Bild
Nästa artikel

Saab läggs ner

Nyheter

Nu står det klart - en epok i svensk bilindustri är till ända. General Motors meddelar att Saab Automobile läggs ner.

General Motors meddelade på fredagseftermiddagen att den planerade affären med den nederländska sportbilstillverkaren Spyker inte går att genomföra.

- Givetvis är jag väldigt besviken. Det har varit en otrolig kraftsamling under en lång period. När man inte kommer i mål är det inte en positiv situation, det ska jag inte sticka under stol med, säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson till TT.

Tidsfristen räckte inte
"Trots hårda ansträngningar från alla inblandade har det blivit ställt utom allt tvivel att genomgången som krävs för att affären ska kunna genomföras inte hinner bli klar i tid", skriver GM i ett pressmeddelande.

Tidsramarna har enligt uppgift varit för korta. Därmed återstår inget annat än att avveckla varumärket Saab.

"Ordnad nedläggning"
Ett tragiskt men inte oväntat besked för de anställda i Trollhättan.

General Motors kommer nu att inleda en avveckling på ett "ordnat och ansvarstagande sätt".

Diskutera: Varför klarade sig inte Saab?

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-12-18 16:41

Ja egentligen vet vi ju inte så mycket mer än att man nu inte accepterat Spyker som köpare och det kanske inte är så konstigt.
Jag trodde lika lite på Spyker som på Koenigsegg som seriösa spekulanter, förmodligen var de enbart ute efter EIB-lånet.
Men det verkar ändå lite underligt.
Väljer man en nedläggning som kommer att kosta mellan 15-29 miljarder före en försäljning eller en konkurs?
Även en försäljning till Kalle Karlsson i Borås för en dollar vore ju billigare.

#1
hercul poirot
2009-12-18 17:10

Rien ne va plus.
Mesdames et monsieurs

#1
pg
2009-12-18 17:14

Det var det jag misstänkte. Det var tycligen inte GM s mening att sälja till Spyker när detta alternativ sågs som det enda tänkbara. Ett Spyker med misst. koppling till den Ryska undre världen.
Sedan tror jag att GM inte ville att Kina skulle få tillgång till det nyaste motoruppgraderingarna från GM powertrain heller. Nu får de hålla sig tillgodo med 9-5 ans kaross och drivlinan från 9-3 i -04 ans tappning.
Nu återstår att se, huruvida ett framtida ombildat Saab kan införlivas med GM Europa, men jag är rädd för att den möjligheten uttömts i och med att GM usa inte ville sälja Opel.

#1
Fredrik
2009-12-18 17:39

Äntligen

#1
Sven
2009-12-18 18:02

Fy f...n va skönt..äntligen sattes sista spiken i kistan och allt detta slöseri på galenskaper är över..TACK GM

#1
Emme
2009-12-18 18:10

Hur kan man vara lycklig över detta? Ni kan då inte ha mycket intelligens ..

#1
Saabnisse
2009-12-18 18:13

Jag håller med PG.
Det vore naturligtvis ett enormt resursslöseri att inte utnyttja det samarbete som redan lagts ner i GM Europe.
Och hur sjutton försvarar man att betala alla pengar som en nedläggning kostar?

#1
leifer
2009-12-18 19:11

Konstigt, finns så många saab-entusiaster att det inte vore nåt problem att få in pengarna i en nyemission riktad till till alla. Inte minst skulle alla nuvarande saab-ägare vilja vara med i rent egenintresse. För nu lär ju saab bli iskall som begagnad.

#1
Saabnisse
2009-12-18 19:26

Säg inte det Leifer, det finns många Saabentusiaster som gillar sina bilar och bilarna blir ju inte sämre av GMs beslut.
Saab har tillverkar runt tre miljoner bilar så några problem med reservdelar och service lär det inte bli.

