Bild
Nästa artikel

Saab 9-5: Rapport från första provkörningen

Nyheter

Vi har kört nya Saab 9-5. Läs vad Vi Bilägares testförare tycker om bilen som ska rädda Saab.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig just nu i Västergötland.

Hennes uppgift är att köra årets största svenska bilnyhet - nya Saab 9-5.

Provkörningen inleddes vid Landvetter på måndag förmiddag.

Vi får tag på Marianne Sterner när hon sitter bakom ratten utanför Bollebygd, på väg mot Borås.

Vilket var ditt första intryck?
- Att bilen faktiskt känns ganska dyster, säger Marianne Sterner.

- Den bil jag kör är väldigt svart och lite tråkig.

- Formerna påminner om tidigare Saabar, men det är ganska rörigt i kupén och väldigt mycket svart plast.

- Men bilen känns också fin och stadig att köra. Styrningen är väldigt lätt och man sitter skönt i stolarna.

Vad säger du om bilens utseende?
- Den ser faktiskt ut som två bilar, en framifrån och en bakifrån.

- Bakifrån påminner den starkt om Opel Insignia och ser nästan ut som en halvkombi.

- Vi som kört Insignia känner igen oss, bland annat är färddatorerna väldigt lika. Men även om man använt grejer från GM behöver det ju inte vara sämre för det.

Hur känns insidan?
- Den här bilen är ett sammelsurium av gamla Saabdetaljer. Och det har kanske inte blivit riktigt bra.

- Jag har provsuttit baksätet, och det var inte roligt. Den bakre sidostolpen är som hämtad från gamla Saab 99 och den skymmer rejält.

- Sidorutorna bak är dessutom jättesmå och det känns som att man sitter väldigt instängd.


- Det är ingen familjebil det här. Vi får hoppas på kombin.

- Benutrymmena i baksätet är annars bra och sätena är sköna. Men takhöjden är ganska begränsad på grund av det sluttande taket.

Hur känns den att köra?
- Den känns väldigt trevlig och smidig, inte så stor som jag först trodde. Den är väldigt alert i styrningen och har en rätt bra gasrespons.

- Jag kör turbon på två liter, 220 hästar, och den känns rapp och passar bra i bilen.

- Vi har visserligen kört på motorväg med väldigt fin asfalt, men ändå verkar bilen tyst.

Har bilen både lyx- och Saab-karaktär?
- Lyxkaraktär skulle jag inte säga. En del plastpaneler är rentav fula och billiga, billig plast som man sätter feta fingeravtryck på.

- Instrumentpanelen ser bra ut, men det är mycket svart och dystert.

- Det ger ingen omedelbar lyxkänsla.

Saab nämner Audi A6 som en konkurrent. Klarar Saab den matchen?
- Jag önskar att jag åkt en Audi A6 ner hit, men nu åkte jag BMW 5-serie.

- Och det är bara att konstatera att BMW ger mer premiumkänsla. Saab närmar sig Audi, men det känns inte riktigt som att dem är ikapp.

- Men vi får se. Vi motorjournalister är griniga, kinkiga och letar fel. Låt oss inte döma ut den här bilen, för det är en fin bil.

- Men jag tror inte att man väljer Saab 9-5 före BMW och Audi. Man väljer inte bland dessa tre.

- Man köper Saab 9-5 om man är entusiast och gillar Saab. Vi får hoppas att det räcker.

När börjar den säljas?
- 19 juni börjar den säljas, under bröllopshelgen. Så vi får hoppas att det blir en lyckohelg för Saab också.

Och vad kommer den att kosta?

- Priserna börjar från 311 000 kronor för bensinturbon på 220 hästar. Den minsta dieseln som förbrukar 0,53 liter per mil kostar 315 000 kronor.
 
Vad tycker du om priserna?
- Jag tycker att de känns höga, ett pris under 300 000 för grundmodellen hade varit bra. Men jag tror att det så småningom kommer mindre motorer som då blir billigare.

Har du fått höra något om kombin?

- Nej, jag har inte fått någon genomgång ännu.

- Det kommer ju en kombi, det hymlar man inte om. Men den måste komma illa kvickt.

- Jag tror att den presenteras på bilsalongen i Paris i höst. Då blir bilen på riktigt intressant för den svenska marknaden.

Sammanfattningsvis låter det som att du är lite besviken?
- Jag är kluven. Jag vill så gärna vara överförtjust i denna bil.

- Den är väldigt fin att köra, men tittar du på hela konceptet så är det inte helt lyckat.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-05-31 16:48

Exteriört anser jag att bilen är lyckad. men det har också varit allt jag har sagt hittills eftersom jag inte har provat den. Men inte heller jag skulle välja den här bilen om jag samtidigt väljer bland Audi, BMW och Mercedes. Inte en chans. Man ska dock komma ihåg att detta är en "restprodukt" från GM och inte en "riktig" Saab så som det kanske kan komma att bli.

