Bild
Nästa artikel

Saabs tre vägval

Reportage

Det finns tre tänkbara inriktningar för Saab i framtiden. Två av vägvalen innebär möjligheter, det tredje en tvärsäker död.

Nya 9-5 och 9-4x står inför snar lansering, men vad ska komma sedan?

Frågan om hur de få utvecklingsslantarna ska satsas är viktigare än någonsin.

Kärnvärden
Det viktigaste är att Saab nu för första gången på länge börjar leverera produkter som motsvarar märkets kärnvärden: sportighet utan att ge avkall på miljö eller säkerhet, udda tekniska lösningar och arvet från flygindustrin.

Under de senaste tjugo åren har produkterna inte varit sportiga, inte ens när man verkligen försökt.

På miljösidan har man kunnat leverera med BioPower, även om det varit ett svagt köpargument utanför Sverige. Några andra innovationer av mer revolutionerande slag har inte kommit fram.

Tre inriktningar
Och flygindustrin känns bara närvarande i reklamen, inte i bilarna.

Men man kan inte heller gå tillbaka till tiden före GM i sitt tänkande, man tappade pengar då också.

Istället måste man söka en helt ny väg, och det receptet heter mycket starkare nischning än idag.

Det finns tre tänkbara strategiska huvudinrikningar för Saab i framtiden:

Miljö
1. Fokuserad miljönischning, det vill säga att utveckla produkter med vågad, futurisktisk design, laddade med el- och hybridteknik och extremt snåla motorer.

Målet bör vara att etablera Saab som miljöpremiummärket nummer ett globalt.

Att köra Saab ska till och med vara mer politiskt korrekt än att köra Toyota Prius, men coolare.

I ett sådant segment kan man sannolikt ta bra betalt om man bara kan leverera en unik och attraktiv produkt.


Saabs varumärke skulle fungera utmärkt för detta, den stora utmaningen ligger istället i de investeringar som krävs för teknikledarskap.

Men kanske man inte behöver leda inom alla fronter inom miljötekniken, utan bara ha modet att sätta lite mer extrema miljökoncept i tillverkning än konkurrenterna.

Där har Saab dessutom en obestridlig fördel i att vara litet.

Toyota vågar exempelvis inte släppa ut den senaste batteritekniken i sina bilar eftersom försäljningsvolymen skulle göra kostnaderna vid fel enorma, både i pengar och kvalitetsrykte.

Men Saab har inget att förlora utan och kan därför ta helt andra risker i produktlanseringarna.

Många  talar om hur och när nästa 9-3 ska komma men Saab ska inte göra någon mer utslätad sportsedan som är nästan lika bra som de tyska konkurrenterna, utan istället utveckla ett eller två ganska extrema miljöfordon.

Sport
2. Gå åt sporthållet och ge mycket prestanda för pengarna.

Ta de befintliga modellerna och gör dem sportigare, exempelvis med starka fyrcylindriga, turboladdade bensin- och dieselmotorer och fyrhjulsdrift till rimliga priser.

Utveckla en toppmodell som verkligen ger körglädje på nivån BMW M3 eller Audi RS4.

Lägg till några innovationer med flygkaraktär och fokusera marknadsföringen på allvädersprestanda.

Kanske dags att ta upp rallytävlandet eller använda bilarna i andra events för bilentusiaster?

Det är dock tveksamt om denna strategi är långsiktigt hållbar.  

Fortsätta
3. Fortsätta som förut. Tycka att de två alternativen ovan är för "riskabla" och fortsätta ungefär som tidigare - och gå en tvärsäker död till mötes.

Den största risken Saabs ledning kan ta är nog att inte ta några risker i produktlanseringarna.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs tre vägar i framtiden?
Taggar: Reportage
Saabs tre vägval

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-03-08 10:49

Punkt 3. kan vi nog utesluta, den stämmer inte med nya ägarens filosofi.
Han har ju redan signalerat förändringar genom att tillsammans med J-Å Jonsson köra Mille Miglia med varsin 93a.
Sedan punkt 2. och 3. varför inte en kombination av dessa?

