Bild
Nästa artikel

Saab 9-3 diesel - nu miljöklassad

Nyheter

Saab 9-3 SportSedan med dieselmotor blir skattebefriad i fem år. Nu presenterar Saab uppdaterade motorer som klarar gränsen för miljöbilar.

Saab kan nu erbjuda modellen 9-3 SportSedan med dieselmotor som miljöbil.

Med uppdaterade motorn 1,9 TTiD stannar CO2-utsläppet på 119 gram/km.

Det innebär att bilen blir skattebefriad i fem år och Saab får en viktig konkurrensfördel.

12 lägre förbrukning

Dieselmotorn på 1,9 liter får 12 procent lägre förbrukning efter en lång rad uppdateringar.

Saabs motortekniker har bland annat monterat turboaggregat av tvåstegstyp, programmerat om motorstyrningen och optimerat kontrollen av bilens elförbrukning.

Dessutom har rullmotståndet reducerats med lättrullande däck, aerodynamiken finslipats med luftriktare under bilen och vikten bantats med lättare ljuddämpande material.

Resultatet blir en förbrukning för Saab 9-3 SportSedan, med sexväxlad manuell låda, som stannar på 0,45 liter/mil.

Men samtidigt som förbrukningen sjunkit har effekten skruvats upp.

Motorerna som tidigare levererade 120 och 150 hästkrafter har höjts till 130 respektive 160 hästar.

Effekten för starkaste dieseln på 180 hästkrafter förblir oförändrad.

Kombin klarar inte gränsen

Den för Sverige viktiga kombivarianten Saab 9-3 SportCombi tar också del av uppdateringarna - men faller på mållinjen.

CO2-utsläppet vid blandad körning anges till 122 gram/km med en förbrukning på 0,46 liter/mil.

Bensinmotorerna tar i sin tur del av vissa av modifieringarna, vilket innebär en sju procent lägre förbrukning i genomsnitt.
 
Andra nyheter för Saab 9-3 är en ny instegsmotor för fyrhjulsdrift, treekrade lättmetallfälgar, nytt emblem baktill och en växlingsindikator.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs nya motorer?
Taggar: Nyheter
Saab 9-3 diesel - nu miljöklassad

Kommentarer

#1
leif med l
2010-09-09 12:56

Körde 180 hästaren, kändes mer som 140. Besviken.

#1
janne
2010-09-09 13:49

@Leif med L
du har säkert bara glömmt att gasa!
undrar vilka löjliga kommentarer du skriver denna gång...vill inte du grunda en familj med "JARL", han känns ochså ensam och ledsen...

#1
carl
2010-09-09 14:21

Ska inte de passa på och ändra utseendet på bilen också. Denna ser för jävlig ut!

#1
Q
2010-09-09 15:01

Äntligen en rejäl miljöbil!!! :)

#1
Per
2010-09-09 16:16

Snyggaste mellanklassaren nu även som miljöbil = kan inte bli bättre.

#1
pandan
2010-09-09 16:45

Fiat motor? FIAT?

#1
lraj
2010-09-09 16:59

Fulaste bilen i klassen med FIAT-motor... Tappar 75% av värdet första året. Sämsta köpet.

#1
Helmut
2010-09-09 17:22

Saabs motortekniker?
Är det inte Fiat:s motortekniker som fått till denna
maskin?
Men det är klart detta är ju en svensk tidning och då
låter det bättre att skriva så. Mig veterligen är det Fiat och Lancia hightech "all the way" i den maskinen,
Och Fiat vet hur bränsleförbrukningen skall motas.

#1
Q
2010-09-09 17:39

Helmut.
Jag tycke Fiat skall ha en eloge för en sådan fin motor. Men man kan ju inte bortse från att Saabteknikerna faktiskt också har varit inne och pillat och justerat motorn så att man fått ner förbrukningen i saabmått sett. Det säger en hel del om kompetensen bland saabfolket.
Om jag inte missminner mig så har samarbetet mellan Saab och Fiat varit lyckat historiskt. 9000 och Croman byggde ju på samarbete.

#1
Henrik
2010-09-09 18:10

Fråga till Vi Bilägare:
Hur tycker ni den står sig mot konkurrenterna?
Är det 180hk, 400nm, 119gram co2?

#1
jarl
2010-09-09 18:59

Saab-teknikerna har inget med detta att göra. All cred går till Fiat.

