Bild
Nästa artikel

Så mycket får du betala för nya Saab 9-5

Nyheter

Nu släpper Saab Sverige alla priser och produktfakta om nya Saab 9-5. Läs allt om priser, fakta, utrustning och tillval.

Vid lanseringen kommer ingen variant av nya Saab 9-5 att kosta mindre än
300 000 kronor.

Från 311 000
Instegsmodellen börjar på 311 000 kronor och för de pengarna får man en turbomatad tvåliters bensinmotor som levererar 220 hästkrafter.

Den billigaste dieselvarianten med 160 hästkrafter startar i sin tur på 315 000 kronor

Därefter finns olika utrustningsnivåer och tillval.

Komplett lista
Saab Sverige presenterar nu den kompletta pris- och produktfaktalistan.

Se hela prislistan (.pdf)

Se produktpresentation (.pdf)

Diskutera:
* Vad tycker du om priserna?
* Hur står sig priserna mot andra motsvarande bilar?
* Kommer du att köpa nya 9-5? Varför? Varför inte?
Taggar: Nyheter
Så mycket får du betala för nya Saab 9-5

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-12 11:13

SAAB kanske inte ligger så dumt prismässigt, om den nu är bra vill säga.
Ser även att tyngsta 9-5:an väger 2100kg.

#1
leifer
2010-03-12 13:53

Varför är 9-5 så tung, vad är det som väger så mycket?

#1
Krille
2010-03-12 16:14

Tycker inte att priset är farligt jämfört med BMW och vad snygg den är invändigt.

#1
Pettersson
2010-03-12 16:30

När kommer 9-5 som kombi?

#1
marcus
2010-03-12 18:10

Saab 9-5
Billigaste 313 000 kr
Förbrukning 0,89 lit/mil (bensin) blandad körning
Utsläpp 197g Co2/km
V70 1,6D
275 000 kr
Förbrukning 0,45lit/mil (diesel) blandad körning
Utsläpp 119g Co2/km
Miljöklassad = skattebefriad i 5 år (över 12000kr)
Vet mycket väl att SAAB är snabbare och sportigare men ändå....
Tror inte på någon omedelbar succé. Möjligen om ett par år när man presenterat kombin och flera motoralternativ.

#1
Rattmuff
2010-03-12 18:49

För dyr, mycket för mycket pengar för en osäker investering.

#1
Nisse Hult
2010-03-12 19:34

Marcus...
Snälla, blanda inte ÄPPLEN & PÄRON!
Saab 9-5 Diesel (TiD 160 Hk) 0,53 liter/mil
(139 gram CO2/km). Pris 315 000:-

#1
CRISTER
2010-03-12 19:39

MARCUS:Borde du inte jämföra din Volvo V70 1,6D med SAAB 9-5 TiD? 160 hk, 0-100 km/t 10,1 sek,0,53 l/mil,139 co2,6 växl manuell.Snabbare och sportigare dessutom.Bilskatten bara något dyrare än en bensinare.

#1
Greger
2010-03-12 19:47

Leifer...
Tyngden har med säkerhet att göra!
Om Saaben krockar med t.ex. en Kia Picanto,
så kan man gå ut och borsta bort Picanton be
en ambulans hämta innehållet i Picanton och
sedan själv köra vidare. ;-)

#1
Krister
2010-03-12 22:07

Om SAAB 9-5 skall vara en prestigebil i AUDI A6, BMW 5 klassen så är priset helt OK.
För en udda entusiast-bil med osäker framtid så kan det kännas dyrt.
Kan finnas några som kan lyckas trycka in en snikmodell som tjänstebil, men tyvärr ingen storsäljare.
Hade jag haft 350000kr att lägga på en bil så INTE hade det blivit en SAAB.

#1
Erik
2010-03-12 22:25

Jag kör Saab, min arbetskamrat kör Audi A6.
Till sommaren ska vi tillsammans "utvärdera" 9-5an.
Så får vi se vad den går för.

#1
Bosse
2010-03-12 22:39

Om man jämför med tyska bilar av samma storlek är CO2-utsläppen för dieseln väldigt höga.

#1
Seken
2010-03-12 23:17

Bosse skrev att utsläppen för dieseln är väldigt höga, jämfört med tyska bilar. Jag tror inte Bosse är nåt siffersnille. SAAB:en klarar sej utmärkt i jämförelse med de något mindre BMW-5 och A6.
För övrigt hoppas jag att jag har tokfel, när jag spår att 9-5:an blir en flopp. (Ungefär lika tokfel, som när jag gissade att nya Polo skulle bli en dundersuccé.)

#1
Seken
2010-03-12 23:55

Fast automatdieseln blir tyvärr törstigare, än vad som vore lämpligt. I dessa tider.

#1
leifer
2010-03-13 00:13

Nya Saab 9-5 har mer karaktär än Audi A6. Alla har en A6, vad är coolt med det?

#1
Jarl
2010-03-13 00:42

Och dubbelkopplingslådan kommer år...?

#1
Mattias
2010-03-13 10:31

Tjänstebils priserna blir inga problem, detta är listpriser. Som företag har man alltid hyfsad rabatt, Skulle gissa att man även på Saab kommer få 8-10% på totalpriset. Då får jag en vector active för under 317000kr.

#1
Henrik
2010-03-13 11:19

---> Mattias, det har du rätt i, jag "byggde" en T4 med Linear Active, Horisont, Respons och Sportchassie, den hamnade på 335.000 innan rabatter men då får man inte halvskinnstolarna och larmet. Då är nog en ren Vector Active bättre, för man måste väl få sportchassiet på en Vector även om det inte står?
Dock är även Linearen snygg från början, ser inte särskilt snikig ut, bara man väljer till minst 17" fälgar.