#1
Simon
2009-12-18 20:52

Jaha, då var bluffen synad, vart är han nu SAAB:s egne bagdadbob... 27 spekulanter som köade, vart är dom nu....?
Har väl sällan hört så mycket rappakalja, trist för arbetarna men har SAAB inte kunnat bygga bilar som ger lönsamhet så var det nog dags att lägga ner eller hitta en annan lösning.....
Det tråkiga är att man försöker skylla på politikerna bara för att man inte lyckats sköta företaget.....

#1
Miljöpartisten
2009-12-18 21:11

Bra att ännu ett bilmärke försvinner. Synd om de anställda visserligen men de kan säkert börja arbeta med något som är miljövänligare. Mona och vi kommer på något, så småningom kanske.

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-18 21:44

Vad gjorde saab för fel?
Vad gjorde toyota rätt ?
Dessa två bilmärken grundades ungefär samtidigt kring år 1937.
Saab förblev ett bland dom minsta bilmärkerna, toyota blev världens mäktigaste och rikaste bilföretag.
Marknadsföring?
Kvalitet?
Prissättning?
Service?
Modellprogram?
Kundnöjdhet?
Bränsleförbrukning?
Försäkringskostnader?
Vad mer??

#1
Christer W.
2009-12-18 22:18

Jag är ingen saabfantast, men att bli glad över att ett bilmärke försvinner och folk blir av med jobben gör mig heligt förbannad. Intelligensnivån på dessa personer måste ta mig fan vara minimal.

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-18 23:02

En vanlig Svensk arbetare har ju inte haft råd att köpa en ny saab för sina hårt beskattade löner. Som begagnat alternativ fanns ju saab men då relativt ointressant eftersom reparationerna låg i samma nivå som lån+ränta för en ny!
Toyota däremot har tillverkat modeller som deras egna anställda haft råd att köpa liksom resten av hela världen i ett bredare register från budget till lyx. Om man ändå inte har råd kan man köpa en begagnad som inte alltid är felfri men ändock så otroligt mycket felfriare än dom flesta konkurenter med billigare ägande och bättre andrahandsvärde.
Saab har helt enkelt inte byggt bilar för folket utan varit giriga och velat tjäna pengar på bättre ställda i mindre kundkrets med ny teknik som inte alltid varit tillräckligt utprovad.

#1
Roland
2009-12-18 23:34

DKW var också en blårykande tvåtaktare. Vad hände sedan. Audi - quattro - Stig blomqvist gick hit osv. vorsprung durch technik. Ja ni ser att idag tillverkar man 1miljon bilar med lönsamhet. Den resan skulle SAAB gjort

#1
Tommy Helgsten
2009-12-18 23:35

Håller med Kjell Åke Nilsson till 100% , det är verkligheten i ett nötskal .

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-18 23:37

Dessutom måste både volvo och saab ta lärdom av att sifferbeteckning på bakluckan i diverse modellserier är sekundärt och namnbeteckning primärt i minnet hos tilltänkta köpare. Detta har både Amerikaner och Japanare förstått. Som hellre namnsätter modeller med namn istället för siffror viket är MYCKET smartare.
9-5 vad vad associerar den löjliga sifferbeteckningen (working nine to five) eller 9-3 bankpersonal eller?
Volvo har rätt onödiga osmarta sifferbeteckningar på bakluckan med som knappast utländska intressenter till bilköpare orkar lägga på minnet.
Fantasin tog slut efter Duett och Amazon.
Gör som Amerikaner och Japaner namnsätt modellen med bokstäver och flashiga namn istället MYCKET BÄTTRE. Så skall i se att fler kunder lägger modellen på minnet och föräljningen ökar.

