Bild
Nästa artikel

Trygghet och utbud Saabs väg ur krisen

AutoIndex

Saabs kunder är allt mindre säkra på att köpa samma märke igen. Nu ska Saab visa att man har vinnarmentalitet.

Inte bara Saabs kunder utan också återförsäljarna har i flera år svävat i ovisshet om framtida ägandeförhållanden.

- Naturligtvis har det påverkat funderingarna kring bilköpen, säger Saabs informationschef Eric Geers sedan han tagit del av lojalitetsenkäten i AutoIndex.

Tappade redan 2007
General Motors besked om nedläggning av Saab i Trollhättan strax före jul spädde naturligtvis på kundernas osäkerhetskänsla om att åter köpa Saab.

Men redan innan den akuta krisen blev ett faktum hade Saab-kunderna börjat tvivla.

Mellan år 2007 och 2008 föll säkerhetspoängen om att åter köpa samma märke drastiskt, enligt mätningarna i AutoIndex.

- Det var också under de här åren som det på allvar kom fram att vi hade en ägare som visade instabilitet.

- Det blev fokus på problemen med amerikansk bilindustri och de budskapen fick naturligtvis konsekvenser.

- Det var också i slutet av 2008 som GM gick ut med att Saab skulle säljas.

Flera modeller
Eric Geers är mån om att påpeka att Saab-kundernas minskade förtroende inte bara har med turerna om ägareförhållandena att göra.

- Självklart har vårt begränsade modellutbud haft stor påverkan. Ta bara för ett par tre år sedan, då vi sålde som mest med 135 000 bilar, och där en tio år gammal Saab 9-5 var storsäljare.

- Jag undrar hur mycket Audi hade sålt om de bara haft A4 att komma med  under en så lång tidsperiod.

Saabs nya produktutbud med nya 9-5, som blir tillgänglig för svenska kunder strax efter midsommar, crossovern 9-4X, fler motornyheter på 9-3 och så den helt nya 9-3-modellen som kommer 2012, ska få vinden att vända, enligt Eric Geers.


- Nu gäller det att återskapa förtroendet så fort som det bara går, det är viktigast av allt.

- Globalt har vi en och en halv miljon kunder och 3,5 miljoner som ägt en Saab.

- Det är dessa kunder som vi måste fokusera på, det är de som är lättast att få in i systemet.

Produktionstakten har sakta men säkert ökat, från 200 till 300 bilar per dag.

Produktionsmålet för året är 55 000-60 000 bilar.

- Marknadsutvecklingen avgör hur mycket vi kan sälja, men klart är att vi genast måste se till att skapa kapacitet ute hos våra återförsäljare.

- I april hade vi ett lager på bara 600 bilar i USA.

Livsviktigt mottagande
Mottagandet av nya Saab 9-5 blir livsviktigt för framtiden.

- Vi upplever redan att bilen levererar starka känslor, säger Eric Geers.

- Vår kamp för överlevnad har uppskattats av Saab-kunder runt hela världen.

- Vi har visat att vi har vinnarmentalitet. Nu vill vi bara att kunderna på nytt ska finna vägen tillbaka till våra återförsäljare.

Diskutera: Hur stor påverkan har Saabs begränsade modellutbud på Saabs försäljning?
Taggar: AutoIndex
Trygghet och utbud Saabs väg ur krisen

Kommentarer

#1
TT
2010-06-11 16:17

Självfallet påverkar det en himla massa och det hjälper inte att slå sig hårt för bröstet bara för man tagit fram en 95a. Hade dom varit ett uns smarta så hade dom istället tagit fram en i tiden lagom mindre miljöbil..3cyl..turbo...ihop med el. Då hade folk lyft på ögonen. Istället lägger man dyra pengar på ett Audi/Bmw komplex som är dömd att gå under. Saab fick en ny giv på handen..men fortfarande vet dom inte hur man spelar..SUCK SAAB..Looser always a.....
PS..Det är en bil ni ska bygga..inte ett j..la flygplan!!..redan där begås ett generalfel.
TT

#1
jarl
2010-06-11 16:32

Nya 9-5:an är den största floppen EVER!! FATTA det PUCKON

#1
Saabnisse
2010-06-11 17:20

Om nu ryktena stämmer att man är på väg att samarbeta med BMW för att ta fram drivlinor och bottenplatta till 9-2 kan det väl ändå vara ett riktigt lyft för både Saab och BMW.

