Bild
Nästa artikel

Så tycker bilägarna om tillverkarnas rostskydd

Nyheter

Bilägarna har sagt sitt om bra rostskydd. Undersökningen AutoIndex kan nu visa hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra.

Bilägarnas egna uppfattningar om bra rostskydd överensstämmer ganska väl med Vi Bilägares prognoser.

Att Audi-ägarna är mest nöjda och att Mazdaägarna med klagomål på angripna hjulhuskanter på fem till sju år gamla bilar ger lägsta poängen är föga överraskande.

"Seat förtjänar bättre ranking"
Ägarnas subjektiva uppfattningar och verklig kvalitet behöver nödvändigtvis inte överensstämma eftersom hörsägen och rykten alltid påverkar.

Här har bilägarna som har bilar av årsmodellerna 2003-2009 tyckt till.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström analyserar rankinglistan så här:

- Seat hamnar i mina ögon alldeles för långt ned, hela Volkswagen-gruppen har ett bra och pålitligt rostskydd.

- Renault och Opel har också välgjorda rostskydd i nivå med de allra främsta.

Thomas Widström höjer ögonbrynen när han ser Mercedes ranking.

- Visserligen har Mercedes blivit klart bättre sedan 2002, men det är överraskande att kundernas uppfattningar förändrats så snabbt sett till den förskräckande historien.

Se hela rankingen:


Klicka här för större grafik.

Svenska bilägares uppfattningar om rostskyddets verkan speglas i detta diagram och gäller årsmodellerna 2003-2009.

Här visas hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra.

Betygen har omvandlats till indextal där 500 poäng är ett medelnöjdvärde.

Diskutera: Vad tycker du om rostskyddet på din bil?
Taggar: Nyheter
Så tycker bilägarna om tillverkarnas rostskydd

Kommentarer

#1
Peter
2010-07-08 11:34

Nog tusan tycker jag att mina audis rostar fortare än mina volvos.

#1
Ove
2010-07-08 12:58

Min Volvo V50 fick rostangrepp på bakluckan. I min mening har Volvo för bättre rykte än vad de förtjänar. Se på g:a Volvobilar som rullar, många gamla rostburkar.

#1
Sigge
2010-07-08 13:16

Ove...du tror inte det kan vara så att det rullar många gamla Volvo just pga att de rostar så lite? Hur många gamla japsbilar ser du? Japsen har ALDRIG fått riktigt rätt på rosten. Undantaget är Subaru som rostade friskt tidigare men nu tillhör övre delen.

#1
Ola Cash
2010-07-08 13:57

In Norway Mazda is one of the few importers that give all new autos a complete rust protection by arrival. Khia is another.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-08 15:49

Kör just nu en s70 -99 och den är rostfri.
Saab 9-5an har dock fått lite på vänster bakskärm (Där dessa är känsliga.) men inget allvarligt än.

#1
Peter
2010-07-08 16:11

Min - vår Toyota Avensis 2006:a har ett riktigt BRA rostskydd. Har ALDRIG rostskyddat den och den ser fortfarande fin ut. Toyota är bättre än ryktet och man behöver absolut INTE komplettera dess rostskydd!!!
Mvh
Peter

#1
Sigge
2010-07-08 16:34

Peter...skämtar du? Ingen modern bil har synlig rost efter 4 år. Eller har du tidigare skrämmande erfarenheter av Toyota (på 70/80-talet rostade japsen på båten ifrån Japan pga saltstänk och fick lackas om i Svenskimporthamn).

#1
mctar
2010-07-08 16:35

Men allvarligt Peter... Den är fyra år gammal, om den skulle vara rostig skulle det vara en katastrof. Min Skoda från 00 är inte heller rostig. Ngt lacksläpp finns väl men ingen rost.

#1
Niclas Nilsson
2010-07-08 16:45

Detta speglar ju vad ägarna tycker och färgas mycket av förutfattade meningar. Vore intressant att se ett mer vetenskapligt test sida vid sida! :)

#1
Niclas Nilsson
2010-07-08 17:00

Jag hittade en pdf som var helt perfekt för mig inför mitt begagnatköp. Det är en undersökning där man sågat bort bildelar från skrotade bilar och undersökt rost.
http://www.swereakimab.se/getfile.ashx?cid=30271&cc=4&refid=4

#1
MCTAR
2010-07-08 17:02

Jag måste tillägga att lackgarantin ofta är väldigt snålt tilltagen. Rostskyddet 12år men vad händer när bilen tappar lacken efter 3,5 år? Just det... Du står med notan...

