Bild
Nästa artikel

Nytt bud på Saab - från Luxemburg

Nyheter

Enligt nya uppgifter kommer det Luxemburgbaserade investmentbolaget Genii Capital under dagen med ett bud på Saab. Deadline är 23:00 svensk tid.

Sedan Koenigsegg Group drog sig tillbaka har ryktena om Saabspekulanter florerat i nyhetsmedier.

Vi Bilägare har tidigare under torsdagen kunnat rapportera om att två svenska grupperingar kommer att lägga bud på Saab innan tidsfristen går ut, det vill säga innan 23:00 svensk tid.

Ytterligare en budgivare
Som om inte det vore nog dyker nu Genii Capital upp, ett investmentföretag med säte i Luxemburg.

Enligt Saabsunited, webbplats för Saabentusiaster, kommer Genii Capital att lämna ett bud på Saab under dagen.

Genii Capital meddelar dessutom att de har god ekonomi och har inga problem att finansiera ett köp av Saab.

Äger Formel 1-stall
Bolaget investerar i ny teknologi och har nyligen köpt en stor andel av Renaults Formel 1-stall.

Följ Vi Bilägares webbsida för senaste nytt om Saab.

Diskutera: Spyker? Genii? Svenska grupperingar? Nedläggning? Vilket alternativ tror du på?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-01-07 16:43

Jag kommenterade detta tidigare, men jag undrar vad de ska med Saab till?
De kan ju knappast placera Saabs turbomotorer i Renaults F1.

#1
MT
2010-01-07 21:03

Re: Saabnisse
Tja dom kan ju alltid stoppa sina brommsar, MovIT (har för mig att dom heter så) i dom nya Saabarna.

#1
Saabnisse
2010-01-08 10:08

Nu påstås det att Brian Ecclestone är med på ett hörn i Geniibudet.
Det ligger alltså något bakom F!-ryktet.

#1
Saabnisse
2010-01-08 10:27

Ursäkta, det ska naturligtvis vara Bernie Ecclestone.

#1
Saabnisse
2010-01-08 10:56

Genii är ägare till ett företag, MCE-5, som utvecklar en motor med variabel kompression, något som Turbopelle gjorde hos Saab för tio år sedan.
Nu verkar Turbopelles motor vara betydligt enklare, kan det vara så att det är den man vill åt?
Vem äger i så fall patenten, Saab eller GM?
Om nu GM har patenten varför har de då inte gått vidare med utvecklingen under dessa tio år?
Kan det vara så att patenten är låsta till Saab och Per Gillbrand och att GM därför inte kommer åt dem?

#1
pg
2010-01-10 20:45

Saab har ingen patenträtt till någonting egentligen. Allt är ju utvecklats av GM powertrain som är hitintills varit ett fristående bolag där Opel och Saab ingått. Därför betvilar jag detta

#1
Saabnisse
2010-01-13 10:32

Motorn med variabel kompression togs fram innan GM styrde Saab.
Det är inte säkert att GM kommer åt patenten.

#1
pg
2010-01-13 20:55

Det var intressant Saabnisse! När jag börjar tänka efter, hade man ju något på gång innan Turbon kom. Tydligen tog Turbon över helt o hållet, så att den här tekniken kom i skymundan. Konstigt att man inte tog med sig den till powertrain för vidareutveckling. De hade ju hur mycket resurser som helst på 80-talet. Eller var det som Dalle brukar säga; "Tänkte inte på det".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.