Bild
Nästa artikel

Nytt bud på Saab

Nyheter

Spyker meddelade på söndagen att företaget lägger ett förnyat bud på Saab. Tidsfristen för budet går ut på måndag.

Turerna kring Saab tycks aldrig ta slut, trots att företagets ägare på fredagen annonserade om en nedläggning.

Spyker ger inte upp

På söndagen skickade den holländska sportbilstillverkaren Spyker ut ett pressmeddelande som tillkännagav ett nytt bud på Saab.

Spykers vd Victor R. Muller berättar i uttalandet att ett nytt bud med elva åtgärdspunkter har lämnats till GM.

Inga hinder längre
Åtgärdspunkterna ska enligt Victor R. Muller röja undan de hinder som GM angav som skäl till att affären inte kunde genomföras.

- Vi har ansträngt oss för att lösa det som stod i vägen för ett köp och har tillfrågat GM och alla inblandade att allvarligt överväga erbjudandet, säger han i uttalandet.

Han fortsätter:

- Vi är säkra på att vårt förnyade bud kommer att ta bort dödläget som stod i vägen för en lösning i fredags, och att det fortfarande är möjligt att avsluta affären innan 31 december, vilket är GM:s ursprungliga deadline.

Kort tidsfrist för GM
Bland annat ska det nya budet inte kräva att ett lån från Europeiska investeringsbanken måste godkännas innan årets slut.

Detta gör att affären kan fullföljas innan GM:s deadline, menar Spyker.

Spyker anger också en tidsfrist för det nya budet: måndag 21 december klockan 17:00 amerikansk östkusttid, vilket motsvarar 23:00 svensk tid.

"Fenomenalt bilmärke"

Anledningen till att Spyker fortsätter att anstränga sig för att rädda Saab är att företaget värnar om Saabs klassiska varumärke samt jobben för de tusentals Saabanställda runt om i världen.

- Ungefär 1 500 000 Saabbilar finns på vägarna i dag och deras stolta ägare kommer utan tvivel att välkomna att detta fenomenala bilmärke överlever, säger Victor R. Muller.

Diskutera: Kan det här rädda Saab?

Kommentarer

#1
Jocke
2009-12-20 16:01

Ska det här aldrig ta slut? Men det är klart, man kan ju hoppas en dag till.

#1
pg
2009-12-20 16:11

Det Spyker nu gör, är ett sätt att komma över teknik på ett billigt sätt. GM har ju redan fattat beslut om nedläggning. Liknande situationer uppstod när GM skulle lägga ner Saturn med flera märken. Efter nedläggnngsbesluten köptes tekniken upp av diverse intressenter.

#1
hercule poirot
2009-12-20 16:55

Nytt bud på Saab
"Fenomenalt bilmärke"
Anledningen till att Spyker fortsätter att anstränga sig för att rädda Saab är att företaget värnar om Saabs klassiska varumärke samt jobben för de tusentals Saabanställda runt om i världen.
Det var väl just! Friend in need, friend indeed.

#1
Robert
2009-12-20 17:23

Det är knappast medias rapporter om påstådda kopplingar till ryska maffian som sänkte affären i första omgången, detta handlar troligtvis mera om att GM vill ha ensamrätt på att förse SAAB/SPYKER med t.e.x motorer och drivlinor i världens evinnerliga tider, finns bättre leverantörer på marknaden för den som vill bygga "riktiga" bilar med matchande motorer, allt detta handlar om att GM ska tjäna så mycket pengar som möjligt på en förlustaffär, dessutom kan nedläggnings-aviseringen varit en bluff som SPYKER inte vågade syna..

#1
Robert
2009-12-20 17:23

Det är knappast medias rapporter om påstådda kopplingar till ryska maffian som sänkte affären i första omgången, detta handlar troligtvis mera om att GM vill ha ensamrätt på att förse SAAB/SPYKER med t.e.x motorer och drivlinor i världens evinnerliga tider, finns bättre leverantörer på marknaden för den som vill bygga "riktiga" bilar med matchande motorer, allt detta handlar om att GM ska tjäna så mycket pengar som möjligt på en förlustaffär, dessutom kan nedläggnings-aviseringen varit en bluff som SPYKER inte vågade syna..

#1
pg
2009-12-20 18:28

Vi vet ju inte alls hur det ligger till. Men det är märkligt, att Spyker dyker upp med ett så omtumlande bud redan dagarna efter att GM tog beslutet att lägga ner Saab. Att det dessutom är helgdagar är även det motsägelsefullt. Särskilt när det handlar om miljardaffärer.
Även om det nu blir så att Spyker skulle få ta över, kommer säkert endast 1000 anställas. Att Spyker skulle ha någon ambition att rädda jobb tror jag inte ett ögonblick på, lika lite som att rädda varunamnet. Ett varunamn som får ledningen för flygindustrin att se rött, eftersom bildivisionen påstår att de har rötter i flygindustrin.
De har de, men inte på tekniska planet, utan på tjänstemannanivå. Flygplanstillvekningen och biltillverkningen har inget samband tekniskt sett.

#1
Saabnisse
2009-12-20 19:39

Nej, men det fina är ju att om affären går igenom, förutom att en massa jobb räddas, också att Saab/Spyker slipper kopplingen till Opel på sikt och blir fria att söka vilken samarbetspartner som helst.
Men jag är rädd för att massmedias svartmålning av Spykers ryska kontakter kan vara en väldig svår nöt.
Den amerikanska rysskräcken sitter hårt.

#1
hercul poirot
2009-12-20 20:20

Saabnisse 20 dec 2009
Nej, men det fina är ju att om affären går igenom, förutom att en massa jobb räddas, också att Saab/Spyker slipper kopplingen till Opel på sikt och blir fria att söka vilken samarbetspartner som helst.
http://abc.se/~m9805/eastcars/showbrand.php?brand=vaz&lang=sv

#1
MT
2009-12-20 22:25

Missad poäng
Jag ser två lösningar på detta.
Antingen kan en köpare byta ut nuvarande produktions flora mot något helt nytt. Ex: Ta en Audi A6 som grund för en ny Saab 9-5, en Audi A4 som grund för Saab 9-3.
I denna lösning finns inte en enda komponent som GM har varit med och delfinansierat, som svar till den amerikanska befolkningen.
Eller så hittar man en köpare som kan köpa både Saab och Pontiac eller Saturn.
I denna lösning kan GM säga att har skapats jobb för det amerikanska folket.

#1
Saabnisse
2009-12-21 09:23

Ursäkta Hercul Poirot, men jag fattar inte kopplingen till Saab.
Den sida du hänvisar till visar ju bara museiföremål.

#1
Saabnisse
2009-12-21 09:50

Det bästa är nog att ligga lågt med spekulationerna.
Jag tror att Steven Wade som vanligt har den senaste informationen.
http://saabsunited.com/

#1
pg
2009-12-21 11:41

Kopplingen till Opel har jag inget emot, men GM skulle jag ha klarat mig utan. märkligt är att en ny support har dykt upp så snart efter att GM förklarat nedläggningen av Saab. Det verkar vara någon oljesheijk av namnet att döma. I så fall kan vi glömma ekonomiska motorer hos Saab.

#1
hercul poirot
2009-12-21 12:11

no SAAB no cry eller no GM no cry

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.