Bild
Nästa artikel

Supersuv från Spyker - med Saabs hjälp

Nyheter

Med köpet av Saab i hamn återupptar Spyker utvecklingen av sin "supersuv". Saab står för kunskap och teknik.

Spykers vd Victor Muller bekräftar nu att utvecklingen av storsuven Spyker D12 Peking-to-Paris ska återupptas.

Saab hjälper till
Arbetet med bilen har legat på is sedan Spyker gav sig in i kampen om att köpa Saab.

När affären nu är avslutad kan utvecklingen fortsätta, den här gången med Saabs hjälp.

Den Trollhättanbaserade tillverkaren kommer att stå för tillgång till anläggningar, kunskap och teknik.

"Supersuv"
Spyker D12 Peking-to-Paris visades för första gången på bilsalongen i Genève för fyra år sedan.

Spyker slog på stora trumman och kallade den fyrhjulsdrivna konceptbilen för "supersuv".

Bilen var närmare fem meter lång, två meter hög och tänkt för kunder som vill ha en stor bil med höjd markfrigång men samtidigt inte kompromissa med prestandan.

Närmaste jämförelsen kanske skulle vara Porsche Cayenne.

Race mellan Peking och Paris

Konceptbilen från Genève drevs av en W12-motor från Volkswagen på 500 hästkrafter som accelererade från stillastående till hundra på fem sekunder blankt.

Namnet Spyker D12 Peking-to-Paris syftar till den biltävling mellan just Peking och Paris som ägde rum 1907.

Där deltog en bil från Spyker som placerade sig på en andraplats efter tre månaders körning.

Diskutera: Vad tycker du om Spykers "supersuv"?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
OVE
2010-03-12 15:59

Hehe, maken till ful bil har man nästan aldrig sett. Den ser väldigt "tjock" ut.

#1
niklas
2010-03-12 17:07

därför de vill ha ett finger i saab för kunna leka ihop sina egna specialbilar....fulaste bilen på länge.

#1
Erik F
2010-03-12 17:58

Den var ful.

#1
norrsken
2010-03-12 19:36

vilken fräckis !!!!
interiörmässigt mkt. intressant design
huka sig japaner och koreaner
kan man kalla den för "VOLAR"

#1
Nils
2010-03-12 21:11

En helt onödig bil, som ändå har sin lilla nischade marknad. Den kommer inte göra något avtryck i bilhistorien. Men TV program liknande Top Gear kommer att älska den, om de någonsin kommer få testa en sådan dyrgrip. Har man råd och vill synas så bör man köpa en...

#1
Krister
2010-03-12 22:11

Otroligt ful!!!
TopGear slaktade nyligen BMW X6, en liknande bil.
Varken offroad eller onroad.
Totalt onödig bil för en tid som inte längre finns.
Stor, tung, törstig.

#1
Leif
2010-03-13 00:55

Ser ut som en Saab Sonett frän sidan!

#1
Rattmuff
2010-03-13 11:29

Iögonfallande ful bil ...

#1
Moose
2010-03-13 15:59

Kommer ihåg ett avsnitt av Simsons då Homer fick designa en egen bil åt en släkting som hade en bilfabrik. Såg ut på pricken som denna Spyker. Lika ful...

#1
NONNO
2010-03-13 16:51

Är det inte en förväxt Sonett?

#1
Micke
2010-03-13 16:59

Ha,ha! En träskbil från Holland! Ha, ha!

#1
Bertil
2010-03-14 08:23

Hahahah..det var fan det värsta jag sett..nu blir jag riktigt orolig..huga

#1
Staffan
2010-03-14 15:25

Pelare i taket,är det för de svenska vintrarna?

#1
Lars
2010-03-18 13:52

Hahaha! Ska dom sälja den eller ska den stå som staty? Dom behör några nya designers på Spyker.

#1
Konservator
2010-03-18 16:04

Låtsasterrängfordon är alltid fula. Med detta låtsasterrängfordon tar Spyker fulheten till en åtalbar nivå. Innovativt i sig, kanske.

#1
pg
2010-03-27 13:28

Lustigt att en så skuldsatt person med ett företag som är belånat upp över öronen, har råd med att ta fram nya bilar. Är det till denna lekstuga han ska använda svenska skattebetalares pengar? Pengar som skulle behövas för utveckling av Saab.
-Skulle inte förvåna mig!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.