Bild
Nästa artikel

Saab ersätter bilägare för etanolproblem

Nyheter

Saab ersätter de bilägare som fått problem på grund av förorenad etanol. Omkring 600 Saabägare är berörda av problemen.

Volvo, Saab och Ford är de tre största märkena i Sverige på bilar som kan köras på E85-bränsle.

Två tusen bilar omfattas
Totalt har närmare 2 000 bilar i Sverige drabbats av problem efter att ha tankat E85.

Av dessa ska omkring 600 vara Saab, enligt uppgifter från tillverkaren.

Volvo och Ford vill inte uppge hur många bilar som drabbats, men säger att det är ett "fåtal" och att det är "färre än hos konkurrenterna".

På Saabs Biopower-bilar har symptomen varit ryckig gång, lysande check engine-lampa, svårstartade motorer och det har lett till bland annat byte av insprutningsventiler.

Kommer Saab att ersätta kunder som har haft problem med sin bil beroende på att de har tankat etanol?
- Ja, om de har tankat förorenad etanol, säger Eric Geers, informationschef på Saab Automobile.

Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar bekräftar att Volvo haft problem med etanolblandningen under vintern.

- Även Volvoägare har drabbats av E85-problem i vinter. På de mindre 1,8F-motorerna har en del störningar rapporterats genom någon rödaktig beläggning på spridarmunstyckena, säger Bo Larsen.

- Var denna beläggning kommer ifrån vet vi inte, kontakter har tagits med bränsleleverantörerna som enligt uppgift tillsätter något rött färgämne.

På Volvos 2,5-litersmotor har problemen främst gällt för taxibilar i Mälardalsregionen.

Skadar cylinderhuvud och kolvringar
Det handlar om en geggig beläggning som, enligt Volvo, har skadat cylinderhuvud och kolvringar.


Enligt Volvo beror det på att ämnet Polyetenglykol hittats, något som inte ska finnas i vanlig etanol.

Volvo har inlett diskussioner med bränsleleverantörerna om detta och har för närvarande inga planer på att driva någon juridisk process om detta.

- Vi har inte haft några stora problem. Det här är inte bilens fel, vi har ju inte haft problem under tidigare år med det här, säger Bo Larsen.

-Det är helt bränsleleverantörernas fel.

Inga planer
Volvo har för närvarande inte planerat några ersättningar till kunder som fått problem med bilen efter att ha tankat etanol.

Däremot kan de som fått problem efter smutsig etanol få ersättning från bränslebolaget via Volvo.

- När det gäller bränslet, som genom kristallisering sätter igen spridarmunstyckena, sköter vi det så att kunden hålls skadeslös, säger Bo Larsen.

Diskutera: Hur tycker du biltillverkarna hanterat problemen med etanolbilarna?
Fakta: Etanol i Sverige

* Etanol används inom många områden, bland annat som fordonsbränsle. Nästan alla bensindrivna bilar i Sverige körs på små mängder av etanol i bensinen. Men de bilar som kan köras på E85-bränsle räknas som miljöbilar, eftersom E85-bränslet klassas som förnyelsebart drivmedel i Sverige. Etanolutsläpp bryts ned av mikroorganismer och ska inte medföra negativa miljökonsekvenser.

* E85-bränsle består sommartid av 85 procent etanol och 15 procent bensin, vintertid cirka 75 procent etanol och 25 procent bensin. Etanolen har sämre kallstart- och smörjningsegenskaper, därför används mer bensin i bränslet under vintertid.

* Etanolen har ett lägre energivärde än bensin, vilket gör att bränsleförbrukningen med E85 ofta blir cirka 30-40 procent högre jämfört med bensin.

* I Sverige finns omkring 250 000 bilar som kan köras på E85, varav merparten är Volvo, Saab och Ford.

Taggar: Nyheter
Saab ersätter bilägare för etanolproblem

Kommentarer

#1
Wictor
2010-08-24 10:36

Bra gjort av SAAB

#1
MUller
2010-08-24 11:00

Finns SAAB kvar?

#1
Hanzzon
2010-08-24 11:07

Bra agerat av Saab om man ersätter drabbade bilägare!

#1
Blixten
2010-08-24 11:08

SAAB 9-3 är fortfarande den snyggaste kombin i mellanklassen! Det är bra att SAAB visar att man vårdar sina kunder eftersom man har flera nya modellsläpp de närmsta två åren.

