Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya Saab 9-5 från början tysk-amerikansk

Publicerad 28 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Att General Motors skulle näpsa Saab för att komma åt tekniken i nya 9-5 är en orimlig tanke. Det skriver Vi Bilägares Eric Lund.
En lagom tung nyckel i metall, ni vet det där tåliga och ibland blänkande materialet, slår alla klumpar och kort i plast. I alla fall när det gäller känslan...

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-12-28 15:18
Örjan (ej verifierad)

Jo då, tyvärr tror jag nog att GM har en plan för att behålla varumärket och sätta på en anna modell. Chevrolet vs Daewoo visar precis hur man kan göra. Så jag är beredd stt slå vad om att SAAB namnet behålls på någon annan GM bil

#2 • 2009-12-28 17:49
pg (ej verifierad)

Jag håller med dig Örjan, GM har ju gjort på detta sätt med Saturn, vars modeller numera återfinns hos Chevrolet och Cadillac. Att GM skulle ändra sitt beslut att lägga ner Saab är bara ett önsketänkande.
Dessutom får man ju inte glömma, att det är Powertrainfabriken som utvecklat Saab 9-5 vilket påpelas i artikeln. Nu är det ju bara så, att powertrainfabriken numera ägs av Opel/Vauxhall. Utvecklingskostnaderna ligger hos Powertrain/GM, som säkert vill ha tillbaka någon del av kakan. Så långt är jag med, men att rädda ett varumärke ligger inte för GM. Ett märke som minskat i popularitet under de senaste 4 åren, 50% år ett och två, över 60% år 3 o 4, hålller knappast GM under armarna längre.

#3 • 2009-12-28 18:58
Roy (ej verifierad)

Jag har tyckt mig ana att det varit mindre Saab i nya 9-5 än tidigare och det här bekräftar väl tanken - tyvärr.
Själv har jag väl aldrig trott att GM skulle vara ute efter tekniken i just 9-5. Det är ju en ganska befängd tanke. Däremot har säkert Saab en del andra godsaker på hyllorna.

#4 • 2009-12-29 08:03
Peter i Sydney (ej verifierad)

Du Örjan, nu är det så att Saab är ett mycket svagt varumärke. Det är bara i skandinavien och Storbrittanien som Saab har ett hyfsat starkt varumärke. I resten av världen är Saab ett märke som ingen tänker på. Det är därför försäljningen aldrig har tagit fart och det är därför att Saab aldrig kan bli lönsamt och det är därför Saab kommer att läggas ner. Jag förstår inte heller vad Saab skulle ha för superteknik som ingen annan biltillverkare har. Faktum är att Saabs modeller är mycket lika motsvarande bilar från Volvo, Ford, Peugeot, VW/Audi och alla andra bilar från Japan och Korea.

#5 • 2009-12-29 10:46
Saabnisse (ej verifierad)

Praktiskt taget samtliga Opels lyxbilsförsök har ju varit floppar, just Senator var väl ett trevligt undantag, men det visar sig att det är svårt för en dussinbil att bli premium hur bra den än är.
VW försökte ju med sin Phaeton och det har ju inte gått så bra, men här försökte man ju i superlyxklassen och de som köper bilar där vill nog inte ha ett VW-märke på den.
VW har ju däremot andra märken inom koncernen som kan göra anspråk på premiumstämpel.
Man kan ju välja en Bentley!
Men vad har GM?
Man hade möjlighet att göra Saab till premium med rätt satsning, men i stället, i sann GM-anda, tar man en 9-3 och med typisk GM-badge-engineering, gör man om den till en floppande Cadillac.
Ingen dålig bil, men premium?
För amerikanerna har Cadillac alltid varit premium, men i Europa?
Aldrig? Den har enbart köpts av de som velat åka i en stor, bekväm, amerikansk bil.
Dessa köper aldrig en 9-3 med Cadillac-märke.
Är det någon som tror att status höjs på Chevrolet genom att sätta detta märke på Daewoo?
Opel kan aldrig få en premiumstämpel, inte ens om den skulle få ett Saabmärke, det måste mer till men det tror jag inte GMs amerikanska ledning någonsin kommer att begripa.
Här är det för stora kulturella skillnader.