#1
Thomas
2010-03-08 11:21

Ang att SAAB kan ta större risker än tex Toyota pga av att små volymer ger små reklamationskostnader. SAAB's totalt sett små volymer gör att även små volymer med undermålig kvalitet kommer att synas i bokslutet!
Dessutom har de knappast råd att redan tidigt lansera produkter med låg kvalitet, nu gäller det att visa att man kan bygga bilar med bra kvalitet för att överhuvudtaget kunna leva vidare!

#1
Nils
2010-03-08 11:35

Jag tror att största chansen för SAAB, att klara sig i framtiden är punkt 1.
Det ändå som är säkert, är att oljan kommer att bli dyrare och dyrare.
Det har gått c:a 100 år sedan första elbilen och T-Forden som gick både på bensin och etanol.
Nu är bilindustrin tillbaka där det började en gång, men med dagens teknik...
Punkt 1, verkar vara bäst av de tre alternativen för SAAB.

#1
Saabnisse
2010-03-08 12:03

Ursäkta det blev lite fel i det förra jag skrev.
När det gäller kombinationen av punkterna skulle det givetvis vara 1 och 2.
Och jag tror inte heller att man har råd med undermålig kvalitet och det gäller att undvika barnsjukdomar så mycket som möjligt.
Man måste visa att man levererar välbyggda bilar.

#1
Anders
2010-03-08 12:30

Jag tror man siktar på både punkt 1 och 2 men till en början blir det såklart punkt 3 eftersom 9-5 och 9-4x bygger på gm produkter.
Tror dock vi kan vänta oss vassare saab modeller framöver bara man hittar något alternativ till gm motorerna.
Nästa 9-3 i hybrid version med AWD och 400-450hk vore väl inte fel

#1
Rune Axelsson
2010-03-08 15:53

Huvudinriktning måste bli strategi Miljö. Det är enda chansen till en framtid för Saab. Då kommer även en gammal Saab-entusiast som jag att kunna tänka mig att återgå till Saab.

#1
Jan edman
2010-03-08 16:00

Punkt 1 hoppas det är det som gäller dom måste verkligen förnya sig annars är det som du säger en dussinbil som går en säker död........

#1
Lars
2010-03-08 16:20

Bygg en folkbil som alla kan köpa till ett bra pris

#1
Bilbranschkonsulten
2010-03-08 16:21

Saab har ett annat problem som sällan eller aldrig tas upp - och det gäller Försäljningsorgansisationen. Tidigare ( för ngt år sedan) fanns den i Sverige och i Sthlm. Men i besparingsivern så blev det som vanligt en omorganisation. Nu sitter ett antal människor i Trollhättan som utan större kompetens ska sköta denna slutgiltigt viktigaste uppgift: Att sälja bilarna - hur dom en ser ut! Till detta så måste man beakta att återförsäljarna runt om i världen blivit ordentligt tilltuffsade, och i många många fall tagit upp andra märken som får uppmärksamheten. Det vore naivt att tro att man startar om med Turbofart och säljer bilar så fort 9-5:an kommer ut. GLÖM DET!
Det här är en uppgift som Trollhättans numera utspedda kompetens får problem att klara ut. Så tillsvidare bör man nog fokusera på det man har för att få något som kan fungera.
Eftersom statusen i märket också är luggslitet, så lär det bli ytterst svårt att slåss i Premiumsegmentet...man kommer inte att släppa in katten ibland Hermelinerna som heter: Audi, BMW, Mercedes,Volvo och Tja vaddå? inte Saab iallafall.