#1
kenneth
2010-06-11 17:28

Jarl= Pucko!!!

#1
Greger
2010-06-11 19:15

JARL - Vad/Var har du rymt ifrån!?

#1
Erik J.
2010-06-11 19:19

Snälla SAAB, aldrig en trecylindrig motor... Det är det mest vibrerande och bullriga som kan monteras i en bil! Skoda Fabia med sin trecylindriga motor, är ett varningens (skräck)-exempel!

#1
Anders
2010-06-11 19:51

Jarl är en typisk avundsjuk svensk som sitter o klagar på alla bilar som är bättre än hans gamla yaris 1.0
Han är den typiska loosern som aldrig kommer att bli mer än en avundsjuk nolla.

#1
Saabnisse
2010-06-11 20:21

ERIK J inte om du jämför med en trecylindrig tvåtaktare.
Den går jämnt.

#1
Erik J.
2010-06-11 20:57

@SAABNISSE Jag tror inte att en tvåtaktare klarar dagens miljökrav! ;-)

#1
Lägerleffe
2010-06-11 21:00

Jävla puckokommentarer! Fokusera på frågan istället!!
Mitt svar på den:
Visst behöver Saab ett par, tre attraktiva modeller för att få upp volymerna. Men dels är det på gång, dels är det i alla avseenden snygga, säkra och saabigt personliga bilar.
Den bilägare som vill framhäva smart personlighet, individuellt tänkande, sportig frihetskänsla och dessutom vill poängtera avståndstagande till jänkemässiga goliatfasoner, kör en Saab. Det är som Saab säger i sin payoff "move your mind". Om du inte vill det eller har förmågan - försvinn i en japs istället.

#1
BB
2010-06-11 23:07

Vilket Päron du är L...det är precis sådana som du som Saab lyckats lura. När normalt folk köper skrället upptäcker dom att det är ju bara en bil som alla andra. Inte så konstigt att dom inte blir märkestrogna. Idiotisk reklam som hjäntvättar mindre vetande med lätthet. Move ur mind...pyttsan vilken idioti. Sånt här tar man till när man inte har något och komma med. Skaffa dig en egen uppfattning istället.. utan reklam.

#1
Aldrig mer en Saab!
2010-06-11 23:40

Eric Geers har helt rätt när han påpekar att Saab-kundernas minskade förtroende inte bara har med turerna om ägareförhållandena att göra. En oerhört viktig sak som har med förtroendet att göra är bristerna i bilarnas kvalitet. Många före detta Saabägare bland annat jag har råkat ut för mycket mer eller mindre kostsamma reparationer (tändkassetter, oil sludge, turbohaverier, SID-displayer, växellådor...) vilket har skadat förtroendet för Saab för all tid framöver.
Har kört Toyota sen jag bytte bort 9-5:an 2004, nu vet man vad ett problemfritt bilägande innebär i fråga om trygghet och ekonomi. Toyota har mitt fulla förtroende...!

#1
pg
2010-06-12 01:49

Tås Saab att synas i sömmarna? Man delar teknik fullt ut med Opel. Insignian är bästsäljare i sin storleksklass i 11 av europas länder, här i Sverige gömmer Saabhandlarna Insignia så attt de inte ska synas ut ifrån gatan. Det är handlarnas seätt att behandla Opel jag vänder mig emot, inte Saab som märke. Sverige är det enda landet där man lyckats få Opelförsäljnngen att minska. Detta ÄR och förblir Saabs akilleshäl. Saab får bli hur bra bil som helst, men jag kommer aldrig mer att sätta min fot hos en Saab/Opelhandlare igen.
Den dagen Opel står för sig själv, kommer jag att köpa en kvalitetsbil från Opel. Befria Opel från saabhandlarna!

#1
Hasse
2010-06-12 02:13

Gick förbi en mellanklass "Mazda" idag, tja eller någon Japs-bil av något slag. De är ju så lika! Det visade sig dock att det var en Opel Insignia!

#1
Jes
2010-06-12 11:30

Saab kan nog inte leva på gamla trogna kunder. I förlängningen måste det till lite mer utbud av modeller för att locka nya köpare.
En gång i tiden tyckte jag nog Saab-bilar var unika och att Saab stod för innovation. Idag tycker jag inte, i varje fall inte med dagens modellutbud att Saab utmärker sej så att den är värd sitt, förhållandevis höga pris.

