Bild
Nästa artikel

Gröna Bilister kräver etanolersättning

Nyheter

Under våren har höga sulfathalter i etanolen tvingat många bilägare att reparera sina bilar. Nu kräver Gröna Bilister att bränslebolagen ersätter bilisterna.

- Vi måste kunna lita på de produkter vi köper, och veta att någon tar ansvar om det skulle gå snett, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister och fortsätter:

- Visst kan misstag uppstå, men då måste bränslebolagen självklart ta sitt ansvar. Den enskilde bilisten tankar ofta hos flera olika bolag, och oavsett var skadan uppstått måste bilisten få ersättning.

Organisationen Gröna Bilister kräver att bränslebolagen skapar en gemensam fond som ersätter bilister med bränslerelaterade problem. Gröna Bilister anser att fonden bör ligga under det gemensamma branschorganet SPI, och att bolagen kan bidra i förhållande till deras bränsleandel i Sverige.

"Oacceptabelt"

Problemen med bränslet upptäcktes under våren och enligt branschorganisationen BIL Sweden finns det omkring 300-400 bilägare som ligger ute med mellan 5 000 till 15 000 kronor som kan kopplas till de höga sulfatnivåerna i etanolen.

- Grundproblemet är att bränslebolagen inte gjort fullständiga tester av det importerade bränslet. De har gjort de tester som lagen kräver, men missat ett känt problem man hade i USA, kommenterar Jakob Lagercrantz och fortsätter:

-  Det är oacceptabelt att de stora svenska bränslebolagen tar sådana risker med en vanlig konsumentprodukt.

Bränsleproblemen är i dagsläget lösta men Gröna Bilister vill se att bränslebolagen tar ett gemensamt krafttag för att ersätta de drabbade bilisterna.

Diskutera: Vad tycker du om Gröna Bilisters förslag?
Taggar: Nyheter
Gröna Bilister kräver etanolersättning

Kommentarer

#1
S-E S
2010-07-28 20:43

Det är klart att det kan man väl kräva, men så kan det gå när man kör på ett ocertifierat bränsle. Lite får man väl skylla sig själv då, eller lite omkostnader för miljöns skull måste man väl tåla?

#1
Bengt Andersson
2010-07-28 21:22

Helt otroligt. Det går inte för sig att bara bortse från ansvaret med ersättningsbränslet. Tanken att ge bilägarna ett nytt etanolbränsle och tjäna mera pengar innebär ju också att ansvaret för bränslet inte upphör, utan måste tillfullo garanteras. Alla nya produkter är ansvarsmässigt leverantörens garanti för att funktionen är tillfredsställande och väl fungerande.

#1
Ingo
2010-07-28 22:15

De som kör på etanol gör väl det för att de fick statliga subventioner,då får de väl ta dom pengarna och lägga på mer reperationer och underhåll, kunde de tro något annat. Vegetabilisk föda är till för att ätas och inte för att tanka bilen med.

#1
Raphael
2010-07-28 22:31

Brazilien har kört på etanol sedan 70-talet och detta fungerar väldigt bra. T-Forden hade förresten etanolmotor, det är inte många som känner till att i 1900-talets början så fanns det både mackar och fordon för etanol i USA. Men etanolen dog som bilbränsle när den amerikanska kongressen höjde skatten på alkohol, vilket var initierat av John D Rockefeller på Ohio Standard Oil, alla oljebolags moder och den faktiske grundaren av oljeindustrin.

#1
Jes
2010-07-28 22:50

Lite tragikomisk är det .. för det är just de få som faktiskt tankat etanol som drabbats. ..

#1
Christer
2010-07-29 01:07

"problemen börjar i våras" står det i artickeln.... I he.vte heller. Jag fick problem redan våren 2008 med min SAAB De ville byta spridare och rengöra det mesta i motorn till höga kostnader. Jag övergick till 98 oktan och ett nytt bilbatteri i stället och efter några tankningar med upp till 30 SEK med startmotor (därav det nya batteriet) så startade motorn. Sedan bad jag dem nollställa alla givare i elektroniken och sedan startade den lite lättare. Jag kunde inte ens byta oktantal för då var den svårstaartaf igen. Efter det så hade jag bilen i 8 månader innan jag bytte. Hela tiden på 98 oktan. Snacka om miljövänligt!
Så kom inte o snacka om att detta började i våras!

#1
Etanolbilist=Miljöhjälte!
2010-07-29 11:10

Har som tur varit klarat min Ford-etanolmotor och tydligen tar Saab och Ford hand om reklamationerna på ett förtjänstfullt sätt. Däremot är det ju skandal att inte berörda oljebolag ställer upp. Skriv vilka de är så vi vet var vi INTE ska tanka! F n är det ca 1 kr billigare/mil med etanol och det är bra/nödvändigt för ekonomin o miljön.

#1
S-E S
2010-07-29 12:43

ETANOLBILIST=MILJÖHJÄLTE, jag vet inte om detta är en verklighetsbeskrivning eller Miljöpartiets inlägg i den kommande valkampanjen? Faktum kvarstår: tankar man medvetet ett ocertifierat bränsle, vilket framgår av att man inte kan ge dig en entydig förbrukning per mil när du kör på E 85, så får man i sitt enfald stå sitt kast!
Tänk om "bensinbilisterna" vore lika lättlurade? Skulle en bensinbilist tanka från en bensinpump där det står "oklassad bensin med variabelt oktantal och innehåll, skonsam mot miljön"?. Jag tror inte det!
I och med att det inte ställs tydliga krav på innehållet i den etanol som levereras, t ex av kunderna, så kommer eländet att fortsätta. Varför ska det vara så svårt att klara av en klassning av alkohol? Har ni frågat Systembolaget? Det är där expertisen sitter, inte hos pölitikerna!