#1
Lennart
2010-09-09 19:09

En stilla undran bara; Om nu FIAT utvecklat motorn, vafför har inte FIAT en miljöbil med 180 hk? Kan det inte möjligtvis kanske vara så att Saabs tekniker rattat och skruvat på turbotryck, motorstyrning och annat som dom sedan gammalt är hyfsat bra på där i Trollhättan?

#1
mctar
2010-09-09 19:48

En gång hette de väl "Fiat GM powertrain" även i Södertälje? Tror de har god kontakt med varandra fortfarande. Justeringen av motorn i bilen står Saab för precis som Volvo i sina dieslar.

#1
leif med l
2010-09-09 20:02

När Saab fattat 119g-grejen ligger konkurrenterna redan på 99g...

#1
leifer
2010-09-09 20:35

Ingen konkurrent har 180 häst och klarar 119 g. Håller inte med de som säger att sedan-modellen av 9-3 är ful. Tvärtom. Men den har väl dock längre överhäng än nya Audi A4. Dock är fronten/gapet snyggare på Saab.

#1
marre
2010-09-09 22:35

åhh vad kör ni för skräp då? som spyr galla över saab?? det törs ni väll inte skriva,, har ni körkort

#1
Q
2010-09-10 00:04

Om man nu skall bortse från alla omogna smutskastare mot Saab. Så tror jag att denna modell av Saab kommer ge rejält med klirr i saabkassan från den svenska tjänstebilsmarknaden?

#1
kenneth 2
2010-09-10 01:03

SAAB = Se Andras Avundsjuka Blickar!
SAAB har lyckats igen. Har själv en SAAB 9-5 -06:a som rullat strax över 14000 mil och som mestadels körs på etanol. Bilen fungerar utmärkt och är i princip helt orörd. Har aldrig haft en bättre bil!

#1
Marcus J
2010-09-10 02:42

Jo, grundmotorn är från Fiat. Men Saab har gjort sina egna anpassningar och modifieringar av motorn. 180-hästarsmotorn är unik för Saab. Blocket är Fiats, men allt annat är Saabs egna anpassningar. T.ex. tvåstegsturbon, den hittar du inte i någon Fiat eller Alfa.

#1
Fredde
2010-09-10 02:45

Men....det är väl inget fel på Fiat.....???? Jag gillar Fiat...och om det kommer en Fiat-motor i en Saab, så är det väl bara bra....i alla fall för Saab....för mig veterligen så är Fiat miljö-bilen nummer ett numera....med flest miljöbilar i sitt program.....

#1
Q
2010-09-10 08:40

Jo men Fredde?
Det är väl ingen som har sagt att det är något fel på Fiat?
De har gjort ett fantastiskt bra motorarbete. Vad Saab har gjort är ju att bygga om och vidare på fiatmotorn och byggt om den till en riktigt bra och mer effektfull motor, som gör att Saab numera har en konkurrenskraftig dieselmotor i miljöbilsklassen.
Vh
Q

#1
Benny H
2010-09-10 13:59

Tror knappast man kommer ner till de angivna förbrukningssifrrorna med denna lika lite som konkurrenternas gör det. Lika löjeväckande varje gång man presenterar dessa fantasier. Skulle tro att 0.55 är en mer realistisk siffra och det är väl bra nog för tillfället. Nu är det ju så att konkurrenterna snart kommer med ännu snålare motorer och då Saab till stor del lever på lånad teknik så hamnar man nog efter igen.

#1
truebeliver
2010-09-10 22:29

skräp bil!! hur kunde den överleva överhuvudtaget är förvånad.

#1
Q
2010-09-10 23:36

Hade jag haft en liten familj hade jag inte tvekat en sekund att slå till och köpa mig en miljödiesel 9-3.
Hoppas hoppas att den kommer som cab!! :)

#1
montahue
2010-09-11 04:41

@BENNY H -"då Saab till stor del lever på lånad teknik" Vad menar du med det? Antar att du menar att volvo också kommer att hamna efter för att de "lånat" sina miljödislar från Peguot? Du låter som en relik som inte förstår hur biltillverkningsvärlden funkar idag.
@TRUEBELIVER Det är omoget att skriva "skräpbil" och inte samtidigt förklara sig.
@LRAJ Jag antar att du menar att en Fiatmotor är dålig för att den inte är en Volvo B18. Att påstå att en bil är skitful utan att argumentera för varför man tycker det är korkat, samma gäller för CARL.
@LEIF MED L Om du nu verkligen, vilket jag betvivlar, kört 180hästaren och den känns som 140 kan jag medela att jag kört en pegout 308 med exakt samma 109 hästare som sitter i volvos miljödisel o i den lättare peguoten känns 109 hästare precis som en 109 hästare, en trött sådan.

