Bild
Nästa artikel

Etanolproblem kostade Birgitta 12 860 kronor

Reportage

Uppåt ett par tusen svenska bilägare har haft problem med sina etanoldrivna bilar i år. Birgitta Karlsson i Västerås fick beskedet att felet berodde på att hon kört för mycket med etanol.

Birgitta Karlssons Ford Focus Flexifuel drabbades av problem med bränslepumpen. Enligt verkstaden berodde felet på att hon kört för mycket med etanol, trots att bilen ska kunna köras på just det bränslet.

- På verkstaden sa de att man måste tanka bensin ibland, annars slaggar bränslepumpen igen. Men det är det ingen som informerat mig om. Har inte Ford någon skyldighet att upplysa bilägare om det här? undrar Birgitta Karlsson.

Det står heller inte i instruktionsboken till hennes Ford Focus att bilen bör tankas med bensin istället för etanol ibland. Och någon annan information till kunderna har Ford officiellt inte heller gått ut med.

Verkstadsnotan för bränslepumpen till hennes Ford Focus slutade på 12 860 kronor.

När Vi Bilägare kontaktar Bilia, som säljer och servar Ford i Västerås, vill man inte alls uttala sig om problemen med etanol.

- Jag kan inte uttala mig om det, du får prata med generalagenten om det, säger flera serviceansvariga som Vi Bilägare har talat med.
 
Ola Norberg är PR-ansvarig för Ford Sverige:

- Vi har sedan årsskiftet haft problem främst i Mälardalsregionen med bilar som körs på etanol.  För höga sulfathalter bildar belägg på bränslespridarna som klibbar igen. Vår misstanke har varit att det är ett bränsleproblem, eftersom vi haft etanolbilar i flera år tidigare utan de här problemen. Bränslet verkar inte hålla rätt kvalitet, eftersom motorn slaggar igen.

Men bilägaren fick beskedet av verkstaden att tanka på bensin ibland istället för etanol?
- Kunden kan ha uppfattat det fel. Självklart ska kunderna kunna köra hundra procent på E85 eftersom de har köpt en etanolbil, säger Ola Norberg.

Men just nu råder ni kunderna att tanka bensin istället för etanol?

- Så länge det finns risk för att det finns dålig etanol kvar ute hos mackarna så måste vi tyvärr göra det. Annars kan det få ekonomiska konsekvenser med höga verkstadsräkningar för kunderna.


Ford har gått ut med brev till flexifuel-bilägare om att de kan vända sig till bränslebolagen för att få ersättning för problem som uppstått efter inblandning av ED95 i E85-bränslet.

- När det gäller problem som uppstått på grund av för höga sulfathalter utgår ingen ekonomisk kompensation vare sig från oss eller från bränslebolagen, säger Ola Norberg.

Att köra på bensin kan alltså vara en lösning. I Vi Bilägare #11 kommer ett reportage där du kommer att kunna läsa om problemen, vem som har ansvaret och hur de olika aktörerna arbetar för att förbättra situationen.


Diskutera: Hur tycker du att etanolproblemen ska lösas?
Taggar: Reportage
Etanolproblem kostade Birgitta 12 860 kronor

Kommentarer

#1
MASA
2010-08-03 16:56

Det låter inte precis som gamla rost-problem. Garanti finns, men ingen tar ansvar för felen. Låt oss vända på det; hur skall bilägaren kunna veta, att just nu finns det för mycket sulfater i bränslet?

#1
Raphael
2010-08-03 17:15

I Brasilien har man kört på etanol sedan 70-talet och det fungerar väldigt bra. Gör om, gör rätt!

#1
S-E S
2010-08-03 17:18

Kör på bensin, en klassad produkt!

#1
Emme som inte skriver fud
2010-08-03 17:26

Kärringen har väl tankat diesel.

#1
B. And
2010-08-03 17:49

För jävligt. Naturligtsvis ska etanolleverantören betala alla kostnader. Tidningen Vi Biläg. måste gå ut hårt och såga alla etanolbolag som säljer skiten. Annonsera om biffstek och du får råttkött.