#1
JAN
2010-05-31 16:51

Var inte det hela grejen med den här bilen: att den skulle utmana Audi och BMW? Om den nu inte gör det? Då måste det ju vara kört. Hur som helst tycker jag att det ser ut som en trevlig bil med ett lite eget utseende. Jag utesluter inte att jag kommer att prova kombin när den kommer inför framtida bilköp.

#1
Henrik
2010-05-31 16:53

Oväntat, Marianne

#1
Pär G
2010-05-31 17:08

Oväntat för dig Henrik men inte för mig varför skulle plötsligt saab kunn bygga en bil som tävlar med bilvärdens giganter...? Senast saab var fullt modern och i klass med de bästa var 1985 med 9000 turbo. Måste jag räkna upp tråkigheterna sedan dess. 900 NG (huää) 9-3 OG samma sak, 9-5 ok men inte i paritet med de bästa. 9-3 NG bra men inte bäst. Varför skulle saab plötsligt slå bilvärlden med häpnad?

#1
j.w
2010-05-31 17:10

Håller helt med Henrik, Oväntat Marianne.

#1
Andreas Walfridsson
2010-05-31 17:21

Jag har själv kört bilen och håller med om att den känns fin och stadig att köra, däremot har jag ingen aning om vad Marianne Sterner menar med att "bilen känns ganska dyster". Cockpitkänslan i kupén är påtaglig, inredningen känns Saab, men på en helt ny och kvalitetsmässigt betydligt högre nivå.
Jag är 184 centimeter lång men sitter trots det ypperligt i baksätet. De höga dörrsidorna, precis som det generösa benutrymmet, skänker limousinkänsla. Jag har aldrig tidigare trivts så bra i ett baksäte i en bil i den här prisklassen.
Att 9-5:an bakifrån skulle påminna om Opel Insignia håller jag inte alls med om. Aktern på Saaben är stilren och karaktäristisk.
På Teknikens värld föll man för bilen, AMS lovordar den, Autocar (världens äldsta biltidning, säljs i 19 länder) tycks älska den precis som jag.

#1
Majja
2010-05-31 17:43

Tips: Läs recensionerna från Automotor&Sport istället. De har betydligt mer koll på vad de pratar om. Att säga att den bakifrån påminner om en Opel Insignia får en att undra om hon ens sett bilen i verkligheten...

#1
Sven Eriksson
2010-05-31 17:44

Jag har inte sett bilen "live." När förra modellen kom fann jag att bilderna inte gjort bilen rättvisa. Motorjournalisterna var också alltför negativa i början, framförallt när det gäller kvaliteten.
Jag hoppas fortfarande att nya bilen skall "slå" - men då måste den skilja sig väsentligt från den billigare Insignia.
SAAB har tidigare varit först, eller nästan, med: 1) Stötfångande stötfångare 2) Strålkastarrengörare
3) Värmesitsar 4) Turbo i bruksbilar och 5) En förnuftig halvkombi. (Nu tycks Audi & BMW ha upptäckt halvkombin.)
Jag anser att SAAB behöver tillverka en mindre havkombi i utförande från enkel "cal-looker" till topputrustad lyxvagn. 95:an bör vara en Spyker-inspirerad lyxvagn och, inte minst, en robust kombi.
Sven,
som haft en smålyxig SAAB 900i Jubileum 1988 och som nu är stolt ägare till SAAB 96 1978. Dock kör jag för tillfället annan bruksbil. (Vill ha SAAB igen - älskar styrning & väghållning!)

#1
Tom
2010-05-31 17:49

Jag förstår inte er som kommenterar här. Hur kan ni kritisera testföraren för att denna person inte tycker som ni tycker? Åsikter är subjektiva och man ska respektera varandras rätt att uttrycka dessa. Själv tror jag att nya Saab 9-5 kommer att floppa. Jag kör själv BMW och skulle aldrig komma på tanken att byta ner mig till en Saab.

#1
Jono
2010-05-31 17:50

Håller med övriga, oväntat Marianne. Skulle vara intressant att höra varför det är negativt att det inte är en familjebil? Vem vill åka runt i en svenssonbil. Förövrigt var det väl det som var tanken med nya Saaben att den inte skulle vara en familjebil? Läs AMS och Teknikens Värld istället...

#1
leifer
2010-05-31 17:52

Blir kanske lite fel när bilen ska jämföras med Audi, för Saab kan aldrig bli lika bra på att göra Audi-bilar som Audi. Ungefär som att ingen kan bli lika bra på att härma Kungen, som kungen själv. Dock kan Saab göra bilar som är lika intressanta och lika bra, fast på ett annat sätt.

