Bild
Nästa artikel

AutoIndex: Toyota vinner också i Norge

AutoIndex

Toyotaägare är mest nöjda i Norge. Precis som i Danmark vann Toyota i Norge årets AutoIndex.

I Norge var det oerhört jämnt mellan Toyota, BMW och Audi i årets AutoIndex.

Här tog Volvo flera kliv uppåt i rankingen medan Saab tappade mark.

Subaruägarna i Norge är inte fullt ut lika nöjda som i Sverige, men en stabil femte plats blev det ändå.   

Detta är AutoIndex.

Resultatet i AutoIndex 2010 för Sverige.

Resultatet i AutoIndex 2010 för Danmark.



AutoIndex 2010: Totalt, Norge
(I parentes visas fjolårets placering.)























































































































1. (1)



Toyota



857



2. (3)



BMW



852



3. (2)



Audi



851



4. (7)



Skoda



841



5. (5)



Subaru



837



6. (10)



Volvo



833



7. (9)



Mercedes



832



8. (4)



Saab



826



9. (6)



Honda



822



10. (12)



Volkswagen



813



11. (8)



Mazda



811



MEDEL



 



807



12. (11)



Mitsubishi



805



13. (15)



Ford



800



14. (16)



Nissan



799



15. (14)



Peugeot



798



16. (13)



Hyundai



794



17. (21)



Kia



789



18. (17)



Suzuki



781



19. (18)



Citroën



778



20. (19)



Opel



771



21. (22)



Renault



766



22. (20)



Chrysler



710




Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Norge? Varför vinner Toyota i både Danmark och Norge?

Kommentarer

#1
kenneth
2010-05-06 13:01

Här är det så att norrmännen är betydligt mindre nöjda med Toyota än vad danskarna är. Toyota har fallit 11 enheter jämför med danskarna. Varför är norrmännen inte alls lika nöjda som danskarna?
Det skiljer bara drygt 5,7%! mellan Toyota och medelbilen varför man knappast kan säga att Toyota är värd att rosas. Det skiljer inte heller mer än ca 17% mellan den bästa och sämsta bilmodellen! Skillnaderna är så små eller om man så vill skillnaden är så pass liten, mätt i kvalitetsindexering, att den ens är statistiskt säkerställd. Skillnaden är definitivt inte säkerställd mätt mellan de 4 "bästa" bilmärkena där skillnaden endast är 2% mellan dem. Alltså är kvalitetskillnaden så oerhört liten dvs kvaliten på bilarna så hög och jämn att det är andra saker som avgör vilken bil man föredrar, eller ratar. Hur många vet att tex Toyota marknadsföringsbudget per såld bil ligger på ca 37 000 per bil?! Medan tex BMW, Audi lägger ut ca 17 000 kr per såld enhet. SAAB och Volvo lägger ut ca 23 000 kr per såld bil. Det är snarare bilens marknadsföringsstrategi som avgör vilka bilar som hamnar i topp 5 -6 snarare än faktisk kvalitet! Det bilmärke som har störst marknadsaktivitet blir det märke som hörs mest och som därmed uppfattas som bäst! Men fortfarande kvarstår frågan: Varför är har Toyota fallit 11 enheter i rankingen jämfört med danskarna. Är inte Toyota på dekis, trots allt, i spåren av sina problem med skenande bilar, gaspedaler som fastnar och styrningen som plötsligt fallerar?

#1
Jarl
2010-05-06 13:04

Behöver jag ens säga något denna gång?
Guess not.