#1
Bukedde
2009-12-18 23:39

SAAB utnyttjade aldrig sin storhets tid från rally, flyg och säkerhet. Jag är ledsen att saab försvinner. men de får skylla sig själv. Även när SAAB var integrerad med SCANIA , hade SAAB svårt att utnyttja fördelar av markand. SAAB har alltid varit långt borta från vanliga människor. Förre stor ägare (ej namn) hållit SAAB under sina armar med tvång och utan att utveckla företag. Scania gjorde precis tvärt emot och utveklade både teknik och marknaden. I dag är SCANIA mycket respekterad företag.
Int.exp. Halmstad

#1
Sven
2009-12-19 00:57

Det har stått på många sidor om hur mycket GM förlorat på varje bil...
Men det har jag svårt att tro på, med så pass mycket Opeldelar som ju tillverkas i mångdubbelt större serier, i så fall hade de väl lagt ner för länge sen??
Lönerna är ju ochså lägre här än i Tyskland.
Nu när det ändå är kört kanske någon anställd kan avslöja vad varje bil egentligen kostar att bygga.....och eventuell vinst ?

#1
Saabnisse
2009-12-19 11:58

Saabs nedgång började ju redan på Wallenbergtiden då ekonomerna tvingade Saab att lägga ner tävlingsverksamheten där man ju hade stora framgångar som gav väsentligt bättre reklam än fåniga annonser.
När GM tog över blev det ju ännu värre.
Man stoppade även den tekniska utvecklingen och nya modeller hindrades i flera år från att presenteras, ofta tills det var alltför sent.
Genom GMs styre är det inte så konstigt att det gick som det gjorde.
Här är en ganska bra sammanfattning:
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/12/18/bruce-springsteen-textar-aven-saabs-ode/

#1
Kenneth
2009-12-19 12:04

GM "bluffar" lagligt då man säger att SAAB går med förlust. Det man och alla koncerner har rätt att göra är att ta ut vinsten där bolagsskatten är lägst dvs i ett annat land än Sverige. Så här gör man: Att tillverka tex en SAAB motor kostar ca 21000 kr men då GM interfakturerar motorn dvs säljer motorn internt säljs den för ca 12000 kr dvs man gör en "förlust" på 21 - 12 000 ke dvs 9000 kr per enhet. Den "förlusten" blir sedan en "vinst" sk Koncernbidrag i en annan del av GM där den sedan beskattas efter de skatteregler som gäller i det landet. SAAB har aldrig gått med förlust i verkligheten!

#1
Linkan
2009-12-19 12:08

SAABs historia är nu slut... vilket troligtvis redan var beslutat av GM sedan länge. Alltså ett spel för gallerian.Tyvärr så drabbas vi i Sverige av stora jobbförluster vilket knappast lär bekymra GMs ledning. Regering har handlat klokt i att INTE gått i något ägarskap. Vem tror att regeringen ska kunna driva bilfabrik i lönsamhet när inte Gm lyckats?! Jo det är klart sossarna förstås dom tycker att vi skulle pyttsat in några miljarder till GM. Det hade dock blivit nedläggning vilket fall som helst...
Sörjer dock att ett stycke svensk ingenjörskonst går i graven samt de berörda anställda på SAAB som nu mister sina jobb...

#1
Simon
2009-12-19 12:57

Kenneth vilken fantasivärld lever du i, SAAB har haft 2 år med plusresultat, resten har det gått med förlust, oavsett vem ägaren har varit.....
Varför tror du att nån skulle vilja sälja SAAB om det gick med vinst...? Tänk efter lite...

#1
Saabnisse
2009-12-19 14:09

Nej det är faktiskt så att Kenneth har rätt.
Både GM och Ford styr och ställer mellan sina bolag för att placera vinst och förlust i de länder det är mest lönsamt.
Att de nu tar beslutet att lägga ner Saab beror mest på att de genom att förhindra framtagandet av nya modeller, förhindra varje form av den tidigare så framgångsrika tävlingsverksamheten gjort att lönsamheten sjunkit, utan att den därför nödvändigtvis gått med förlust, men genom att Saab varit så litet och att GM nu inte själva bestämmer, det gör amerikanska staten, så bir man tvungen att göra sig av med utländska tillverkare.
Att Opel/Vauxhall klrade sig beror nog på att de varit i GMs ägo i snart 90 år.
Och de genererar säkert mer vinst än Saab någonsin skulle kunnat göra, en vinst som kan flyttas till det land det passar bäst.
Det finns några intressanta kommentarer här:
http://saabsunited.com/