#1
Patrik
2010-05-31 17:58

Hoppas stort på SAAB 9-5, själv är det snart tjänstebilsbyte. Tittat en del på Audi A5 Sportback, den tyckte jag var plastig och opersonlig! Har varit Audifrälst men har nu blivit besviken två gånger S3 samt A5 Sportback lär inte bli fler tittar åt Audi...
Kanske 9-5 kan vara ett alternativ - snygg är den iaf. =)

#1
nissej
2010-05-31 18:06

När man ser den i verkligheten verkar den inte så stor som måtten antyder, precis 5 meter. Tyvärr kommer man nog att känna sig instängd där bak, inte sedan 9000 har man haft bra utsikt från baksätet. Interiört känns den andå väldigt fräsch, i alla fall utifrån.

#1
Gösta
2010-05-31 18:08

ViB kanske bara säger sanningen, till skillnad från andra biltidningar. Nya SAAB:en kanske är medioker. Själv litar jag mer på ViB än andra nämnda tidningar som i större omfattning än ViB finns med på tillverkarnas lönelistor.

#1
Wisse
2010-05-31 18:11

Tja, lika slätstruket utseende som nästan alla bilar har numera. man vet inte om det är en Nissan,lexus,Toyota eller vad som helst. Det var betydligt roligare när man på avstånd såg skillnad på en Amazon och en Mercedes.Tyvärr blir det nog en flopp som gör SAABs nya saga ganska kort. Vad skulle få folk att köpa en SAAB?

#1
leifer
2010-05-31 18:18

Saabs nya front är i alla fall betydligt snyggar än Audis fula gap, s.k. single frame grill.

#1
Haubits77B
2010-05-31 18:29

Re: Wisse
Kvalitetsmässigt är ju den här bilen outstanding jämfört med Toyota.

#1
signs
2010-05-31 18:32

Om jämförelser med BMW/Audi: Det är väl inte meningen att den ska vara bättre på det Audi/Bmw utmärker sig med. Det är meningen att den ska vara bra på det den är, och locka människor att köpa med hjälp av det den är. Det är ingen teknisk övning/ren jämförelse. Titta bara på måtten - det här är en annan sorts bil.

#1
Lasse
2010-05-31 18:41

Jag har sett bilen ute på vägarna några gånger och tycker att den exteriört är hellyckad! Interiören har jag bara sett på bild men är lika positiv över den. Det där med tycke och smak...

#1
Thorbjörn Ek
2010-05-31 18:55

Jag hade förmånen att få se den "live"ute på E45 utanför Trollhättan nu på senvintern.
Den såg mäktig ut i fronten när den växte till sig i backspegeln.....men jag minns hur jag blev lite besviken när den körde om mig (inte för att jag blev omkörd..ler) bakänden var inte lika snygg som förväntat.
Helt klart dock är att den designmässigt är en vacker bil.
Vi män kanske ställer för höga krav på våra kärestas bakdelar..vad vet jag.

#1
leifer
2010-05-31 19:15

Undrar hur den ser ut i svart. Är ju Audis paradgren, stor svart limousine.

#1
Jarl
2010-05-31 19:21

Seriöst, detta kommer bli ett praktfiasko för SAAB, fixa fram en ny 9-2, och det PRONTO!

#1
Maria W.
2010-05-31 19:30

Usch! Stor eländig miljöbov! Har ni inte råd med en Elbil (Think) så köp istället en Toyota Aygo...
(Lägg ned SAAB och Volvo, dessa miljöförstörare.)

#1
mach1
2010-05-31 20:02

Mycket väntat, Marianne.
I denna tidning märker man en tydlig skillnad av inställning till Volvo och Saab baserat på fördommar och egen smak. Jag säger inte att dessa två märken är konkurrenter men man märker av att initiellt bemöts Volvo alltid positivt och Saab negativt.
Jag får en prenumeration av denna tidning i julklapp varje år. Men den passar inte mig egentligen eftersom jag är bilintresserad och gillar "aktiv" bilkörning. Tidningen är mer som konsumentinformation. Denna syn kan dock vara intressant för mig som jobbar inom bilbranchen. Men pga av flertalet felaktiga tekniska uppgifter i varje nummer, som ibland korregeras i nästkommande nummer, har jag tyvärr tappat förtroendet på vad jag läser.

#1
Jägaren
2010-05-31 20:18

Jag ber att få instämma i kritiken mot "nivån" på tidningen Vi Bilägare. Det är lite som Sverker Olofssons "Plus". Samma sak gäller Sterner. I andra tidningar är omdömet betydligt bättre - men framförallt sakligare.

#1
signs
2010-05-31 20:33

Det är många spänningar på gång här, som Bäcklund kommenterade. Några: att vinna (=överleva) på den svenska marknaden är nog inte samma sak som att vinna på den kinesiska eller amerikanska marknaden - på många sätt viktigare än den svenska.
Marianne påpekar ju att bilen har många positiva sidor. Jag är ändå inte säker på från vems perspektiv Mariannes provkörning var. Åtminstone är inte jag intresserad av "premiumkänsla" - om inte resten passar mig. Ska kolla igen vad som skrivs senare i veckan när provkörningarna är över.