#1
Seken
2010-05-06 13:32

Svar till KENNETH: Att Toyota har mer än dubbelt så höga marknadsföringskostnader som BMW och Audi vet vi inte. Du är nog helt ensam i världen med denna idé. Här i Göteborg gör BMW konstant ungefär lika mycket reklam i GP, som allA andra märken tillsammans

#1
AL
2010-05-06 13:37

En applåd för Kenneths inlägg. Väldigt bra skrivet! Precis samma sak har jag framfört till systertidningen Teknikens Värld och resultatet i deras däckstest - dock utan resultat (ansvarig där har antingen svårt för dataanalys, eller så förstår han inte sådan matematik - båda faktorerna är lika illa). Så givetvis slog detta mig även när jag tittade på siffrorna. Det jag skulle vilja se är kompletterande uppgifter på standardavvikelsen (eller variansen). På så vis kan man rätt snabbt avgöra om skillnaderna, som alltid finns, ligger inom ett slumpintervall eller när de är "äkta" (> 5 procentsnivå förslagsvis). MVH AL

#1
Jarl
2010-05-06 14:11

Toyota säljer sina bilar på gott rykte. 15 kr i reklam per bil- högst.

#1
Jarl
2010-05-06 14:34

Jag menade alltså att 15 kronor är kostnaden för de staniolhattar som Toyota-förare i regel har hemma i garderoben, till skydd för oväntad kosmisk strålning.

#1
Simon
2010-05-06 17:03

Re: Kenneth, var får du dessa siffror ifrån...? Visa lite fakta
För mig låter det helt otroligt att det skulle handla om dessa belopp...!

#1
Otto
2010-05-06 17:30

En vinst är en vinst även om det är på håret precis som stolpe ut är nära men inte räknas. Kul för världens främsta biltillverkare och att våra nordiska grannar har förstått vad som gäller.

#1
Salle
2010-05-06 18:20

Alla som jobbar med ekonomi vet att man lägger olika uppgifter på olika benämnda konton. Summorna som nämnts kan innehålla vad som helst och att t.ex. tidnings/TV-annonser ligger på ett separat bolag/enskilda återförsäljare och att t.ex. Toyota sköter allt mer centraliserat (med tanke på hur effektiv deras organistaion lär vara)!? Hört talas om oklar bokföring? Kenneth´s siffror har jag också sett häromåret och därför vet jag att han åtminstone har rätt storleksordning på resp bilmärkes marknadsföringsbudget där Toyota har klart störst marknadsföring per såld bil. Bingo för reklambyråerna! Vilken Toyota ägare skulle förresten erkänna att han blivit lurad av reklamen att köpa en Toyota bil? Ingen!

#1
Salle
2010-05-06 18:22

Glömde säga att jag håller med den skribent varifrån en del av inlägget, ingressen, är kopierad!

#1
T-rex
2010-05-06 18:37

Tack för att du inte plankade rakt av salle!

#1
avensis
2010-05-06 18:51

Den där JARL testa IQ

#1
leifer
2010-05-06 18:58

Tyvärr mäter väl autoindex inte egentligen driftskvalitet. Och vara nöjd handlar ju om t.ex. motorkraft, ljudkomfort, stolar etc och där är väl ofta Toyota inte speciellt roliga.

#1
John
2010-05-06 19:44

Såna här undersökningar är ganska poänglösa eftersom svaren bygger på vad ägaren tycker, inte vad som faktiskt är sant. Och som Salle nedan skrev, vilken Toyotaägare skulle nåsin erkänna något fel med dennes bil? Nej hellre hugger han/hon nog av sig handen än medger att bilen inte är perfekt ("alla" säger ju det).

#1
jarl
2010-05-06 19:48

Visst finns det fel på Toyotor, men typ 1 på 1000 mot 50 på 1000 för BMW eller Audi.

#1
Jürgen
2010-05-06 21:01

Har en Avensis-01, utagen 02, körd 13200 mil, Att konstaera att växellådan havererar efter en förhållandevis kort tid, räknat per mil är inte att prata om kvalité! Om bilen inte buskörs, vilket inte denna bil har gjorts, ska ju en växellåda hålla bilen ut! När man börjar undersöka upptäcker man att detta är ett vanligt fel på Carina och Avensis av de tidigare årsmodellerna! Gissa vem som får betala? Good-will? Glöm det! Minst 23000 SEK!
Tack för kaffet!

#1
Emme
2010-05-06 21:07

Jarl: Kanske dags för dig att vakna?

