Bild
Nästa artikel

SUBARU ÄR TILLBAKA ÖVERST PÅ TRONEN

AUTOINDEX:

Lilla nischmärket Subaru är tillbaka som nummer ett bland svenska kunder. Det visar senaste upplagan av Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex. Subaru, nu med en marknadsandel på 1,5 procent, puffar därmed ned BMW från tronen med minsta möjliga marginal. Klar trea är Toyota.

AutoIndex är Sveriges bredaste konsumentundersökning där svenska folket fått säga sitt om bilägandet i stort och smått. I år har totalt 16 375 svenskar deltagit. Bilägarna är slumpvis utvalda och äger privat sina bilar som är av årsmodellerna 2002-2008.

Efter en hel radda av frågor om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare, verkstäder och lojalitet visar det sig att Subaru på nytt har Sveriges mest nöjda kunder. Subaru vann även år 2007 då märket för första gången ingick i undersökningen.

Sett över tiden är BMW så här långt det framgångsrikaste märket i AutoIndex. Under de senaste sex åren har det tyska prestigemärket aldrig varit sämre än tvåa och vunnit utmärkelsen vid fyra tillfällen.

Topptrio höjer sig
Toyota har också en stabil och pålitlig ägarskara. Under den senaste femårsperioden har Toyota aldrig varit sämre än trea och som vanligt är det eftermarknaden, verkstäderna och återförsäljarna, som framför allt prisas av de egna kunderna. Resultaten under de senaste åren visar också att Subaru, BMW och Toyota står i en klass för sig när det gäller att uppnå det som på affärsspråk kallas för högt kundnöjdhetsindex.

Betecknande för topptrion är att de trots höga förväntningar ändå lyckats höja sina betyg några snäpp. Det krävs arbete utöver det vanliga för att gå från redan mycket höga resultat till ännu högre.

Årets bubblare heter annars Skoda som gjort en framryckning från tolfte upp till sjunde plats. Anmärkningsvärt är att storebror och koncernsyskonet Volkswagen gjort en i stort sett motsvarande resa nedåt, från tionde till en högst medioker 18:e plats.

Turbulensen påverkar Saab

En annan raket uppåt i de nedre regionerna är Nissan som avancerat från 20:e upp till 13:e plats. En förbättring noteras också för Renault som under det senaste året stått på egna ben efter skilsmässan från Volvo.


Saab dalar också i rankingen år för år och hamnar nu på ett resultat under medel. Turbulensen kring Saab och dess fortsatta existens har naturligtvis stor påverkan. Det är inte så att ägarnas förtroende för bilen och dess egenskaper, verkstäderna eller återförsäljarna minskat utan hela tappet ligger i stort sett på frågorna som rör lojaliteten.  

Fotnot: I kommande nummer av Vi Bilägare ska de enskilda enkäterna för bilkvalitet, återförsäljare och verkstäder redovisas. Kommentarer och analyser ger svar på varför vissa märken stiger eller faller i AutoIndex.
Taggar: AutoIndex
SUBARU ÄR TILLBAKA ÖVERST PÅ TRONEN

Kommentarer

#1
Conny Karlsson
2009-05-07 11:37

Grattis Subaru ! Tänk själv !

#1
Krille
2009-05-07 18:52

Subaru är ett litet märke och de ägare jag har pratat med har verkligen varit nöjda. Man skall komma ihåg att det inte är ett märke som strävar att bli ett prestigemärke, utan man tillverkar praktiska bilar med extremt hög kvalitet. Kanske något för volvo att ta efter.

#1
Torbjörn
2009-05-07 19:51

Vad då litet märke, då är 70% av alla märken små, lika stora som Honda, Mazda, Mitsubishi, Opel, mm. större än Fiat, Zeat mm. Bra bilar, bra handlare. Men Vi bilägare envisas med att hylla bilmärken som inte håller kvaliteten

#1
Gigolo
2009-05-07 22:13

Kvalite istället för kvantitet
Grattis och Lycka till

#1
Roland
2009-05-08 00:27

Med statistik kan du bevisa det du själv vill.
Subaru har nöjda kunder men inte är de många till antalet.
Toyota och BMW säljer många bilar och har mång många nöjda kunder. Vilken är bäst????

