Bild
Nästa artikel

Saab samtalar med BMW om ny 9-2

Nyheter

Saab uppges nu föra diskussioner med BMW om ett samarbete för att utveckla en ny Saab 9-2.

Saab har etablerat kontakt med tyska BMW om ett framtida samarbete.

"Vi samtalar med flera"
Samarbetet ska dels gälla en plattform för en ny mindre modell från Saab, dels motorer och växellådor.

Det rapporterar Dagens Industri som hänvisar till en välplacerad källa.

Victor Muller, styrelseordförande för Saab, vill inte kommentera vilka kontakter som tagits.

- Vi för samtal med flera bilföretag och underleverantörer i branschen, säger han till tidningen.

BMW varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

- Vi för diskussioner med flera parter som är intresserade av vår teknik. Just nu finns inget kontrakt med Saab, säger en talesperson för BMW till nyhetsbyrån Reuters.

Saab går ned i storlek
Victor Muller har tidigare uttryckt ambitionen att utveckla en ny, mindre modell.

Enligt Victor Muller ska bilen hämta inspiration från Saab 92, men inte vara en utpräglad retrobil.

Om bilen blir verklighet skulle beteckningen sannolikt bli Saab 9-2.

Modellen finns dock inte med i affärsplanen fram till 2016.

För att snabbare få ut bilen på marknaden krävs samarbete med tredje part.

- Vi koncentrerar oss på 9-5 och 9-4X, säger Eric Geers, informationschef på Saab, till Reuters.

- En mindre Saab under 9-3 finns inte med i vår affärsplan även om den finns på vår önskelista.

Plattform från Mini
Dagens Industri rapporterar att Saab vill ta del av en plattform som BMW nu utvecklar till kommande modeller från systermärket Mini.


Samarbetet kan också gälla växellådor och motorer från BMW.

För BMW kan ett samarbete innebära större volymer och lägre kostnader.

Kan också gälla dieselmotorer
Tidigt nästa år lanserar Saab suvmodellen 9-4X, som ska tillverkas i Mexico.

Bilen bygger på Cadillac SRX och var tänkt att utrustas med en V6-diesel från tidigare ägaren GM.

Den möjligheten har nu försvunnit och Saab behöver en ny dieselmotor för att lansera bilen på den europeiska marknaden.

Även här kan BMW bistå med teknik, uppger Dagens Industri.

Diskutera: Vad tycker du om ett eventuellt samarbete mellan Saab och BMW?
Taggar: Nyheter
Saab samtalar med BMW om ny 9-2

Kommentarer

#1
Niklas
2010-06-14 14:20

Intressant! Känns som Saab vaknat till liv på något sätt, blir spännande och se hur det slutar.

#1
Erik F
2010-06-14 14:32

Håller med Niklas. Att Saab väljer att köpa motorer och växellådor utifrån kan bara innebära gott, då de själva varit haltande med driftsäkerheten på i synnerhet växellådsområdet i decennier. Turboteknologi är de bra på dock.

#1
Jarl
2010-06-14 14:35

Äntligen! Kanske blir världens första Saab som faktiskt är bra.

#1
Peter i Sydney
2010-06-14 15:24

Det låter mera som en önskedröm än fakta för jag kan inte för mitt liv förstå varför världens numera största lyxbilstillverkare skulle ha något som hellst intresse att förse en konkurrent med deras teknink. Saab har absolut inget att tillföra för volymerna är så små att det förmodligen inte skulle märkas i BMWs produktion.

#1
Pelle
2010-06-14 17:36

What's in it for BMW !?
Och Saab lägg ner SUV-ideerna. Hur gammaldags som helst. Ni vaknar som vanligt när intresset gått ner och ni gör ännu en flopp-modell. Ingen behöver en SUV till!! Stora, krockfarliga (för ALLA andra) och miljövidriga är ingen framtid. Nisha er mot nåt modernare - tack!

#1
jarl
2010-06-14 18:07

Pelle: well put! Lägg ner den nya SUVen, satan vilka puckon som jobbar på Saab, fram med en 9-2:a nu!

#1
Niklas
2010-06-14 18:22

Märkligt om SUV bilar inte har en marknad när de ligger i topp på sålda bilar?

#1
Kent
2010-06-14 18:43

Satsa på en liten bil med mycket kvalite. Då kommer köparna, det är framtiden med en liten miljöbil med kvalite. Saab kan ju göra bilar som man kan titta på, eller hur?

#1
Kent
2010-06-14 18:50

Glömde frågan
Självklart ska man sammarbeta med världens bästa bilbyggare som BMW. Det vore perfekt och skulle höja Saab till Audi nivån. Men glöm inte mindre miljöbilar, för det är framtiden.

#1
Smithy
2010-06-14 19:33

Var inte sådana pannben!
Saabs 9-4x är en bil i CUV-segmentet. Inte SUV, utan Crossover Utility Vehicle. Något mindre och sportigare. Marknadsstrategerna vet att bilarna i detta segment är populära, se bara på XC60. Kombinera detta med speciell design och miljölösningar från Saab så har de något som heter duga. Speciellt pga miljöfaktorn.
BMW för den delen har ett och annat att lära om säkerhet där Saab kan komma till användning...

#1
Saabnisse
2010-06-14 20:19

ViB är som vanligt lite sena med nyheter.
Detta har ju varitv ute en tid nu, men vadå?
Är det så konstigt att Saab söker samarbete med BMW, de har väl knappast något att förlora.
Saab är ju så små att de knappast riskerar att stöta sig med det klientel som köper BMW och det som det handlar om är ju drivlna från BMW och en bottenplatta från Mini.
Både Saab och BMW har ju allt att tjäna på det här, BMW för att de får större volymer (och gratis reklam) och Saab på att få tillgång till färdiga enheter.
Saab har ju aldrig, med undantag av första tvåpipen som var en kopia, haft egna motorer bara utvecklingar och förbättringar av andra tillverkares motorer.
Jag tror det här skulle vara bra för Saab.

#1
Saabnisse
2010-06-14 20:22

Är det f.ö. någon som läser forumet här?

#1
Fårskallen
2010-06-14 21:55

För Saab är det nog attraktivt, men är BMW intresserade? Slåss man inte om samma kunder?
Saab bör nog vända blickarna åt andra håll i stället och vad som vore intressantas vore nog att få ett kontrakt med en kinesisk eller indisk tillverkare som vill utveckal bilar i samma storleksklass som Saab.
Med sådant kapitaltillskott så skulle nog Saab kunna utveckla både det ena och det andra.

#1
BosseM
2010-06-15 01:38

Yipee! Ett steg i rätt riktning! Det är små, ekonomiska bilar vi behöver i framtiden, och en mindre SAAB är absolut nödvändig för märkets fortbestånd.

#1
Lägerleffe
2010-06-15 02:00

Som fristående på en fri marknad kan och bör man tala med många - särskilt attraktiva är partners som också är fristående från jättekoncerner med tvångsstyrning och dito -tröja.
Alltså bör både skandinaver och bayrare kunna ha stort utbyte av varandras kunnande och produkter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.