab för att inte dela med sig av den framstående teknik som finns i företaget - av konkurrensskäl, helt enkelt.
Saab har verktygen klara för att framställa en säkerhetsmässigt välutrustad bil, krocktestad med utmärkt resultat och med stora utrymmen. Säkert kan de också väcka liv i de nu så välbehövliga snålmotorer som fått läggas på hyllan under GM:s konservativa ledning. Fler bilmodeller som var tänkta att släppas tidigare, när det var som lämpligast, har ju också stoppats.
Det finns nu ingen deadline beträffande Spyker - hur nu det ska tolkas. Seriöst intresse eller bidragsjakt?
Jag har förbannat svårt att smälta att det en gång så innovativa företaget inte skulle ha en framtid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.