Bild
Nästa artikel

Saab sänker målet

Nyheter

Saabs ägare Spyker redovisar en förlust på över en miljard kronor för första halvåret. Nu sänks försäljningsmålet.

Spyker Cars, ägare till Saab Automobile, gjorde en förlust på 1,3 miljarder kronor under årets första sex månader.

Det framgår av bolagets halvårsrapport som presenterades på fredagen.

"Problemen över"

Saab sålde 10 500 bilar under perioden, en tydlig minskning från fjolårets 24 300 bilar.

Spyker förklarar förlusten med tomma lager och att tillverkningen inte kommit igång förrän slutet av april.

- Nu är problemen över, säger Victor Muller till TT.

Tidigare har Saabs vd Jan Åke Jonsson sagt att målet för 2010 var att sälja mellan 50 000 och 60 000 bilar.

Det målet har i halvårsrapporten nedjusterats till 45 000 bilar.

Lönsamt 2012
Inte heller nästa år räknar Spyker med en vinst för bolaget.

Målet för 2011 anges till 80 000 bilar och till 2012 ska försäljningen vara uppe i ungefär 100 000 bilar.

Först då kan Saab nå lönsamhet.

Nästa år lanseras suvmodellen Saab 9-4X och kombivarianten av nya Saab 9-5.
 
Diskutera: Vilken framtid går Saab till mötes?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Lemrick
2010-08-27 15:00

BRÖÖÖÖÖÖÖÖL!!!!

#1
Pelle
2010-08-27 15:29

Om inte Saab får fram en bil i mellanklassen som är attraktiv vad gäller utseende, miljö, prestanda så är det kört! Ta fram en bil som klår Volvo 60 / A4 / BMW 3-serien så är ni hemma!

#1
Per
2010-08-27 15:39

Saab säljer 10500 bilar på 6 månader. 100000 sålda bilar kanske kan ge vinst. Jag gissar på att Saab säljer ca: 25000 bilar under 2010. 2011 ca: 35000 och 2012 ca: 40000. Den här Spykerhistorien lär inte bli långvarig.

#1
jan
2010-08-27 15:44

Men detta måste väl ligga i saab plan att nya 9-5 bara den skulle få saab på fötter har väl ingen trott .Bilen när väl mer konsgjord andning till suven ,combin och nya 9-3 kommer.Tror inte 9-5 fångar nya kunder från audi o bmw utan det blir gamla saabkunder som byter upp sig och leasingbilarna det blir deras räddning innan de nya modelllerna tror jag

#1
emme
2010-08-27 16:04

TIll och med 9-7:an känns som en succé när man jämför med nya 9-5:an...

#1
Mats
2010-08-27 17:10

Re: Jan
Tyvärr är det nog så att tjänstebilarna inte kan rädda Saab.
Både Volvo och Saab är stora när det gäller tjänstbilar. I Sverige!! Utanför Sverige får Saab och Volvo hoppas på privatkunderna.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-27 18:56

Vibilägare, när ska ni göra något åt trollen som snor nicks?
Skulle vara kul att byta tillbaka till mitt vanliga igen.

#1
signs
2010-08-27 19:00

Vi är många som väntar på 9-3. Jag håller med Jan, med tillägget att gamla Saab-ägare som bytt till Audi och dylikt kan komma tillbaka. Grejen är att allt tar tid.

#1
Henrik
2010-08-27 19:11

----> Per
Av de 10.500 bilarna såldes 9.000 i Q2, större delen av första kvartalet stod fabriken stilla. Dessutom fanns ju bara 9-3 att tillgå, 15.000 nya 9-5or borde inte vara svårt att sälja, i så fall når de sitt mål.

#1
truebeliver
2010-08-27 22:04

6 månader är för kort tid för ta del av frukten...minst 2 år till sedan blir det vinst...