#1
Peter i Sydney
2010-06-12 12:31

Just hemkommen från New York kan man konstatera att om Saab skall ha en chans att nå någon försäljning att tala om i USA måste man ha en stor sedan och en stor SUV på programmet. Nya 9-5 är helt rätt men en bil typ Volvo XC90 är ännu viktigare för framgång och överlevnad. Även hybridvarianter är ett måste. Samma sak gäller här i Australien och även i Kina (tror jag). Man måste även höja kvaliteten rejält för att konkurrera med BMW och Mercedes. Då kan man även motivera rejält höjda priser för att höja imagen och tjäna tillräckligt med pengar för att överleva. Den i Sverige så berömda Saabandan säljer inga bilar utanför Sverige.

#1
leifer
2010-06-12 20:40

Peter
"Den i Sverige så berömda Saabandan säljer inga bilar utanför Sverige. "
Är väl just där du har fel, det visade den manifestation världen över i vintras. Finns många saabälskare utanför sverige, som ju just älskar saabandan. Dvs den speciella stil saab haft. Sen kanske problemet på senare år varit att saab blivit för lika andra märken, men det är väl en allmän trend i globaliseringen. Vad skiljer t.ex. Skoda, VW, Seat och Audi åt mer exakt?

#1
Putte
2010-06-12 21:04

Jag har en 9-5 och jag köper en ny. Orsaken är att det är en skön bil att köra den har varit utan problem den har fått service på en bra SAAB verkstad. Tyvär kan jag inte gnälla det har varit en underbar bil att äga och köra.

#1
TTAero
2010-06-12 22:03

Jarl, hur kan du redan ha fattat att 9-5 är en flopp? Den har ju inte kommit ut till kund ännu. Det är möjligt att du inte tycker den passar dig och att det i ditt sinne borde bli en flopp.
En designer på SAAB sa för några ord sedan några bra ord men ungefär den här lydelsen: "En SAAB tilltalar inte alla, och det ska den inte heller. En SAAB är inte en bil för alla, det har det aldrig varit. Men för dem som förstår märket och för dem som ser bilarnas ibland lite annorlunda lösningar uppskattar SAAB".
Så, Jarl har rätt till sin synpunkt, men ordet pucko i den bemärkelsen att alla som tror och hoppas på 9-5 skulle vara mindre inteligenta är ett knepigt resonemang. Det verkar snarare finnas ett behov att att racka ner på dem som gillar 9-5. Man kan tro att du gärna velat att alla bilar ska som Jarls bilar. Lite trist fakstikt.
Jag tror och hoppas på 9-5. Jag beställer min TTiD XWD så fort jag kan. Jag hoppas att jag inte blir ett pucko i och med det eftersom jag uppenbarligen hamnar utanför Jarls komfortzon....

#1
Saabnisse
2010-06-13 09:26

Jodå ERIK J, det finns flera typer,
Här är en t.ex.:
http://engineeringtv.com/video/Opposed-Pi ston-Opposed-Cylinder
Fast annars tror jag mer på HCCI-motorn av den typ som utvecklas på KTH.
Man ska komma ihåg att en modern tvåtaksmotor går på rent bränsle och har separatsmörjning.

#1
Peter i Sydney
2010-06-13 10:11

Du Leifer VW koncernen lyckas på något märkligt sätt ta fram bilar som folk världen över vill ha för dom säljer ju en himla massa bilar vilket Saab aldrig har lyckats med. Därav krisen som Saab forfarande är inne i trots att man fått konstgjord andning. Saabandan räcker nog inte riktigt till för att få Saab på fötter rent ekonomiskt.

