Bild
Nästa artikel

Spyker förlänger tidsfristen

Nyheter

Spyker häver den deadline som tidigare fastställts för det nya budet på Saab. Nu finns inte längre någon uttalad tidsgräns för GM.

Sent på måndagskvällen meddelade Spyker att tidsfristen för det nya budet på Saab förlängs.

Klockan 23 svensk tid skulle det förnyade budet egentligen ha gått ut.

Fortfarande ovist
Nu förlängs istället tidsgränsen tills vidare, vilket innebär att GM inte längre har någon absolut deadline att förhålla sig till.

I pressmeddelandet berättar Spyker dessutom att företaget varit i kontakt med GM under dagen. Denna kontakt har enligt Spyker utvecklat budet för att köpa Saab.

Än så länge har GM inte kommenterat de nya uppgifterna.

Diskutera: Tror du på Spyker som ägare av Saab?

Kommentarer

#1
MT
2009-12-22 01:44

Om GM inte uttalar sig i sak borde det betyda att det är nedläggning som gäller.

#1
PS
2009-12-22 01:49

Ett beslut från en gigantisk koncern som GM kommer aldrig att ändras. Det var ett väldigt dåligt beslut.

#1
Benny
2009-12-22 08:57

Ett ovärdigt spektakel har det blivit av hela affären. GM kommer givetvis inte att ändra sig det minsta. Löjligt av Spyker att framhärda men dom ser miljonerna dom tänkt förskingra rinna mellan fingrarna. Lägg ner och låt Saab gå ner med flaggan i topp istället för att bli som Rover.

#1
Saabnisse
2009-12-22 09:35

Det är ändå märkligt att GM väljer att lägga ut 15-20 miljarder på en nedläggning när man istället kunde få in lite stålar.
Är man verkligen så rädd att släppa ifrån sig lite teknik, det borde väl gå att reglera med olika kontrakt.

#1
Undergången
2009-12-22 11:43

Jag har sagt det förr, och säger det igen;
Det blir nedläggning, avveckling och likvidering av företaget. Att denna oseriösa cirkus får pågå är helt otroligt. GM:s beslut ligger troligen fast och inristat i sten.
Det man bör göra nu är att klarlägga hur avvecklinge skall gå till, samt att man avfärdar alla lycksökare, hästhandlare och gangstergrupperingar som för söker sko sig i media med gratis PR. Detta klarläggande bör GM gå ut med så fort som möjligt för att om något skydda sin trovärdeighet och sitt tunga varumärke.
Man har ju Chevrolet, GMC, Buick och Cadillac att tänka på nu!
Saab vill man nog inte befatta sig med. Förmodligen vill man heller inte kränga en konkurrent till Buick till ryssarna. Buick Lacrosse kommer att fylla 9-5:ans plats i hallarna så den saken står ju klart.
Insignia finns ju redan.

#1
MT
2009-12-22 12:33

Re: Saabnisse
Nej det är inte märkligt, snarare logiskt.
GM vill som sagt inte förknippas med Saab, genom att sälja Saab och fortsätta producera dom bilar som finns i dag så finns GMs teknik kvar i Saab.

#1
pg
2009-12-22 13:22

Vill nu en Holländs miljardär satsa pengar på Saab och får det för GM, så må det vara hans ensak. Jobben räddas ju, åtminstone en del av jobben. Klart är att 1000 tals kommer att bli uppsagda även med en ny ägare. Men varunamnet Saab kanske kan räddas kvar inom bilindustrin. Men det räcker inte med en tvivelaktigt stor och dyr bil.
Hur som helst förväntar jag mig att få provköra den och tack vare Holländaren kanske det blir möjlighet.

#1
Saabnisse
2009-12-22 20:09

Det finns säkert en framtid för Saab om man kommer i rätta händer.
Slipper man dessutom att tvingas använda delar från dussinbilstillverkare som Opel så kan det bara vara bra.
Saabs framtid vore att själva tillsammans med sin ägare få välja samarbetspartners.

