Nästa artikel
Saabs tre vägval
Reportage

Saabs tre vägval

Publicerad 8 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Det finns tre tänkbara inriktningar för Saab i framtiden. Två av vägvalen innebär möjligheter, det tredje en tvärsäker död.
Nya 9-5 och 9-4x står inför snar lansering, men vad ska komma sedan?

Frågan om hur de få utvecklingsslantarna ska satsas är viktigare än någonsin.

Kärnvärden
Det viktigaste är att Saab nu för första gången på länge börjar leverera produkter som motsvarar märkets kärnvärden: sportighet utan att ge avkall på miljö eller säkerhet, udda tekniska lösningar och arvet från flygindustrin.

Under de senaste tjugo åren har produkterna inte varit sportiga, inte ens när man verkligen försökt.

På miljösidan har man kunnat leverera med BioPower, även om det varit ett svagt köpargument utanför Sverige. Några andra innovationer av mer revolutionerande slag har inte kommit fram.

Tre inriktningar
Och flygindustrin känns bara närvarande i reklamen, inte i bilarna.

Men man kan inte heller gå tillbaka till tiden före GM i sitt tänkande, man tappade pengar då också.

Istället måste man söka en helt ny väg, och det receptet heter mycket starkare nischning än idag.

Det finns tre tänkbara strategiska huvudinrikningar för Saab i framtiden:

Miljö
1. Fokuserad miljönischning, det vill säga att utveckla produkter med vågad, futurisktisk design, laddade med el- och hybridteknik och extremt snåla motorer.

Målet bör vara att etablera Saab som miljöpremiummärket nummer ett globalt.

Att köra Saab ska till och med vara mer politiskt korrekt än att köra Toyota Prius, men coolare.

I ett sådant segment kan man sannolikt ta bra betalt om man bara kan leverera en unik och attraktiv produkt.

Saabs varumärke skulle fungera utmärkt för detta, den stora utmaningen ligger istället i de investeringar som krävs för teknikledarskap.

Men kanske man inte behöver leda inom alla fronter inom miljötekniken, utan bara ha modet att sätta lite mer extrema miljökoncept i tillverkning än konkurrenterna.

Där har Saab dessutom en obestridlig fördel i att vara litet.

Toyota vågar exempelvis inte släppa ut den senaste batteritekniken i sina bilar eftersom försäljningsvolymen skulle göra kostnaderna vid fel enorma, både i pengar och kvalitetsrykte.

Men Saab har inget att förlora utan och kan därför ta helt andra risker i produktlanseringarna.

Många  talar om hur och när nästa 9-3 ska komma men Saab ska inte göra någon mer utslätad sportsedan som är nästan lika bra som de tyska konkurrenterna, utan istället utveckla ett eller två ganska extrema miljöfordon.

Sport
2. Gå åt sporthållet och ge mycket prestanda för pengarna.

Ta de befintliga modellerna och gör dem sportigare, exempelvis med starka fyrcylindriga, turboladdade bensin- och dieselmotorer och fyrhjulsdrift till rimliga priser.

Utveckla en toppmodell som verkligen ger körglädje på nivån BMW M3 eller Audi RS4.

Lägg till några innovationer med flygkaraktär och fokusera marknadsföringen på allvädersprestanda.

Kanske dags att ta upp rallytävlandet eller använda bilarna i andra events för bilentusiaster?

Det är dock tveksamt om denna strategi är långsiktigt hållbar.  

Fortsätta
3. Fortsätta som förut. Tycka att de två alternativen ovan är för "riskabla" och fortsätta ungefär som tidigare - och gå en tvärsäker död till mötes.

Den största risken Saabs ledning kan ta är nog att inte ta några risker i produktlanseringarna.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs tre vägar i framtiden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-03-08 16:20
Lars (ej verifierad)

Bygg en folkbil som alla kan köpa till ett bra pris

#9 • Uppdaterat: 2010-03-08 16:21
Bilbranschkonsulten (ej verifierad)

Saab har ett annat problem som sällan eller aldrig tas upp - och det gäller Försäljningsorgansisationen. Tidigare ( för ngt år sedan) fanns den i Sverige och i Sthlm. Men i besparingsivern så blev det som vanligt en omorganisation. Nu sitter ett antal människor i Trollhättan som utan större kompetens ska sköta denna slutgiltigt viktigaste uppgift: Att sälja bilarna - hur dom en ser ut! Till detta så måste man beakta att återförsäljarna runt om i världen blivit ordentligt tilltuffsade, och i många många fall tagit upp andra märken som får uppmärksamheten. Det vore naivt att tro att man startar om med Turbofart och säljer bilar så fort 9-5:an kommer ut. GLÖM DET!
Det här är en uppgift som Trollhättans numera utspedda kompetens får problem att klara ut. Så tillsvidare bör man nog fokusera på det man har för att få något som kan fungera.
Eftersom statusen i märket också är luggslitet, så lär det bli ytterst svårt att slåss i Premiumsegmentet...man kommer inte att släppa in katten ibland Hermelinerna som heter: Audi, BMW, Mercedes,Volvo och Tja vaddå? inte Saab iallafall.

#a • Uppdaterat: 2010-03-08 16:51
Markus (ej verifierad)

Saab har redan kommit en bit vad gäller steg 1. Det är bara dieselmaffian (tillika Etanolhatarna) som påstår något annat.
Något Saab också kan börja titta på är mindre bilar. Man positionerar sig helt enkelt som ett europeiskt märke snarare än amerikanskt.
Saab är Saab och Saab är något helt annat än BMW och Audi. När det gäller kombinationen körsäkerhet och körglädje har man redan idag framskjutna positioner.
Sedan är det ju förstås det där med säljorganisationen. Men jag förstår delvis inte Bilbranshkonsultens argumentation. Gör det så jättestor skillnad att sälj sköts från Trollhättan och inte Stockholm (som tidigare)?