#1
TT
2010-06-13 11:17

Design har alltid varit Saabs enorma problem. En gång i tiden för länge sedan en tekniskt innovativ bil men i en ful förpackning. Nuförtiden en slätstruken intetsägande "luma" tekniskt bil i en mindre ful förpackning. OBS! behöver inte vara korrekt bild men likväl en uppfattning som delas av många.
Saab har i alla tider haft en märklig design. Har man en udda design så måste man förstå att detta kommer att tilltala en begränsad mängd människor och inte den större publiken. Att bygga en bil idag av ren tradition funkar inte utan man måst lära sig att förändras och anpassa sig annars blir man omkörd. Här tycker Volvo lyckats med bedriften även om jag inte är ett Volvo fan.
De som vuxit upp med V4an kör troligtvis Saab idag. Detta är för dom fullkomligt normal..samma gäller för dom som vuxit upp med surströmming, dessa äter detta själva i dag. Men att tro att man skall övertyga människor att surströmming är gott med reklam som "move your mind" funkar bara inte. Människor kan manipuleras, men bara till en viss gräns sen slår det istället tillbaka och från att man bara fnyst åt den ruttna sillen så börjar man hata den.
Ser man bakåt i Saabs modellprogram så kan man se att dom från ha varit verkligen udda, sakta men men säkert närmat sig en "normal" bildesign även om dom har en bit kvar. Det som Saab dock behöver är inte ett Audi/BMW komplex utan en bil som sticker ut, och då menar jag inte designmässigt utan tekniskt innovativt. Jag talade tidigare om 3cyl turbo med el. Då reagerade vissa med skräck..vibrationer osv.. det är det här jag menar..den tek. innovationen är just att Saab skulle kunna lyckas med detta. Nu är motorn bara ETT ex. på ett område som kan utvecklas men det är detta Saab saknar och behöver...smarta, miljöriktiga och innovativa lösningar ihop med med för ögat en tilltalade design (men normal). DÅ först kan man driva ett företag med omsättning som inte enbart gillas av avkommorna från V4orna utan även utanför landsgränsen.
Som svar på forumfrågan: Saab påverkas starkt av ett begränsat utbud men snarare är det Saabs egensinniga tänk som kommer sätta käppar i hjulet.
TT

#1
Saabnisse
2010-06-13 11:47

Muller vill ju ha fram en 9-2 och samarbeta med någon tillverkare för att få fram drivlina och bottenplatta.
Det har ryktats om BMW och det kanske inte är helt fel.
Designmässigt tycker jag inte det varit något större fel på Saab, det är knappast någon fördel att ta fram bilar som ser likadana ut som alla andra.
För en liten tillverkare som Saab gäller det ju att sticka ut även i design.

#1
leifer
2010-06-13 13:51

Javisst Peter, men t.ex Seat har gått dåligt länge och har bara överlevt genom att VW pumpat in pengar. Och alla märken i VW-koncernen delar mycket av drivlinor, plattformar etc.

#1
Sigge
2010-06-13 17:22

Saabhandlarna skakar..Saabhataren PG kommer inte köpa en nya Saab! Allt pga att alla Saabhandlare hatar Opel över allt annat. Man väljer tom att gömma undan Oplarna allt för att slippa sälja dem! (allt enligt PG som sprider denna "tes" över alla motorsajter).

#1
TT
2010-06-13 18:08

Ett litet företag som Saab behöver inte alls sticka ut i design. Om man gör det så når man bara ett fåtal vilket vi tydligt sett under åren. Det Saab behöver är en tidsenlig design som människor vill ha. Men vill man inte nå ut till alla så kvarstår problemet. Idag måste man bestämma sig om man vill sälja bilar eller inte, så enkelt är det bara.

#1
Saabnisse
2010-06-14 01:04

Du har fel TT.
För Saab gäller det att skilja ut sig från dussinbilstillverkarna och de måste profilera sig både när det gäller teknik och design.
Saab skulle aldrig ha någon chans att klara sig genom att tillverka några asiatiska kopior som det ju går tretton på dussinet av.

#1
pg
2010-06-14 15:52

Det är nog bäst att du läser mina inlägg lite bättre Sigge. Jag är INGEN Saabhatare, men jag ogillar att Vissa Saab/Opelhandlare favoriserar vissa bilmärken före andra. Som representanter för olika bilmärken inom sin egen koncern, ska de ju representera ALLA sina bilmärken. Det är denna företeelse jag vänder mig emot eftersom vissa av dessa handlare favoriserar Saab, och lämnar övriga GMs märken utanför. Det känns alltså inte som om dessa Saab/Opelhandlare representerar Opel. Helst ska man inte annonsera om Opel eller andra märken, och dessutom ha så få bilar som möjligt till provkörning av dessa märken. Dessutom underlåter dessa handlare om att upplysa kunderna om att Opel numera har 5 årig fabriksgaranti. Att det är skillnad mellan handlarna, vittnar även det faktum att de handlare som satsat på Opel, även bjuder kunderna på 3 års fri service. Företagsbilar 5 års fri service.
Om de Saab/Opelhandlare jag ovan kritiserar tar till sig av min kritik, kan jag mycket väl tänka mig att köpa en begagnad Saab 9-5 diesel. Men den nya får jag nöja mig med att provköra, jag anser mig inte ha råd med en splitter ny bil i den prisklassen.

