Nästa artikel
Saab läggs ner
Nyheter

Saab läggs ner

Publicerad 18 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu står det klart - en epok i svensk bilindustri är till ända. General Motors meddelar att Saab Automobile läggs ner.
Skalmodell i trä av en tänkt ”sportcoupé” på DS-bas, 1964.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2009-12-19 11:58
Saabnisse (ej verifierad)

Saabs nedgång började ju redan på Wallenbergtiden då ekonomerna tvingade Saab att lägga ner tävlingsverksamheten där man ju hade stora framgångar som gav väsentligt bättre reklam än fåniga annonser.
När GM tog över blev det ju ännu värre.
Man stoppade även den tekniska utvecklingen och nya modeller hindrades i flera år från att presenteras, ofta tills det var alltför sent.
Genom GMs styre är det inte så konstigt att det gick som det gjorde.
Här är en ganska bra sammanfattning:
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/12/18/bruce-springsteen-textar-aven-saabs-ode/

#m • Uppdaterat: 2009-12-19 12:04
Kenneth (ej verifierad)

GM "bluffar" lagligt då man säger att SAAB går med förlust. Det man och alla koncerner har rätt att göra är att ta ut vinsten där bolagsskatten är lägst dvs i ett annat land än Sverige. Så här gör man: Att tillverka tex en SAAB motor kostar ca 21000 kr men då GM interfakturerar motorn dvs säljer motorn internt säljs den för ca 12000 kr dvs man gör en "förlust" på 21 - 12 000 ke dvs 9000 kr per enhet. Den "förlusten" blir sedan en "vinst" sk Koncernbidrag i en annan del av GM där den sedan beskattas efter de skatteregler som gäller i det landet. SAAB har aldrig gått med förlust i verkligheten!

#n • Uppdaterat: 2009-12-19 12:08
Linkan (ej verifierad)

SAABs historia är nu slut... vilket troligtvis redan var beslutat av GM sedan länge. Alltså ett spel för gallerian.Tyvärr så drabbas vi i Sverige av stora jobbförluster vilket knappast lär bekymra GMs ledning. Regering har handlat klokt i att INTE gått i något ägarskap. Vem tror att regeringen ska kunna driva bilfabrik i lönsamhet när inte Gm lyckats?! Jo det är klart sossarna förstås dom tycker att vi skulle pyttsat in några miljarder till GM. Det hade dock blivit nedläggning vilket fall som helst...
Sörjer dock att ett stycke svensk ingenjörskonst går i graven samt de berörda anställda på SAAB som nu mister sina jobb...

#o • Uppdaterat: 2009-12-19 12:57
Simon (ej verifierad)

Kenneth vilken fantasivärld lever du i, SAAB har haft 2 år med plusresultat, resten har det gått med förlust, oavsett vem ägaren har varit.....
Varför tror du att nån skulle vilja sälja SAAB om det gick med vinst...? Tänk efter lite...

#p • Uppdaterat: 2009-12-19 14:09
Saabnisse (ej verifierad)

Nej det är faktiskt så att Kenneth har rätt.
Både GM och Ford styr och ställer mellan sina bolag för att placera vinst och förlust i de länder det är mest lönsamt.
Att de nu tar beslutet att lägga ner Saab beror mest på att de genom att förhindra framtagandet av nya modeller, förhindra varje form av den tidigare så framgångsrika tävlingsverksamheten gjort att lönsamheten sjunkit, utan att den därför nödvändigtvis gått med förlust, men genom att Saab varit så litet och att GM nu inte själva bestämmer, det gör amerikanska staten, så bir man tvungen att göra sig av med utländska tillverkare.
Att Opel/Vauxhall klrade sig beror nog på att de varit i GMs ägo i snart 90 år.
Och de genererar säkert mer vinst än Saab någonsin skulle kunnat göra, en vinst som kan flyttas till det land det passar bäst.
Det finns några intressanta kommentarer här:
http://saabsunited.com/

#q • Uppdaterat: 2009-12-19 15:02
Raphael (ej verifierad)