#1
Gösta
2010-07-08 18:47

Vad som är bra rostskydd är subjektivt. Uppenbart är att för vissa Toyota-ägare (Peter) så är 4 år utan rost helt OK. Toyota har då uppfyllt kundens förväntningar. Vi har alla olika referenser.

#1
Jan-erik
2010-07-08 19:12

Jag har en Ford Focus.Fick alla spaltlimning omgjort på garanti dörrar ,bagagelucka, motorhuv. Finns ingen rost för övrigt påbilen frän 2004 Okej tycker jag.

#1
leifer
2010-07-08 19:59

Ola Cash, jag har hört att man är extra nog i Norge vad gäller rostskydd från tillverkarna. Bl.a. så säljs bilarna med extra innerskärmar där. I Danmark är det mycket vanligare än i Sverige att folk själva rostskyddar. I Sverige tycks åsikten vara att det ska tillverkarna fixa. Men nu är det ju så att vaxskydd från fabrik försvinner med tiden, så det måste förnyas efter ca 5-7 år.

#1
Henrik
2010-07-08 20:46

Mina BMW e39or tycker jag har rostat för mycket, särskilt på bakluckorna, förstår inte varför just de rostar så, e34orna klarade sig mycket bättre. Är det billig plåt? De rostar ju inte som en japan, men de är definitivt sämre än Saab och Volvo.

#1
peter
2010-07-09 00:18

Jag anser ändå att min Toyota Avensis -06:a är så pass bra att jag INTE kommer att rostskyddsbehandla den utöver den fina rostskyddsbehandling som den genomgått från fabriken. Den har rullat snart 6000 mil och det enda jag reparerat på den är en sprucken glappande styrväxel, garanti, och två hjullager fram och den är framförallt absolut rostfri!!! Det anser jag är fullgott.

#1
MX-Anders
2010-07-09 01:38

Och BMW som två, försök att hitta en begagnad rostfri dörr eller lucka till en BMW som är över tre år, helt omöjligt. Jag jobbar med detta dagligen !
BMW ägrna måste ha övertro på sitt rosskydd.

#1
flac
2010-07-09 10:20

Peter: en -06 på bara 6000 mil som du fått byta 2 hjullager och en sprucken styrväxel på?? det skulle jag inte vara nöjd med om man förväntar sig "Toyota-kvalitet"... Min förra Renault körde jag också ca 6000 mil med, det var en -04 och där bytte jag enbart kontakterna till stolsvärmarna (300kr/st) och en slang i motorrummet (ca 1500kr)
i övrigt både felfri och rostfri... tvärt emot vad många "forumexperter" anser att man kan vänta sig av en fransk bil...

#1
Sigge
2010-07-09 10:31

Peter är urtypen för en Toyotaägare. Tycker allt är jättebra bara man slipper betala reperationerna.
Mitt tips till Peter och hans likar. Upptäck andra moderna märke med kvalité där varken du eller tillverkaren behöver betala för några reperationer.

#1
peter
2010-07-09 11:39

Sigge mfl:
Jag fick betala de båda hjullagren ur egen ficka, väldigt dyrt, men fick den spruckna styrväxeln utbytt gratis på Toyota även om jag fick "tjata" på dem ett par veckor... Sedan tyckte jag att det var konstigt att man byter båda hjullagren samtidigt men Toyota menar att man skall byta på båda sidorna samtidigt eftersom båda hjulen har rullat lika långt... Men jag är ändå ganska nöjd med bilen och framförallt rostskyddet är "tipp topp".

#1
Peter med audi o volvo
2010-07-09 15:32

Helt sanslöst det borde inte finnas någon bil efter 2000 med rost men sen så kanske map pris o ålder. Nä man borde ha färdtjänst istället för olyckligt bilägande.

#1
Björn
2010-07-10 12:49

Lite udda men. Har en -99a alfa romeo 156 v6. 14000mil. Inte en tillstymmelse till rost. Dock välskött. Dock inte billig i drift såklart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.