#1
Q
2010-08-27 23:37

Men hallå!!
Ge Saab lite andrum. Man har ju precis varit med om en rekonstruktion av företaget. Klart det tar tid att bli lönsamt. Och till slut kommer det även att smitta av sig å övrig svensk industri!! Med nya jobbtillfällen, pengar till stadskassan och sanering av stadsskulden o.s.v.

#1
Jägaren
2010-08-28 14:36

Det skulle vara intressant att få veta hur orderingången ser ut. Med ledning av den informationen skulle vi vanliga bättre kunna skapa oss en bild av situationen.

#1
Bo Wiklund
2010-08-28 16:12

Hej!
Jag tycker Saab borde satsa ännu hårdare på att lansera sig hos tex TAXI åkare, företagare och NATURLIGTVIS privatkunder GO ON! För övrigt kombilandet sverige är och förblir ett kombiland. Flygplanet i nosen bör bli ändå tydligare symbol för SAAB.

#1
Saabnisse
2010-08-28 20:11

Tydligen har man tagit tillbaka en hel del företagskunder.
Saab har ju gått från 20e till 4e plats med hjälp av återförsäljarnas prisgaranti.
Men man tror ju på en stark frammarsch i USA.

#1
leifer
2010-08-28 20:18

Åkte i en audi a4 2009a (troligen) som gått bara 1000 mil nyligen. Inredningen kändes rätt plastig och inte så där övertygande som dom alltid skriver. Här har Saab en chans att slå Audi faktiskt.

#1
Henrik
2010-08-28 21:38

Ang orderingången så nämnde JåJ i en chat att de hade 4500 beställningar på nya 9-5an. Av de 10500 9-3orna som sålts så har drygt 9000 av dem sålts i q2. Saabs klättring till 4e plats på tjänstebilstoppen har även den skett efter juni vilket tyder på att de redan säljer bättre än vad halvårsrapporten anger. Dessutom är alla tillverkade bilar sålda vilket tyder på att Victor talar sanning när han säger att det är produktionen som är flaskhalsen och inte efterfrågan. Enl ttela ska Saab anställa 200 pers till men det är först v.50.
Därför låter JåJs prognos på 45.000 bilar rimlig.

#1
Seken
2010-08-28 23:48

Visserligen tycker jag mycket verkar tveksamt med SAAB. Men samtidigt tycker jag A6, 520 m.fl. ser rätt bleka ut i jämförelse med 9-5. Behövs E-klass för att ge en match, när det gäller det yttre.

#1
GE
2010-08-29 09:53

Så j..a SPY trött på detta missfoster till bil

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-29 16:40

Finns flera aspekter på detta, men man ska även tänka på att 9-5 kombi inte än är lanserad...många av tjänstebils A6orna och V70sarna är just kombisar.
För övrigt ligger Saab nu som 4e största tjänstebilsmärke i Sverige, en rejäl återhämntning under sommaren. Så med en faceliftad 9-3 (som kommer under hösten), samt en 9-5 kombi under nästa år så ser det ganska ljust ut.

#1
pg
2010-08-29 23:09

En anledning till att Saab ligger så bra till på tjänstebilssektorn, kan vara att det finns ett visst motstånd från övriga bilhandlare att byta in en Saab. Man vill helt enkelt inte betala lika mycket som Saabhandlarna erbjuder.

#1
Q
2010-08-29 23:25

PG.
Inte var det några problem att byta in min saab cab om jag hade velat till ett riktigt bra pris när det såg som mörkast ut för Saab.
Och jag var runt hos många olika bilhandlare av skiftande märken.
Vh
Q

#1
Peter i Sydney
2010-08-30 14:27

Det är ju jättekul att det går lite bättre för Saab i Sverige. Hur ser det ut på exportmarknaderna? Finns det några importörer och återförsäljare kvar eller måste man bygga upp allt från grunden igen? Här i Australien går det inte att köpa en ny Saab just nu. GM importerar inte längre Saab och Peugeot verkar ha snott alla återförsäljarna.

