Bild
Nästa artikel

Saab ersätter drabbade etanolkunder

Nyheter

Problem med höga sulfathalter i etanolen har tvingat många bilägare att reparera sina bilar. Nu lovar Saab att ersätta drabbade kunder.

- Den som har en Saab och kan visa att man fått problem på grund av dålig etanol E85 kommer att ersättas, säger Thomas Sundström, service- och marknadschef på Saab Sverige, till di.se.

Hundratals bilägare har tvingats reparera sina bilar på grund av höga sulfathalter i etanolen. Problemen uppmärksammades först i våras när tillströmningen av etanolbilar ökade hos verkstäderna.

Enligt Dagens Industri så beräknar BIL Sweden att det i dagsläget finns 300-400 bilägare som ligger ute med mellan 5 000 till 15 000 kronor i reparationskostnader som kan kopplas till de höga sulfatnivåerna i etanolen.

Bränslebolagen har dock vägrat att ersätta bilägarna eftersom det inte har funnits några gränsvärden för sulfater i svensk standardetanol. Därför väljer Saab att ersätta sina kunder - och funderar nu på hur man ska gå vidare med ärendet.

- Vi tittar på vilka krav vi kan ställa på bensinbolagen. Det är väldigt tråkigt att vi som biltillverkare fått negativ kritik när det är bensinbolagen som har levererat etanol som inte varit bra, säger Thomas Sundström.

Enligt Dagens Industri pågår intensiva förhandlingar mellan bränslebolagen och biltillverkarna om hur kunderna ska ersättas. Återstår att se om de båda parterna når fram till en lösning.
Taggar: Nyheter
Saab ersätter drabbade etanolkunder

Kommentarer

#1
Greger
2010-07-20 16:22

Hmm... Den lilla (fattiga) biltillverkaren i norr, står bakom sina kunder och tar ansvar! :-) De stora (rika) biltillverkarna - Ford m.fl. lägger locket på! :-(

#1
David
2010-07-20 17:10

Hus ska vi alla andra etanolförare som inte kör Saab, få någon ersättning?

#1
StigRoger
2010-07-20 18:51

Till Greger:
Du har fel ! Ford har gått ut med brev till alla ägare av Flexifuel-bilar - speciellt i Mälardalen -
och påtalat problemet med dålig kvalitet hos etanolen.

#1
Greger
2010-07-20 18:58

Ja, de säger att man ska tanka Bensin istället! Men de säger inte huruvida de kommer att ersätta motorskador - eller!?

#1
Jes
2010-07-20 20:02

Smart av Saab, fin P.R. och trevligt för kunden förstås.
Tummen upp för Saabs inställning och densamma ner för bensinbolagen.
Kan vi få veta vilket/vilka bolag vi ska akta oss för?

#1
Lennart
2010-07-20 20:20

@David;
Köp en Saab!

#1
S-E S
2010-07-20 20:53

Går det inte att ta reda på vilket/vilka bolag som hade "oturen" att köpa in etanol med höga sulfathalter så att man genom köpbojkott eller dylikt kan "motivera" dessa att erbjuda en etanol med lägre sulfathalt fast gränsvärde saknas? PS bensinbolagen, det finns inget gränsvärde för tomatjuice heller så det är bara att pytsa i. Fy 17 så korkade ursäkter av oljebolagen. De tror att bara för att en sak inte är förbjuden så är den laglig och lämplig. Har ni provat med farinsocker?

#1
Raphael Mabo
2010-07-21 11:42

Hela historien upplevs som sanslös.
I Brasilien har man kört på etanol sedan 70-talet och det har fungerat väldigt bra.

#1
Lennart Germundsson
2010-07-21 13:02

All heder åt Saab, men ge oss namnen på de bensinbolag, som ev. fortfarande säljer dålig E85. Shell, som inte sanerade efter sig på 90-talet efter avslutad utvinning i Afrika, avslöjades ju av ett TV-bolag. Det är dags att göra ett nytt TV-inslag.

#1
David
2010-07-21 14:41

det har skrivits i pressen att Preem /deras leverantör (tankbil) vara skyldiga - stämmer det?

#1
Jes
2010-07-21 18:04

Re; David ..
Soppan blandas inte i tankbilen. Troligen ägs tankbilen av ett åkeri som transporterar åt oljebolaget.
Oljebolaget köper av varandra och hämtar på varandras depåer .. Jag menar att primärt är säljaren ansvarig, alltså det bolaget som sålde produkten till bilägaren ... sekundärt det bolaget som tillhandahöll produkten till säljaren, alltså ägaren av depån där produkten hämtades.

#1
Per
2010-07-22 01:23

Heja Saab!

#1
David
2010-07-22 11:00

Jes; Om man som uppgivits kört bussetanol (en annan typ av bränsle) i samma tankbil och inte rengjort emellan de olika körningarna/lasterna så går det tydligen åt fanders. Det är nog sakfelet - ersättningsfrågan/ansvaret är kanske en annan?!

#1
Pelle
2010-07-23 11:15

@Stigroger
Jo det är ju bra att Ford tog sitt ansvar och skickade ett brev som upplyste om den dåliga Etanolen. Frågan om det är till tröst när insprutarna satt igen och man ska betala bärgare och verkstad. Heders åt Saab.

#1
David
2010-07-23 11:32

Utgår från att även Ford,som det i särklass största och första 'etanolmärket' i Sverige naturligtvis ersätter kunderna (som Saab) och sen ev 'tar fighten' mot den skyldige - vem det nu är. Bilkunden kan de inte tappa - det fattar nog t o m Ford! Uttrycket 'Kunden har alltid rätt' gäller i högsta grad i detta fall. Annars lär inte den kunden komma tillbaka till Ford.

#1
Niotre
2010-07-25 14:21

Heder åt SAAB!
Om det nu är riktigt som artikeln berättar så måste det vara en ny inriktning hos SAAB. Den tidigare ledningen har varit svårflörtad vad jag förstår med att lösa kunders ev. problem. Själv har jag inte behövt utyttja någon form av goodwill efter 18 SAABar. Kör nu på etanol utan problem, 4000 mil och tankar på ST1 eller Statoil.

#1
Stefan
2010-08-18 09:37

Är det Sekabs etanol från pappersbruket i Domsjö som är boven?
Kanske ska producenten Sekab hållas ansvarig?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.