Bild
Nästa artikel

Här är nya Saab 9-3

Nyheter

Nya Saab 9-3 ska lanseras först 2012. Men redan nu skissar Vi Bilägares illustratör en bild av nya Saab 9-3.

Om två år är det dags.

Då ska Saab Automobiles, ursäkta oss 9-5, allra viktigaste nya bilmodell lanseras om allt går enligt ritningarna.

Samma plattform
Än så länge har märkligt lite läckt ut om den kommande Saaben, speciellt när det gäller utseendet.

Vi har med hjälp av en mängd olika källor, både inom och utom landet, försökt att skapa en bild av hur den nya bilen kan komma att se ut.

Resultatet ser du här intill och det handlar mer om en kvalificerad gissning än om en tvärsäker slutsats.

Det som däremot tycks vara helt klart är att nya 9-3 byggs på samma tekniska grundarkitektur som den nuvarande modellen, den så kallade Epsilon 1-plattformen.

Men den är förstås rejält moderniserad och en hel del byggstenar, exempelvis motorer, plockas även från 9-5:an.

Halvkombi
I ett senare skede planeras även mer miljöriktade drivlinor, typ laddhybrider och snåla dieslar.

I och med nya 9-3 går Saab tillbaka till ett gammalt koncept, CombiCoupén.

Den första versionen som släpps uppges bli en halvkombi.

Därefter väntas en riktig kombi och eventuellt byggs också en sedanmodell och en cabriolet.

Se större illustration.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-3?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Sigge
2010-07-16 11:22

"Vi har med hjälp av en mängd olika källor, både inom och utom landet"...säkert...man tar en 9-5 och lägger till fronten ifrån ett Saab-koncept. Etthundra procent fantasilös gissning! Har Müdsamsgissningar någonsin varit i närheten av slutresultatet?

#1
Matt
2010-07-16 11:23

Vad är meningen med dessa s.k. "illustrationer" som dyker upp flera år innan bilen skall lanseras? ViB har ingen aning om hur bilen kommer att se ut och ingen annan heller förutom SAAB:s utvecklingsfolk.
Man läser "Än så länge har märkligt lite läckt ut om den kommande Saaben, speciellt när det gäller utseendet."..... Jaha, varför då inte vänta med att publicera artikeln tills dess att man har något att komma med?
Hela artikeln luktar spekulations-"journalistik" á la Aftonbladet.

#1
Blixten
2010-07-16 11:28

SAAB kommer ha en mycket tuffare front på nya SAAB 9-3, dvs minst lika tuff som nuvarande modell. På bilden ser fronten väldigt tam ut tycker jag.

#1
k
2010-07-16 12:25

Som tur är är det inte mer än en gissning även fast VB tycks vilja få det att låta så. De skräms!(?)
En uppenbarligen oinspirerad gissning som skulle uppfattats daterad redan på 90-talet. Den befintliga 9-3 ser modernare och mer nyskapande ut än så här.
Victor Muller har uppgivit att Jason Castriotas design är mer eller mindre klar och det utlovas att den är "spektakulär", som det uttrycks. Något som ansetts viktigt då det är livsnödvändigt för SAAB att den kommande modellen väcker ett rejält habegär hos den presumtiva kundkretsen. Något man vill uppnå bl.a. genom att särskilja SAAB designmässigt från den anonyma massan.
Om det VB visar upp stämmer är det kört för SAAB, det här duger inte.

#1
bjorn nilsson
2010-07-16 14:36

Håller helt med inlägg från andra att detta är förbryllande journalistik och att designen är ful och föråldrad.
Har drag av Audi quattro, men det var ju några år sedan

#1
jan
2010-07-16 14:39

har väldigt svårt att tro att 9-3 ser ut så enligt muller skulle designen vara enastående...Säkert kommer väldigt mycket av dragen från den senaste conseptbilen att lånas.

#1
JAN
2010-07-16 15:45

K: Sedan Victor Muller tog över som styrelseordförande för Saab, har något varit annat än spektakulärt? Det hör till hans natur att ösa superlativer över märket.
Angående illustrationen säger jag bara - den som lever får se.

#1
JAN
2010-07-16 15:46

OBS: Jag och Jan som kommenterat tidigare är olika personer!

#1
uff
2010-07-16 17:00

Så här blir det när bromsklossarna på GM inte finns med längre. Ska bli spännande att se Saab:s utveckling den närmaste tiden. De nya ägarna är betydligt duktigare och fler visioner .