#1
Raphael
2009-12-19 15:02

Det är enbart svenska patriotister som vägrar inse sanningen - att SAAB har varit ett förlusttyngt och problemdrabbat företag i stort sett hela sin levnad. Nu skyller de på att GM snott vinsterna från SAAB, och när SAAB ägdes av Investor så var det Investor som snodde vinsterna och lät SAAB gå med förlust. Och innan Investor så var det någon annan som snodde vinsterna...
Kanske dags att inse nu att det är ingen som har snott några vinster. SAAB har inte genererat någon vinst under de flesta år som företaget har funnits till! Det är sanningen.
Konspirationsteorier om bokföringsstrategier är löjligt.
Om nu verkligen det är så att det är bokföringsteknik som har skapat förlusterna för SAAB genom alla år, varför har det inte drabbat Volvo? Varför har Volvo klarat sig?
Världen vill inte ha SAAB.
SAAB har totalt misslyckats med att skapa bilar som marknaden vill köpa. Det misslyckades SAAB med innan GM köpte företaget.
Det GM gjorde var att ge förlängt liv till en redan döende patient!
Om GM inte hade köpt SAAB så hade företaget lagts ner redan för 10 år sedan!
Det håller inte hur länge som helst att producera bilar som ingen vill ha...
Och svenska staten ska inte agera ägare för en bilfabrik. Det fanns ingen som var tillräckligt stark för att ta över SAAB, ingen som hade pengarna, ingen som hade resurserna.
Sista kvarvarande lösningen hade varit Sverige, vi alla kollektivt som ägare av Saab för att fortsätta tillverka bilar som ingen vill köpa.
Ett gigantiskt arbetsmarknadsprojekt.
Och varför ska mina skattepengar gå åt till en stor, fet lyxig SAAB 9-5 som svenska barnfamiljer ändå inte har råd med att köpa?!

#1
MT
2009-12-19 15:25

Jag kan då inte förstå vad eventuella vinster ska komma i från. Om man räknar på den volymen som Saab har så blir det inte mycket över. Saab har en volym som Porsche har, men inte ett pris som Porsche. Men det är möjligt att Saab har haft en sidoverksamhet som dragit in pengar.

#1
Simon
2009-12-19 16:06

Raphael, du har helt rätt i din analys, om SAAB vore lönsamt så skulle vilken köpare som helst med pengar kunna både köpt och drivit SAAB, problemet är att alla inblandade förstår att det kommer gå med förlust i många år till, 2 år har de lyckats visa vinst....
Om SAAB som vissa här vill påskina gjort vinst, varför skulle någon vilja bli av med företaget då...?
Nä tänk ett steg till....

#1
classe
2009-12-19 16:30

Tråkigt det här med saab.
Blanda inte det hemska transportmärket toyota här också.
Hadde toyota lagts ner skulle inga bilälskare gråta en tår.
Rip Saab.
Måste leta upp en ur900aero nu

#1
pg
2009-12-19 18:18

Jag tror inte heller på alla dessa teoretiker som tror att vinster fördelats mellan olika bolagsdelar i världen. Faktum ärju att Saab gick med förlust redan när GM tog över, det var ju anledningen till att Saab såldes till GM. I och för sig är företagsbeskattningen högre i Sverige, men det ger ju inga fördelar för ett utländskt företag, att placera underskott i ett högskatteland.
Däremot har Saab tvingats rea ut en massa bilar, ja näst intell hela produktionen, när det gäller andra länder än våra nordiska grannländer.
Detta till ett pris som skulle få Svenska Saabköpare att sucka efter andan. Inte undra på att det blir förlust!
Jag håller med om att GM sugit musten ur Saab och försökt suga musten av Opel. GM har dock förstått GM powertrains europe och Opel/Vauxhalls innovationer.
GM har agerat utifrån att skaffa fördelar för sitt eget märke Chevrolet helt enkelt. Därför ströp man tävlingsverksamheten först hos Saab den hos Opel för att slutligen ge sig på Vauxhall. Allt för att bereda Chevrolet tillträde till BTCC och övrig banracingverksamhet.
GM ville med andra ord styra utvecklingen till USA.

