Bild
Nästa artikel

Vi Bilägare provkör nya Saab 9-5 på måndag

Nyheter

På måndag är det dags - första provkörningen av nya Saab 9-5. Nya 9-5 betyder vinna eller försvinna för Saab, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.

Som en av världens första tidningar kommer Vi Bilägare provköra nya Saab 9-5 på måndag.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner kommer då att finnas på plats i Trollhättan.

Hur känns det att äntligen få provköra nya Saab 9-5?

- Det ska bli väldigt spännande och se om den känns lika stor som den ser ut, säger Marianne Sterner.

- Och det ska också bli spännande att se om de lyckats göra en bil med lyxkaraktär, men ändå med Saab-karaktär.

Vad har du för förväntningar?
- Förväntan och hopp om att de verkligen lyckats göra en bil som kan konkurrera med de bilar som de verkligen vill konkurrera med.

- Framför allt Audi, BMW och Volvo.

Utifrån det du redan har sett, vad tycker du om bilen?
- Jag är inte säker på att jag tycker att den är så snygg. Jag tycker den känns lite klumpig i fronten.

- Men jag har också bara sett den på bilsalonger och inte på vägen där den får sin rätta karaktär.

- Så jag hoppas att jag kommer tycka att den är snyggare än på salongerna.

Nya Saab 9-5 mäter över fem meter. Är det rätt bil att lansera just nu?
- Det kan man verkligen fråga sig. Det är tveksamt, men det beror på vad man vill.

- Vill man ha stora volymer är det fel bil. Vill man höja statusglansen på märket kan det var rätt bil. Om den bara går att sälja.

Vad betyder nya 9-5 för Saab?
- Det är svårt att se att det betyder annat än vinna eller försvinna. Saab tål inte ett misslyckande med den här lanseringen.


Tror du att nya Saab 9-5 lyckas?
- Jag vågar inte spekulera, men jag hoppas för Saabs skull att de lyckas.

- Jag tror att de gjort en fin bil, men det vore synd om det skulle visa sig vara fel bil.

Läs Vi Bilägare på måndag för en direktrapport från provkörningen.

Vi kommer dessutom att publicera webb-tv under nästa vecka.


Diskutera: Vad har du för förväntningar om nya Saab 9-5?
Taggar: Nyheter
Vi Bilägare provkör nya Saab 9-5 på måndag

Kommentarer

#1
Jan
2010-05-27 14:12

Det blir spännande! Den har trots allt ett lite säreget utseende, kanske kan tilltala några.

#1
Bilbranskonsulten
2010-05-27 15:01

Det är väl ingen som räknar med att det ska bli en volymsäljare...iallafal inte hos Saab. Det handlar om att höja prestigen på märket och kunna ta bra betalt, d.v.s. rikta sej mot en marknad i de översta segmentet, så den här satsningen är helt rätt... d.v.s. om man lyckas få upp volymen på Saab 9-3! - Där ligger utmaningen!
Och det är inte helt enkelt eftersom den modellen börjar bli dags att modernisera eller förnya helt, och dom pengarna är väl tveksamt om man har just nu...men slår 9-5:an i de länder som gärna åker en stor Sedanbil t.e.x Italien, tyskland mm så kan det bli riktigt bra.Lycka till Saab!

#1
Niotre
2010-05-27 15:10

Optimistisk!
Naturligtvis är den nya SAABen oerhört viktig för märkets överlevnad. Nu börjar motortransporter med nya SAABar (93, gamla 9-5) glädjande nog att synas efter vägarna.
Förmodligen kommer vissa svenska motorjournalister att ta i för att hitta "fel", typ allvarliga anmärkningar eftersom men skulle kunna klämma sig på handbromsen eller för stort antal knappar. Det är lätt att slå på en som redan ligger.
Jag är ganska säker på de flesta förväntningar vi köpare har på den nya SAABen kommer att uppfyllas men som med mycket annat, så faller inte allt alla på läppen. Det verkliga testet blir ju när du och jag, bäste läsare, får möjligheten att titta, känna och provköra och hur vi bemöts av försäljaren. Det är då det avgörs!

