Bild
Nästa artikel

Ryska pengar betalar köpet av Saab

Nyheter

GM ratade honom, Spyker köpte ut honom - nu är Vladimir Antonov tillbaka och står för första betalningen till GM. Antonov kan komma att spela en viktig roll i nya Saab.

Först tvingades den ryske affärsmannen Vladimir Antonov lämna Spyker för att köpet av Saab skulle bli möjligt.

Men nu är han tillbaka och den första delbetalningen till GM på 180 miljoner kronor kommer från hans banker.

Det berättar Vladimir Antonov för nyhetsbyrån Bloomberg News.

Vill rentvå sitt namn

Att Antonov skulle ha kopplingar till organiserad brottslighet är något som han själv förnekar.

Istället har han påbörjat en egen utredning för att rentvå sitt namn.

Viktig finansiär
Antonov menar vidare att han kommer att spela en viktig roll i framtiden för Saab Spyker.

Enligt Antonov kommer företaget att behöva ett kapitaltillskott på 1,5 miljarder kronor om ett till två år.

- Att stoppa oss kan innebära finansiella problem för Saab som behöver mycket mer pengar i framtiden för att kunna utveckla nya modeller, säger han till Dagens Industri.

- Victor Muller är skicklig men jag tror det blir svårt även för honom att klara Saabs finansiering utan oss.

"Min dröm är att bygga bilar"
Tidigare har Spykers vd Victor Muller vägrat att berätta vem som finansierar köpet av Saab.

Enligt Vladimir Antonov känner GM, svenska regeringen och Spykers övriga aktieägare till att pengarna kommer från Antonovs ryska banker.

- En del tycker om att spela piano. Min dröm har varit att bygga bilar och jag tror att Saab kan bli lönsamt med rätt ägare som backas upp av starka finansiärer, säger Vladimir Antonov till Dagens Industri.

Diskutera: Vad tycker du om Antonovs inblandning i Saabaffären?
Taggar: Nyheter
Ryska pengar betalar köpet av Saab

Kommentarer

#1
pg
2010-02-19 13:29

Mycket mystik kring den här affären. En Rysk finansiär som köps ut för att GM ska gilla affären. Sen när GM godkänt köpet, köps samma finansiärer in igen.
Frågan är hur GM kommer att ställa sig. Kan de i den här situationen avbryta köpet? Det värsta är att vi troligen får vänta ända till Juli innan vi får veta vad som händer med Saab.

#1
Dammgubben
2010-02-19 14:52

Var pengarna kommer ifrån är väl ointressant när det gälller industi och handelinvesteringar.
Är pengar från krigsindustirn bättre? Eller från företag som byggts upp av gamla nasister. Eller vad tror ni den amerikanska maffian har sina pengar investerade, förmodligen i GM.
Vi förlorade Finland till Ryssland 1809 så det är väl bra om vi får tillbaka några pengar nu!
Ironi eller.

#1
ad
2010-02-19 16:45

Klart att GM kände till detta!

#1
Jan edman
2010-02-19 16:54

Jag fattar inte heller mystiken kring finansiären.Om alla som spar pengar i aktier o fonder då är det bara att lägga ned?synes o sist så har väl all pengahandel lite ohederlighet ikring sig fiffel o båg girighet ,kolla in vapenhandeln tex vi säljer eller försökte sälja till Thailand ett oroligt land med en halvdiktatur där du blir fängslad om du säger något negativt om kejsaren ,det är tydligen okej där kan vi snacka om maffia Jas gripen är vi villiga att gå hur långt som helst med för att få det sålt och där har vi verkligen högteknologi .Denna historia är så underlig så man har tappat allt förtroende för journalister jag fattar inte vad de är ute efter...........

#1
lubos
2010-02-19 18:34

Det är väl bara bra om någon förmögen finansiär backar upp SAAB! Även Antonov som dessutom förekommer som ett känt namn inom flygindustrin i Ryssland! Jämför Volvo PV där Volvo AB tydligen var likgiltiga för till vem de sålde varumärket då de sålde till Ford och nu vidare till diktaturen Kina. Det är enbart pengar som räknas också i svenska storföretag!

#1
Raphael
2010-02-19 20:01

Den enda mystik som finns kring den här affären, det är den mystik som media har skapat. GM, svenska regerinen, Riksgälden och EIB har haft full information från början. Hägglund sa ju bara för några veckor sedan att de hade full information från Spyker om finanseringen. Det är media som inte har haft full information och därför har media rapporterat till synes motstridiga uppgifter därför att media har gissat sig till den information som de inte haft tillgång till, och dessa gissningslekar och spekulationer, drivna av medias sensationslystnad, har läsarna tagit som fakta och sanning. Så media har förvirrat sin publik. Men alla kort har varit lagda på borden från början och det finns ingen mystik. Det är bara media som inte haft tillgång till informationen...

