Bild
Nästa artikel
Nyheter

Saab sänker målet

Publicerad 27 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs ägare Spyker redovisar en förlust på över en miljard kronor för första halvåret. Nu sänks försäljningsmålet.
Spyker Cars, ägare till Saab Automobile, gjorde en förlust på 1,3 miljarder kronor under årets första sex månader.

Det framgår av bolagets halvårsrapport som presenterades på fredagen.

"Problemen över"

Saab sålde 10 500 bilar under perioden, en tydlig minskning från fjolårets 24 300 bilar.

Spyker förklarar förlusten med tomma lager och att tillverkningen inte kommit igång förrän slutet av april.

- Nu är problemen över, säger Victor Muller till TT.

Tidigare har Saabs vd Jan Åke Jonsson sagt att målet för 2010 var att sälja mellan 50 000 och 60 000 bilar.

Det målet har i halvårsrapporten nedjusterats till 45 000 bilar.

Lönsamt 2012
Inte heller nästa år räknar Spyker med en vinst för bolaget.

Målet för 2011 anges till 80 000 bilar och till 2012 ska försäljningen vara uppe i ungefär 100 000 bilar.

Först då kan Saab nå lönsamhet.

Nästa år lanseras suvmodellen Saab 9-4X och kombivarianten av nya Saab 9-5.
 
Diskutera: Vilken framtid går Saab till mötes?

Kommentarer

#1 • 2010-08-27 15:00
Lemrick (not verified)

BRÖÖÖÖÖÖÖÖL!!!!

#2 • 2010-08-27 15:29
Pelle (not verified)

Om inte Saab får fram en bil i mellanklassen som är attraktiv vad gäller utseende, miljö, prestanda så är det kört! Ta fram en bil som klår Volvo 60 / A4 / BMW 3-serien så är ni hemma!

#3 • 2010-08-27 15:39
Per (not verified)

Saab säljer 10500 bilar på 6 månader. 100000 sålda bilar kanske kan ge vinst. Jag gissar på att Saab säljer ca: 25000 bilar under 2010. 2011 ca: 35000 och 2012 ca: 40000. Den här Spykerhistorien lär inte bli långvarig.

#4 • 2010-08-27 15:44
jan (not verified)

Men detta måste väl ligga i saab plan att nya 9-5 bara den skulle få saab på fötter har väl ingen trott .Bilen när väl mer konsgjord andning till suven ,combin och nya 9-3 kommer.Tror inte 9-5 fångar nya kunder från audi o bmw utan det blir gamla saabkunder som byter upp sig och leasingbilarna det blir deras räddning innan de nya modelllerna tror jag

#5 • 2010-08-27 16:04
emme (not verified)

TIll och med 9-7:an känns som en succé när man jämför med nya 9-5:an...

#6 • 2010-08-27 17:10
Mats (not verified)

Re: Jan
Tyvärr är det nog så att tjänstebilarna inte kan rädda Saab.
Både Volvo och Saab är stora när det gäller tjänstbilar. I Sverige!! Utanför Sverige får Saab och Volvo hoppas på privatkunderna.

#7 • 2010-08-27 18:56
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD (not verified)

Vibilägare, när ska ni göra något åt trollen som snor nicks?
Skulle vara kul att byta tillbaka till mitt vanliga igen.

#8 • 2010-08-27 19:00
signs (not verified)

Vi är många som väntar på 9-3. Jag håller med Jan, med tillägget att gamla Saab-ägare som bytt till Audi och dylikt kan komma tillbaka. Grejen är att allt tar tid.

#9 • 2010-08-27 19:11
Henrik (not verified)

----> Per
Av de 10.500 bilarna såldes 9.000 i Q2, större delen av första kvartalet stod fabriken stilla. Dessutom fanns ju bara 9-3 att tillgå, 15.000 nya 9-5or borde inte vara svårt att sälja, i så fall når de sitt mål.

#a • 2010-08-27 22:04
truebeliver (not verified)

6 månader är för kort tid för ta del av frukten...minst 2 år till sedan blir det vinst...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.