#1
Conny Karlsson
2009-12-19 18:41

Är allt rävspel över nu? Kan vi vara säkra på det? Om så är fallet så är det guldläge för märken som VW,Toyota mfl att öka sina marknadsandelar på bla svenska marknaden. Vill också berätta att min Saab 9-5 Aero rullar igen. Det var fel på bränslepumpen tydligen ett väldigt vanligt fel på 9-5. Innan dess var det tändkassetten också ett väldigt vanligt fel. Men nu rullar den igen iallafall, man får va glad för det lilla när det gäller Saab ;o)

#1
Tommy
2009-12-19 18:47

Sverige går framåt. Vi lämnar industrialismen bakom oss och går mot ett tjänstesamhälle. I ett modernt samhälle ska ingen behöva stå vi ett löpande band och göra samma sak dagarna i ända. Nedläggningen av Saab är ett steg från dåtid till framtid. Bygg nu världens bästa universitet för vanliga människor i Trollhättan. Låt Trollhättan få den högsta utbildningsnivån per capita i världen. Låt Trollhättan vara de som säljer kunskap åt t ex GM.

#1
Nisse i Svängen
2009-12-19 19:23

Bäste Raphael m.fl. Vänd på problematiken i stället. Varför skulle en superakapitalistisk ägare som GM driva/äga ett företag under 20 år med förluster utan att få något tillbaka ? Av ren hjälpsamhet mot svenska arbetare och tjänstemän ? Eller för att det är kul att äga ett lite udda bilföretag som inte ger oss någonting men vi kan ju alltid bränna några miljarder på en bilfabrik i Sverig för att det är roligt ? Men hallå bästa vänner hur dumma tror ni amerikanska kapitalister är ? Tror ni de bedrivit någon form ev "Sverigehjälp" i alla år genom att bygga nytt måleri, ny slutmontering och nytt pressverk för åtskilliga miljarder utan att få igen en krona ? Varför köpte man tillbaka Opel igen trots att man inte hade pengar ? Ja nog för att amerikanare kan vara dumma men där går väl gränsen även om jag vet att Saab:s investerade pengar varit kaffepengar för GM. Nu är GM statligt i kapitalismens högborg och i Ryssland är allt privat snart. Snacka om att byta sida på allt här i världen. Nåväl nu har amrisarna (och Opel) pumpat ut en massa säkerhetskunskap (nya 95 krocktestades av NCAP och fick så klart högsta betyg) mm sen är det bara att lägg ner resten så att inte ryssarna eller kineserna får ta del av ny teknik så de kan konkurrerra med GM i östländerna och Asien. Genom att ge beslutet dagarna innan jul visar man också sitt empatilösa fula tryne för att slippa tänka på detta under julhögtiden med kalkonen på bordet. Maud har bara agerat statist sedan beskedet den 4:e december förra året att GM ville sälja Saab (även om hon de senaste månadena upptäckt att det är val nästa år så man kanske borde visa lite aktivitet) och det har passat statliga GM bra att hon inte visat något intresse att satsa på bilindustri i Sverige för vi skall göra annat. Itera plastcyklar kanske det är dax att ta upp igen. Hoppas resterna av Saabfolket reser sig så att kompetensen inte försvinner man kan ju alltid bli konsulter på bilsäkerhet. Sverige behöver inga industrijobb vi skall alla vara kontorister och bedrivca hushållsnära tjänster för varandra så slipper vi detta med industri som ändå bara skitar ner och gör folk illa. PS Centerpartistiska industriministrar vid makten när man lade ner både varven (Åsling) och Saab ser ut som en olycklig omständighet eller en medveten strategi kanske.