#1
Calle
2010-05-27 15:17

Ser ut som 'den sista dinosarien' en stor o klumpig sedanmodell som ingen vill ha! Traditionell gammaldags design!
Skriverier om att denna modell 9-5 innebär vinna / försvinna är rent nys! Det är bilar typ 9-3 sportcombi som är framtiden, eller tom ngt mindre och framför allt miljövänliga. En nyutvecklad bil med snåldiesel alt flexifuel i kombination med plug-in el, det vore ngt att sätta ut på marknaden NU Saab.

#1
Sigge
2010-05-27 15:30

Har sett bilen både in- och utvändigt och måste säga att den är fantastiskt snygg! Detta kommer bli en succé. Calle kombi är stort i Sverige men t ex totaldött i USA.

#1
Ks
2010-05-27 15:45

Som tur är har de en mer globaliserad marknad, svenska bilköparnas åsikter ska man inte
generalisera ut till andra länder.
Ex sedanlandet USA...

#1
Calle
2010-05-27 16:42

Sigge o KS// INGA andra biltillverkare (med självaktning/i västeuropa) tar fram en skitstor 5 meter's vagn i dessa tider. Och tro mig en sämre timad flopp är svårt att hitta! OK det kommer att säljas ngr i Kina o USA men naturligtvis i otillräckliga mängder. Kommer def inte att ge svarta siffror i bokslutet. NÄ Saab, satsa på moderna mindre bilar - jag är övertygad om att ni kan!!

#1
leifer
2010-05-27 21:03

Kul! Ser fram mot att få höra ett första intryck av nya 9-5 på måndag.

#1
Greger
2010-05-27 21:28

Vi bilägare är ju en gammal Biltidning för arbetarklassen (sossar & vpk:are), kanske en del bönder också... Så jag förväntar mig verkligen att ni sågar "SAAB-limousinen" längs med "navkapslarna"
(Om den bara hade haft sådana förstås - hehe...)

#1
Pär G
2010-05-27 21:56

Har själv mognat från bilsport som prepubertal via tv ams men det är mest trams för märkesfanatiker och folk son envisas med att bilar skall ha status och vara sportiga...Köp en gsx-r1100 från 87 och kör skiten ur vilken sportbil som helst. Men det kräver förstås att man faktiskt vet hur man kör.
Angående saaben så finns det redan gott om etablerade märken som säljer jättesedaner. Saaben måste vara betydligt bättre än motsvarande bumse,merca eller ådi för att lyckas. Tror ni den är det?

#1
jarl
2010-05-27 23:02

En bil som hade 2005 Audi A6 som förebild kan väl knappast vara bra?

#1
Tobbe
2010-05-27 23:08

Men herre gud...väck inte liv i denna plåtcontainer igen..trodde ni klarat er ifrån denna..det...skrämmande!

#1
Anders
2010-05-27 23:23

Var på vip visning av denna bil för ett par veckor sen. Den är riktigt snygg! hur komforten är återstår ju att se.

#1
leifer
2010-05-27 23:37

GREGER, jo ingen av läsarna av Vi bilägare har råd att köpa 9-5 som ny, däremot som begagnad. Så har det dock alltid varit i Sverige. Bilarna säljs som tjänstebil, och efter 3 år och 9,000 mil så hittar den ut till pöbeln som sen klagar på att den har dålig kvalitet.

#1
Maria W.
2010-05-28 00:56

Om jag skulle få en ny bil helt gratis och få välja mellan nya Saab 9-5 eller elbilen Think. Så vore valet oerhört enkelt! Det skulle bli Think såklart! Saab 9-5 borde aldrig ha tagits fram överhuvudtaget.

#1
Pär G
2010-05-28 09:10

Efter att ha jobbat inom Volvo har jag sett massor av nya tjänstebilar och kan tyvärr meddela att dom första årsmodellerna har bättre kvalitet när dom nåt 3 år/9000 då "pöbeln" köper dom begaganade. Bilarna är inte färdigutvecklade/helt ihopskruvade vid leverans. Hoppas det är bättre nu än när v70 generation 2 lanserades...

#1
Anders
2010-05-28 09:23

Maria W som egentligen är kille. Om bilar var gratis skulle jag åka ferrari eller nåt liknande på sommaren och bmw x6/hummer eller nåt sånt på vintern.
Vore jag politiker skulle jag börja i rätt ände för att förbättra miljön.

#1
Sigge
2010-05-28 11:14

Leifer...vi har alla olika ekonomiska förutsättningar. Finns säkerligen många som funderar på en fabriksny 9-5:a och läser ViB. Fördommar är oftast bara fördummande.