#1
Q
2010-09-11 11:01

Motahue!?
Misstänker du det samma som jag? Att bakom dessa alias döljer sig de domedagsjournalister som inte fick sina våta konkursdrömmar att gå i uppfyllelse. Och som nu på grund av ren bitterhet och besvikelse skränar och skriker ut sin frustration mot Saab.

#1
Saabnisse
2010-09-11 11:33

Det är en och samma person som skriver en massa trams med olika signaturer.
ViB har tydligen ingen moderator och har de det har han noll koll på sign, och mailadresser.
Det är moderatorns skyldighet att få ordning på kommentatorsfunktionen och ge dessa skräpskrivare som snor andras alias en åthutning.
Det går att få ordning på detta, det har TV visat som hade samma problem tidigare men där en hårt arbetande moderator sätter stopp för missbruket.

#1
pg
2010-09-12 16:10

Det är lite märkligt med dessa Saabfanatiker, som gärna tar åt sig äran av en ny motor.
Ni får gärna göra det men ni har totalt fel. Det är INTE Saabtekniker enbart som finputsat. Exakt samma hästkraftsantal och förbrukning finns redan hos Opel. Det Saab gjort utöver denna "nya" motor är finslipning av karossen på 9-3 an. Ändrat utväxling på generator mm.
Dessutom har inte miljömotorn något gemensamt med dubbelturbon, vilken är en ursprunglig OPC motor. En motor som Opel valde att inte vidareutveckla, men som Saab däremot "köpt loss" Opels OPC team ansåg att motorn helt enkelt inte höll måttet i den 215 hk verision som man testade.

#1
Q
2010-09-12 21:27

Hur menar du nu PG? Har Saab trimmat ner motorn från 215 hk till 160 hk??

#1
Kapten Stofil
2010-09-13 00:51

PG,
Är det samma OPC motor som skulle ersätta den 6-cylindriga raka halvtoppssexan som nya Opel Kapitän skulle lanseras med?
Kommer nya Kapitän att lanseras överhuvudtaget nu när Saab har tagit motorn ifrån den?
finns alternativ?

#1
Saabnisse
2010-09-13 11:31

PG, var glad för att den här motorn kommer ut på marknaden i Sverige, hade den enbart suttit i Opel hade det ju varit i ett väldigt litet antal eftersom Opel knappast säljs här längre.
Bortsett från Astra har det ju bara gått bakåt, vilket är underligt.
Det ska bli intressant att se hur det går för Meriva.
Sedan åter till motorn.
Det är klart att det inte enbart är Saabs tekniker som filat på den.
I grunden är det ju en Alfa-Romeo.

#1
pg
2010-09-13 14:44

Saabnisse; Det är riktigt att det i grund o botten äre en Alfa/Fiatmotor, och till Q att Det är INTE OPC motorn som har nedtrimmmats till 160 hk. Miljömotorn är ingen dubbeturbo. Men OPC motorn har nedtrimats till 185 hk hos Saab från dess ursprung som var 215 eller 225 hk hos OPC bilarna.
Visst ska vi vara glada åt dessa nyheter, de visar ju ännu att Powertrain fungerar även i dess nya skepnad. Säkert har en del Saabingenjörer stannat kvar, men det är inte enbart deras förtjänst att Saab och Opel nu har 160 hästare som drar 0,45.

#1
Q
2010-09-13 14:52

PG.
Jag har aldrig hävdat att saabteknikerna tagit fram motorn alldeles själva.

#1
pg
2010-09-13 19:44

Saab tar SINA Motorer fran Powertrain SOM tillvekar Varumärke . Därför tror JAG Att sakfel artikeln innehåller . Den dieselmotor SOM Håkan Komma i Fraga , AR 1,7 litersmotorn . Att enbart Saab Har tillgång till dubbelturbon Kanner JAG MIG sminkad FEL , för den sitter i Fiat OCH Alfa , OCH Aven dessa Motorer tillverkas AV Powertrain.
Kanner JAG MIG sminkad DET sa , att dubbelturbon kommit ner i de here förbruknings OCH miljönivååerna Kanner JAG MIG sminkad DET ju Väldigt bra . Man Powertrain lanserar nu 220 bensin / etanolvariant till Saab OCH Opel , ETT kanske bättre Alternativ ?