#1
Markus
2010-03-08 16:51

Saab har redan kommit en bit vad gäller steg 1. Det är bara dieselmaffian (tillika Etanolhatarna) som påstår något annat.
Något Saab också kan börja titta på är mindre bilar. Man positionerar sig helt enkelt som ett europeiskt märke snarare än amerikanskt.
Saab är Saab och Saab är något helt annat än BMW och Audi. När det gäller kombinationen körsäkerhet och körglädje har man redan idag framskjutna positioner.
Sedan är det ju förstås det där med säljorganisationen. Men jag förstår delvis inte Bilbranshkonsultens argumentation. Gör det så jättestor skillnad att sälj sköts från Trollhättan och inte Stockholm (som tidigare)?

#1
Roy
2010-03-08 17:28

"Saab - tidernas bil!"
Ta fram en modell med huvuddragen från 93:ans front. Den må bli lik Bugatti Veyron, men det är väl ingen nackdel om man låtsas som ingenting och visar en reklambild där en gammal 93:a med rallylysen kommer ur en sväng parallellt med den nya - då blir kopplingen rätt.
Ta gärna upp den där antydan till öron som fanns på c-stolparna, dvs kupéluftutsläppen, men de kan nu få härbärgera extra bromsljus och blinkers.
Behåll 99:ans sväng längst bak i bakre sidorutans nederkant. Låt den kilformade profilen vara mjuk med en antydan till droppform.
Kort och gott: De mest särpräglade Saab-linjerna hittar man hos 93:an (och tidigare) samt hos 99:an. Det går att anknyta till bägge. ("Sjuglasvagnen", kombikupéversionen, tappade dessväre harmonin i lnjerna, så den glömmer vi.)
Skapa något som står över kortvariga trender (något som man ju faktiskt lyckats med beträffande nya 9-5).Lär av engelsmännen när det gäller att bygga tidlöst elegant och ändå sportig design.
Viktigast är ändå körkänsla och förnuftiga lösningar - naturligtvis någon unik Saab-finess. Små effektiva motorer var ju vad Saab tidigare var inne på (något som VW nu verkar lyckas bra med).

Det är störande! Jag ha en känsla av att om Saab fått utveckla sina idéer som de velat, så hade de nu legat i fas med efterfrågan - haft smarta motorkoncept. GM visar ju alltför tydligt att man inte kan fega sig genom kriser.
Alfa Romeo lyckas genom design och känsla - inte genom att försöka vara något odefinerat premium och räddhågat snegla på lyxprylar och trender. Det kan Saab också klara! Gå sin egen väg!
Ännu en slogan:
"Andra kommer att följa efter - men varför nöja sig med kopior?"

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-03-08 17:30

Helt rätt tänkt! Miljö är allt tydligare liktydigt med sportighet, både gällande etanol (mer hästar) och el (alla hästarna direkt), så de går utmärkt att kombinera. Den "nya" 9.5 är dock varken eller, en trist start på Saabs nya liv. Ser fram emot en 9.1 och en Sonett-Eko!

#1
Saabnisse
2010-03-08 17:31

Den där Bilbranchkonsulten är nog den sämsta konsult som finns.
Han har förmodligen ingen aning om vad han svamlar om.
Och förmodligen förstår inga andra vad han menar heller.
Försäljningsorganisationen i det område jag bor i och det är ganska stort, har inte ändrats de senaste åren, så vad är problemet?

#1
Gunnar
2010-03-08 18:03

Även om den sk konsulten svamlar, så måste jag hålla med om försäljningsorganisationen. Varje gång jag avsett att byta bil, så har jag kontaktat en SAAB-handlare för alternativ. Som privatperson är man inte mycket värd. Varje gång (olika säljare och handlare) har det slutat med att affären gått upp i rök pga bristande intresse eller oförmåga att hantera en privatkunds önskemål samt ovilja till förhandling. De relativt dyra och omoderna bilarna locker ju per automatik nya kunder. Jag har istället valt Volvo, VW, BMW eller Citroën.
SAAB behöver verkligen ett lyft och en unik position för att lyckas. Produkten är en sak, men vad händer i butikerna?