#1
Jarl
2010-05-28 13:08

Saab - finns det en segare tillverkare? Från pressbilder till provkörning tar det typ ett år, sen ytterligare nåt år innan bilarna finns i butik... LOL.

#1
Sigge
2010-05-28 13:35

Jarl har du sovit det sista året?

#1
Henke
2010-05-28 14:52

Nya 9-5 verkar vara en jäkligt fin bil så det ska bli spännande att få höra omdömen från motorjournalisterna nu när provkörningarna börjar på allvar. Lycka till Saab!

#1
Gösta:
2010-05-28 15:19

Hoppas för arbetarna i Trollhättans skull att det blir en succe. De är värda lite framgång. Framgången är nog avhängd om kvaliten denna gången är avsevärt bättre än tidigare modeller. Jag håller tummarna.

#1
mr prius
2010-05-28 15:22

Om denna blir en succé kanske arbetarna i Trollhättan får sätta ihop hela fem bilar om dagen. Hoppas.

#1
B-boy
2010-05-28 17:01

Vad intressant att få kolla in nya SAAB, tror inte dom att dom sjabblar till det den här gången. Konkurenterna borde vara litet "byxis" nu !
Kan bli att man åker "svenskt" till slut !!!

#1
Jägaren
2010-05-28 18:56

Jag måste säga att bilen ser homogen och kraftfull ut. Om den skulle få ett säreget utsende så är det nog till bilens fördel. Jag gillar den.

#1
leifer
2010-05-29 00:02

SIGGE, inte fördomar om Vi Bilägares läsare, utan min utsaga gäller även svenska folket i stort. Det beror på det skattesystem vi haft, liksom regler för tjänstebil. Du kan jämföra med USA, där medelklassen inte har några som helst problem att köpa en Saab 9-5 sprillans privat,

#1
Haubits77B
2010-05-29 00:04

Re: Jarl
Du talar i ett inlägg om Audi och årsmodell 2005. Detta får mig OSÖKT att tänka på Seat Excedo som mycket riktigt per definíton, de facto, ÄR en Audi A4 från 2005. ÄNDÅ framstår denna vagn som en mycket kompetent konkurent till exempelvis Toyota. Vad tror du detta beror på?

#1
leifer
2010-05-29 00:05

PÄR G, ja det har varit mycket barnsjukdomar på nya modeller. Men en bil som gått 9000 mil och används hårt, sen börjar den faktiskt bli sliten och givet följer att servicenotan sen blir nåt helt annat vid 12,000, 15,000, 18,000 etc. Och alla barnsjukdomar fixar man inte till på märkesverkstan, det krävs rejäl ofta omarbetning från fabrik för det. Dvs man måste då helt undvika första årgångarna av en modell.

#1
leifer
2010-05-29 00:22

SIGGE, dom som haft råd att köpa en sprillans 9-5 eller liknande, har ofta gjort det genom värdestegring på fastigheter. Man kan tjäna mycket pengar på bostad, svårare att spara ihop till 350,000 kr genom vanlig arbete för att sen spendera på en bil, som ju genast tappar i värde och kostar mycket pengar i drift. Så mycket att det kanske är en enda gång i livet som folk har råd med ett sånt köp.

#1
Jarl
2010-05-29 00:45

Kompetent konkurent till exempelvis Toyota? Ja, föedrar man teknik från stenålder så, eller så är man Volvo 940 skadad...?

#1
mr prius
2010-05-29 00:58

SAAB 9-5 väger 2 ton, SAAB 9-5 har i princip inte en enda bensinmotor som drar under en liter/mil. SAAB 9-5 finns inte ens som hybrid... nuff said. Men alltid finns det väl nån tok som köper åbäket =)

#1
Greger
2010-05-29 02:53

Hehe! :-) Tror inte SAAB har lyckats få med några Toyota-finesser!!! = Skenande bilar! Vältrisk! Ej fungerande styrsystem! Ej fungerande antisladdsystem! Ej fungerande bromssystem! Reservdäck som kan lossna p.g.a. rost! m.m.
Det krävs japansk Lean Production för att kunna uppnå sådana resultat...

#1
Erik J.
2010-05-29 03:05

Re: MR PRIUS
Officiella data:
"Saab 9-5 Blandad körning: 5,3-11,5 l/100 km; CO2 139-269 g/km (2.0 TiD man - 2.8T XWD aut)."
Det är Diesel som gäller nuförtiden!