#1
Sigge
2010-06-14 16:31

PG...all försäljingsverksamhet går att på att SÄLJA! Kan garantera att säljaren gärna säljer en Opel om du vill ha det. Däremot har Opel genom åren tillverkat för många citroner för att vara trovärdiga. Handlarna kan vara lite rädda för missnöjda kunder och lyfter då fram Saab. Ditt Saabhat är fullständigt och du spyr ut det på alla motorsajter.

#1
pg
2010-06-14 19:24

Jaa Sigge, ditt Opelhat går inte av för hackor. Det är mera kvalificerat skitprat än fakta, att Opel säljer dåligt på grund av bristande kvalitet som du uttrycker det.
Det ÄR endast i Sverige som försäljningen rasat på detta sätt när det gäller Opel. Du bör ha i minnet, att Opels modeller ligger på topplatser i de flesta Europeiska länder. T.ex ligger Insignia topp 2 i sin storleksklass i 11 länder. Opels modeller har en kraftigt ökad efterfrågan ute i Europa.
Jag har dessutom från ett flertall håll fått höra att Saabs ledning kraftigt subventionerat Saabförsäljning med låga räntor, samtidigt som man höjt räntorna på övriga GM produkter, till återförsäljarna. Visserligen kommer utsagorna från före detta försäljare, men ingen rök utan eld.
Och du Sigge, Tror du på allvar, att Opel skulle gå ut med att erbjuda kunderna 5 års fabriiksgaranti om Opel vore den skitbil som du tycks tro.?
Av någon outgrundlig anledning finns det mellan 150 och 200 bilar av märket Opel hos Saabana i Trollhättan. Bilar som GM Sweden inte har någon kontroll på.
Detta samtidigt som det finns kunder som väntat på sina bilar i flera månader. Vad fasen är det Saabana håller på med?

#1
Sigge
2010-06-14 20:40

PG...ja Opel går ju fantastiskt bra...de tigger förgäves pengar hos Tyska regeringen. Så det är verkligen ett framgångsrikt märke. Var hittar du dina fantastiska försäljningssiffor...skulle vara kul att läsa dem. Vad tror du menades med slogan "Fresh thinking for better cars"...snacka om att erkänna att man tillverkat en hel del citroner. Så nu är det Saabs ledning som motarbetat Opel...trodde det var GM som styrde. Du ser ju spöke mitt på ljusa da'n PG!

#1
Hasse
2010-06-14 21:42

Tyskt nej till Opel-garantier
Berlin/TT-AFP 2010-06-09
Tysklands regering sade på onsdagen nej till en begäran om lånegarantier för att rädda den förlusttyngda biltillverkaren Opel.
Ägaren, den amerikanska biljätten General Motors, hade ansökt om garantier på 1,1 miljarder euro, motsvarande 10,6 miljarder kronor.
Ekonomiminister Rainer Brüderle meddelade att GM:s begäran avslagits därför att regeringen bedömer att bilkoncernen har tillräckliga egna tillgångar.
GM-ledningen reagerade med besvikelse och sade sig inte förstå hur regeringen kunnat komma fram till beslutet att säga nej.
Men dörren till stöd ur offentliga medel är kanske ändå inte helt stängd. Förbundskansler Angela Merkel väntas under torsdagen diskutera vilka möjligheter som kan stå till buds med fyra tyska delstater, där Opel har sammanlagt fyra fabriker och 23 000 anställda - ungefär häften av den samlade arbetsstyrkan i Europa.
GM har för egen del aviserat beredskap att satsa 1,9 miljarder euro på en omstruktureringsplan i Europa, som skulle innebära att 8 000 jobb försvinner. Koncernen har hoppats på att få totalt 1,8 miljarder euro i lånegarantier från europeiska regeringar.
I Storbritannien, där GM äger Vauxhall, har man fått löften om 330 miljoner euro och i Spanien har man räknat med lika mycket.
Tyska fackföreningar, som befarar att GM kommer att stänga fabriker i Tyskland, kritiserade Brüderles beslut.

