Bild
Nästa artikel
Nyheter

Saab 9-5: Rapport från första provkörningen

Publicerad 31 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi har kört nya Saab 9-5. Läs vad Vi Bilägares testförare tycker om bilen som ska rädda Saab.
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig just nu i Västergötland.

Hennes uppgift är att köra årets största svenska bilnyhet - nya Saab 9-5.

Provkörningen inleddes vid Landvetter på måndag förmiddag.

Vi får tag på Marianne Sterner när hon sitter bakom ratten utanför Bollebygd, på väg mot Borås.

Vilket var ditt första intryck?
- Att bilen faktiskt känns ganska dyster, säger Marianne Sterner.

- Den bil jag kör är väldigt svart och lite tråkig.

- Formerna påminner om tidigare Saabar, men det är ganska rörigt i kupén och väldigt mycket svart plast.

- Men bilen känns också fin och stadig att köra. Styrningen är väldigt lätt och man sitter skönt i stolarna.

Vad säger du om bilens utseende?
- Den ser faktiskt ut som två bilar, en framifrån och en bakifrån.

- Bakifrån påminner den starkt om Opel Insignia och ser nästan ut som en halvkombi.

- Vi som kört Insignia känner igen oss, bland annat är färddatorerna väldigt lika. Men även om man använt grejer från GM behöver det ju inte vara sämre för det.

Hur känns insidan?
- Den här bilen är ett sammelsurium av gamla Saabdetaljer. Och det har kanske inte blivit riktigt bra.

- Jag har provsuttit baksätet, och det var inte roligt. Den bakre sidostolpen är som hämtad från gamla Saab 99 och den skymmer rejält.

- Sidorutorna bak är dessutom jättesmå och det känns som att man sitter väldigt instängd.

- Det är ingen familjebil det här. Vi får hoppas på kombin.

- Benutrymmena i baksätet är annars bra och sätena är sköna. Men takhöjden är ganska begränsad på grund av det sluttande taket.

Hur känns den att köra?
- Den känns väldigt trevlig och smidig, inte så stor som jag först trodde. Den är väldigt alert i styrningen och har en rätt bra gasrespons.

- Jag kör turbon på två liter, 220 hästar, och den känns rapp och passar bra i bilen.

- Vi har visserligen kört på motorväg med väldigt fin asfalt, men ändå verkar bilen tyst.

Har bilen både lyx- och Saab-karaktär?
- Lyxkaraktär skulle jag inte säga. En del plastpaneler är rentav fula och billiga, billig plast som man sätter feta fingeravtryck på.

- Instrumentpanelen ser bra ut, men det är mycket svart och dystert.

- Det ger ingen omedelbar lyxkänsla.

Saab nämner Audi A6 som en konkurrent. Klarar Saab den matchen?
- Jag önskar att jag åkt en Audi A6 ner hit, men nu åkte jag BMW 5-serie.

- Och det är bara att konstatera att BMW ger mer premiumkänsla. Saab närmar sig Audi, men det känns inte riktigt som att dem är ikapp.

- Men vi får se. Vi motorjournalister är griniga, kinkiga och letar fel. Låt oss inte döma ut den här bilen, för det är en fin bil.

- Men jag tror inte att man väljer Saab 9-5 före BMW och Audi. Man väljer inte bland dessa tre.

- Man köper Saab 9-5 om man är entusiast och gillar Saab. Vi får hoppas att det räcker.

När börjar den säljas?
- 19 juni börjar den säljas, under bröllopshelgen. Så vi får hoppas att det blir en lyckohelg för Saab också.

Och vad kommer den att kosta?

- Priserna börjar från 311 000 kronor för bensinturbon på 220 hästar. Den minsta dieseln som förbrukar 0,53 liter per mil kostar 315 000 kronor.
 
Vad tycker du om priserna?
- Jag tycker att de känns höga, ett pris under 300 000 för grundmodellen hade varit bra. Men jag tror att det så småningom kommer mindre motorer som då blir billigare.

Har du fått höra något om kombin?

- Nej, jag har inte fått någon genomgång ännu.

- Det kommer ju en kombi, det hymlar man inte om. Men den måste komma illa kvickt.

- Jag tror att den presenteras på bilsalongen i Paris i höst. Då blir bilen på riktigt intressant för den svenska marknaden.

Sammanfattningsvis låter det som att du är lite besviken?
- Jag är kluven. Jag vill så gärna vara överförtjust i denna bil.

- Den är väldigt fin att köra, men tittar du på hela konceptet så är det inte helt lyckat.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?