#1
Gunnar
2010-03-08 18:04

Reviderat:
Även om den sk konsulten svamlar, så måste jag hålla med om försäljningsorganisationen. Varje gång jag avsett att byta bil, så har jag kontaktat en SAAB-handlare för alternativ. Som privatperson är man inte mycket värd. Varje gång (olika säljare och handlare) har det slutat med att affären gått upp i rök pga bristande intresse eller oförmåga att hantera en privatkunds önskemål samt ovilja till förhandling. De relativt dyra och omoderna bilarna lockar ju per automatik INTE nya kunder. Jag har istället valt Volvo, VW, BMW eller Citroën.
Miljöprofil är nog ett smart drag. SAAB behöver verkligen ett lyft och en unik position för att lyckas. Produkten är en sak, men vad händer i butikerna?

#1
saabnisse2
2010-03-08 18:23

Punkt 1 og 2 kan kombinerast: Både Miljö- og Sport/performance behöver karrosseri med bra aerodynamik (flygarven) og lavere vikt. Samarbete med ElectroEngine og små, men effektive turbomotorer vore bra! Och glöm inte halvkombi! Billigare med ett karrosseri (5 d. halvkombi eller coupe/cabriolet) enn flere!

#1
lägg ner skiten
2010-03-08 18:31

Skiten borde läggas ner , jjävla massa tjaffs ...märken som SAAB har ingen chans att klara sig mot Koreaner och Japs! Min nästa bil blir KIA Hyundai Honda osv.Ju tidigare desto btre Lägg skiten ner NU !

#1
Sporträser
2010-03-08 18:42

Sport?
Ska bilarna köras på bana eller i skogen istället för allmänna vägar?
Logik?
Bilen är till transport från A till B och inget annat.
Glänsare gör ingen skillnad mer än för dom själva tror dom.

#1
Rattmuff
2010-03-08 18:54

Jag har väldigt svårt att se vad någon av de två SAAB-modellerna har som inte, nästan på, vilket asiatisk lågpris alternativ inte också har.
För en överlevnad måste SAAB komma med något helt unikt skulle jag tro ... men vad skulle det vara som ingen annan också kan komma med?
Det räcker inte att sälja ett visst antal bilar, de måste faktiskt säljas med vinst också.
.
Önska och hoppas kan vi göra ... kanske nya ledningen kan något som ingen av de tidigare kunnat.

#1
norrsken
2010-03-08 21:32

skulle vilja se kommentar från SAAB om deras 3 vägars framtidsmöjligheter
hoppast dom skiter i alla andra besservissers synpunkter och "lyfter" sin egen väg
SAAB´s "produkter" har ju landat en och annan gång tidigare så dom klarar sig nog ennu en gång

#1
AHA
2010-03-08 22:35

Köp du din kia/hyundai och välj till större stereo så du kan överrösta bilen i motorvägsfart.
Men klart har man aldrig åkt nåt bättre kanske man är nöjd med en sån.
Honda däremot lirar i en annan division än kia/hyundai.

#1
Kenneth
2010-03-09 08:36

Jag undrar vilken snittålder det är på skribenterna på denna site eftersom inläggen, generellt, håller låg intellektuell standard samt är fulla av stavfel... ÄVEN den sk "bilbranschkonsulten" saknar förmåga att stava korrekt! Nog om detta, självklart kommer SAAB att klara sig men de bör främst satsa på mindre och miljövänliga bilmodeller till priser som "medelSvensson" har råd med.

#1
Pelle
2010-03-09 09:47

Framtiden stavas naturligtvis 'MILJÖ' och hur tusan kan lilla Saab ligga i framkanten /ha råd med det!??
Nä det är nog kört - tycker ledsen skattebetalare som garanterar 'lånet'.