Det är enbart svenska patriotister som vägrar inse sanningen - att SAAB har varit ett förlusttyngt och problemdrabbat företag i stort sett hela sin levnad. Nu skyller de på att GM snott vinsterna från SAAB, och när SAAB ägdes av Investor så var det Investor som snodde vinsterna och lät SAAB gå med förlust. Och innan Investor så var det någon annan som snodde vinsterna...
Kanske dags att inse nu att det är ingen som har snott några vinster. SAAB har inte genererat någon vinst under de flesta år som företaget har funnits till! Det är sanningen.
Konspirationsteorier om bokföringsstrategier är löjligt.
Om nu verkligen det är så att det är bokföringsteknik som har skapat förlusterna för SAAB genom alla år, varför har det inte drabbat Volvo? Varför har Volvo klarat sig?
Världen vill inte ha SAAB.
SAAB har totalt misslyckats med att skapa bilar som marknaden vill köpa. Det misslyckades SAAB med innan GM köpte företaget.
Det GM gjorde var att ge förlängt liv till en redan döende patient!
Om GM inte hade köpt SAAB så hade företaget lagts ner redan för 10 år sedan!
Det håller inte hur länge som helst att producera bilar som ingen vill ha...
Och svenska staten ska inte agera ägare för en bilfabrik. Det fanns ingen som var tillräckligt stark för att ta över SAAB, ingen som hade pengarna, ingen som hade resurserna.
Sista kvarvarande lösningen hade varit Sverige, vi alla kollektivt som ägare av Saab för att fortsätta tillverka bilar som ingen vill köpa.
Ett gigantiskt arbetsmarknadsprojekt.
Och varför ska mina skattepengar gå åt till en stor, fet lyxig SAAB 9-5 som svenska barnfamiljer ändå inte har råd med att köpa?!

#r • Uppdaterat: 2009-12-19 15:25
MT (ej verifierad)

Jag kan då inte förstå vad eventuella vinster ska komma i från. Om man räknar på den volymen som Saab har så blir det inte mycket över. Saab har en volym som Porsche har, men inte ett pris som Porsche. Men det är möjligt att Saab har haft en sidoverksamhet som dragit in pengar.

#s • Uppdaterat: 2009-12-19 16:06
Simon (ej verifierad)

Raphael, du har helt rätt i din analys, om SAAB vore lönsamt så skulle vilken köpare som helst med pengar kunna både köpt och drivit SAAB, problemet är att alla inblandade förstår att det kommer gå med förlust i många år till, 2 år har de lyckats visa vinst....
Om SAAB som vissa här vill påskina gjort vinst, varför skulle någon vilja bli av med företaget då...?
Nä tänk ett steg till....

#t • Uppdaterat: 2009-12-19 16:30
classe (ej verifierad)

Tråkigt det här med saab.
Blanda inte det hemska transportmärket toyota här också.
Hadde toyota lagts ner skulle inga bilälskare gråta en tår.
Rip Saab.
Måste leta upp en ur900aero nu

#u • Uppdaterat: 2009-12-19 18:18
pg (ej verifierad)

Jag tror inte heller på alla dessa teoretiker som tror att vinster fördelats mellan olika bolagsdelar i världen. Faktum ärju att Saab gick med förlust redan när GM tog över, det var ju anledningen till att Saab såldes till GM. I och för sig är företagsbeskattningen högre i Sverige, men det ger ju inga fördelar för ett utländskt företag, att placera underskott i ett högskatteland.
Däremot har Saab tvingats rea ut en massa bilar, ja näst intell hela produktionen, när det gäller andra länder än våra nordiska grannländer.
Detta till ett pris som skulle få Svenska Saabköpare att sucka efter andan. Inte undra på att det blir förlust!
Jag håller med om att GM sugit musten ur Saab och försökt suga musten av Opel. GM har dock förstått GM powertrains europe och Opel/Vauxhalls innovationer.
GM har agerat utifrån att skaffa fördelar för sitt eget märke Chevrolet helt enkelt. Därför ströp man tävlingsverksamheten först hos Saab den hos Opel för att slutligen ge sig på Vauxhall. Allt för att bereda Chevrolet tillträde till BTCC och övrig banracingverksamhet.
GM ville med andra ord styra utvecklingen till USA.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.