#1
Mr Colt
2010-05-31 20:40

Ger inte mycket för detta vad jag hoppas är ett "första intryck",för den fina motorvägen hon ligger på fick ny beläggning sommaren -98 så den är allt annat än fin.

#1
Jarl
2010-05-31 21:09

Jag förstår inte, spar 50 tusen och köp Insignia, samma bil juh.

#1
Seken
2010-05-31 21:19

ANDY m.fl: Framtiden får visa om ni har rätt. Kanske är det så att Sterner bara är dum och grinig, medan ni, tillsammans med AMS, TV och många andra andra motorjournalister verkligen vet vad som är en extra bra bil.
Fanns odds på UNIBET, skulle jag direkt satsa 1000 kr på att 9-5:an floppar. Även om det bara gav 1,5 ggr pengarna.

#1
Greger
2010-05-31 21:33

Öhh! JARL, Skaffa Glasögon, Måttband och en "Bok Om Bilar För Nybörjare"!

#1
Jarl
2010-05-31 22:16

Marianne Sterner kan sin sak. Denna bil är inget att hurra över. Lika bra som dagens A6, knappt. Den, A6:an alltså, kommer dessutom i ny tappning till hösten och då är Saaben lika bra som vanligt igen... DVS sämst.

#1
Fredrik
2010-05-31 22:44

A6 kommer i ny version till hösten och är det någon som tror den kommer bli märkbart billigare än nya 5-serien? Basbilen med lite utrustning går lätt på 400'. Inte samma priskategori som Saaben...

#1
Mats
2010-05-31 22:51

Märkligt...När MS skriver vad hon tycker, alltså en ok bil men inte mer, så fylls tråden med sarkasm men om Alrik i AMS skriver att den är bra så är det precis som det skall vara. Kanske är bilen inte bättre än så och ärligt talat, hade man räknat med att den skulle kunna utmana Audi, BMW mfl. tror inte det. Tror MS har precis rätt när hon skriver - Man köper Saab 9-5 om man är entusiast och gillar Saab. Snälla, premium förtjänar man, inte bara höja priser på en medelmåttig (i premiumklassen) bil.

#1
CRISTER
2010-05-31 22:58

Om man skriver att nya 9-5:an är dålig är man en dålig journalist.Om man skriver att den är bra är man en bra journalist.Vill man säga att 9-5:an är riktigt dålig så är den som en Opel Insignia.Helvete! fattar ni inte att bedömningen av en bil är subjektiv eller tror ni att någon kritiserar erat favoritlag i ishockey.Skärpning tack
Jag tycker att Marianne Sterner är en seriös journalist även om hennes åsikter inte passar er.

#1
Karl
2010-05-31 23:36

Must say that this Marianne Sterner's report is very confusing. It has got negative tone in it and content is opposite in many things compared to other reports. I have seen the new 9-5 and I disagree with many aspects to how Marianne Sterner sees it, exceptionally negative opinion in almost everything. Unprofessional report.

#1
Jägaren
2010-05-31 23:54

Om affärsidén med nya Saab 9-5 är att "man köper Saab 9-5 om man är entusiast och gillar Saab" (Marianne's uttalande som MATS citerade) kunde Saab lika gärna ha avstått från att bygga den här bilen eftersom kundunderlaget redan i det här läget är försvinnande litet. Meningen med den här bilen - och alla andra produkter, för den delen - måste ju vara att ta köpare från andra märken. Meningen måste ju vara att bygga en bil som många vill köpa. Saab ska vara glada att de INTE har Marianne och Mats som produktstrateger, utan har strateger som siktar på nya och många köpare.
Däremot har MATS rätt i att man inte blir premium endast genom att höja priset. Audi tar idag bra betalt för sina bilar, men man har jobbat stenhårt i minst 25 år för att nå dit. Mercedes kan tacka de utsökta stora, tunga och flärdfulla bilarna ändå från starten för sin premiumstatus. Tänk en Mercedes-Benz 300Sc Cabriolet (1957), en 500 K Cabrio B (1934), en 220 SEb Cabriolet (1961) eller en 280 SE 3.5 Cabriolet (1969) så förstår ju alla varför Mercedes blev premium långt innan andra tillverkare ens kunde knacka plåt ordentligt. Och vad kunde det - enligt vissa - så storslagna Toyota erbjuda marknaden på den tiden? Någon slags trehjulig cykel, kanske?