#1
pg
2010-06-14 22:06

Visst har Opel problem med finanserna, trots att man har väldigt stor efterfrågan sedan ett år tillbaka. Så stor att man nu kör ett flertal extraskift för att hinna med tillverknignen. Visst har försäljningssiffrorna haltat även för Opel som för andra märken ute i Europa, men minskningen har inte varit lika stor i något annat land än Sverige.
Dessutom är det så, att GM Sweden helt styrts av Saab i Sverige. Detta är ett faktum. Försäljarna har ivrigt ppåpekat att om man vill ha en bil för snabb leverans ska man välja Saab. Opel måste man vänta i minst 3 månader för leverans. Detta samtidigt som det i våra grannländer gått att få en Opel omgående! Detta har varit ett faktum som jag själv råkat ut för liksom många andra som jag pratat med.
Men visst är det sant att även Opel drabbats av fel, främst på elektroniksidan för ett flertal år sedan. Detta har blåsts upp av Svensk press, men inte i något annat land. Många är de bilfabrikat som drabbats av fel, men inga fel har blåsts upp så som dem Opel haft.
Man undrar hur det kommer sig, att Svensk press för ett antal år sedan nedvärderade Opel, påpekat att Saab rättat till bristfällliga konstruktionslösningar från Opel etc. Har man fått betalt av Saab för att misskreditera eller? Alla dessa påståenden har varit tagna ur luften. Hur kan det komma sig att dessa sagda problem som Saab påstår sig ha fått med Opels kontruktioner, inte har några som helst problem när de sitter på en Opel.
Att nu Tyska regerings slår till bromsen, är ett friskhetstecken. Ett tecken på att man vill försöka lösa bort GM från agarstrukturen. Eftersom Opels försäljning ökat med det dubbla mot prognosen, leder till att försäljarorganisationen får dubbelt så mycket pengar att köpa loss Opel för. Man hade 10% av tänkt kapital om prognosen var den ursprungliga, nu har man alltså dubblat beloppet. I det läget kan Tysklands regering vara tuffare mot GM och inte gå med på GM s försök till plundring av Opel.
Många är de Opelägare och före detta Opeläagre jag pratat med, som samstämmigt kritiserar vissa Saabopelhandlare. De är så missnöjda med säljarnas attityd, att de aldrig kommer att sätta sin fot hos en Saabopelhandlare igen. Detta har absolut inget med kvaliten att göra.
När man dessutom har hört att försäljare ljuger om skillnader mellan Saab och Opel, har det gått för långt.
Jag kanske fullständigt skiter i att provköra nya Saaben, vilket var tänkt vid nästa veckoslut.
Jag hade sett fram emot ett erkännande av Opel och att försäljarna skulle visa upp Saab och övriga GM bilar med samma inlevelse. De säger ju att bilarna Saab och Opel inte längre konkurrerar med varandra. Men hur är det med det när man fortfarande har bättre villkor på en ny Saab än en ny Opel, för att ta ett exempel. Dessutom har det ryktats om att man inte ska visa några andra bilar än Saab i skyltfönstren under premiären och sommaren. Och GM Sweden gör fortfarande ingenting för att förmå motsträviga säljställen att ändra sin attityd.

#1
TT
2010-06-14 22:43

Det skulle gå alldeles utmärkt Saabnisse. Titta bara på S60.Det kunde lika gärna vara en Kia, Hyundai eller Citroën designmässigt. Modern design som ligger i tiden säljer bäst. Volvo har förstått detta och kommer att sälja därefter. Om Saab envisas med allt Saabish så kommer dom stå för evigt stilla..så är det bara.
Man kan hoppas på ett samarbete med BMW kan sätta fart på ett och annat....
TT

#1
pg
2010-06-15 17:02

Jag har här tidigare kritiserat SaabOpelhandlarnas förhållninssätt till Opel med flera fabrikat inom GM koncernen.
Det har tydligen varit så, att Handlarna beviljats kredit för de Saabbilar man haft och beställt. Överiga bilar har de fått köpa loss med en ränta som varit betydligt högre än den som Saab kunnat erbjuda. Generalagenten har så att säga lagt ut för de Saabar man haft, men övriga bilar tvingas man ta egna banklån till finansiering.
Detta är nu historia. Nya tider väntar runt hörnet.
GM Sweden har ett nytt avtal beträffande Opel som ska vara likvärdigt med Saabs tidigare erbjudanden.
Och vem vet, än är inte Saab helt uträknade från GM Europe. De finns ju kvar på hemsidan!!
GM powertrain europe och Saab håller ju fortfarande på med att utveckla en helt ny motor. Enligt spekulationer och rykten ska det vara ett samarbete om en högkomprimerad "allbränslemotor".
Det är kanske dags att gräva ner stridsyxan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.