#1
Torbjörn
2009-05-08 03:23

Roland, vem som är bäst kan vi väl låta Svensk Bilprovning eller TUV i Tyskland få avgöra...... Svaret blir igen SUBARU. Även TOYOTA och BMW är bra bilar, har inte klagat på dem, utan på att man kallar märket mycket litet, för i så fall är 70% av alla bilmärken små.

#1
Bilintresserad
2009-05-08 10:45

En av de saker som är helt underbart med Subaru är att de kör sitt eget race med egen teknik. Inga hyllvaror från GM som plockas ihop till något könlöst reklamtrick. Grattis Subaru! Fortsätt på eran egna väg så behåller ni det tekniska försprånget och identiteten.

#1
jan
2009-05-08 11:28

Subaru verkar vara kvalitet och det är vad man efterlyser , rackel är det värsta som finns.
Subaru är dubbelt så stora som saab och volvo tilsammans.

#1
Janne
2009-05-08 13:28

Men Lexus då...år efter år så tar dom inte med det märket. Varför det frågan man sig?

#1
Conny Karlsson
2009-05-08 14:14

Janne.
Lexus har för få inrapporterade ägare för att få tillräckligt underlag. Så fort de har ett tillräckligt undelag så kommer Lexus med. Och troligtvis sopar banan med övriga.......säger en tidigare Lexus ägare.

#1
Janne
2009-05-08 14:45

Säkert det...vill bara se dom med i statistiken eftersom jag planerar att köpa en 400h i sommar...inte billiga är dom ju direkt...:)

#1
MrB
2009-05-08 15:43

Subara blev bäst i ADACs undersökning också men där fanns inte BMW med i toppen, utan bästa Tysk blev Porsche på 5:e plats och sen var Alfa 159 med i toppstriden. Så Subaru gör bra bilar, men jag har aldrig funderat på dom...kanske dags att provköra lite o se om det är något för sambon.

#1
Mick
2009-05-08 20:35

Äger idag en Subaru Legacy -08 och är den absolut bästa bilen jag haft. Kan jämföra med en Skoda octavia -03 som inköptes ny även den. Ägde den i ca 1,5 år och då stod den på verkstad den mesta av den tiden! Den sämsta skitbil som finns heter skoda. Köp er aldrig en sådan!

#1
Roy
2009-05-08 20:51

Torbjörn, det mesta du skriver verkar vettigt, men vad menar du när du i ditt första inlägg skriver att Vi Bilägare hyllar märken som inte håller kvaliteten?

#1
Gösta
2009-05-08 20:57

Är nu inne på min 12e Subaru kör ca7000 mil i tjänsten Aldrig varit på en verkstad förutom vid servic
Driftsäkrare bil finns inte.
Prova gärna ni som tvekar ni blir nöjda jag lovar Tack

#1
Peter
2009-05-08 22:02

Nu när Subaru har sin fina boxerdiesel så kommer dom antagligen att bli populärare, den dieselmotorn är inget hastverk det tog 7 år innan dom var tillräckligt nöjda för att släppa ut den på marknaden.

#1
Anders
2009-05-08 23:38

Tittade mycket på Subaru inför tj-bilsbyte. Tyvärr kom jag fram till att bilarna var för små/trånga. Dock är jag övertygad om att Subarus drivlina är mycket bra. Något större utrymmen å jag hade slått till utan att tveka. Kör BMW just nu å är mycket nöjd men alltid kul att testa annat intressant om tillfälle ges.

#1
Per
2009-05-09 12:43

Det är väl inte så konstigt att Subaru åter är i toppen. De ägs ju numera av Toyota. Vad gäller BMW:s ständiga topplaceringar beror dom nog delvis att ägarna anser sig själva extremt bilkunniga och skulle därför aldrig erkänna att deras bilar har några fel.