#1
pg
2010-08-24 12:18

9-3 an är väl den fulaste av dagens kombibilar. Den snyggaste är Insignia, även komfortmässigt slår den Saab 9-3 med hästlängder. Törs inte Saab lämna 5 års fabrikgaranti på sina bilar? Opel har ju 5 års fabriksgaranti, _Vauxhall inför livstidsgaranti, ( vad det nu innebär). Maskinellt är ju bilarna tekniskt lika så även Saab borde införa denna garanti.

#1
Tommy
2010-08-24 12:22

SAAB har alltid ställt upp för sina kunder. Det var, av förklarliga skäl, lite sämre för ett år sedan, men nu verkar det som de har samma policy som tidigare. Det är en av anledningarna att jag kör SAAB!

#1
Anders
2010-08-24 12:57

PG: Insignia och 9-3 är ju inte ens i samma storleksklass. 9-3 ful? Då undrar jag om den som ritade Insignias baklucka har jobbet kvar?

#1
Emme som inte skriver fud
2010-08-24 13:40

Ingen saab ser bra ut. Min Volvo är finast.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 13:40

PG, du är för rolig du. :)

#1
Calle
2010-08-24 14:55

PG, en anledning till att Opel haft råd med de förlängda garantierna kan ju vara att man fått rejält med statsstöd från den tyska regeringen? SAAB däremot får inte en spänn, däremot får man mycket skäll:-)....

#1
pg
2010-08-24 15:14

Ja, jag är både rolig och förnuftig. Min bedömning är min egen och jag delar den med flera, likaväl som det finns de som tycker raka motsatsen.
Beträfffande statsstöd, så drogs de ju in i och med att GM ville behålla Opel och Vauxhall. Stödet är i vart fall inte lika stort längre, och så vitt jag vet har inte Vauxhall något som helst stöd.
Och vad 9.3 an beträffar, är den inte mycket större än nya Astra och kan inte på något sätt mäta sig med Saab 9-5.
Därför är det Saab 9-5 och Opel Insignia som gäller för mig.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 15:21

Ser även nu att någon som försökte härma mig skrev nästan exakt samtidigt. Komiskt. Var det inte Vibilägare som skulle ta tag i detta men inget hände?

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 15:21

Ser även nu att någon som försökte härma mig skrev nästan exakt samtidigt. Komiskt. Var det inte Vibilägare som skulle ta tag i detta men inget hände?

#1
pg.
2010-08-24 15:21

Men Saab ska ha heder i det här fallet. Men Saab har inte alltid skött sig. Många modeller på 80 talet läkte från värmepaketet, utan att Saab på något sätt försökte gottgöra kunderna. Sak samma med kamkedjorna och växellådorna.
Men Saab har även skött sig, som när det gällde tändkassetterna t.ex.
Det finns anledning till både ris och ros. Men det gäller väl alla bilmärken?

#1
EMME - DEN RIKTIGA SOM INTE SKRIVER FUD
2010-08-24 16:13

Tror ni att det är värt att kosta på pärlan en rostskyddsbehandling?
http://212.112.179.20/images/36/3641705055.jpg

#1
Pelle
2010-08-24 17:23

Bra agerat Saab. Att sen 9-3 kombi är världens fulaste bil är en helt annan fråga. Vem köper en ful bil - vad blir 2:a-handsvärdet tror dom?!

#1
Kjell-Åke
2010-08-24 17:42

Storsint av SAAB men frågan är om det är rätt. Bensinbolagen får nu ytterligare en anledning att komma ifrån sitt ansvar vilket leder till att ägare av andra märken blir utan ersättning. Ingen, inte ens bensinbolagen kan väl påstå att det inte är en dålig produkt man sålt och det är otroligt dåligt att man inte tar ansar för det.

#1
Bilbranschkonsulten
2010-08-24 18:11

Om Saab agerar omsorgsfullt - vilket det verkar som, så kan det väl bara vara positivt! Det stärker förtroendet MER än överdrivet långa garantier. Här visar SAAB att man t.o.m tar ett ansvar för sina produkter Även om bensinbolagen är de som borde tagit ansvaret. Frågan är hur man bevisar att man tankat felaktigt bränsle? Räcker det med att "ha symptomen" eller hur ser reglerna ut som Saab-verkstäderena måste hålla sej till. Finns det någon Saab verkstadschef som kan skriva och tala om det (glöm inte att skriva anonymnt-för annars blir det nog tufft för den som vågar)

#1
Mattias
2010-08-24 19:49

Bra Saab, kosumenterna skall inte behöva ta smällen vems fel det än är. Saab driver förmodligen själva frågan mot bensinbolagen.