#1
Roy
2010-07-16 18:44

Inte särskilt upphetsande. Ful,kantig taklinje. I övrigt ett avkok på 9-5.
Jag kommenterade denna gisssning i anslutning till notisen om det nya numret. Illa att ha en braskande rubrik redan på omslaget om den nya 9-3 - som sen visade sig vara en liten bild av en gissning och just inga fakta alls,
Visst förekommer det att skvallerblaskorna skapar egna nyheter av något som inte ens är rykten, utan rena fantasier. Trodde faktiskt inte att Vi Bilägare viller räkna sig till den kategorin...

#1
Jes
2010-07-16 20:41

Snygg och Saabig nog ... Mera intressant vad som kommer att finnas under skalet.
Själv har jag inga förväntningar men ogillar inte vad Vib kommit fram till ... som sagt, den som lever får se.

#1
Jägaren
2010-07-16 21:34

Jag måste säga att Saab har alla chanser att lyckas! Läcker 9-3:a - om än som "gissningsbil".

#1
Ola
2010-07-16 21:48

Är Saab:s 9-3 som skall presenteras 2012 en helt ny bil eller är det möjligen bara en omfattande facelift. Saab presenterade nyligen sin nya chefsdesigner. Enligt Saab skall han bl.a. rita nya 9-3. Finns inte en chans att gå från ett tomt papper till färdig bil så snabbt.
I höst presenteras en "ny" Passat. Det är ingen ny Passat. Det är en facelift!!

#1
pg
2010-07-16 22:24

Mäkligt av vi bilägare att pulicera något som inte finns i verkligheten. Det har öerhuvudtaget inte påbörjats någon utveckling av en ev. ny 9-3 ännu. Detta är enbart spekulationer. För det första måste Saab gå med vinst för att de ska kunna utveckla en ny modell.För det andra är det enbart miljöanpassade motorer som Saab får hjälp med att utveckla genom det bidrag som Svenska staten och Eu bidrar med genom lånegarantier. Några nya bilmodeller är det inte tal om. Först måste nya 95 an löna sig innan det kan bli tal om att utveckla nya bilmodeller.

#1
Jägaren
2010-07-16 23:11

PG: Du lär nog få ompröva din "teori" vad det lider.

#1
Micke
2010-07-16 23:36

Jag tycker faktiskt inte, av bilden att döma, att den är särskilt snygg. Och design är livsviktigt numera vilket amerikanera var sist att fatta.
Jag tycker dagens 9-3 är riktigt kompakt och läcker och snyggare än bilden! Möjligen skulle dagens 9-3 behöva snygga till nosen med lite dioder och göra den lite fräckare. Men ett face-lift är ju på gång.

#1
Micke
2010-07-16 23:37

Fel av mig. Ett Face lift är på gång för 9-3, ja, men det är för interiören

#1
Sune Melin
2010-07-17 01:58

Jag gillade den förra halvkombin men denna verkar snyggare. Så hoppas ja det blir samma comfort. och kraftig dieselmotor.

#1
totalt oinspirerande design
2010-07-17 02:00

mjnääää......... saabfront audi-ford mondeo influenser bakparti höjda midjor 45grader lutning på c-stolpen stora fälgar???? nää... kom igen nu.. med nåt unikt !!! Bättre än så här måste väl den välbetalde deignern kunna prestera på saaben.
Nåt nytt nåt fräscht nåt unikt.(NYTÄNKANDE) Höga midjor är aldrig fel på dagens bilar men fronten måste vara mer unik och saab anpassad, och en annan bakdel är absolut nödvändig, det här såg billigt ut!
Nää tänk om.. titta på aston martin nyaste modeller mfl....

#1
Jarl
2010-07-17 11:32

Oj, som en förkrympt Skogaholmslimpa...

#1
Uffe
2010-07-17 12:45

Att formge aktern på en bil är nog det svåraste av allt. Få lyckas.
Peugeot 406 sedan (2000-2004) är bland de snyggaste som gjorts när det gäller vanliga bilar. Coupévarianten går inte heller av för hackor.
En annan lyckad akter har Jaguar XJ.

#1
k
2010-07-17 21:40

Nog ska det vara en ny 9-3 som kommer 2012? Det är väl vad som sagts i alla fall, inte en facelift. Men, visst kan man undra om det hinns med på två år.
Stämmer det inte utan visar sig vara påhittad reklam lär det straffa sig.