#1
Perzy
2009-12-19 19:28

Det lär inte bli nån mer borgerlig regering på 25 år och centerpartiet kommer aldrig in i riksdag igen.
Att låta svenskarnas stolthet gå i graven gör man inte ostraffat. Både volvo och saab i skrotbingen...
Den svenska borgerliga regeringens begåvningsnivå...är som Littorin's MBA.

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-19 19:40

Regeringen är väl nu mer intresserad av det omdiskuterade klimattoppmötet och det påstådda upphausade klimathotet av variabel trovärdighet som kvällsblaskorna förstorat upp till ännu större propotioner efter kritiker som inte tror på detta.
Alliansen har väl aldrig varit speciellt intresserad eller kunnig av Svensk industri och hur det påverkar landet. Nu är det inte bara saabanställda som förlorar jobben utan också underleverantörer och runtomkringjobb.
Alliansen måste ta situationen på fullaste allvar om inte trollhättan skall bli en ny kåkstad i statistiken likt Usa efter nedläggning av bilmärken, med arbetslöshet, kriminalitet, missbruk, fallande huspriser där moralen och självkänslan hos invånarna sjunkit lågt.
Nu vill ju många att det skall byggas vindkraftverk i saab's fabriker istället.

#1
Ingvar
2009-12-19 20:22

Jag kommenterar lite vid sidanom,jag är inte svensk medborgare eller bor i Sverige.Er regering har handlat 100& korrekt.Det är mycket lätt att i sådana här lägen, ösa in miljarder.Miljarder till nytta för Amerikanska aktieägare,pengar som kanske hade förlängt dödskampen någon månad.Var istället stolt över en regering med raka linjer,det finns inte många sådana i världen det kan jag lova.Etanolsatsningen var ju skräddarsydd till SAABs fördel men inte ens det hjälpte.Nu finns säkert pengar till omställning av produktionen i Västsverige.Jag har jobbat på SAAB i Finland i många år,och redan då märkte vi vart skutan var på väg.Snälla klanka inte på Er regering,felen finns på annat håll!

#1
Simon
2009-12-19 20:57

Ingvar du har så rätt, jag fattar inte hur man kan tro på sagan om att SAAB egentligen har gått med vinst, varför vill inga banker stötta detta vinstdrivande företag, och om det går med vinst... Varför behöver det då låna så mycket pengar...????
Nej, sagor finns, men dom är aldrig på riktigt...:)

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-19 21:00

Sett från amerikanska biltillverkares håll så är dom enbart intresserade att rädda skinnet på sina egna inhemska bilmärken i första hand.
Amerikanska regeringen har ställt ultimatum till tillverkarna att göra sig av med alla utländska bilmärken snarast och övrge sina överdådiga V8 motorer till miljöbilsproduktion. Detta gäller för ford, chrysler och General motors därtill fler märken för att dom överhuvudtaget skall få statliga bidrag av regeringen för att överleva. Ja regeringarna kan ta och även ge tillbaka skattemedel till den tunga produktionen.
Därför sådan panik att göra sig av med utländska bilmärken nu i USA till nästa år, volvo nästa till slakt. Hoppas dom löser volvo på ett snyggare sätt.

#1
OTTO
2009-12-19 21:33

SAAB Made in TROLLHÄTTAN by TROLLS killed in DETROIT by GENERAL MOTORS supported by MN Olofsson ??

#1
Nils
2009-12-19 23:18

SAABARNA fram till 1984, var speciella, små enkla och med en annorlunda design. Det var en "Svenssonsbil". När man försökte bli premium och konkurrera med bilar som BMW så tror jag, det var början på slutet för SAAB. Man blev en dyr "tjänstebil". Hade SAAB byggt en modern enkel bil idag en riktig miljöbil så hade framtiden sett ljusare ut för SAAB. Hade man byggt en modern enkel 95 eller 92 idag, så tror jag att den/de hade sålt bra, både i Sverige och utomlands. Nu finns det liknade sådana bilar i Europa, men de är byggda i Asien. Det kunde ha varit SAABAR istället.