#6 • 2009-12-29 12:33
Peter i Sydney (ej verifierad)

När det gäller GMs varumärken så väljer man det märke som man tror säljer bäst i ett speciellt land. Det är därför Holdens bilar säljs som Chevrolet, Pointac, Vauxhall eller vad som hellst man tror säljer. Opel säljs som Holden här i Australien. Subaru säljs som Chevrolet i Indien. Jag tror att Saab skulle sälja bättre på olika marknader med starka varumärken som folk känner igen.

#7 • 2009-12-29 15:50
pg (ej verifierad)

Vad är premium? Är det en bil som T.ex Audi, där man inte ens kan öppna motorhuven som ägare? En bil som man måste lämna in på märkesverkstad för att få minsta fel åtgärdat?
Nä, fortsätt att åka i det ni tror är premium, men vi andra som har förnuftet kvar fortsätter köra våra bilar som förut, vare sig det är premium eller mellanklass.
Anseende är en annan sak, Vilken skitbil som helst kan få gott anseende med den mördande reklamteknik som finns idag.
Jag ber om ursäkt för att jag blandade in Audi i denna artikel, men det var bara ett exempel. Det finns värre exempel tyvärr.

#8 • 2009-12-29 16:52
Roy (ej verifierad)

Tänk vad trevligt det vore med en bil som vågade vara riktigt, riktigt förnuftig - utan att för den skull vara tråkig och torftig. Handen på hjärtat, hur ofta är du där och fingrar på panelen för att känna hur mjuk ytan är, för att uppleva de där taktila egenskaperna som verkar ha blivit viktigare än allt annat? Tänk om det fanns en bil med riktiga stötfångare som absorberade småstötar utan minsta skada, med strålkastare som tålde riktiga torkare, med riktigt bra stolar med elvärme över hela stolssitsen, med strålkastare som gav ett bra sken med lättbytta glödlampor och som inte var halvmeterstora och med riktigs skyddslister limmade utan fuktsugande kanter. (Finns det förresten något löjligare än lackerade skyddslister?) Tänk om någon tillverkare vågade vara förnuftigt annorlunda som... som Saab var en gång i tiden!

#9 • 2009-12-29 18:06
Saabnisse (ej verifierad)

Javisst ROY, det var Saab och Volvo för trettio år sedan, innan designmaffian och fåntrattarna fick för mycket att säga till om.
Men nu är det ju så att det finns folk med mycket pengar och de vill gärna visa det också och därför har de förnuftiga bilarna praktiskt taget försvunnit.
Att Saab skulle kunna bli en förnuftig bil igen kan vi glömma, det finns inga pengar att hämta i den klassen.
Och PG, du frågar vad som är premium.
För många är det en bekväm bil, som låter som en suck, istället för ett par plåtar som slås ihop när man stänger dörren, som ger en inbjudande känsla bakom ratten med bekväma säten, som går mjukt, tyst och ryckfritt vid körning och som dessutom byggt upp en status så att den pryder garageuppfarten.
Sedan behöver det faktiskt inte i praktiken betyda att den är bättre än en avsevärt billigare bil.
Men Opel kan aldrig bli premium hur bra den än är.
Men som jag skrev tidigare skulle Saab kunnat bli det, men inte under GMs styre.

#a • 2009-12-29 19:34
Saabnisse (ej verifierad)

PG, jag kom just på vad Nils Ferlin sagt, något som verkligen kan förklara skillnaden mellan de vanliga bilarna och premium.
"Snus är snus- om än i gyllne dosor- men rosor är ändå alltid rosor- om än i ett sprucket krus".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.