#1
BJ
2010-07-17 22:03

Ganska kall och tråkig design!! Fronten alldeles för lik 9-5..men den saknar 9-5 ans aggresiva look.Men förhoppningsvis så är detta inte slutversionen. Muller kan knappast vara nöjd med detta! SAAB ska vara något extra i framtiden..nu har de verkligen chansen!

#1
Henrik
2010-07-17 23:41

9-3an som kommer 2012 är en helt ny bil och ingen facelift, facelift är något kosmetiskt ex. lyktor och kofångare, det händer att man återanvänder något från förra modell men då kallas det carry-over. Saab kommer använda befiltlig bottenplatta tex om än i omarbetad och moderniserad form, de gjorde ju rätt mycket jobb med den när de fick den av GM. (den var så omabetad att 9-3an inte kunde produceras i Rüsselsheim till GMs förtret.).
Ang Castriota så tror jag att det är så att hans design-företag fick i uppgift att designa 9-3ans yttre former ett bra tag innan han utnämndes till chefdesigner.

#1
Henrik
2010-07-17 23:45

ang. illustrationen så var det som de flesta gissade fel innan 9-5an presenterades avsaknaden av "hockeyklubba", jag har svårt att se att Saab inte skulle behålla denna designpärla, kanske tom kromad som på 9-5an. Sen är det frågan hur de har gjort med taklinjen bak, det är ju onekligen väldigt snyggt på 9-5an, men det går ju ut över utrymmet bak..

#1
pg
2010-07-18 00:44

GM Powertrain har INTE påbörjat någon ny upplaga av Saab 9-3. GM hade ju bestämt att inte ersätta 9-3 an utan istället föll ju lotten på Opel Insignia.
Alltså är påståendet att nya 9-3 an har ändrats, så att den inte kan byggas i Russelsheim bara spekulationer.
Inen av de tekniker jag känner nere i Russelsheim vet något om, eller har hört talas om någon ny 9-3.
Eftersom GM Powertrain sköter all utveckling borde de som jobbar där nere veta, även om det mesta av utvecklingen sker lite avskiljt från media.
Eftersom GM då bestämt denna tågordning med utveckling av nya Saab 9-5, och dessförinnan Insignia, förefaller det ju väldigt konstigt att GM skulle ha satsat på utveckling av en ny 9-3.

#1
Henrik
2010-07-18 12:47

nya 9-3an som kommer 2012 ingår i den finansierade affärsplanen utvecklas just nu, däremot är 9-2an ej finansierad, är det den du tänker på?

#1
No thanks
2010-07-18 13:51

Usch.
Same shit, different design!

#1
PeO
2010-07-18 14:11

Jag äger just nu en hyggligt bra Toyota från 2003, bytt 2 hjullager, startmotor samt styrväxeln på 7800 mil, men kommer att byta ut den mot en fabriksny SAAB så snart en mindre modell än 9-5, som i och för sig är väldigt snygg, kommer ut på marknaden. Jag hade en SAAB 9000 Turbo innan Toyotan som jag tyckte mycket om men ville prova på Toyota men inser att den är alltför trist, plastig och "själ-lös" för att jag ska vilja fortsätta med ytterligare en Toyota.

#1
Hasse
2010-07-18 14:54

Det enda vi kan vara säkra på är att så här kommer INTE den nya 9-3:an att se ut! Detta är bara en vild spekulation av en Illustratör som inte har något som helst med Saab att göra! ...9-5 SportCombi, 9-4X & (kommande) Nya 9-3 är fullt ut finansierade enligt Saab själva (dock inte 9-2:an...)! Har du - PG någon info som Saab själva inte har, så är det verkligen ett Scoop!!!

#1
pg
2010-07-19 01:58

Saab kunde inte påbörja någon utveckling av den nya 9-3 an förrän afären med Spyker var klar. Sedan måste ju en helt ny modelll tas fram, utan komponenter från GM. Hur tror ni att Saab ska kunna få fram en ny bil på så kort tid? Att utveckla en helt ny bilmodell tar minst 3 år, enligt de flesta tillverkare. En facelift går ju fortare, men det är det ju inte tal om här. Än så länge har inte Saab kapital till detta, men kanske den Ryska finansiären.

