Bild
Nästa artikel

ZE Saab 9-3 - ny elbil visas på Parissalongen

Nyheter

En elektrisk Saab kommer att visas på bilsalongen i Paris. ZE Saab 9-3 får en räckvidd på minst 25 mil.

Tidningen TTELA, med bas i Trollhättan, avslöjar nu att Saab kommer visa en elektrisk Saab 9-3 på bilsalongen i Paris.

Bilmässan slår upp portarna i slutet av september.

Konverterad Saab 9-3
Elbilen är utvecklad i samarbete med Uppsalaföretaget Electroengines och teknikparken Innovatum i Trollhättan.

Projektet har fått statligt stöd och går ut på att konvertera Saab 9-3 till eldrift.

En testflotta med tio bilar tillverkas just nu, vilket sedan ska utökas med ytterligare 70 fordon.

Tore Helmersson, vd för Innovatum, menar att serieprodukt inte inbegrips i projektet.

- Men hela tanken med ett sådant här projekt är ju att det ska kunna leda till produktion på en lina sedan, säger han till TTELA.

Saabs tekniske chef, Mats Fägerhag, bekräftar att ZE Saab 9-3 kommer att visas på Parissalongen.

- Ja, det här ju ett teknikkoncept. Det handlar om att visa upp teknik som kan användas i fordon sedan, säger han till TTELA.

25 till 30 mil på el
ZE Saab 9-3 är enligt tidningen utrustad med batterier av typen litiumjon och har en räckvidd på mellan 25 och 30 mil.

Bilen ska kunna accelerera från stillastående till 100 km/tim på nio sekunder och snabbladdas till 70 procent på en halvtimme.

Diskutera: Vad tycker du om ZE Saab 9-3?

Taggar: Nyheter, , Saab 9-3

Kommentarer

#1
Tobbe
2010-09-17 13:31

Intressant, hoppas de går i produktion!

#1
Per
2010-09-17 14:13

Låter bra, Saab behöver satsa på "miljöbilar" föra att hänga med. Det duger inte bara med törstiga bensinbilar.

#1
Q
2010-09-17 14:25

Skulle vara drömmen att pendla med mella Gbg och Skene varje dag. Säker och skön som få!! Får se vart priset hamnar??

#1
kenneth
2010-09-17 14:59

SAAB: on the Move igen!
Grattis för ännu en lyckad satsning!!!

#1
Roy
2010-09-17 15:27

Konceptbilar med påstådda, smått fantastiska egenskaper dyker upp med jämna mellanrum - Saab är inget undantag. Ännu har vi inte sett något praktiskt resultat. Dessvärre fick ju inte Saab Per Gillbrandts motor med variabel kompression längre än till försöksstadiet, vilken annars hade varit bra att ha nu, när efterfrågan på små, effektiva motorer är enorm.
Om prestandauppgifterna på denna elbil stämmer så borde det finnas en kundkrets - om priserna blir rimliga (vilket kan betvivlas).

#1
pele
2010-09-17 16:21

var laddar man den om man bor i lägenhet i stockholm

#1
Saabnisse
2010-09-17 16:34

Roy, Turbo-Pelles motor stoppades av GM, vi vet inte vad som sker idag, den kanske kommer.
I övrigt håller jag med dig, det går knappast en dag förrän nya fantastiska uppgifter om eldrivna bilars räckvidder och korta laddtider presenteras.
Jag tror inte ett smack på det här förrän jag får det bevisat.
Det är praktiskt omöjligt att ladda till 70% d.v.s. 175km drift på en halvtimme.
Jo, det går, men kommer att kräva mycket ström även från ett 400V uttag.
Jag vill se realistiska siffror!

#1
Pelle
2010-09-17 17:21

Bra Saab - min nästa tjänstebil som 'supermiljöbil' (enl Centern), med rejäl rabatt på förmånsvärdet!

#1
Kjell-Åke
2010-09-17 18:20

Pele:s fråga är berättigad, inte bara vad gäller Stockholm. När stora delar av Sveriges bilpark kommer att försörjas av el, var skall man ta elen från i synnerhet med en sådan vinter som senast. Elbolagen kommer att höja priserna till skyarna och staten kommer inte lägga fingrarna mellan vad gäller skatt på el oavsett alla vackra ord om miljö.
Jämför med vad som hände med etanolen.

#1
Jägaren
2010-09-17 19:43

Det finns en anledning till varför regeringen vill bygga nya kärnkraftverk. Visserligen ökar tillförseln av ny el mer än efterfrågan, men alla gamla kärnkraftverk måste snart skrotas. Och i det läget måste "ny" el fram.
--
Innehållet i artikeln är annars intressant. Det jag länge har frågat efter är längre räckvidd, och nu börjar vi tala om acceptabel sådan. Synd bara att det ska vara så svårt att få fram "riktiga" bilar för vanligt folk. Visst, priset är högt, men nog borde det kunna hända grejer, tycker man.