#1
Rune Anderson
2009-05-09 17:21

Jag tycker väldigt bra om Hyundai Getz. Den är säker och krånglar aldrig och ingen rostt efter 5 år.
Lätt och billig att serva.

#1
TWL
2009-05-09 18:23

Per, vad är ditt problem, kan du inte acceptera att SUBARU s kunder är nöjda? Toyota har varit 17% delägare i det bolag som äger SUBARU, så vad har det med saken att göra, SUBARUs kunder har varit nöjda i många år innan dess... och har haft minst fel på bilprovningen i många år.... Per köär du Toyota? byta till SUBARU så blir du inte en sådan sur och avundsjuk person

#1
Anders
2009-05-09 21:38

Grattis Bmw! Tänk själv!

#1
SLAM
2009-05-10 14:01

Världsligt är inte Subaru litet!
Subaru är större än både Volvo och Saab tillsammans, allt för många här i norden har en förmåga att tro att vi är störst och vet bäst. Våga prova! Tänk själv!

#1
Johan
2009-05-10 18:14

Ja Volvo & Saab är nisch märken om man tittar världsligt men det har aldrig varit svenskens starka kort utan man använder lilla svedala som måttstock mot resten av världen =) Inte för att sverige är dåligt men ganska litet i sammanhanget.

#1
sven k
2009-05-11 01:20

Ja vill ha bättre redovisning av undersökningen. Te x. hur nöjda är de som har SUBARU årsmodell 99 ? Det är en mycket bättre information än den som nu visas.

#1
Sune
2009-05-11 09:25

Hållå!
Jag vet inte speciellt mkt om Subaru däremot har jag en nästan ny Toyota Avensis som är sådär. En 2006:a som gått snart 5000 mil. Det trista med Toyotan förutom dyr och lång service är att den är så förbenat trist att köra och har för korta och hårda säten. Det blir ingen ny Toyota för oss, om min fru får bestämma! Min granne köpte för ett par månader sedan ut sin tjänstebil från "Munksjö paper" en SAAB 9-3 kombi 2006:a med ngt utrustningspaket. Jag fick möjlighet att testa hans SAAB och måste säga att jag är djupt imponerad över att en bil som gått snart 25 000 mil känns så skön och pigg att köra samt att den har så fantastiskt sköna och långa säten där hela benen får stöd. Det andra som imponerade var att bilen är så fast i "hullet" och att den inte skramlar och gnisslar i dörrpaneler som min Toyota gör. Subaru är kanske bra, Toyota är det inte men min grannes SAAB är faktiskt den skönaste bil jag kört. Gissa vilket bilmärke jag köper nästa gång?

#1
Per
2009-05-11 22:21

Ok TWL, Vad jag menar är att när GM sålde sin majoritet i Subaru så fick företaget bra hjälp av Toyota, (som då gick in som stor ägare i Fuji Heavy Ind) att få ordning på firman. Detta är ett faktum, ingen åsikt. Jag har inget som helst problem med att Subaru är en bra bil. Tvärtom jag gillar Subaru såväl som andra bra bilar.
Statistik över bilprovningens resultat kan alla läsa om på Bilprovningens hemsida.
Själv kör jag Honda CR-V och en BMW 325:a. Hondans kvalitet är superb. BMW:n talar vi inte om.

#1
TOMMY
2009-05-11 23:21

Tillykke til Subaru,super god bil.

#1
TOMMY
2009-05-11 23:22

Tillykke til Subaru,super god bil.