#1
Jimmy
2010-03-09 10:13

Går de väg 2 eller 3 är våra kära skattepengar garanterat som bortblåsta. SAAB har aldrig varit "sport" och kommer i 99,9% av bilägares ögon aldrig vara det. Ännu mindre lämpligt nu när man ägs av ett sportbilsmärke som alltid kommer överglänsa den egna produkten. Väg 1 är mer rätt, men man kan inte bara lägga all fokus på det. Det ska vara en väl integrerad del i den generella affärstrategin, men man kan inte bygga ett helt bilmärke endast på miljöaspekten. Nej släpp allt ni sysslar med på SAAB och designa en vettig bil, som vanligt folk vill ha, till ett pris som vanligt folk inte bara är beredda att betala, utan som de tycker är riktigt bra. Volvo har ju släppt alla intentioner om att någonsin bli en folkbil igen, så SAAB ta chansen och fyll tomrummet!

#1
Daniel
2010-03-09 10:36

Måste först bara säga att det är otroligt kul att se så många kommentarer så fort namnet SAAB skrivs. Jag tror att författaren av artikeln kan ha många rätt när han anser att SAAB bör satsa på niljöbilar av "coolare" snitt. SAAB har ju redan ett samarbete med True Electric i Uppsala och (rätta mig om jag har fel) en testflotta på 100 bilar, 9-3 cab, ska rulla ut i årsskiftet. Tekniken från Electro engine/true Electric är som jag har förstått det världsledande inom batteribranschen. Detta pga att man kan gå in och laga enskilda celler i batteriet som gått sönder istället för att byta ut hela batteriet, vilket skulle kosta mycket! Enligt True Electric/Elctric engines tar en laddning bilen ca 30 mil och har ett enormt vrid och kraft som motsvarar ca 300 HK. En Aeromodell av el-bilen beräknas lada på ca 495000. Gå in på www.electroengine.se och läs mer. JAG tycker iallafall att detta ska bli ENORMT spännande!
ÄLSKA SAAB

#1
Jägaren
2010-03-09 13:58

Ska vi göra det enkelt? Saab ska bygga bilar som kunderna vill ha! Men för allt i världen: Glöm det där förbannade tjatet om "arvet från flyget". Något mer antikt får man leta efter. Dessutom vore det önskavärt om ni motorjournalister kunder sluta tjata om denna dinosaurierest.

#1
Tommy
2010-03-09 15:10

Tror också på en sportig och miljövänlig flotta.
Problemet är att alla vill ha miljövänliga bilar men nästan ingen vill betala.
Kommuner landsting och vissa företag i reklamsyfte.
Men knappast någon privatperson är berädd att betala nästan det dubbla för att köra en elbil.

#1
Bosse
2010-03-09 16:05

Linje 3 - stora törstiga etanolbilar funkade inte och kommer inte heller att funka i framtiden. Det är inga "miljöbilar".
Glöm etanollobbyn - det krävs nytänkande - alltså linje 1, möjligen med en kombination av linje 2.
Vi har redan hamnat efter i Sverige vad gäller snåla och miljövänliga alternativ.

#1
Markus
2010-03-09 17:13

Stora och törstiga etanolbilar är självklart inget alternativ. Vad vi pratar om är mindre och framförallt snålare etanolbilar.
Detta hindrar inte att Etanol är ett av de främsta miljöalternativen vi har idag. Alla som hävdar motsatsen brukar bli så tysta när vi som hävdar detta frågar dem om alternativ.
Biodiesel? Vilket alternativ! Kostar bara 20 kronor litern!
Biogas? Kom igen, den räcker inte ens nu! Hur ska den kunna försörja säg halva svenska fordonsparken.
Nej du Bosse, "Etanollobbyn" behöver du nog bara ta med en nypa salt. Men glöm för all del inte diesellobbyn/oljelobbyn. Den är både niohövdad och har nio liv! Ta således alla uppgifter om etanolens nackdelar med så där en förpackning salt!