#1
Pelle
2010-07-19 12:11

Combicupé är toppenbra - men då måste Saab hänga med med en snygg design. Müdesam's gissning borde nog stannat i byrålådan. Ser helkass ut. Hur svårt kan det vara att tänka lite välproportionerat o balanserat. Lär lite av italienarna och de som designat t ex Jaguar XF som kom 2009. Ser ut som en coupé men är en 4-dörrars salongcar. Höj taklinjen ngt bak och en cc-lucka.
Ett annat bra ex är Audi A5. DESIGN is everything!!

#1
Rålle
2010-07-19 18:13

Kan någon erinra sig att Müdsam någonsin har varit ens i närheten av den färdiga slutprodukten med sina illustrationer? Jag tvivlar starkt. Sedan är det tråkigt med personer på detta forum som i varje artikel om Saab ser det som sin uppgift att sprida direkta felaktigheter och negativa spekulationer om dess framtid. Arbetet med nya 9-3:an har pågått en längre tid med planerad lansering sent 2012 som 2013 års modell.

#1
pg
2010-07-19 23:59

Utvecklingen av nya Saab 9-3 har inte påbörjats för länge sedan. Möjligen kan den ha satts igång efter det att Spyker gick in som finansiär. Men vad jag förstår, har inga pengar till nyutveckling utbetalats ännu. Ingen hos Saab säger sig känna till något heller. Däremot har man en del projekt på gång när det gäller alternativa bränslen. till detta tillkommer medel från det lån som säkerställts genom EU. Medel som ska vara ägnade åt Saabs teknikutveckling, och alltså inte nya bilmodeller.

#1
björne
2010-07-20 02:04

Rak taklinje fanns på ur-CCn Renault 16, samt på SAAB 99, VW Passat och alla de andra på 70-talet. Att ha en sluttande taklinje som Audi A5 är att försöka äta kaka och ha den kvar. Sluttande taklinje var snyggt på Audi 100 Coupe S, och OK då valde man bort baksäteshöjden och gjorde en sportcoupe.
Hockeyklubban är snygg på SAAB 99, där passar den så bra så man inte tänker på den. Fönsterlinjen lutar bara lite. Det ser ut som att fönstret är lite avrundat, snarare än att hela bilen är sned. Så jag tror att hockeyklubban skall användas med måtta. Betänk även SAAB 9000 som ser elegant ut, trots raka linjer och utan att imitera SAAB 900.

#1
björne
2010-07-20 02:07

PS.
Egentligen hade väl även Audi 100 Coupe S rak taklinje, om än kraftigt sluttande baklucka.
Klart Slut

#1
Rålle
2010-07-20 13:00

Re. PG: "Ingen hos Saab säger sig känna till något heller" påstår du. Ja du, själv litar jag hellre på Victor Muller när han säger att utvecklingen av 9-3an är i full gång och att ovan nämnda lanseringsdatum gäller. Min källa? Saabsunited. Men Stephen Wade kanske inte är en seriös källa enligt dig?

#1
Sigge
2010-07-20 14:28

Rålle...PG är bitter på Saab och försöker skriva ned märket vid alla tillfälle som ges. Huvudanledningen verkar vara att han anser att Saab har misshandlat favomärket Opel. Han vägrar inse att Opel tillverkat allför många citroner för att kunna tas på allvar. Vi andra inser att Saab misshandlats grovt av Opel men framstår i slutändan som segraren! Att 9-3 lanseras 2012 är bekräftat.

#1
Calle
2010-07-20 15:27

Om det inte kommer en helt NY 9-3 snart är det lika med döden för Saab. Jmf med 9-5 som borde ersatts för ca 7 år sedan. Hur gamla är resp Saab-modell? Jag har svårt att minnas det är så länge sedan de kom!! Tyskarna, som kan det här, kör en bilmodell i 7 år med en 'face-lift' efter 3-4 år.

#1
Hasse
2010-07-20 16:52

Svar till Calle. Saab 9-3 är "bara" 7 år gammal! Den fick en Facelift 2008 och förbättrades på ca: 2000 punkter! Modellåldern är normal jämfört med andra bilfabrikat (det brukar handla om ca: 8 år med 1-2 Facelifts), men det är dags för en ny år 2012...
(Dagens 9-3:a är i alla fall fri från barnsjukdomar...)