#1
Volvo RWD
2009-12-19 23:44

Conny Karlsson: Den lilla markandsdel som Saab hade i Sverige lär Volvo få ta den största delen av tror jag. Varför? Jo för jag tror det är det märke som ligger närmast Saab-köparnas intresse.

#1
Karl-Åke Lichterman
2009-12-20 00:14

Har själv åkt Saab i många år men bytte till Volvo i våras var det kanske ett omen?

#1
Rolle
2009-12-20 01:07

Det var synd att inte LO och Metall tog chansen att
driva SAAB vidare, Dom är ju en maktfaktor i Sverige, som konsulter har Dom kunnat anlitat
Tomas Eneroth och Lars Ohly, men det har varit
tyst från det hållet nu ett tag.

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-20 01:36

Vilka drog igång lågkonjukturen om inte Usa.
Allians-hermelinerna slickar u-s ändå i sitt oförstående! Tycker dessa ledare saknar kunskap och förståelse, inte alltför bildade när rälsen skall dras.
Så hur gick de för dom amerikanska märkerna, Ford avyttrade: Aston Martin, Mazda, Jaguar Landrover till asien och volvo på gång...
General Motors: saab helförtstört opel halkvaddat, holden, vauxhall?
Chrysler: Amg mercedes smart, är man någorlunda insatt så begriper man ju varför kvaliteten blev ordentligt naggad i kanten för mecedes med gemensamma bottenplattor och rutten amerikansk chrysler kvalitet som fick mercedes E klass att ställa sig i ettt hörn och skämmas med sönderrostad kaross och billig amerikansk slit o släng kvalitet för bilköparna.
Man undrar om europa skall fortsätta/sluta rövslicka det förlovade landet usa eller om europa i fortsättningen skall bestämma dagordningen och klippa banden och tro på sig själva. Trots allt uppfanns bilen i europa och härifrån börjar bilhistorierna.

#1
MT
2009-12-20 03:18

Re: Kent Åke Nilsson
När det gäller Dailmler så var det dom som köpte Chrysler och inte tvärt om. Chrysler 300C och Chargern baserar sig på en gammal MB chasi (W210). Att Daimler (som äger bland annat Mercedes-Benz & Smart) inte lyckades få ordning på Chrysler är en annan sakt samt att det gjick år mycke pengar (typ som Saab för GN)

#1
Pär G
2009-12-20 08:42

Saken är helt enkelt den att det finns alldeles för många biltillverkare. Inget man kan göra något åt såvida man inte är kommunist och vill byta sammhällsystem.
Många fler anrika märken kommer gå i graven de närmsta åren och att försöka rädda dom med sämst förutsättningar kostar bara en massa pengar. Snart invaderar kineserna och segmentet billiga bra bilar är därmed intecknat. Sedan är det en tidsfråga innan kinesiska bilar finns i alla segment. Det finns idag gott om kinesiska high end prylar inom hifi branchen t ex. Bra gjort av Maud som på ren instinkt (rätt blocksida) inte fastnade varken på gm s eller oppoositionens krok.
Tycker fö att saabarna var bra bilar, definitivt prisvärda som begagnade, men unika var dom inte. Finns knappast några unika märken som skulle saknas om dom försvann, Finns fullgoda alternativ till alla. Möjligen porsche med deras panamera då.

#1
Matte
2009-12-20 10:30

re: Perzy
Men hallå...
"Att låta svenskarnas stolthet gå i graven gör man inte ostraffat."
Svenskarnas stolthet, jo jag tackar...om du menar allvar och inte är satirisk blir jag orolig för dig

#1
Peter i Sydney
2009-12-20 13:15

Den svenska marknaden är på tok för liten för två biltillverkare. Det är anledningen till att Saab aldrig hade en chans att bli lönsamt. Vi har samma problem här i Australien. Jag tror att inom ett år eller två så är det Fords fabrik som försvinner. Ford har redan meddelat att de nuvarande modellerna av Falcon och Teritory är de sista. Planerna att börja tillverka Focus från 2011 är också nedlagda. Man söker just nu alternativ som det heter. Faktum är att precis som Saab så är hemmamarknaden för liten och man kan inte exportera tillräkligt för att kompensera.

