Bild
Nästa artikel

Svenskar vill köpa Saab

Nyheter

I elfte timmen, när det endast återstår timmar till att GM:s tidsfrist går ut, dyker två svenska grupperingar upp som är intresserade om att ta över Saab.

Torsdagen innebär ännu en ödesdag för Saab, i eftermiddag går GM:s senaste tidsfrist ut.

Tidigare har holländska Spyker Cars varit mer eller mindre ensam när det rapporterats om Saabs spekulanter.

Vill ta sista chansen
Men nu, i absolut sista stund, dyker två anonyma svenska grupperingar upp och vill ta över Saab.

- Vi har kontaktats av flera olika grupperingar efter den 18 december, bland annat tre från Sverige, säger statssekreterare Jöran Hägglund till Dagens Industri.

- Jag skulle tro att åtminstone två av dem lägger fram bud till General Motors under torsdagen, säger Jöran Hägglund.

Jöran Hägglund berättar dessutom att han träffat dessa nya spekulanter.

Nytt upplägg
De båda grupperna har stöd från olika delar av ledningen inom Saab Automobile men arbetar enligt uppgift var för sig.

Spekulanternas upplägg för att ta över Saab skiljer sig från tidigare budgivare. Nu talas det om en så kallad management-buy-out.

Det innebär att hela eller delar av ledningen av Saab tar över verksamheten.

"Ingen finansiering"
Men enligt Jöran Hägglund finns det en hake med de nya grupperingarna.

- Problemet är att ingen har haft någon finansiering att visa upp, säger Jöran Hägglund.

Diskutera: Tror du att detta kan innebära att Saab räddas?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Frank Melichar
2010-01-07 11:33

Personligen misstänker jag, att GM fattade beslut att avveckla SAAB redan i början 2009. Det övriga är bara spel för oss vanliga medborgare.

#1
Mats Englund
2010-01-07 11:55

Håller med Frank, GM vill inte sälja ut SAAB till någon som skulle kunna vända verksamheten och utgöra GM för konkurens.
Hela denna verklighet är helt bisarr, SAAB är ett högteknologiskt företag och gör snygga o bra bilar. helt sjukt att denna epok ska gå i graven utan att någon utom GM för göra en chans, för mig är inte saab ett bilmärke utan så mycket mer, historia, en del av sverige som sverige en gång varit, Tragiskt

#1
Ettore Bugatti
2010-01-07 12:55

Har man inte pengar så kan man inte köpa nånting. Eller är det kommunism vi lever i? Problemet med alla de budgivarna hittills är avsaknad av hållbar finansiering.

#1
hercul poirot
2010-01-07 12:59

Mats Englund 7 jan 2010
Håller med Frank, GM vill inte sälja ut SAAB till någon som skulle kunna vända verksamheten och utgöra GM för konkurens.
Hela denna verklighet är helt bisarr, SAAB är ett högteknologiskt företag och gör snygga o bra bilar.
hee...he..he. Snygga och bra bilar som ingen vill HA !
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14649

#1
Tibor Ric
2010-01-07 13:24

Pengar behövdes också under kommunismen, tro mig!

#1
Räven
2010-01-07 13:56

Tyvärr får vi nog acceptera att SAAB försvinner som bilmärke. Även VOLVO kommer inom en snar framtid att försvinna.
Bilar kommer i framtiden att prodoceras i länder där kostnaden är lägre.

#1
Krister
2010-01-07 14:25

Jag vill köpa ditt hus.
Jag har inga pengar till handpenning och jag har ingen lön så att jag kan betala ränta och amortering till banken.
Kommer banken ge mig ett lån?
Vill du sälja till mig?
"Show me the money"

#1
pg
2010-01-07 15:25

Jag tror inte för ett ögonblick på att GM är rädda för konkurens av Saab. Vilken konkurrenskraft har en bil som säljer i så låga volymer i förhållande till varje lands egna bilmärken?
Saab har ju sålts till ett pris som under de senaste åren kraftigt rabbaterats på grund av låg efterfrågan i de flesta länder.
Jag tror att det är rätt väg för Saabs överlevnad, att satsa på dyrare bilar, och vända sig till kundkrets med pengar och intresse. Saab kommer aldrig att bli efterfrågad som den dussinbil det är idag. Därför är det orealistiskt att tro att man ska gå in från regeringshåll i ett så osäkert projekt.
Det fordras SVENSKA aktörer om det ska bli någon ordning, samt att ge märket den statusimage det en gång haft.

#1
Saabnisse
2010-01-07 16:38

Och varför skulle det vara en dussinbil?
Den skiljer sig ju verkligen från mängden av dussinbilar där Opel intar en särställning.
Det bästa som kan hända är ju om GM tillåter en försäljning av Saab och att de kan få en så smärtfri skilsmässa från Opel som möjligt.
Tänk om de fritt kunde välja samarbetspartners utan GMs inblandning.

#1
Saabnisse
2010-01-07 17:58

Vilket naturligtvis inte skulle behöva uteslutning av Opel!

#1
pg
2010-01-07 21:06

Jar håller med dig Saabnisse om att det bästa vore att slippa inblandning från GM USA. Det var ju tråkigt att inte Opel lyckades helt i sin ambition av att slippa GM USA.
Ska bli intressant att se hur fortsättningen blir. Jag har hela tiden hoppats på att det skulle bli ett Europeiskt GM, där Opel, Saab och Vauxhall ingått utan amerikanska intressen.
Huruvida nya Saaben är en dussinbil eller inte kvarstår att se, jag dömer inte ut den än, även om jag är skeptisk. Men blir företaget SVenskt med Svenska ägarintressen, ja varför inte

#1
marre
2010-01-07 23:42

saab kommer att klara sig,, synd om er alla som gnäller på saab,, eller köp en volvo så får ni en egen kines på köpet

#1
Peter i Sydney
2010-01-07 23:57

Jag håller med PG. Saab är en mygga i bilvärlden som internationellt sett inte har någon som hellst konkurenskraft. Dessutom skulle jag vilja påstå att Saab nu för tiden är en dussinbil. Jämför med alla japanska och franska bilar i samma klass samt produkter från VW/Audi. Jag måste ha missat någonting här på andra sidan jordklotet! Vad är det för fantastisk teknik som Saab har som ingen annan har? När jag provkörde en Saab 9-3 så tyckte inte jag att den kändes varken bättre eller sämre än vilken Honda Accord eller Mazda 6 som hellst. Data och utrustning var också likvärdiga.

#1
Saabnisse
2010-01-08 19:12

Någonting är det tydligen som är så hårt låst till Saab att GM hellre lägger ner än säljer.
Men vad?
Kan det vara patenten på den variabla kompressionen som inte GM kommer åt?

#1
pg.
2010-01-09 19:59

Men är det inte hos GM powertrain som utvecklingen sker? All teknik kommer ju genom detta företag, även om den till en del utvecklats inom Sverige. I så fall har dom ju tillgång till den tekniken också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.