#1
lubos
2010-03-13 12:30

Vikten 2100 kg hos den tyngsta varianten tyder på att den ursprungligen ritats för USA-marknaden,
eller möjligen för den dyraste nischen inom EU där Mercedes S-klasse, BMW 700 och Audi A8 hör hemma. I så fall i ett "getingbo" beträffande krav på oklanderlig kvalitet, däremot inte beträffande pris där kundkategorin i fråga är tämligen okänslig! Så det kan bli en god affär.

#1
MT
2010-03-13 16:49

Re: Lubos
Ska du upp i den ligan så är det "krav" på V12 på vissa marknader så som Kina m.m. BMW säljer i princip bara V12or i 7 serien till Kina.

#1
Nisse Hult
2010-03-13 17:17

Bosse: (Tyska bilar drar mindre)...
Nya Mercedes E200 (CDI 136 Hk) 0,52-0,55 liter/mil
(137-145 gram CO2/km) med manuell växellåda!

#1
leifer
2010-03-13 20:12

NISSE HULT, tyska bilar drar minst på pappret, eftersom man "ljuger" mest.

#1
Nisse Hult
2010-03-13 22:39

Men Saaben är ju ett tungt, törstigt miljösvin! ;-)
Nya Saab 9-5 (TiD 160 Hk) 0,53 liter/mil
(139 gram CO2/km) med manuell växellåda!

#1
Ove
2010-03-14 08:05

Makalöst att försöka kränga denna bil med dessa priser. Då lägger man ju hellre till det lilla för att få en prestige, premiumbil. Dessutom får man då en 99% garanti att märket kommer att finnas kvar efter 5år och därmed för bilen ett ok andrahandvärde. 95an är som att köpa världens dyraste lott där nit är troligare än vinst.

#1
S.O.S
2010-03-14 09:43

Tänk om ni kunde sluta och skriva ner svensk bilinddustri så innin "Helv..........." Jobben är väldigt viktiga för oss alla Svenskar, men det är typiskt Svenskt .Vill väl hellre leva på bidrag!
Länge leve SAAB Tro på framtiden!

#1
Erik J.
2010-03-14 17:02

22 Mars startar produktionen.
Kapaciteten är 28 bilar/timme.
Man kanske ska lägga en beställning :-)

#1
Leffe
2010-03-14 20:17

Hej jag har en c-220 cdi-09 den drar i snitt 0.68/mil
har kört 3.600 mil enligt M-B skall den vara betydligt
snålare men det stämmer aldrig. Min caddy -07 med dsg-låda har dragit 0.78/mil går för det mesta utan last.
Min sprint -07 drar 1.1/mil det stämmer betydligt bättre med vad M-B anser.
Jag har haft 42 st tyska bilar och det är inga PB som har dragit så lite som dom uppger.
Vi kör efter dom fartgränser som gäller.
Nu blir det en X60 eller en 9-5.
Tyska bilar är kanske lite överskattade, speciellt
Audi dom har inte gjort mig på gott humör.

#1
Roger
2010-03-14 21:49

Underbar bil. Vill ha en genast!

#1
Pelle
2010-03-15 09:56

En stor, ful o skitig (utsläpp) sedan.... vem känner köplust?!
Nä Saab helt fel timing - som vanligt! Ni skulle istället byggt en mellanstor sportcombi med miljöambitioner. Dvs en ny 9-3. Det är en efterfrågag biltyp. Hur svårt är det att fatta. A4 Avant, 3-serien combi,Volvo V60 - ja där har ni konkurenterna som vi vill köra!!

#1
Saabnisse
2010-03-15 11:50

Hur vet du det Pelle?
Kan du inte fatta att det finns de som vill ha och behöver en större bil?

#1
pg
2010-03-16 15:39

När det gäller uppgiven förbrukning, brukar det för det mesta vara tilltagna i udrkant när det gäller Svenska bilar. Alla Volvo jag kört, även de nya har dragit mer än angiven medelförbrukning. De oplar och VW jag kört har däremot dragit mindre. En märklig företeelse jag noterat bland våra tjänstebilar är att Saab 9-3 med 175 hk motorn drar ca 1 dl mer än motsvarande Vecktra, trots att det på papperet ska vara precis tvärtom!!
När det gäller nya Saaben, kommer med all sannolikhet en mindre bensinvariant med en 1,6 litersmotor på 180 hk, som ska vara en instegsmodell till lägre pris.
På Dieselsidan är det mer komplicerat. Några Eco dieslar finns inte framtagna för Saabs räkning. De finns än så länge bara hos Opel o Vauxhall.

#1
Saabnisse
2010-03-25 11:23

Nu har flera biltillverkare vänt sig till Saab och hört sig för om samarbete.
Saab är så små att de inte anses utgöra något konkurrenshot, men de har några unika patent som kanske kan komma till utförande nu när de slipper de amerikanska GM-bromsarna.

#1
CRISTER
2010-03-25 20:46

PG: SAAB har tillgång till samma motor som INSIGNIAN:160 hk, 139 co2,0,53l/milen enligt dom utrustningslistor jag läst.Det är ju ingen snål slödiesel, men Ecoflex enligt OPEL.Den skatten på 3041 kronor räknar du snart hem med den låga förbrukningen per mil jämfört med en bensinare med turbo.Förbruknings siffrorna stämmer!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.