#1
Torbjörn
2010-06-01 00:48

Helt underbart att det kommer ett alternativ till BMW, Audi och Volvo. Att Saaben inte kommer upp i samma lyxkänsla som tyskarna var ju väntat men känslan av att köra nåt annat kommer att ge Saab en plats på marknaden som ger en volym på 40 till 50 tusen bilar. No swett. Tänk att lägga ut 400.000 på en Audi som blivit en dussinbil - så fantasilöst! Leve alternativen. Jag tar Saaben alla dagar i veckan.
Torbjörn

#1
Nils
2010-06-01 00:57

Givetvis ska den jämföras med Audi, BMW och Mercedes, SAAB har ju placerat bilen i samma prissegment! 311.000 till 600.000. Man får en hel del bil i premiumsegmentet för de slantarna.
SAABs största nackdel är förmodligen det tveksamma andrahandsvärdet. Samtliga konkurrenter är nog ett bättre köp med detta i åtanke. De finns kvar även om C-klass, 5-serie eller A6 skulle floppa. Finns SAAB kvar om 9-5 inte säljer?
Känslan är tyvärr att SAAB skulle behöva sälja volymer av billigare bilar för att skapa en grund att stå på för att sedan släppa en stor lyxig 9-5 som imagehöjare. Nu gör de tvärtom, släpper en bil med en prislapp som matchar de bästa på marknaden. Det blir tufft, mycket tufft för SAAB.

#1
Anders
2010-06-01 00:59

Den här nya SAAB:en är enligt min uppfattning sååå mycket snyggare än Insignia. Och den känns klart rymligare i baksätet. Bakändan är mycket lyckad med sina ljusarrangemang. Fronten är ju helt och hållet SAAB, men så mycket mer hel än 9-5 av föregående sminkade modell. Enda smolket i bägaren är att den kommer att kosta så mycket. Lycka till SAAB!

#1
A
2010-06-01 01:38

"Ingen familjebil" säger Marianne Sterner. Frågan är dock dels om alla familjer behöver en kombi och dels vilken åldersprofil "köparna" av bilar i den här prisklassen har. Man får inte glömma att det nästan uteslutande handlar och leasingbilar, företrädesvis uttagna av män i övre medelåldern. Den typiska småbarnsfamiljen kör snarare en Volvo V70 årsmodell 2001.

#1
1
2010-06-01 01:42

Jag kör en tolv år gammal Saab 9-5 och åker ofta en elva år gammal BMW 5-serie. Det är möjligt att BMW:n hade mer premiumkänsla för dryga tio år sedan, men idag är Saaben väsentligt mera välbehållen. Dessutom drar den ett par deciliter mindre per mil, trots starkare motor!

#1
1
2010-06-01 01:47

Tyvärr måste man konstatera att Marianne Sterner är osaklig i sin kritik av nya Saab 9-5. Att hon på ett subjektivt plan inte gillar bilen bör inte ta överhanden på det här sättet.

#1
Greger
2010-06-01 02:23

NILS - "600 000"! Var har du fått den siffran ifrån?
(SAAB sade till mig att den inte finns att få förgylld i guld...). JARL - Var inte orolig... Vi ska inte hylla dig! ;-)

#1
Erik
2010-06-01 02:49

1: Varför får Marianne Sterner INTE gilla bilen? Hon är inte helt förtjust i utseendet, tycker att interiören är lite dyster, och att bilen är för dyr. Ska hon inte låtsas om att hon tycker så?
Hur tänker du och ni andra när ni skriver att hon inte får tycka så? För det är ju just det, ett tyckande. Hur borde hon tycka, enligt er?
Man blir ju fasen mörkrädd när man läser kommentarerna här. En massa inavlade fanatiker helt utan självdistans.
Min egen åsikt om 9-5: Jag tycker att den är snygg, men alldeles, alldeles för dyr. SAAB har alltid varit dyra i inköp och törstiga, och eftersom de fortsätter på samma linje har jag tyvärr inga större förhoppningar om att märket finns kvar om 10 år.

#1
Emme - den riktiga
2010-06-01 08:03

Haha Greger, svar på tal.
Kan inte uttrycka mig om bilen då jag inte kört den men alla tycker olika och jag tycker om MS som "testpilot". Synd att hon inte gillar bilen mer.
Kör själv just nu en saab 95 -99 med 12xxxmil som jag är nöjd med. Det enda är väl att den kränger som bara den. (Mjuka dämpare för den viktiga Usa-marknaden).