#1
pg
2010-07-21 01:08

Visst är det så att Opel misshandlats av Saab på fler en ett sätt. Att Opel misshandlat Saab är ett självförsvar som jag inte köper. Att Opel haft en del problem kan inte förekas, men de är inte värre än Saabs på den tiden. För allt detta är historia.
Dagens Saab 9-3 håller en ganska bra kvalitet jämsides med Opels motsvarande modeller. Det är ju bara att konstatera, att all teknik kommer från Opel, visserligen genom GM powertain. Men en sak bör ni ha klart för er, och det är att majoriteten av teknikerna där kommer fårn Opel. I utvecklingsavdelningen har förvisso Saab haft ett betydande antal tekniker, ca 10%.
Så att Saab är den bil den är idag, bör ni tacka även Opel för.
Det jag är orolig för när det gäller Spykers påstådda 9-3 a. Det är ju så, att avtalet med GM inte längre gäller efter år 2012, och nya modeller. Man är endast garanterad service o reservdelar för de modeller som redan finns efter år -12.
Alltså måste man se sig om efter en ny samarbetspartner för utveckling av nya drivlinor. Eller tänker man köpa dem från Opel?
Hur som helst är det olyckligt med en så snabb utveckling. Hur blir det med kvaliten. I det fallet litar jag betydligt mer på Opel än en helt nyutvecklad Saab.

#1
Q
2010-07-21 02:18

Likt scientologerna försöker vår gode bilfalskproffet Pg sprida sitt falska budskap! All teknik kommer från Opel eller från GM powertrain!! Jo men då har du ju avslöjat dig själv PG Saab har verkligen misshandlats av Opel!! Har som tidigare nämts en far som har jobbat mycket som egen företagare innom verktygsmakeriet med avancerad gjutteknik och med måååånga kontakter inom bilindustrins breda flora av märken!! Och så här ÄR det Saab har fått väldigt lite gehör för sina ideér inom GM för att Opel har kört över dem eller satt käppar i hjulen för Saab . Förutom vad jag redan vet från dessa kontakter Så nämner motorpressen exemplet som bottenplattan till generation 2 av 900 o första 9-3:an. Saab fick hålla tillgodo med ett Asconachassi medans Opel fick den nya! Därför att Opelfolket eller översittarna inte ville att Saab skulle få tillgång till det nya chassit. Vad hände jo mot Opels beräkningar: 9-3:an blev faktiskt säkrast i sin storleksklass enligt euro-ncap!! Saab har verkligen blivit misshandlade av Opel sen spelar det ingen roll vilka påståenden du kommer med. Profet PG. Saab har blivit orättvist behandlat av GM och Opel!!

#1
Rålle
2010-07-21 02:57

PG: Att Opel blivit "misshandlat" av Saab är ett fullständigt befängt påstående som du nu fört fram under en lång tid på detta forum. Om du nu skulle ha rätt i det så är det ju märkligt att ingen person med VERKLIG insikt inom bilbranchen har den åsikten. Tvärtom så är de allra flesta rörande eniga om att GM varit särdeles usla ägare, t om. GM själva har ju sagt att de inte förstod vad Saab stod för och att de inte kunde utveckla märket. Att Saab nu fått en chans när man slipper oket från General Morons glädjer mig och många andra och nu hoppas vi att de erkänt duktiga teknikerna i Trollhättan kan visa världen vad de verkligen kan. Du behöver inte heller oroa dig för deras nya drivlinor. De köper dom från någon bättre tillverkare än Opel, exempelvis BMW, PSA eller Fiat. Opels framtid? Tja, om jag får gissa så hade de haft en liten chans om de fått nya ägare. Nu lär det bli tufft.

#1
Hasse
2010-07-21 14:34

Ja du Jarl. David brukar vinna över Goliat...

#1
Roy
2010-07-22 07:37

Visst är det så att GM valde att satsa helt på Insignia. Att Saabs lilla personalstyrka ändå lyckades så bra visar än en gång vad de kan med få resurser.
Det är väl inte helt otänkbart att Opel fortfarande sitter med en viss personell överkapacitet (till skillnad mot Saab).
Det kan ju tilläggas att det inte finns en enda motorjournalist som ens antytt att nya 9-5 skulle vara en förklädd Insignia. Saab har i vanlig ordning vässat samtilga köregenskaper.

#2
Saab anställd
2010-11-28 23:25

Som anställd på SAAB i thn kan jag bara bekräfta att nya 9-3 blir helt och hållet grym! Kommer piska många bilmärken på fingrarna!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.