#1
jarl
2010-05-06 21:25

EMME: jag är vaken, lägger mig sällan för 21:30

#1
leifer
2010-05-06 21:27

JOHN, Toyota-ägare är dock inte lika fantatiska som Bmw-ägarna. Dessutom tycker jag Toyota-ägarna är trovärdigare vad gäller bilarnas egentliga kvalitet, eftersom ju Toyota ofta är trista bilar utan komfort i övrigt liksom saknar status (även om Prius blivit lite hipp i vissa kretsar).

#1
jarl
2010-05-06 21:30

JÜRGEN: Testa att trycka ner kopplingen också...

#1
leifer
2010-05-06 21:31

JÛRGEN, just nämnda Avensis av tidigare årsmodell är väl just ett ovanligt bottennapp av Toyota när det gäller kvalitet. Å andra sidan tycks var och varannan biltillverkare idag ha enorma problem med barnsjukdomar under första åren av en ny modell. Även Auris hade en hel del sånt första året. Så den gamla regeln att undvika första åren av en viss modell gäller även Toyota numera.

#1
Jürgen
2010-05-06 23:47

JARL. Fortsätt att suga på nappen!!

#1
B-boy
2010-05-07 00:15

De tre i toppen är väl inget att orda om, men märkligt är väl att Skoda spöar Volvo och Merca !

#1
Jarl
2010-05-07 00:15

Re: Emme m.fl!
Ni har glömt det viktigaste! Man måste ha en rejäl hatt av staniol (aluminuimfolie) för annars kan den kosmiska störningen slå ut kvalitetetn i min prius och min avensis. Jag har själv alltid en staniolhatt när jag kör. Konstigt att Toyota inte betalar för detta egentligen.

#1
Ola
2010-05-07 00:37

Toyota, en bra bil? Tillåt mig små le:
-Ytterligare en rolig norge historia!

#1
Simon
2010-05-07 10:43

Re: Ola du skulle nog ha en sån här istället... http://www.expressen.se/motor/1.1978956/volvos-okrockbara-bil-krockade

#1
T-rex
2010-05-07 11:07

"Såna här undersökningar är ganska poänglösa eftersom svaren bygger på vad ägaren tycker, inte vad som faktiskt är sant." Ja och frågan är då hur vi ska komma överens om hur man mäter vad som är sant!
Sen till mitt tidigare inlägg som Salle kopierade: Att nämna olika summor för respektive biltillverkares marknadsföringsbudget kan vara ganska meningslöst då de lägre summorna (Audi etc.) kanske satsar monstersummor på DTM, LeMans etc. och likaså Mercedes som kör F1. Med detta i minna betyder summorna ingenting utan det kan vara så att samtliga större biltillverkare hamnar runt 30-40 tusen??? Personligen har jag svårt att tro att Toyota skulle satsa mer än dubbelt så mkt som övriga.

#1
Olle N
2010-05-07 11:20

Auto index: Är det Toyota eller Subaru, 2010 som
ligger på första plats eller har det en annan orsak
undrar jag,när man läser ovanstående lista?

#1
Richard
2010-05-07 13:05

Jag tycker det är väldigt kul att läsa folks kommentarer. Bara för att just deras bil har fungerat bra, eller gått sönder. Så gäller detta för samtliga bilar av detta märke, och är statistiskt säkerställt. Bilar av alla märken kan såklart gå sönder. Men kanske inte lika ofta.

#1
John
2010-05-07 14:10

Jag tycker min Renault är bäst, alltså är den det.

#1
Håkan Bergvall
2010-05-07 17:44

Toyota är fortfarande den tråkigaste bil som finns på marknaden, att den får högt betyg i Norge säger väl allt.

#1
Simon
2010-05-08 19:04

Re: Håkan, det är bara för att du inte fått förmånen att äga en, man är lika nöjd varje gång och det har funnits så många roliga modeller genom åren, själv har jag haft Fyrhjulsdrivna Celicor, mittmotorförsedd Mr2:a, hysterisk Corolla T-sport och nu har jag en klenod från 70 talet i mitt garage, en Celica GT....;)
Supran har jag dock inte fått förmånen att äga.....