#1
MH
2010-06-01 09:13

Tyckandet är som flera påpekat subjektivt. Själv tycker jag inte alls att Saaben är dyr, men det beror så klart vad man jämför med. Jämförelser med tyska bilars grundpris blir inte korrekt, då tyskarna är betydligt dyrare att utrusta. Jämförelser med Opel Insignia blir också snedvridna då denna är betydligt mindre, nästan som en Audi A4 jämfört med en A6. Men det är klart, om ditt jämförelseobjekt är en Volvo V50, så är ju Saaben helt kass (då den inte är en kombi) och dessutom dyr.
Jag har tidigare, när mina ekonomiska ramar var betydligt mindre, kört Saab, då jag helt enkelt inte hade råd att köpa en ny "riktig" premiumbil. Jag tyckte min 9-3 var extremt prisvärd, då den med turbo och automatlåda inte hade någon motsvarighet hos lågbudgetmärken, samtidigt som den var betydligt billigare än likvärdigt konfigurerade Audi, BMW och Mercedes.
Nu kör jag Lexus för ungefär dubbelt så mycket pengar som Saaben, och tycker den är extremt prisvärd utifrån de ramar som är aktuella nu.
Jag tror att Saab hittar sina köpare just där, bland de som tycker att Audi, BMW och Mercedes är för dyra, men som tycker att Citroën, Renault, Ford och Hyundai saknar något.

#1
Nattsvart
2010-06-01 09:55

Äntigen en svensk motorjournlist som kan gen en nykter bedömning av fordonet och dess egenskaper.
I det andra blaskorna är det mest hejja rop vilken fantastisk bil detta är.
I mina ögon är detta en medioker bil som inte är bättre en konkurrenterna på något, den ser heller inte snygg ut. Den tillför inget innovativt, snarare konservativt.
Gråa gubb-sedaner med feta prislappar dignar det av.
En BMW, MB eller Audi ägare väljer inte den här bilen.
Denna bil kommer att väljas av de som redan kör Saab, precis som det alltid har varit.
Många äldre herrar kommer att köra den.
Tveksamt om Volvo ägare kommer välja den heller, då den inte ger något mervärde som motsvara prislappen.
Det finns dock en fördel med bilen. Den går tyst!
I alla andra egenskaper är den i linje med/ eller sämre en konkurrenterna.
Tror ni denna kommer vända Saab??...
det tror inte jag tyvärr....
Jag tror Baic tar över allt på sikt och märket tynar bort i Europa men lever vidare i Asien under Baics regi.

#1
Stefan B
2010-06-01 10:28

Märkligt att folk inte får ha åsikter om Sterner utan att bli censurerade här. Flera kritiska men balanserade inlägg har försvunnit sedan igår. För kompetenta analyser med både ris och ros för nya 9-5 rekommenderas AMS, TV och brittiska Autocar.

#1
MH
2010-06-01 10:31

Greger, en fullutrustad 9-5 Aero Turbo6 XWD kostar enligt mina beräkningar 627 100 kr. Det är ändå flera hundra tusen mindre än en fullutrustad BMW 535i (som inte ens finns med fyrhjulsdrift). BMW:n kostar 952 000!

#1
Kajan
2010-06-01 10:32

Skönt med en kritisk svensk motor journalist - glöm denna dinosarie, som kanske varit OK för 5 år sedan när den borde lanserats! Sen kommer väl en ännu fulare kombi, med typ nuvarande C-stolpe eller ännu fulare!! Lägg ner!

#1
fd saabägare
2010-06-01 10:34

Håller med "nattsvart" - förstår inte varför andra svenska tidningar hyllar denna mediokra kärra så till den milda grad...
Det är säkert en ok bil på samma sätt som tidigare saabar för det mesta varit helt ok bilar.
Men premium? Nä, tror inte det...

#1
BG
2010-06-01 11:20

För min egen del så står valet mest mellan nya 9-5 och nya 5-serien (båda med 4WD). Med ordentlig utrustning blir dock 9-5 ca 150 kkr billigare i inköp och för de pengarna kan jag offra den allra sista gnuttan premiumkänsla. Jag får se hur det faller ut efter provkörning.

#1
Roger N
2010-06-01 12:02

BG, din bästa affär gör du nog om du skippar både Saab och BMW och köper en Subaru Outback. Bättre AWD, bättre kvalitet och billigare prislapp.
Vi får hoppas att många gillar den nya tråkiga Saab 9-5 så fabriken och märket får leva kvar. Dessutom får vi hoppas att de tar till vara på alla duktiga ingenjörer som kommer med fina lösningar som eLSD. Diffar på alla axlar har som bekant Subaru haft i årtionden, men det är bra att även Saab börjar inse vad som gör en bra AWD setup.

#1
Erik J.
2010-06-01 12:19

MH Kan du förklara din uträkning "627 100 kr."!?
http://www.vibilagare.se/document/priser_9-5.pdf
(9-5 Aero: Turbo6 XWD Aut6 300hk 471 900 kr)

#1
Saabnisse
2010-06-01 12:46

Premiumkänsla är ett mycket subjektivt begrepp.
Det som är premium för en bilägare är det inte för en annan.Det finns de som tycker att en bils rykte om att den ska vara premium räcker för att de ska uppleva den som premium allt medan det finns de som tycker att Dacia är premium helt enkelt för att de tycker om den.
Det viktiga för mig är alltså inte om bilen anses vara premium utan om jag tycker om den och tror att jag kommer att trivas med den.
Och om detta kan jag återkomma efter en provkörning då jag förhoppningsvis vet mer vad jag skriver om.