#1
Q
2010-09-17 20:19

Roy.
Saab gick ut för över ett år sedan och meddelade att man tänkte ta fram en helt elektrifierad Saab. Alla de stora svenska tidningarna skrev om det.
Och nu tycks det som om att Saab verkligen är nära att sätta den i produktion. Och allt beroende på att Trollhättan vet värdet av att hålla ihop inom företagsvärlden. Man kan överleva fast än att man är liten genom företagssolidaritet (och nej jag röstar inte vänster)
Vh
Q

#1
saabnisse
2010-09-17 20:24

Q, men det gäller att vara realistisk.
Fantastiska siffror när det gäller körsträcka och laddtider gynnar inte någon biltillverkare.

#1
Lekman
2010-09-17 20:58

Ponera drift >2Kw Mil.
= >50 Kw på 30 minuter.
Johejsan.
Gör om gör rätt.

#1
Q
2010-09-17 21:12

När jag tänker efter så var ju Saab redo att visa upp sitt koncept med en uppladningsbar bil som man pluggade in i och laddade i väggutaget för tre fyra år sedan. Tror det var på Detroitmässan? Men jag är inte helt säker. Men de fick inte visa upp den på mässan för GM. Istället skulle det vara ett amerikanskt GM-märke som fick visa upp med den befintliga tekniken. Fast det var Saabs "inovation". Och Saabnisse. Om bilen har hälften av den effektivitet som det står så räcker det gott för mig.
Vh
Q

#1
matte
2010-09-17 22:56

http://newsroom.saab.com/news/news/saab93epowersaabsfirstev.5.6a0ed975128ec1d13f17ffe2327.html
Här är dom rätta siffrorna, vart vib fått sina ifrån vet jag inte, ttela har rätta siffrorna

#1
Roy
2010-09-18 12:20

Tack, Matte, för den länken!
Där anges räckvidden till omkring 200 km. Motoreffekten är 135 kWh (184 hk) och batterikapaciteten 35,5 kWh. 0 - 100 km/h går på 8,5 s. Genom att bättre utnyttja baterikapaciteten och använda luft- istället för vattenkylning så vinner man vikt och utrymme.
Läs gärna vidare i Saab Newsroom!
Vem skulle inte vilja bli testförare av något så lovande!

Pele med flera, det har flera gånger visats att elförbrukningen inte alls ligger i farozonen bara för att man får elbilar. Det handlar bland annat om hur energiuttagen görs under dygnet.

#1
Tobbe
2010-09-18 13:48

Skulle det inte funka att ha en stor kondensatorbank hemma, som en lite större laddare ungefär. Elnätet ser till att kondensatorbanken alltid är uppladdad och när man kopplar in bilen till den så kan den ladda bilens batterier kanonsnabbt, förutsatt att bilens batteri klarar av det. Sen när bilen är färdigladdad så får det gå ett tag tills kondesatorbanken är uppladdad igen på nytt, lite som en buffert för att kunna leverera hög laddström till bilen.

#1
Jes
2010-09-18 17:35

Den som lever får se ... är nog ett relevant uttryck i frågan om elbilar och deras räckvidd.
Bruksvärdet står i relation till faktiska räckvidd, man vill ju både komma dit man ska och tillbaka hem igen och helst utan att bekymra sej. Än så länge kan ingen elbil tillfredsställa mitt transportbehov ...
Nu betvivlar jag, dock utan större insikt, att just Saab skulle ligga i yttersta framkant av elbils-utvecklingen.

#1
Q
2010-09-18 19:14

Alltid lika härligt att se att Saab dominerar när det gäller att väcka känslor!! Och det är så skönt att äga en Saab än allt annat bjäfs som inte ens får hälften så många kommentarer varje gång de skrivs någonting här på Vib:s webbplatts!!
Saab nu för evigt och för alltid BÄST BÄST BÄST!!!! Av de BÄSTA!! :D

#1
Jes
2010-09-18 19:45

Re; Q
Märkesfanatikers kommentarer går mest obemärkt förbi.
Du brukar ha lite sans så varför någe så dumt? Om Saab vore bäst, ens vore bra (mot konkurrenterna) , hade Saab nog inga problem ...

#1
Q
2010-09-18 20:01

Jes!!
Det där var lite med glimten i ögat som jag gjorde detta lilla busiga utfarande!! Tydligen nappade du direkt? ;)
Men jag vill i alla fall bestämt hävda att Saabs tekniker o ingenjörer både är kunniga dugliga och finurliga. Och att man har en slags tvärföretagarsolidaritet som gör att märket kan överleva trots alla mörka hot. saab är lika goda som de flesta andra märken vill jag hävda bestämt.
Ett par positiva steg i rätt riktning är denna satsning på eldrift (som man proklamerade för ett par år sedan) plus ryktena om att Saab kommer få köpa BMW:s snålaste smådieslar. Precis som Volvo gjorde av Audi när de kom med sin första dieseldrivna bil på/från Hisingen.
Vad tror du om detat Jes??
Kommer Saab lyckas med saabögon sett??