#1
Bengt Andersson
2010-07-29 13:42

Svar till Etanolbilist. Helt OK att ange de bolag som
inte tar sitt ansvar för skiten dom säljer. En köpbojkott på bolagen är nog ett bra lösning. Förundras över att inte Vi Bilägare tar ställning och stöder bilägarna i kampen - vilket det ju tycks vara. Tidningen brukar ju ha vettiga synpunkter på det mesta vad betr. bilägande.

#1
Etanolbilist=Miljöhjälte
2010-07-29 14:55

SES; Självklart ska det inte säljas ett bränsle på macken som skadar en modern motor. Vi kunder kan inget om bränslen - den kunskapen ska oljebolagen besitta. Av ditt resonemang verkar det som du företräder ett oljebolag?! Jag är inte miljöpartist men har tankat o kört på etanol i snart 6 år utan några problem - bara hjälpt moder natur lite på vägen!

#1
MattiasD
2010-07-29 16:24

S-E-S, den E85 som säljs i Sverige följer svensk standard (SS 155480) med uppsatta krav på innehåll, där nu är även sulfathalten kravställd. Så någon större variation i innehåll är det inte tal om.

#1
S-E S
2010-07-29 16:59

MATTIASD, om det är så att den etanol som säljs på den svenska marknaden följer SS 15 54 80 så är det uppenbart något fel på normen. Dels skadar produkterna som tillverkas enligt denna norm motorer och dels har normen så vida gränsvärden att man inte säkert kan fastställa ett fordons förbrukning i liter E 85 per mil med den produkt som tillverkas enligt denna norm. Är det någon som kollar vad en tankbil levererar till macken? Tänkte väl det.
ETANOLBILIST-MILJÖHJÄLTE, jag representerar inte något oljebolag utan endast mig själv. Jag har en mycket enkel filosofi, nämligen: Den som släpper ut MINST skit genom avgasröret är miljövänligast. Vad du stoppar i tanken blir därmed ovesentligt. Det är INTE oljebolagen som har efterfrågat E 85 utan personer som du och ni har glömt att berätta för oljebolagen vad ni vill ha! Det räcker inte med att säga "spritblandad bensin".
PS: Kör du på närproducerat? Bensin från Nordsjöolja blandat med Svensk etanol eller köper du produkter från mellersta östen blandat med Brasiliansk etanol? Samma synpunkter gäller för bensin och grönsaker.

#1
MattiasD
2010-07-29 17:48

S-E-S, ska erkänna att jag inte läst standarden själv. Men gränserna bör ju inte ha för stora toleranser för då känns det rätt meningslöst med en standard. Vad gäller motorproblemen beror det på för höga sulfathalter i bränslet och det kontrolleras numera i en uppdaterad standard. Att det inte gjorts förut är märkligt då man gör detta bla i USA. Angående certifieringen är det ett msyterium att det inte drivits fram. Nåt våra motorjournalister borde kritisera EU för.

#1
E=M
2010-07-30 11:41

SES; Det finns faktiskt ett klart samband mellan vad man tankar och vad som kommer ut ur avgasröret. E85 sänker t ex CO2-halten betydligt under gränsen för vedertagna miljöbilsnivån 120g/km.

#1
S-E S
2010-07-30 18:04

E=M, vad jag menar är att om du kör på en blandning som gör det möjligt att filtrera/katalysera/nyttiggöra sig av det som kommer ur avgasröret, så är kanske det miljövänligare än Etanol. Idag finns etanol, varför blanda i bensin när ren etanol är miljövänligare. Det är ingen omöjlighet att köra på ren etanol även i Sverige. Det är bara så att någon måste intressera sig för det, t ex någon miljöorganisation kan lämpligen visa framfötterna och prestera i stället för att kritisera.

#1
Christer
2010-07-31 10:11

Det verkar som om E85 är ett väldigt "osäkert" bränsle i många avseenden. Troligen bra för miljön, men med många oklarheter. Oklara standarder. Varför finns det nästan bara i Sverige? Motorerna strejkar och troligen mest för de som kör mycket. Mina bekymmer började vid 12000 mil ca. Förbrukningen är skyhög. Ska vi köra upp det vi odlar när folk svälter.
Jag håller med den läsare som skrev att "skulle bensinbilister acceptera alla dessa dåliga kvalitéer ? Inte alls.
Jag har övergett E85 sedan 2,5 år till diesel. E85 körde jag 18 000 mil med till skyhöga kostnader o service.

#1
kent
2010-08-02 00:12

Christer:
Det är en grav missuppfattning att svälten beror på att man i Europa och Sverige säljer alltmer etanol och andra biobränslen. Svälten minskar faktiskt eftersom bönderna får ytterligare en gren att försörja sig på samtidigt som CO2 utsläppen minskar radikalt. Vill man göra ngt åt svälten skall du sluta köpa kaffe och tobak. Av världens åkerarealer odlar man kaffe, te och tobak på ca 17% medan etanol bränsletillverkning odlas på ca 0,8% av världens åkermark!!! Betänk sedan vilka omiljökonsekvenser som oljeutsläpp får tex BP katastrof i Mexikanska Golfen och EXXON Valdez grundstötning. Hamnar etanol i havet tillfogas ingen skada överhuvudtaget samtidigt som bonden ges avsättning för sina varor. Fortsätt att tanka etanol eller har du ingen etanolbil blanda i ca 20-40% i bensinen till din bil. Det fungerar på ALLA motorer oaktat fabrikat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.