#1
leifer
2010-05-29 12:02

Vad som kallas miljövänligt eller inte i Sverige är märkligt. Svenska Dagbladet gav nyligen Audi A8 (!) med 8-cyl dieselmotor betyg 4 av 6 för miljövänlighet. Den väger 2,2 ton. Så här blir det när det pratas CO2, inget om utsläpp och sen mäts förbrukning i snälla EU-körcykeln. Diesel blir då synonymt med "miljövänligt".
Se http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-audi-a8-42-tdi-quattro_4715559.svd

#1
lubos
2010-05-29 15:08

Det ska bli intressant att se på försäljningssiffrorna för sveriges första "lyxbil" enligt mellaneuropeisk måttstock dvs i klassen där Mercedes S-klasse, BMW 6 och 7-serien och Audi A-8 förekommer!

#1
Sigge
2010-05-29 16:20

Leifer...Sveriges mest sålda bil till privatpersoner är Volvo V70 en bil i samma prisklass som Saab 9-5.

#1
Roy
2010-05-29 16:35

Utseendet är väl sammanhållet och tidlöst. Många köpare i den här klassen vill inte ha en alltför "fräck" eller "trendig" bil, utan uppskattar Saabens lugna personlighet där man anar en bakomliggande dynamik.
Orosmomentetn är hur långt Saabs kompetenta tekniker fått dra ner på ambitionerna och hur mycket de påtvingats GM-koncernens mediokra lösningar. Satsar man för lite så höjer man inte nivån tillräckligt.
Sätesomfort och vägegenskaper ororar mig inte. Instrumenteringen är hårt styrd, men ändå den (ergonomiskt) mest lyckade i kusintrion. Klimatanläggningar och ljud har Saab varit duktiga på, men frågan är hur mycket de kunnat påverka där - främst då klimatanläggningen.
Räcker motorparken till? Där har ju verkligen GM strypt Saabs egna idéer. Och det behövs en DSG-låda - eller ännu hellre en riktigt bra hybrid.
Det vill till att bilen verkligen upplevs som minst en klass över Insignia. Saab måste ju kunna ta betalt för bilen. Det måste finnas något som verkligen höjer den över konkurrenterna - något smått unikt!
Det räcker alltså inte med att "bara" vara förbannat bra - inte i det här läget.

#1
leifer
2010-05-29 18:35

SIGGE, hur många procent av nya V70 säljs till privatpersoner? För just de stora dyra bilarna säljs främst till företag, mindre bilar typ golfklass, där är andelen privatbilsköpare betydligt större.
Sveriges mest sålda bil är en... begagnad bil. Och mycket riktigt är V70 den mest populära begagnade bilen. Men du kanske missade det jag skrev förut, om hur folk finansierar sin bilköp och varför svenskar i betydligt lägre utsträckning har råd att köpa nya bilar än länder som USA. Det betyder bl.a. att det blir få nybilsköp när priserna på bostäder slutar stiga. Sen var det lite om publiken för Vi bilägares tidning, och den har en tydlig karaktär av konsumentupplysning på begagnade bilar. Den vänder sig inte lika tydlig till t.ex. de som alltid byter in bilen innan garantitiden gått ut eller de som alltid har tjänstebil.

#1
Erik J.
2010-05-29 19:11

Man kan väl ta för givet att säkerheten är på topp, gamla 9-5:an var ju etta i ett decennium på Folksams lista över verkliga olyckor... Sedan är väl värme/ventilation ypperlig, som gamla 9-5:an. Där blev det ju varmt - im/is-fritt på nolltid på vintrarna... Bilens andra egenskaper får framtiden utvisa i tester & verkligt ägande...

#1
Sigge
2010-05-29 20:10

Leifer...vad är det du inte förstår? Mest sålda nybilen till privatpersoner är Volvo V70! Precis samma prisklass som Saab 9-5. F-n vad vissa personer kan vara dryga! Nu orkar jag inte mer. Men bara för att du Leifer inte har råd är det många andra som har!