#1
Pelle
2009-12-23 09:20

Lägg ner, inga skattesubventioner sk 'lån' till GM/ Saab/ ev ny köpare, satsa på modern teknikindustri i Trollhättan istället. Den kan ev ges visst ekonomiskt stöd av staten.
Bara att inse att Saab är slut som varumärke och bil! Det har de själva genom ca 20 års förlust sett till!

#1
Roy
2009-12-23 10:29

Det har framkommit uppgifter som tyder på att Saab inte alls gått så fruktansvärt dåligt, utan det handlar, som så ofta, om interna transaktioner.
Det har även väckts funderingar kring huruvida GM egentligen någonsin varit intresserade av annat än att lägga ner Saab för att inte dela med sig av den framstående teknik som finns i företaget - av konkurrensskäl, helt enkelt.
Saab har verktygen klara för att framställa en säkerhetsmässigt välutrustad bil, krocktestad med utmärkt resultat och med stora utrymmen. Säkert kan de också väcka liv i de nu så välbehövliga snålmotorer som fått läggas på hyllan under GM:s konservativa ledning. Fler bilmodeller som var tänkta att släppas tidigare, när det var som lämpligast, har ju också stoppats.
Det finns nu ingen deadline beträffande Spyker - hur nu det ska tolkas. Seriöst intresse eller bidragsjakt?
Jag har förbannat svårt att smälta att det en gång så innovativa företaget inte skulle ha en framtid.

#1
MT
2009-12-24 00:54

Re: Roy
Jag skulle tro dig om det var så att Saab låg på Volvos volymer runt 300-400 000 bilar om året eller om snitt priset var det dubbla (i paritet med vad Porsche kostar).
I och för sig så har Saab inte kommit med så många nya modeller så där har man sparat in en del. Men om Saab tillverkat bilar som övriga biltillverkar gjort finns det nog inte mycket till vinst.
Tar vi som exempel när nuvarande 9-3 (2003) släpptes så var det så mycket unika lösningar i den så den hade GM minus pengar på under de första åren den såldes.
Som jag brukar säga.
Saab ligger i volym som Porsche med inte ett snitt pris som Porsche.

#1
pg
2009-12-26 18:29

Till Roy vill jag framhålla att det du kommer med är bara fnoskler och har inget med verkligheten att göra. Om det inte är fnoskler så är det ett rent önsketänkande. Om det hade varit så att Saab hade varit ett vinstgivande märke, skulle väl GM ha behållt märket. Men när GM ser vikande försäljnignssiffror runt om i Världen, och detta långt innan finanskrisen, iser GM att man inte kan hålla Saab under armarna längre. Saab har tvingats rea ut sina bilar till ett pris som i många fall har varit ca 20 till 30000 kr under listpris. Det är ett faktum som inte går att komma ifrån.
Det som är tråkigt, är Saabledningens stolthet, som förhindrat samarbete direkt med Opel. Att samabetet då skett via GM powertrain, har inneburit att GM tillförskansat sig kunskaper som kommit Opel tillgodo och de ovationer som kommer från Opel har gått Saab totalt förbi. Ex. på detta är flextronic-chassiet med varierbart chassi med olika styvhet beroende på inställningar som man själv kan påverka. Nytt belysningsstystem mm. Allt detta står nu Saab utanför, men har kunnat varit med i matchen med en småbil om man inte ratat samarbetet med Opel.
Många av Saabs ingengörer har uttryckt sin frustrering över ledningen, och de har nu flyttat till Tysk bilindustri för gott.

#1
Saabnisse
2010-01-01 16:17

Förmodligen behöll GM Opel bara för att tyska regeringen tog ett beslut om att skjuta till en hel del pengar, skattepengar som nu går direkt in i GMs ficka.
Det är ju en sak som orsakat en hel del rabalder.
Samma sak skulle säkert hända om våra skattepengar gått in i Saab.
GM styrs ju numera av amerikanska staten och ska ses som ett statligt ägt bolag.
Nu gäller det för Saab att bli fri från det amerikanska vanstyret snarast möjligt, hur nu detta ska gå till?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.