Kommentarer

#1 • 2010-05-31 16:48
Jägaren (ej verifierad)

Exteriört anser jag att bilen är lyckad. men det har också varit allt jag har sagt hittills eftersom jag inte har provat den. Men inte heller jag skulle välja den här bilen om jag samtidigt väljer bland Audi, BMW och Mercedes. Inte en chans. Man ska dock komma ihåg att detta är en "restprodukt" från GM och inte en "riktig" Saab så som det kanske kan komma att bli.

#2 • 2010-05-31 16:51
JAN (ej verifierad)

Var inte det hela grejen med den här bilen: att den skulle utmana Audi och BMW? Om den nu inte gör det? Då måste det ju vara kört. Hur som helst tycker jag att det ser ut som en trevlig bil med ett lite eget utseende. Jag utesluter inte att jag kommer att prova kombin när den kommer inför framtida bilköp.

#3 • 2010-05-31 16:53
Henrik (ej verifierad)

Oväntat, Marianne

#4 • 2010-05-31 17:08
Pär G (ej verifierad)

Oväntat för dig Henrik men inte för mig varför skulle plötsligt saab kunn bygga en bil som tävlar med bilvärdens giganter...? Senast saab var fullt modern och i klass med de bästa var 1985 med 9000 turbo. Måste jag räkna upp tråkigheterna sedan dess. 900 NG (huää) 9-3 OG samma sak, 9-5 ok men inte i paritet med de bästa. 9-3 NG bra men inte bäst. Varför skulle saab plötsligt slå bilvärlden med häpnad?

#5 • 2010-05-31 17:10
j.w (ej verifierad)

Håller helt med Henrik, Oväntat Marianne.

#6 • 2010-05-31 17:21
Andreas Walfridsson (ej verifierad)

Jag har själv kört bilen och håller med om att den känns fin och stadig att köra, däremot har jag ingen aning om vad Marianne Sterner menar med att "bilen känns ganska dyster". Cockpitkänslan i kupén är påtaglig, inredningen känns Saab, men på en helt ny och kvalitetsmässigt betydligt högre nivå.
Jag är 184 centimeter lång men sitter trots det ypperligt i baksätet. De höga dörrsidorna, precis som det generösa benutrymmet, skänker limousinkänsla. Jag har aldrig tidigare trivts så bra i ett baksäte i en bil i den här prisklassen.
Att 9-5:an bakifrån skulle påminna om Opel Insignia håller jag inte alls med om. Aktern på Saaben är stilren och karaktäristisk.
På Teknikens värld föll man för bilen, AMS lovordar den, Autocar (världens äldsta biltidning, säljs i 19 länder) tycks älska den precis som jag.

#7 • 2010-05-31 17:43
Majja (ej verifierad)

Tips: Läs recensionerna från Automotor&Sport istället. De har betydligt mer koll på vad de pratar om. Att säga att den bakifrån påminner om en Opel Insignia får en att undra om hon ens sett bilen i verkligheten...

#8 • 2010-05-31 17:44
Sven Eriksson (ej verifierad)

Jag har inte sett bilen "live." När förra modellen kom fann jag att bilderna inte gjort bilen rättvisa. Motorjournalisterna var också alltför negativa i början, framförallt när det gäller kvaliteten.
Jag hoppas fortfarande att nya bilen skall "slå" - men då måste den skilja sig väsentligt från den billigare Insignia.
SAAB har tidigare varit först, eller nästan, med: 1) Stötfångande stötfångare 2) Strålkastarrengörare
3) Värmesitsar 4) Turbo i bruksbilar och 5) En förnuftig halvkombi. (Nu tycks Audi & BMW ha upptäckt halvkombin.)
Jag anser att SAAB behöver tillverka en mindre havkombi i utförande från enkel "cal-looker" till topputrustad lyxvagn. 95:an bör vara en Spyker-inspirerad lyxvagn och, inte minst, en robust kombi.
Sven,
som haft en smålyxig SAAB 900i Jubileum 1988 och som nu är stolt ägare till SAAB 96 1978. Dock kör jag för tillfället annan bruksbil. (Vill ha SAAB igen - älskar styrning & väghållning!)

#9 • 2010-05-31 17:49
Tom (ej verifierad)

Jag förstår inte er som kommenterar här. Hur kan ni kritisera testföraren för att denna person inte tycker som ni tycker? Åsikter är subjektiva och man ska respektera varandras rätt att uttrycka dessa. Själv tror jag att nya Saab 9-5 kommer att floppa. Jag kör själv BMW och skulle aldrig komma på tanken att byta ner mig till en Saab.

#a • 2010-05-31 17:50
Jono (ej verifierad)

Håller med övriga, oväntat Marianne. Skulle vara intressant att höra varför det är negativt att det inte är en familjebil? Vem vill åka runt i en svenssonbil. Förövrigt var det väl det som var tanken med nya Saaben att den inte skulle vara en familjebil? Läs AMS och Teknikens Värld istället...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.