#1
Henrik
2010-09-18 20:02

--> Jes, då är det väl bara att leta upp konkurrenterna som slår Saab,
Elbil, 185 hk, 200km räckvidd, pris 350.000.
119g-diesel, 180hk, 400nm, pris 264.900

#1
Jes
2010-09-18 23:01

Håller med dej Q.
Saab har, om inte alltid så i varje fall förut och ibland ofta stått för inovationer och eget tänkande. Turbo för personbilsmotorer var ett av de verkligt lyckade framstegen ... Saab borde lagt patent på lösningen ;o).
Själv har jag aldrig personligen ägt en Saab men har mekat en hel del ... vilket nog förklarar varför jag valt bort det märket som egen bil.
Jag har både förbryllats, imponerats och förbannat Saab's lösningar i bilbyggeriet ...
Min erfarenhet av Saab är att ingenjörerna är både kunniga, innovativa och ibland lite för kluriga ... för mej alltså, som mekar själv.
I övrigt är bilarna i regel jäkligt roliga att ratta ... men jag har heller aldrig ägt en Alfa ...
Saab har tidigare tilltalat en liten krets av köpare ... Nu vill Saab utmana storsäljare såsom Audi ... Att göra det genom ett trollslag med en ny modell som bygger på den gamla ... Näää, det tror jag inte på ..
Audi finns där (premiumsegmentet) genom ett betydligt mera långsiktigt arbete och en hel del tur ...
Min första Audi, en Audi 100 från tidigt 70 tal var inte en premiumbil .. den kallades allmänt för "fattigmans-mercedes" .. Audi's genomslag kom genom nya karossen och inte minst genom den härliga 5 cylinders 2.3 motorn. Sedan följdes det upp med galvaniserad kaross och Audiarna var lika mycket premium på uppfarten i villakvarteret som BMW och Mercedes (Volvo har alltid betytt en egen premiumklass) ...
Jag minns när en Saab .. med Turbo-emblemet kunde lysa lika mycket "premium" som vilken BMW som helst ... men Saab följde nog inte upp sitt dåvarande övertag ... En galvad kaross (liksom Audi) hade nog varit huvudet på spiken.
Jag tror att Saab först måste "gå förbi" Volvo ... innan man utmanar Audi.
Såvida man inte uppfinner något unikt igen ...
Nej, Saab är inte bäst ... inte för alla och långt ifrån för de flesta ..
Oj, långt inlägg ... orkade du läsa ända hit?

#1
Q
2010-09-19 00:15

Klart jag orkar läsa ända dit.
Och vad jag kan säga är att Saab redan har sitt kundsegment som är frälsta i bilen och dess "egenheter". Nu gäller det att flytta fram positionerna och sälja fler bilar!
Och jag tror att med GM kom det in alldeles för mycket amerikanskt tänkande med visst toppmisstyre från Opel sida. Detta gjorde att Saab hölls tillbaka av GM när det gällde märkets eget bästa!! Ändå lyckades Saab att göra någonting eget trots GM-tyranneriet. Vilket i sin tur medförde att man inte kunde följa upp sitt övertag motex BMW. Att Saab inte når upp till Audis finish håller jag helt med om. Men ändå har man lyckats ingjuta saabsjäl i exempelvis nya 9-5:an. Det är mycket få bilar på 5 meter som är lika roliga och rappa i rörelserna som nya 9-5:an. Och nu el 9-3:an visar ju vilken fantastisk kaliber det finns hos kunnandet i Trollhättan..
Jag tror att man än en gång kan få märket att flyga högt?!! Men då gäller det att från den givna basen som man har förbättra sig på tillräckligt många punkter. Det första blir precis som du säger att slå Volvo på fingrarna när det gäller finish. Sedan att sikta på Audifinish. Men det kommer ta ett tag innan man har uppnått allt. Tills dess hoppas man ju att Saab kan sälja tillräckligt mycket bilar. Både för sig själva men också för sveriges och löntagarnas skull. Nästa bil jag köper kommer garanterat bli en Saab igen. Är man en gång förtjust i Saab så är risken överhängande att det blir en saab till och en till!!

#1
ove
2010-09-19 03:54

Nej, det var i Stockholm som GM hindrade Saab att visa upp sin plugin-hybrid!
När jag försökte få de närvarande säljarna att lyfta på motorhuven för att kunna titta på tekniken sa de att de varken fick visa motorn eller prata om laddfunktionen med oss besökare!?!

#1
Q
2010-09-19 12:15

Tack för korrigeringen Ove. Du har rätt om mässan.

#1
PRIUS..
2010-09-19 16:59

För den som har sitt hus med huvudsäkring på 50 A så kan man ta ut 34KW vid 400 Volt, då går laddningen fort. Har man mer normal säkring på 25A så går det att ta ut 17kW, med en belastningsvakt så är det inga problem att koppla bort delar av laddningen vid större behov till annan förbrukning i huset.

#1
Johansson
2010-09-19 19:06

Vad är det för humbug ViB kommer med?
TV visar rätt bil och fakta
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100917-saab-9-3-epower/index.xml

#1
leif med l
2010-09-19 23:05

Haha, den toppar 150km/h - gör om gör rätt

#1
Johansson
2010-09-19 23:15

Leif med L:
Är du fem år gammal eller?
I så fall märkligt att dina föräldrar gett dig ett sådant gubbigt namn som skulle passa bättre på mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.