#1
MH
2010-06-01 14:48

Erik J, här är uträkningen:
Grundpris 471 900
Pilotpaket 17 000
Baksätesunderhållning 18 000
Drivesense XWD 15 500
19-tumshjul 9 500
Metallic 8 500
Läder premium 25 000
Nav 15 000
Ljudsystem 7 000
BT HF 4 500
DAB 3 000
Minnesfunktion 5 500
Quickheat 4 500
backspeglar aut 2 500
Adaptiva bi-xenon 7 000
Avancerad parkeringshjälp 5 000
Däcktrycksövervakning 3 200
Tonade rutor 4 000
Summa 626 600 (jag räknade tydligen fel på 500 kr förra gången).

#1
Niotre
2010-06-01 15:20

Mer att censurera?
Passa på att läs detta innan censuren slagit till!
Jag har stor respekt för journalistens åsikter. Det skulle vara mig emot att förbjuda någon att framföra sina åsikter även om jag har motsatta sådana. Detta är inte avsett som något personangrepp utan bara mina åsikter precis som en journalist skriver sina.
Vad flera läsare av rapporten reagerar på är den negativa grundton som finns och jag har som hastigast tagit mig friheten att titta på de negativa omdömena och de positiva sådana.
Jag kan säkert missat något åt vardera hållet.
Som man kan uppfatta som negativt
Ganska dyster
Lite tråkig
Rörigt i kupén
Ser ut som två bilar
Sammelsurium av gamla SAABdetaljer
Inte blivit riktigt bra
Det var inte roligt
Skymmer rejält
Jättesmå
Väldigt instängd
Ingen familjebil
Billig plats (förmodlingen avses plast…)
Svart och dystert
Ingen omedelbar lyxkänsla
Inte helt lyckat
Och så över till de positiva omdömena.
Fin och stadig att köra
Styrningen är väldigt lätt
Sitter skönt i stolarna
Benutrymmena i baksätet är annars bra och sätena är sköna.
verkar bilen tyst
Instrumentpanelen ser bra ut
Det är en fin bil.
Det sista positiva omdömet ter sig konstigt eftersom de negativa omdömena i rapporteringen är i stor majoritet mot de positiva. Hur kan då journalisten skriva att det är en fin bil?
Jag har läst ViB sedan 70-talet och jag har väl inte vad jag kan minnas läst en sådan sågning på så få rader de senaste åren.

#1
Robin Johansson
2010-06-01 17:06

Detta var den mest oseriösa artikel jag har läst på länge! Jag är ingen Saab-fantast, men denna artikel var verkligen urtaskig! Marianne hade väl en dålig dag kanske.. Tips till läsare: Läs AMS istället.

#1
leifer
2010-06-01 17:08

NIOTRE, känsligt att kritisera en kvinna kanske? Redaktionen består väl mest av män, och patriarkaliska män vill ju skydda kvinnor. Känns inte jämställt eller modernt.
Däremot är det ju inte ok att kommentera som folk gjort med "kärring" etc. Lika lite som gubbe är ok, även om män oftare få tåla sånt. "Ta det som en man" alltså.

#1
Jes
2010-06-01 17:17

Bilsport ger ett likartad intryck som Vib .. och TV är inte enbart positiva de heller.
Å andra sidan har jag nog aldrig läst en seriös biltidning som inte finner något negativt med någon "ny" bil.
Av bilderna av döma, är jag helt enig med Sterner. "Väldigt svart", i varje fall inuti.
Jag gillar snoken .. ligger väl i tiden med det nya Audi-gapet, ger potens på något sätt.
Det är inte lätt att lyckas i bilbranchen .. tiden får visa om 9-5 an lockar tillräckligt många. Jag håller i varje fall tummarna.

#1
leifer
2010-06-01 18:21

JES, är väl inte fel att vara lite överdrivet positiv ändå. Betänk hur tyska journalister är med tyska bilar. Eller engelska journalister är när det gäller engelska bilar. Vi svenskar har en tendens att underskatta oss själv och överskatta andra.

#1
Jes
2010-06-01 21:52

tja, jag läser Vib, en svensk biltidning, jag gillar tyckande, tänkande och, rentav uppskattar saklighet.
Kan det bero på att jag inte är "etnisk" Svensk??