#1
Peter i Sydney
2009-12-20 14:00

Återkommande till mitt tugg om hemmamarknad så jämför gärna Saab med Peugeot som säljer bilar i samma prisklass och kvalitet (eller möjligen brist på) men åtnjuter en mycket större hemmamarknad och har då också möjlighet att ta fram bilar i alla klasser från billiga småbilar till lyxbilar.

#1
pg
2009-12-20 16:25

Jag är rädd för att Saabs varumärke förlorar sin glans för alltid. Den utdragna processen kommer att ge djupa sår. Det kommer att ta tid innan köpare får förtroende för märket igen. Visserligen finns det väl några Saabfrälsta kvar, men de är för få för att räcka till. Det räcker ju inte att vi är märkestrogna i Sverige, bilen måste ju sälja utomlands, utan att subventioneras, för att genera vinster. Svenska bilar har t.ex. alltid varit billigare i USA än i Sverige.
När dessutom kvalitén inte är bättre än genomsnittsbilen, så är det ju inte att undra på att märkets popularitet minskar. Detta har drabbat flera bilfabrikat som skjutit över målet i sina reklamkampanjer.

#1
Rolle
2009-12-20 18:12

Det är ingen som låtsas om Mina inlägg att LO och
facket skall driva SAAB Dom som sitter inne med
kunskapen om hur Man skall gå till väga för att få
bilfabriken i Trollhättan lönsamt. Må hända att
Tomas Eneroth inser att Jag ironiserar litet men det är bara roligt.

#1
pg
2009-12-20 18:39

När det gäller Königsegg affären, har jag hört av somliga inom Saab, att det var facket som inte ville gå med på det antal arbetare som Königsegg behövde. Det talades då om ca 7 - 800 arbetare, inledningsvis. Har någon hört något liknande? Kan förhållandet vara likadant nu?

#1
Emilsson
2009-12-20 23:32

Får gärna lägga ner så man slipper tjatet. Förjävligt att skylla på regeringen. Varför skulle VI betala för ett bilmärke som inte ens är svenskt och gått dåligt så länge utan att bättra sig? Är bara att förlänga lidandet. Och om Saab började bygga småbilar skulle de nog inte kunna konkurrera med välkända modeller tillverkade i billigare länder med bra mkt bättre kvalitet än saabkvalitet. Lätt för sossaran att säga, de kanske har tid att bygga bilar men Maud orkar nog inte stå och utveckla och bygga bilar om nätterna efter en arbetsdag. Vad blir nästa förslag, ska alla företag, även ickesvenska få stålar, bättre lån mm så fort de riskerar att gå i konkurs? I sådana fall ska jag starta suddgummiaffär 30 mil ut i skogen... Volvo har iaf lite historia när det gäller kvalitet och teknik, saab kommer nog aldrig lyckats, se bara på de olika märkenas tillverkningsiffror... billigare att lägga ner än att gå i förlust i ytterligare 60 år...

#1
PS
2009-12-22 01:12

Det är nog bara i Sverige folk blir glada när folk blir arbetslösa och bilmärken läggs ner. Det känns som en total förslappning. Tyskarna har ju inte den inställningen och de lyckas ju mycket bättre också.

#1
S-E S
2009-12-23 16:19

Jo ROLLE, låt facket och "S-eliten" ta över SAAB som döps om till "Svenska Arbetar Aktie Bolaget". Då blir det dubbelt så många anställda med 50% lönelyft första året. 9-5:an kan köpas för 1 mille. Mona S kan vara ordförande i en styrelse sammansatt av "rödgröna röran" och titulera sig bildirektör. Motorutvecklingen läggs på Naturvårdsverket och övrig teknisk utveckling på "Gröna Bilister". Hej vad framtiden är ljus!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.