#1
P
2010-02-19 23:17

Hellre ryssar än amerikaner! Det borde väl alla som gillar saab (och svenska jobb) kunna skriva under på.
Fast visst fanns det en viss verklighet i rysskräcken förr. Molotov lämnade över en lista till tyskarna med vilka länder de tänkte ta. Sverige var med på den listan. Det var bl.a. för Sveriges beskydd som Hitler anföll.

#1
Åsa
2010-02-20 03:37

Hej! Är bara en vanlig arbetslös. Funderar, spela det någon roll vart pengarna kommer ifrån, om vi kan få behålla fler jobb?? Kommer från norra delen av Sverige, och där finns inte mycke jobb. Låt OSS och ALLA ha kvar de jobb vi kan. Som jag sa, Funderar, vad gör ni??? Vi vill vara kvar i Sverige och jobba, ingen annan stans.. Kämpar Åsa

#1
Roland
2010-02-21 11:11

Intressant såpa. Blir ännu intressantare när det går fullständigt..........

#1
Igor Cheng
2010-02-21 16:02

Är ryska pengar i SAAB värre än kinesiska pengar i Volvo?
Varför isåfall?

#1
pg
2010-02-21 18:07

Vem som äger kanske inte spelar någon roll, men framtiden då. Hur ska man återskapa förtroende för ett märke som tappat köptrogna kunder så till den milda grad som Saab. Saabs nedgång kan inte skyllas helt på en vikande fordonsmarknad och den senaste tidens turbulens. Nedgången började långt tidigare. Därför är det nödvändigt med helt nya tag. Därför tror jag att en ny ägare måste vara oförvitlig, pålitlig och trots det handfast i sina beslut. Förtroendet måste återskapas så fort som möjligt, annars kommer en nedläggning som ett brev på posten.

#1
Saabnisse
2010-02-21 18:09

Kan det inte vara så att det här kan bädda för ett riktigt lyft för Saab?
En gräddfil rakt in i den ryska finbilskretsen kan väl inte vara helt fel!

#1
Roland
2010-02-22 18:52

Ett lyft rakt in i Ryssland och dess vilda västern ekonomi

#1
Fender
2010-02-22 21:45

Jag tror jag spyr på det här..den som tror att den där ryssen tillför SAAB något måste tappat hedern fullständigt. Jag skulle skämmas ihjäl och köra en ryssbil...hellre död och begraven SAAB
/Fe

#1
Saabnisse
2010-02-23 11:33

Idag har det ju tillkännagetts att Antonov är portad i sex år enligt avtalet med GM.
Det ska bli intressant att se om det stämmer och om han verkligen kommer att hålla sig borta så länge.
På något sätt kommer han nog in i Saab tidigare annars skulle jag bli förvånad.

#1
Peter i Sydney
2010-02-23 12:19

Jag vet ingenting om den här Anatonov men om han verkligen har kopplingar till organiserad brottslighet så måste han hållas ute från Saab till varje pris. Att finasiera ett företag med pengar från knarkförsäljning eller annan liknande verksamhet är givetvis helt förkastligt. Så desperata är vi väl inte än i alla fall?

#1
pg
2010-02-23 15:16

Inte är det väl att undra på att man har betänkligheter i den här affären. Spyker lär ju som firma endast betalat 17% av sina fordringsägare för produkter de beställt. Bäva månde underlevernatörerna till Saab, om endast 17 % av dom får betalt!

#1
KGB
2010-02-23 19:43

Lada fabriken borta i Uralbergen behöver tydligen förnyas. Nej tack ingen sån bil för mig.

#1
Niotre
2010-02-25 17:14

"Pengar luktar inte".
Tänk om alla företags finansiering granskades så här öppet som nu sker med SAAB! Hur många företag skulle då "klara" sig från elaka tyckare? Hur ser finansieringen ut när det gäller FIATs köp av Chrysler? Varför granskar inte svenska motorjournalister och andra förståsigpåare FIATs del av 20% av detta köp?
Det har redan skrivits om kinesernas ev. köp av Volvo, är det bättre moraliskt?
De tyska bilmärkenas historia kanske inte heller är så smickrande, vad vet jag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.