#1
Hanzzon
2010-05-08 20:50

Kan bara hålla med Simon om att Toyota har tillverkat mycket roliga bilar genom åren, även om det tyvärr för tillfället är en liten svacka på den fronten, dock så har ju Toyota insett det och är på gång att förbättra det vilket nog uppskattas av många.
Den absolut roligaste bil jag någonsinn kört är för övrigt Toyota MR2 Turbo som jag själv sedan några år har förmånen att äga så den som påstår att Toyota inte kan bygga körglada eller potenta bilar med grym väghållning har garanterat aldrig provat en sån.
Det är bara att hoppas att man släpper en ny MR2:a kanske med hubriddrift & 4wd snart som man sett på Toyotas testbanor den senaste tiden.

#1
Conny Karlsson
2010-05-09 04:17

Simon-Hanzzon Jag har förmånen att äga en Toyota Supra. Bilen är tämligen unik den har bara gått 1585mil för tillfället. Körs bara på sommaren till träffar etc Ska förövrigt på Träffpunkt 80 vid Grytsbergssäteri i September där det ska göras ett repotage om bilen i tidningen klassiker. Hoppas på fint väder då, i fjol var det kanon väder och en mycket trevlig träff. Bilen är 21år gammal men är i ett mycket fint skick. Ja,ja Toyota gör inga roliga bilar....vem har inte hört det förut....men Volvo det är roliga bilar det.....

#1
Perre
2010-05-09 13:02

Conny Karlsson:
Har ditt Toyota as bara gått 1585 mil på 21 år beror väl på att den inte fungerar under längre pass... 1585 mil är vad frugans simpla Renault körs under ca 5 månader! Hon kör drygt 3500mil per år. Din Toyota är patetiskt FUL, Conny Karsson, patetikt FUL! Men å andra sidan kan jag förstå att man inte vill köra så mycket med en Toyota Supra, Auris, Yaris, Avensis och allt vad de heter eftersom man inte vill exponeras, synas , i en Toyota alltför många minuter per år... Förövrigt anser inte heller jag att tex Volvo är en alltför rolig bil men jag vet att Volvo i alla fall är en oerhört bra och driftsäker bil och det räcker för att hellre köpa en Volvo än en Toyota. That`s it!

#1
Conny Karlsson
2010-05-09 15:36

Perre så bra då att du anser det,nu vet vi alla det ;o) Men du har fel, Volvo är roliga bilar.

#1
Simon
2010-05-10 00:40

Re: PERRE du var det mest omogna jag har sett på detta forum, får du verkligen låna dina föräldrars dator utan lov....?

#1
Saabnisse
2010-05-10 00:50

Egentligen borde jag inte alls skriva här för jag har inte varit särskilt imponerad av Toyota.
Speciellt inte Avensis som inte alls passar mig.
Men det finns ett undantag.
Land Cruisern, en fantastiskt trevlig bil, helt i klass med Saab9-5 och överlägsen i många saker, t.ex. lastförmågan.

#1
Hanzzon
2010-05-11 01:59

SAABNISSE, Det är möjligtvis inte så att just Toyota Landcruiser är den enda Toyotamodell som du personligen tillbringat många mil i eller ägt?
Ju mer man kört och ju längre man ägt en Toyotamodell ju mer nöjd och imponerad blir folk i regel av bilarna nämligen, kan ju vara en anledning till varför du just verkar gilla Landcruiser mer och mer menar jag.
Avensis-ägarna som vi servar bilarna till på jobbet är generellt väldigt nöjda med sina bilar oavsett om dom kört Volvo, Saab, Ford eller Vw tidigare vilket flera har gjort så jag förstår inte riktigt varför du skulle ha så svårt att acceptera Avensis?
-Jag var själv inte särskillt imponerad av Toyota på den tiden då jag var Merca-frälst och innan jag började jobba med olika bilar varje dag, för ju längre jag jobbat ju mer imponerad blir jag av Toyota som agerar och levererar på punkter som de allra flesta värdesätter högt bättre än de flesta andra, dom har dessutom ett helt annat tänk för att främja kunden än de flesta andra företag och tar ansvar för sina produkter bättre än någon annan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.