#1
CRISTER
2010-05-29 20:35

ROY:När man skriver"påtvingats GMkoncernens mediokra lösningar"Är man en sann nationalist som tror att bara Sverige kan göra bra bilar.Sanningen är väl att man fått tillgång till bra motorer,kurvljusteknik,flexride chassinm.m Listan kan bli lång.Det saknas en DSG låda och hybridalternativ,men teknik saknas inte inom GM europa.Saabteknikerna är inte världsbäst även om dom är duktiga.Men för dig är ju Opel bara ett skitmärke som Saab har hållit under ar
marna.

#1
leifer
2010-05-29 20:52

SIGGE, det är du som är dryg och nu dessutom otrevlig helt i onödan. Du fattar visste inte problemet med att folk är hänvisade till begagnade bilar. Ta en VW Golf och Volvo V70 och jämför sen andelen privatköpare så ser du att den är större för Golfen. V70 är en typisk tjänstebil, och mycket populär som taxi, hyrbil etc.

#1
leifer
2010-05-29 20:57

SIGGE, jag menade nya bilar i exemplet V70 och Golf. Begagnat är V70 möjlig för fler och det är ju just det som är problemet för många människor. Dom köper äldre V70 som går långt som tjänstebil etc, och det är klart att problemen blir många när bilarna gått långt med bl.a. många oväntade verkstadsbesök och dyra noter. Det är komplicerade bilar som är dyra i service. Detsamma kommer gälla nya Saab 9-5. Och förvisso kanske rådet till vanligt folk med begränsad ekonomi helt enkelt bör vara att undvika dessa bilar.

#1
leifer
2010-05-29 21:22

SIGGE, Volvo säljer ca 20,000 nya V70 på ett år i Sverige. Av dom kanske max 50% säljs till privatpersoner, troligen betydligt lägre. Och av dom säljs troligen de flesta med nån form av lånefinansiering, dvs betalas INTE till fullo vid köpet. Kanske då max några tusen V70 säljs till dom som har råd PER ÅR som du pratar om (detta är ändå en bil som det flesta familjer nog gärna skulle vilja ha). Vad bevisar det tycker du, tänk efter riktigt noga nu...
Dra sen slutsatsen av hur många privatpersoner som har råd att casha en ny 9-5 i Sverige...

#1
Sigge
2010-05-29 23:56

Leifer...var har jag påstått att de betalas kontant och vad har det med någonting att göra? Vad har procentsatser med detta att göra? Jag tar det igen: Mest sålda antalet nybilar årligen i Sverige är Volvo V70 (precis samma prisklass som Saab 9-5. Det finns många privatpersoner som har råd med bilar i denna klass (och som även läser ViB).
Ge dig nu och sluta näbba emot inse att du är fel på det. Släpp bitterheten!
Har både sett och provsuttit nya Saaben och detta kommer bli en hit (funderar på att kanske slå till ;-)

#1
leifer
2010-05-30 13:01

SIGGE, du har en fantastisk slutledningsförmåga... Det säljs några tusen V70 till privatpersoner varje år och med det drar du slutsatsen att "många" svenskar har råd att köpa en sprillans V70... Istället är det ju just det som är problemet, folk i gemen har inte råd att köpa fabriksnya V70 utan går istället för begagnat. Dom blir då inte första ägare, med allt vad det innebär av en tidigare oanvänd produkt, konsumentmakt, kundkontakt, garantier och inte minst goodwill-garantier. Det är en helt annan sak och betydligt sämre att vara andraägare.

#1
leifer
2010-05-30 13:28

SIGGE, vad är det vi debatterar? Hur många potentiella köpare av nya 9-5 det finns i Sverige bland privatpersoner? Jag menar att det är ganska få. Dessutom är det ingen kombi, vilket då även påverkar andrahandsvärdet. Så intresset kring 9-5 handlar istället om Saab som märke och om den kan bli en produkt som slår i omvärlden, på platser där Sedan-modeller säljer bättre än kombi. Vilka är då målgruppen för nya 9-5 i Sverige om vi ser till privatpersoner? Troligen 40-talisterna, det s.k köttberget. Dom har en historia med märket, dom har pengar, dom behöver inte kombi.

#1
Jarl
2010-05-30 21:24

Något som är byggt på Opel-grejer och har GM inblandat har aldrig blivit lyckat...
Näe, ska man ha riktigt kvalité är det To.....

#1
D.TUTU
2010-05-30 23:21

http://www.aftonbladet.se/bil/article7208568.ab

#1
Saabnisse
2010-05-31 11:02

Ursäkta D.TUTU, men vad sjutton har det med den här tråden att göra?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.