#1
Flux
2009-05-12 02:52

Sune, visst är det synd att inte fler svenskar provkört Saab 9-3. För liksom dig så älskar jag den bilen. Kör själv en -07 1.9 Sportcombi. Som du säger är den "fast i hullet". Väldigt nära BMW 3 serie. Volvo V50 är också ok men när jag jämförde dessa två mot varandra känndes saaben mycket mer modern invändigt och lite kvickare i responsen. Jag upplevde den också som lite rymligare invändigt på alla ledder. Volvon var lite sävligare att hantera så valet blev saaben och jag har aldrig ångrat det. Dessutom är den utrustad med en förträffligt effektiv dieselvärmare med tidur. Något som är helt nödvändigt i vårt kalla klimat. Detta tar flera andra bilmärken hutlöst mycket extra för att montera. Visst Saaben är också lite dyrare men det är väldigt mycket "premium" man får för pengarna också. Fler borde köra 9-3 för det är en kanontrevlig bil. Nu har den rullat 11,000 mil men inte ett skrammel eller ens glapp i framvagnen. Allt sitter fast och inget gnekar. Jag har dock haft ett problem som återkommit några gånger. Men sist det hände, för något år sedan, verkar dom fixat det och sedan dess har det aldrig hänt mer. Tydligen kan partikelfiltret på dieslbilarna bli för tätt och det kan göra att motorn endast fungerar med begränsad prestanda eller stannar helt. Men de verkar ha löst dessa problem nu för jag har inte hört fler som råkat ut för det på senare tid.

#1
Flux
2009-05-12 03:14

Kanske borde skriva nåt om Subaru oxå även om jag blivit Saab frälst på senare år. I familjen hade vi en Lagacy, det var en -92:a som vi skaffade året efter, alltså 93. Fördelen var framkomligheten på isigt och annat dåligt underlag. Men ibland gick det inte att komma in i bilen då dörrarna frusit fast på grund av den ramlösa konstruktionen. Den hade dålig värme och den skramlade ganska bra i inredningen. Den höll ihop bra upp till ca 11-12,000 mil. Sedan började problemen. Drivknutar, motor som knackar och läcker olja, rost rost rost.. Den såldes i grevens tid. Morsans Saab 900i-85 hade vid det laget gått 33,000 mil. Det som var gjort åt den var att vi fick byta tändkablar en gång. Vi fick byta en drivknut kort därefter också. Den gick ytterligare 10,000 mil utan någon åtgärd innan vi sålde den för då började den bli rostig. Observera att den motorn inte ens svettades olja, helt torr utanpå var den. Jag har fått köra den nya lagacy boxerdieseln och motorn har jag bara gott att säga om. Den är väldit fin, tyst och civiliserad. Men bilen i övrig lämnar mycket att önska när man kört Saab 9-3 Sportcombi. Gnek och skrammel från inrednigen. Hoppig och stötig på dåligt underlag. Lite halvdålig vägkänsla och en osamarbetsvillig växellåda samt avsaknad av dieselvärmare. Men, visst funkar även det efter några veckors tillvänjning kan jag tänka. Jag nöjde mig dock mend en testtur på ca 10 minuter. Det jag kan bli avundsjuk på är Subarus 4wd. Men nu har ju Saab också det så i de nya modellerna blir det en möjlighet =) Jag skulle däremot vilja prova den nya legacyn som släppts i USA nyss. Den är kanske bättre ihopskruvad och roligare att köra. Jag tycker i vilket fall det är kul att det går bra för Subaru som tidigare varit ett uddamärke men som nu bevisat ett även de kan klara sig.

#1
Mats
2009-05-14 15:17

Skaffade en Outback 3.0 2007, är så nöjd att vi nyligen bytte vår andra bil mot en diesel Impreza. Underbar bil! Subaru är välutrustade, driftsäkra och som tur är statusbefriade. Når nära Bmw etc. utan nackdelarna därtill när man bor i en liten håla... Man kan njuta av en trevlig bil utan att någon vet om det. Många ser det som ett problem för det gäller ju att lysa men jag tycker tvärtom!

#1
David
2009-05-14 23:20

Tycker tvärt om dom som skriver upp saab 9-3 sportcombi , jag tycker den är för trång och den har många småfel som driver mig till vansinne.
Jag tror min nästa bil blir en subaru för jag är less rackel och jag vill ha en bra fyrhjulsdrift.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.