#1
Saabnisse
2010-03-09 18:29

Markus, givetvis räcker biogasen om den tas om hand på rätt sätt.
Tills man byggt tillräckligt med anläggningar för att producera och ta tlllvara biogas får vi köra på den fordonsgas som levereras idag.
Naturgas som ingår i fordonsgasen är avsevärt bättre som fordonsbränsle än bensin och diesel.
Sedan att påstå att etanolen är dålig genom att man får hög förbrukning är ju inget annat än okunskap.
Etanolen har ca 30% lägre energiinnehåll än bensin, det går inte att komma från, men om man optimerar motorn för etanol som Saab gjorde med sin motor med variabel kompression, så behöver man inte ta ut högre effekt än tillräckligt vid drift.
Där finns en av framtidsbitarna för Saab.
Men det gäller att satsa och frågan är om det finns pengar till det.

#1
Mr SAAB
2010-03-10 01:14

SAAB har visst gjort sportiga bilar under de senaste 20 åren. När 9000 AERO slutade tillverkas 1997 försvann en av världens bästa bilar. Ingen har gjort en bättre bil med den prestandan till dags dato för under 350 000:- och då har det gått 12-13 år. Bara SAAB använder modell beteckningen AERO endast på de speciella modellerna med eget utseende så blir det succe´.

#1
Kenneth
2010-03-10 08:25

Är det ngn som vet vad initialerna i SAAB står för?
Se Andras Avundsjuka Blickar!

#1
Jimmy
2010-03-10 10:52

MR SAAB försöker du verkligen säga att Saab 9000 Aero var/är en sportig bil? Det är en enorm Fiat-baserad koloss med svampig fjädring och alldeles för mycket vrid passerandes genom en dålig växellåda till framhjulen. "Ingen har gjort en bättre bil med den prestandan till dags dato för under 350 000:-" - Vilken prestanda? 70-120 på treans växel? Jag kan garantera att det finns minst 20 bilar sedan 9000 Aero slutade tillverkas som gett bättre prestanda för de pengarna...
Jag vill verkligen inte vara den som kommenterar bara för att gnälla på någon annan, men när man har så tokigt fel så bara kan jag inte vara tyst... SAAB har varit mycket genom åren, sportigt är inte med på den listan...

#1
Zork
2010-03-10 16:33

Att ligga i framkant med hybdridteknik och supersnåla metoder kostar vädigt mycket pengar.
Pengar som in Saab har.
Samtidigt bor en stor del av världens klimathysteriker just i Sverige. Så det är lätt att tappa fokus.
Verkar vettigare att följa Alfa Romeo i spåren och nischa in sig om entusiastbil. Alfa och Saab hade för inte länge sedan ganska lika volymer, och Alfa klarar sig bra. Så varför inte Saab?

#1
Mattis
2010-03-10 20:38

SAAB skall som du säger utveckla en bil med flygkaraktär. Vad utmärker en bil med flygkaraktär?? Skulle vara intressant om du ville förklara vad du menar med flygkaraktär!!

#1
Bosse
2010-03-11 10:20

Hej, Marcus !
Ang. "etanollobyn" och "diesellobbyn" sitter de numera i samma båt. Flera stora oljebolag återfinns på listan över "Världens mest intessanta bioenergiföretag" (BiofuelDigest). Bl.a har Shell inlett samarbete med sockerjätten Cosan (stor etanolleverantör till Sverige) som i sin tur misstänkts för slavarbete på sockerrörsodlingarna.
Oljebolagen har blivit gröna och etanolen subventioneras starkt - bra jobbat för att behålla "business as usual" i det energislukande förbränningsmotorsamhället styrt av oljebolagen.
Men du har ändå rätt - i Sverige finns görs alternativ till förbränningsmotorerna.

#1
Bosse
2010-03-11 10:22

Hoppsan ! Det saknas ett ord i slutet på det nyss skrivna: Det finns INGA alternativ i Sverige ska det vara.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.