Bild
Nästa artikel

Saab lovordas och sänks i AutoIndex

AutoIndex

Det är en sak att tycka bilen är toppen, men en annan sak att vara säker på att köpa samma märke igen. I det dilemmat hamnade Saabs ägare i AutoIndex.

När Saabs fortsatta existens hängde på en skör tråd veckan före och månaden efter jul skedde en kraftsamling.

Saabs betygssnitt ökade

Det var inte bara i Trollhättan som anställda och Saabägare demonstrerade för att få behålla sin fabrik utan stödet var massivt från i stort sett alla delar av världen där Saab finns representerat.

Det resulterade i att Saabägarna gav än mer beröm och stöd till organisationen och produkten som helhet.

Det avspeglas också i årets AutoIndex där Saabs betygssnitt, jämfört med föregående år, ökade med 2,8 procent - och där framför allt bilarnas kvalitet, verkstädernas arbeten och återförsäljarnas inställning har lovordats extra mycket.

Stor osäkerhet
En samvetsfråga som ingår i lojalitetsenkäten var det dock svårare för Saabägarna att komma förbi.

Frågan löd: hur säker är du på att köpa samma märke igen nästa gång du byter bil?

Här blev av förståeliga skäl osäkerheten stor.

Bland alla redovisade märken räckte poängen från Saabs ägare inte längre än till näst sista plats i rankingen.

Endast Seat-ägarna var i det läget mer osäkra på om de skulle köpa samma märke igen.

En blick bakåt i almanackan ger bra förklaringar.

24 oktober förra året drog sig Koenigsegg ur Saabaffären och 18 december kom General Motors besked om att lägga ned fabriken.

Sedan följde veckor av ovisshet - delvis under den tid som AutoIndex-undersökningen låg ute - innan överenskommelsen med Spyker slutligen blev klar 22 februari.

Naturliga reaktioner

Saabägarnas reaktioner är helt naturliga.


Här visste man inte ens om det skulle finnas några nya bilar att köpa, om återförsäljarna skulle gå i konkurs, om garantierna skulle upphöra att gälla eller om reservdelsflödet skulle börja sina.

Rekonstruktionen av Saab med Spykers finansiärer och med det statligt garanterade fyramiljarderslånet från Europeiska Investeringsbanken ska förhoppningsvis få de kvarvarande kunderna att känna större trygghet att köpa Saab-bilar framöver.

I det perspektivet ska vi dock påminna om att Saabs kunder genom åren, långt innan krisen blev akut, sakta men säkert blivit mer osäkra på att fortsätta vara trogna märket.

Från 5 till 15
År 2007 rankades Saab som femte märke, år 2008 som tionde och år 2009 som 15:e märke.

För Saab måste botten vara nådd med den 21:a plats som märket har i dag.

Det räcker inte bara med att kunderna lovordar kvaliteten på bilarna, de måste också vara säkra på att hålla fast vid sitt märke, om Saab på nytt ska komma på fötter.

AutoIndex 2010: Lojalitet

Klicka för att se större bild.


Rankingen visar vilka bilägare som är hundraprocentigt säkra på att de kommer att köpa samma märke vid nästa bilbyte.

Betygen 1-7 har omvandlats till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till
1 000 poäng.

Diagrammet visar de som satt betyg 7, det vill säga de som är helt säkra på att köpa samma märke igen.

AutoIndex 2010: Lojalitet, ranking senaste fyra åren


Diskutera: Vad tycker du om lojalitetsundersökningen?
Taggar: AutoIndex
Saab lovordas och sänks i AutoIndex

Kommentarer

#1
MM
2010-06-11 14:28

Aldrig att jag kommer äga en Saab...Den påminner om den döda papegojan som han försöker övertyga kunden om att den bara sover... Saab är lika död som papegojan.

#1
Emme
2010-06-11 14:39

MM: Jaha? Kul för dig.

#1
Kenta
2010-06-11 17:26

MM:
Jag tror snarare att det är du som är död trots att du försöker få andra att tro att du bara sover...

#1
Aldrig mer en Saab!
2010-06-11 23:05

MM: Det var tamejfan den bästa liknelsen över Saabs situation jag hört på väldigt länge. Saab lever på lånad tid...

#1
daniel
2010-06-12 01:31

Jag har få principer, men en som jag alltid har följt är: ATT JAG ALDRIG SKA SVIKA SAAB OCH BYTA MÄRKE!!! Jag älskar Saab och vill att det ska finnas kvar. Jag faller på knä inför alla saabägare och ber er att köpa Saab igen!
Saab behövs!!