#1
Henrik
2010-08-30 14:28

----> PG, det fungerar inte så, efter leasingperioden blir bilen leasingbolagets mot restvärdet (som ju är garanterat) sen är du fri att välja vilken bil du vill av de av företaget godkända märkena.
Verkar helt enkelt som att många väljer Saab av egen fri vilja..

#1
Sonettracer
2010-08-30 16:26

1. SAAB hade problem att få igång produktionen före sommaren pga underleverantörer som inte hängde med i svängarna. Det gör att man inte kunnat leverera bilar som planerat och därför kommer man att ligga efter året ut.
2. Att det sålts många SAAB som tjänstebil i Sverige senaste kvartalet stämmer tyvärr inte riktigt. Analysen bygger på att man jämfört hur många bilar som registrerats på bolag respektive privatpersoner. Vad man glömde kolla avr vilka bolags som blivit ägare till SAABar. Dagens Industri kollade upp det och upptäckte att de flesta "företagen" var bilhandlare. Det handlar alltså inte om tjänstebilskunder, utan om bilhandlares demo- och lagerbilar. Vi får tyvärr vänta ytterligare innan vi kan se om SAAB lyckats komma tillbaka på tjänstebilsmarknaden.

#1
pg
2010-08-30 23:10

Det stämmer att det saknats bilar os handlarna. Därför är en del av de häs siffrorna missvisande.
Många handlare har saknat Saab bilar i sina lager och endast haft bilar i hallarna.
Det finns visst motstånd hos en del handlare mot att byta in en Saab, dock inte exlusivare varianter av märket
Sedan är det ingen skillnad när det gäller inbyten av firmabilar, leasingavtal etc. Alla avtal har ju upphört när bilen väl byter ägare. Endast om det är samma firma som levererar bilarna, kan ju ett eventuellt avtal vara förmånligare.
När det gäller Saabs framtid, har vi inte fått veta hur stor orderingången är, Därför är det alldeles för tidigt att ropa hej hopp.

#1
thomas pettersson
2010-08-30 23:56

om man tänker på uppstarten för saab som har varit väldigt svår då är det inte konstigt att det är 1.3 miljarder i förlust . tänk då när saab var i gm och saab sålde över 100 000 bilar då gick saab ändå flera miljarder i förlust. snacka om bokföring för att skydda opel och andra gm märken egentligen gick nog saab i vinst.

#1
pg
2010-08-31 15:26

Inte har väl Opel skyddats räkenskapsmässigt av GM. Även Opel var illa ute just åren innan man beslutade göra sig av med Saab. Skillnaden var den att Saab hela tiden gått med förlust, medans Opels förlustår endast är ett fåtal, och förlusterna hängde samman med att man spottade ut många nya modeller, vars försäljning inte kom igång. Europeerna fortsatte att köpa Corsa o Astra men de nya modellerna Meriva etc sålde inte så bra som man satte målet till.
Att GM behöll Opel är förståeligt eftersom i stort sett all teknikutveckling skett hos GM powertrain som i dagsläget är Opelägt.
Tråkigt att Opel blev kvar inom GM koncernen, för är det så att Saab hämmats av GM, kommer samma öde att drabba Opel. Mot detta talar att GM handlarna i Europa nu har inteckningar i Opel. Dock inte handlarna i Sverige, av någon anledning.

#1
Henrik
2010-08-31 23:04

--Thomas P, jag håller med dig, tycker det är lite underligt att inte fler dragit den slutsatsen, hur kan GM göra dubbelt så mycket förlust på Saab när de säljer 60.000 bilar på ett halvår som Spyker när de säljer 10.500 och har fabriken stillastående i 2 månader? Jag tror att vi kommer att få fler bevis på GMs kreativa bokföring framöver. Egentligen är ju hela Joenigseggs affärsplan ett sådant bevis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.