#1
pg
2010-09-13 19:47

Det blev något fel på inlägget, det är inte min skrivning även om sakinnehållet är någorlunda återgivet o inte som jag tänkt.

#1
Q
2010-09-13 20:59

Nog om själva tekniken. Jag tror att denna modell av 9-3 kan ge saab ett rejält och nödvändigt tillskott i kassan. :)

#1
Kapten Stofil
2010-09-14 00:06

Då återstår endast frågan kring nya Opel Kapitäns framtida motor.
Fortsätta man med en rak 6-cylindrig halvtopp eller går man helt över till sidventiler???

#1
Arne
2010-09-14 02:15

Fakta om aluminium/bensin-motorn i 9-3ss och nya 9-5.
Grundmotorn är utvecklad av GM ihop med Saab och Opel som ett sammprojet där där Saab själva hade helt ansvar för de turboladdade varianterna (även 1,6T ! och E85.
Det skiljer "ganska" mycket mellan turbovarianten och sugmotor som kom först. Bla annan vev, gjutning på toppen, kanaler, ventiler, kammar och motorstyrning.
Bla hade de fram till förra året Saab fenomenala motorstyrning Trionic 8 och så även i Opel.
Motorn har inte mycket med Fiat eller Alfa att göra, det har dock Dieslarna.
Detta kan jag säga då jag känner de som varit med och utvecklat stora delar av motorn.
Mvh /Arne

#1
Saabnisse
2010-09-14 11:36

Arne, den här artikeln handlar om dieselmotorerna.

#1
pg
2010-09-14 17:31

Var det inte så, att just TTid motorn var den smutsigaste av alla motorer på dieselsidan? Kan det vara så att skribenten inte tagit reda på alla fakta om dieselmotorn? Så vitt jag vet har vare sig Fiat, Lancia, alfa eller Opel någon 1,9 litersmotor som klarar 119 g, och det är fortfarande powertrain som tillverkar motorerna.
Efter lite påläsning har jag konstaterat att Lancia delar dubbelturbon med Saab, men Lancia har inte någon ny ttid motor som klarar 119, men väl 138 vilket är ett annat miljömål inom EU

#1
Q
2010-09-14 21:13

Då tycker jag att allas våran gode PG Skall ta och läsa om Saabs "nya" motor i Auto motor & sport!! Men det är klart enligt PG:s måtto så är det som så att om inte Opel kan klarar av att bygga en turbomotor som släpper ut under 119 g. Så kan ingen annan göra det heller!! ;) Så PG lär väl inte läsa Auto motor&sport.

#1
Kapten Stofil
2010-09-15 00:13

Däremot lyckas Opel väl med att spränga alla vallar vad gäller miljöteknik med den nya lågkompressionsmotorn till nya Kapitänen. Motorn kan tex drivas med rötade exemplar av vilken dagstidning som helst inklusive Völklicher Beobachter

#1
pg
2010-09-15 11:28

Q har rätt beträfffandeatrikeln i Auto, som hänvisar till en pressrelise från Saab. Men där framgår inte vilken av motorerna som klarar 119g gränsen. Dessutom verkar det vara nya 2,0 motorn som uppgraderats med dubbelurbo på alla effektnivåer och där nämns 120 till 180 hk. förmodligen är det 120 hk verisionen som klarar 119g, men det nämns inte i artikeln.

#1
Kenny
2010-09-19 03:21

Har inte orkat läsa igenom allt tyvärr men, det framgår tydligt att även 180hk motorn är miljöklassad vilket torde vara en av marknadens kraftfullaste miljödieslar. Detta står även på saabs hemsida, känns som man är riktigt sugen på en sådan. Mvh

#2
2010-11-01 15:56

Väldigt synd att de inte lyckades pressa in kombin under 120 gram. Den hade blivit en storsäljare. Nåväl, de lägger väl det mesta av krutet på nästa generation 9-3.

#3
2010-11-01 16:00

Saken är den att de har knappt gjort något själva. Allt är utomstående... 9-3 är, på gott och ont, väsentligt mindre än AUDI A4, BMW 3,Passat och Mondeo. Oavsett vems motorn är - bra jobbat, MEN det hela känns hopplöst när Saab ligger 1-3 (!) generationer efter med sina modeller sett till övriga bilvärden. Helt ny motor i en bil som ser riktigt gammal ut vid det här laget! Det är nästan att man skäms när man säger att saab är svenskt, en riktig snål motor i nya 9-5 och det kanske blir bra...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.