#1
pg
2010-06-12 01:38

Fanatisk övertro på Saab förekommer allt för ofta. Skitprat om andra märken likaså från sammma. Varför kan inte dessa fanatiker inse sanningen någon gång. Sanningen att andra fabrikat faktiskt är bättre.

#1
Hasse
2010-06-12 02:48

PG Gör som JARL! Skaffa dig en Toyota Yaris 1.0.
Eller skaffa dig en OPEL Corsa. Sen är lyckan gjord!

#1
Jes
2010-06-12 11:20

Intressant att se hur det förändras under fyra år. Det är även Mazda och Citroen som klivit ner i listan.
Kia har tydligen blivit populär och Mercedesägare har nog glömt rostproblemen nu.
Subaru och även Toyota verka ligga stabilt trots allt.
Saab, vårt sorgebarn, tja det är nog för tidigt att sia om dess framtid, kul liknelse MM. This is a dead car, no it's only sleeping ... tiden får visa om det går att väcka den!

#1
leifer
2010-06-12 21:20

Varför elda på märkesfixeringen med såna här undersökningar?

#1
jan
2010-06-13 09:24

MM jarl

#1
Roy
2010-06-13 12:25

De bilar som har en tydlig personlighet eller bär statusstämpel och de bilar som ger mycket för pengarna och är pålitiliga har förstås trogna ägare.
I Subarus fall sammanfaller personlighet och pålitlighet, vilket gett resultat. Kia och Hyundai ger mycket för pengarna och är pålitliga, så Skoda har fått det tuffare. Man kan tycka att Citroën borde ha personlighet nog, men pålitligheten räcker väl inte till. (Undrar hur Alfa Romeo ligger till?) Mercedes har status nog för att uppväga bristerna hos de mindre dyra modellerna. Varför Suzuki låg så högt -07 verkar märkligt (stämmer siffran?), i synnerhet som kvaliteten först nu är OK. Saab har personlighet och är ett entusiastmärke, men måste visa upp pålitlighet - något som väl belysts i artikeln.
MM:s liknelse är faktiskt kul - och förhoppningsvis rakt åt skogen.

#1
Haubits77B
2010-06-13 19:05

Re: Roy
Du yrar rätt friskt ang. Subaru mm. Subaru och Kia etc, som tllverkar bilar av sekundär kvalitet får bara bra betyg pga. att det i princip bara är dumt folk som köper de, - jag menar, fler personer i Sverige röstar på Lars Ohly än vad det är som köper Subaru-och det säger ganska mycket det!!!!

#1
pg
2010-06-14 15:25

Haubitz77B yrar som vanligt. Vad har du för erfarenhet av Japanska bilars kvalitet? Har du överhuvudtaget ägt någon? Går du loss på alla negativa rykten på bilmärken som du inte gillar? Har du någongång haft något sakligt underlag för dina bedömningar? Är din bil bäst trots alla fel och brister?
Jag har här utelämnat alla bilmärken, eftersom kvaliten skiljer även mellan Japanska bilar liksom Europeiska.

#1
Anonym
2010-06-14 18:50

Ja PG, Haubitsen yrar som vanligt ... men få tänker som han .. och köper vilken bil de vill ... Det säjer också en hel del.

#1
Jompa
2010-06-15 06:51

Ni som gnäller på Saab. Har ni någon gång ens satt er i en? Testa någon gång. Gudomligt ;)

#1
pg
2010-06-15 14:05

Gudomligt, tjaaa, när det gäller 9000 - 9-5 håller jag definitivt med. En härlig förarmiljö, som verkar vara helt borttrollad i nya Saaben som presenteras i helgen. Av interiörbilderna att döma, kunde det lika gärna vara en Insignia. Skillnaderna är små så de är knappt synbara. Kanske är det därför man gömmer undan Insignian under premiären? Nåväl man kanske inte ska klaga förrän man sett och provat. Med det vill jag ha sagt, att det förefaller som om det blivit allt mindre skillnad beträffande förarmiljö i olika bilar. Hur funktionell är dessa nya förarmiljöer, när man tvingas läsa in manualerna till bilens databox för att lösa andra problem än snabbmenyerna. Det må vara snyggt och tyst kring den förarmiljö som skapas, se påkostat ut mm., men har fabrikanterna tidigare enats om vissa reglages placeringar, kn de väl enas om alla de hjälpmedel som databoxar och dylika tillbehör. För det är inte lätt att sätta sig i dagens bilar, om man vill ta del av alla finesser. Detta gäller även Saab och Opel, även om det är förhållandevis lätt att växla mellan dessa bilar i det avseendet, men de är ju så att säga släkt. = utvecklade av powertrain.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.