#1
Niklas
2010-06-01 23:36

Sterner har ibland en del obegripliga åsikter, de två senaste årets bil tävlingarna exempelvis, men det har precis alla, det finns ingen i någon tidning som inte har rejält fel då och då.
Men i det här fallet så råkar det inte vara så, detta är en med sanningen väl överensstämmande upplevelse.
Och det kan ju faktiskt var och en själv konstatera med egna ögon.
Instrumentpanelen ÄR ju faktiskt väldigt svart och instrumenten ger ju faktiskt inte något direkt lyxigt intryck.
Det finns ju inget blänkande krom, inga ljus fällt, inga sprakande färger och elegansen i formerna vilka skulle det vara?
Och panelens höjd och bredd skapar en hög vägg som löper över halva kupén och stänger ute luft och ljus från vindrutan, detta förstärker självklart ett svart intryck.
Gamla 9-5 är ju på grund av sin panel dessutom en påtagligt instängd och trång bil i framsätet, detta kan möjligen finnas något kvar av även på nya.

(På tal om panelen i gamla 9-5 och 9000 så har den en märklig tvärgående skarp kant rakt framför förarens knän, ser livsfarligt ut, hur kan detta ha fått höga säkerhetsbetyg?
Själv skulle jag aldrig våga köra en bil med en sådan instrumentpanel.)
Sedan är den gröna instrumentbelysningen också en färg som är rätt dov och närstående till det svarta och det skapar ytterligare en psykiskt förstärkning av övriga mörka faktorer.
Det är fullt möjligt att kunna uppleva detta som lite tråkigt.
Det finns absolut inget fel i denna upplevelse.
Att det är rörigt i inredningen det stämmer ju också, knapparna på instrumentpanelen är ju som alla själva kan se placerade lite hur som helst där man funnit ett ställe, skulle en sådan utformning inte kunna upplevas som rörig?
Självklart kan den det.
Och visst är det mycket svart plast, vem kan säga att det inte är så?
Dekorpanelerna är dels koncentrerade enbart till förarplatsen, är matt borstad aluminium eller en svart blank panel vars utseende och struktur är lite udda men samtidigt lite billig och dels i övrig matt silver och är nog så små och obetydliga, de små underliga vinkelsvängarna i bakdörrarna är ju, tja… oj då… medlidande är närmaste känslan.
Det finns just inget som bryter av eller lyser upp på ett klart och distinkt sätt, allt flyter ihop i en lätt homogen matt murrighet.
Inget gnistrande blankt stål.
Men Insignia liknar den inte alls, det intrycket baseras på breda bakskärmar och flack bakruta men det är verkligen en otrolig skillnad, så obefintliga likheter kan man inte utgå från, lite skarpare studier får nog göras än en hastig blick.
Det är närmast förolämpande för Insignia att påstå att den skulle ha någon likhet med denna Saab, sådant betackar man sig livligt för.
Visst innehåller den mycket gamla Saabdetaljer, det har ju Saabentusiaster påpekat upprepade gånger, och C-stolpen kommer från 99 CC, identisk.
Gamla panelen i 9-3 var ju förövrigt kolsvart, har alla glömt detta?
Vem kan inte se dessa uppenbara likheter?
Det är dock chockerande att hör att sidorutorna är små och takhöjden begränsad, är detta verkligen möjligt? Detta skulle ju vara en limousin med tyngdpunkten i baksätet.
Någon kommenterade att det inte skulle vara mening att detta skulle vara en familjebil och att det därmed inte var något problem med ett trångt och instängt baksätet.
Men SÅ var det ju inte alls, Insignia skulle ju vara den sportiga mindre bilen medan 9-5 skulle vara just den med stort rymligt baksäte och komfort, ligger det något i detta uttalande så är det ju närmast en obegriplig felkonstruktion.
I övrig så kritiserar andra tidningar vindbrus från A-stolparna och vem blir förvånad över det?
Saab offrade ljudkomfort och aerodynamik för att få en extra gimmick i A-stolparna som till på köpet många andra har…
Sikten framåt är säker mycket bra, men att man inte hade kompetens nog att trolla bort nackdelarna med denna kantiga kaross, är inget som inger

#1
Nils
2010-06-03 00:32

Hur man än räknar så är det en rejäl prislapp på nya 9-5. Den placerar sig prismässigt i premiumsegmentet och konkurrensen där är stenhård.
Andrahandsvärdet är ett stort frågetecken här. Ni som har relativt nya SAABar idag, hur står det till med andrahandsvärdena? Kommer allt att ändras med nya 9-5?
Trots allt så är ekonomin mycket viktig för om en bilmodell kommer att sälja eller inte. Om andrahandsvärdet blir lågt måste driften i övrigt vara mycket låg för att ha en chans mot konkurrenter om man ser till totala ägandekostnaden. Detta gäller både privat och företagsköp.
Personligen så gillar jag bilen. Sticker ut lite från mängden med fina tekniska lösningar. Hypad bilmodell just nu och många människor som är intresserade efter alla turer kring SAAB.
En liten billig SAAB "9-2" skulle jag kunna tänka mig att handla trots skakigt varumärke. En lyxig 9-5 för 400.000? Svaret är nej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.