#1
Eklund
2010-08-03 17:53

Vi Bilägare läser tydligen inte dagstidningarna... I sommar har vi kunnat läsa att problemen berodde på att några svenska bensinbolag (dock ej OK!) bytte leverantör och började köpa in etanol från vinöverskottet i Europa istället för Brasilien. Tyvärr fick man då en produkt med delvis annorlunda kemisk sammansättning, vilket i sin tur orsakade motorproblemen. Denna gång går det alltså inte att skylla på vare sig Ford, E85 eller Bilia. Höj nivån, Vi Bilägare!

#1
Jes
2010-08-03 19:15

Vems felet än är med höga sulfathalter i bränslet är det under all kritik att tala om för kunden att hon ska köra sin etanolbil på bensin, speciellt i efterhand när kunden står med en räkning om 13.000 kr för reparation av etanolpumpen som gått sönder för att kunden, med all världens rätt trodde hon kunde köra sin etanolbil på just etanol.
Tummen ner för Ford.

#1
barrett
2010-08-03 19:30

Håll er borta från spriten, kör på diesel.

#1
Lennart Germundsson
2010-08-03 19:41

De som alltid tankar på samma oljebolag och får problem med undermålig E85 kan vål anmäla det till Vi Bilägare, så vi kan få reda på vilka bolag vi skall undvika. Det är nog så att det endast är konsumentmakt som gäller.

#1
Hålle
2010-08-03 20:28

Du BARRETT, hur går en flexifuel på diesel?
Ytterligare en mycket fånig och dum kommentar i detta forum!
Håll inne med dessa dumma saker!

#1
OLIRC
2010-08-04 08:52

Jag längtar till e-bilen när vi slipper denna skit och försöka komma undan mentalitet som denna jakt på alternativa bränslen lett till när vi i bilens födelse hade el som bränsle! Ironi någon?

#1
S-E S
2010-08-04 12:07

Rätt OLIRC, sprit köper man på Systembolaget. De senaste problemen är ytterligare ett bevis för att "sprit och bilkörning inte hör i hop"!

#1
kenneth
2010-08-04 12:27

Vi körde vår förra SAAB 9-5 Biopower i över 19 000 mil mestadels på etanol helt utan problem. Det enda som byttes var ett hjullager! I år köpte vi en ny SAAB 9-3 Biopower, såklart, och den har rullat helt utan några som helst problem på i princip bara etanol. Etanol och bil hör definitivt. Kan berätta att vår förra SAAB 9-5 drog ca 1,1 liter etanol per mil och vår nya SAAB 9-3 kombi drar mellan 0,9 - 0,95 liter etanol per mil. Väldigt nöjd SAAB ägare.

#1
Samuel
2010-08-04 12:32

Jag tror inte på detta! Varför? Jo, det var samma svarta rubriker då man införde blyfribensin i mitten av 1980 talet. Motorerna skar och rasade. Det var samma snack, kritik, då katalysatorrening infördes 1987 - 1989. Motorn blev oerhört slö skrev man.Samma negativa propaganda hörs då etanolen slår igenom idag. Är det ngn som kännerigen mönstret?

#1
SLAM
2010-08-04 15:09

Än en gång! Det hade varit bättre att blanda i mer etanol direkt i bensinen då hade miljö resultatet blivit större än i dag, vi har provat under längre tid köra på 15 till 30% i blandning med flera bil fabrikat och resultatet har varit mycket positiva med bättre motor gång och i vissa fall lägre bränsle åt gång några skador på bränslesystem eller motor har inte heller kunnat på visa. Hur tänkte våra politiker troligtvis var det lobbying som påverkade?

#1
Erling Strand
2010-08-04 20:12

Lilla (fattiga) massmedia hånade SAAB ersätter sina kunder men inte STORA STYGGA Ford
Se länk:
http://di.se/Default.aspx?pid=211068__ArticlePageProvider

#1
S-E S
2010-08-05 00:42

Rätt SLAM, E15 åt alla är ett bättre miljöalternativ än E85 åt några.

#2
2011-08-17 21:03

Det är högst tveksamt om pumpen har gått sönder pga. spriten.
Låter som en felsägning vilken har fått oanade proportioner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.