#1
Q
2010-08-24 20:28

Hmm PG vad var det som hände Opel i Vib:s långtest?? Elektroniken fick frispel!! Genast skyndade du till Opels försvar med något slag obestämt svammel!! Men det är klart. Med Tysklands protektionism så har väl opel precis som Calle påpekar livstidsstöd från tyska staten. Förövrigt tycker jag att Insignian ser ut som en havererad moccasin. Emme är måhända din volvo komuniströd??? ;)

#1
Kjell-Åke
2010-08-24 21:03

Vilket tjat om vad som är fult eller inte. Skönheten finns i bedömarens ögon.

#1
pg
2010-08-24 22:35

Q, du borde veta att de Oplar som Vi bilägare fick till handa, var förseriebilar. Bilar som skulle testas ett par måndader av återförsäljarna. När Vi bilägare fick de här bilarna fanns de inte till försäljning annat än på beställning.
Visst är Opel värd att försaras. Det är lika självklart som att du propagerar för Saab eller vad det nu är.
Hur som helst är kvaliteten väldigt bra hos Opel. Jag tror inte att Opel skulle gå ut med denna garanti om man inte visste att produkten håller måttet.
Och till Q och andra som tycker att insignian är ful, hur är det med det egentigen? Få bilar har fått så många utmärkelser för designspråket av pressen.
Det är i stort sett endast pressen i Sverige som skrivit ner Insignian, som är toppsäljare i 11 länder, där de återfinns bland de 2 mest sålda bilarna i sin storleksklass.
Men det var ju inte Opels ev. kvalitet vi skulle diskutera här, utan Saabs åtagande när det gäller etanolproblematiken.
Till sist, glöm inte att all teknik delas av Saab och Opel, förutom etanoldriften

#1
haubits77b
2010-08-24 22:44

Bygger man skit är det klart man ska stå för diverse fel som uppstår.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 23:10

Inte jag som skrev den senaste kommentaren ang rostskydd!
Vibilägare, kan ni ta bort måntro? Vad är det för sida utan någon moderator?

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 23:12

HAUBITS77B: Detta var inte Saabs fel men ändå tog de på sig det.
Inget med vad som bygger "skit" att göra. Hoppas någon har snott ditt nick med för trodde du var iaf något seriösare än så.

#1
AL
2010-08-25 00:25

Fast försäljningsvolymerna PG är inget bra mätverktyg över hur bra produkter som tillverkas, i alla fall inte relativt andra alternativ. Det förutsätter nämligen konkurrensneutralitet och fungerande marknader - vilket är ungefär raka motsatsen till bilbranschens situation. Så applådera gärna Opel (som jag själv upplever som för bullriga), men använd inte termer som försäljningsframgångar som en garanti för att produkterna är bäst. Det håller inte. MVH AL

#1
pg
2010-08-25 17:01

Jag har aldrig framhållit att Opel skulle vara bäst. Jag har inte heller påstått att Saab skulle vara en dålig bil.
Men Opel är numera så pass bra och tillförlitlig att detta märke borde få den uppskattning märket förtjänar.
Det enda fabrikationsfel Opel haft har varit rosten. maskinellt har framför allt motorer växellådor och övriga delar i transmissionen haft en hög kvalitet, bortsett från några missar med sk. miljömotorer på slutet av 80 talet.
I just dessa fall vill jag passa på att ge en känga till Opel, som inte skötte detta lika bra som saab skött missödena med etanolmotorerna.
Jag sväljer inte allt som Opel gör, men har erfarenheten av att Opel har en bra och bekymmersfri vagnspark idag.

#1
Q
2010-08-25 19:22

PG. Visst e det generöst av Opel att ge fem års garanti. Men jag tror faktiskt att Saab också kommer att ge fem år också på elektronik osv. Har tio års rostskyddsgaranti på min Saabcab i alla fall och det e ju bra. Spelar ingen roll vad pressen tycker om Opels design. Jag hävdar min egen fria rättighet som en självständigt tyckande demokratisk medborgare i demokratins Sverige. Och jag tycker att Insignian är rysligt och osmakligt ful!! Bättre då med astran som är hyfsat snygg.

#1
pg
2010-08-25 20:44

Q får givetvis tycka vad han vill, men jag tycker att Saabs kombibilar är otroligt fula.
Men och ett stort sådant beträffande komfort och köregenskaper, är att 9-5 är 10 gånger bättre än 9-3 an. Det är rymligt och luftigt i förarmiljön till skillnad mot 9-3 ans skohornsmodell av förarmiljö.
9-3 uppför sig nervöst på vägen jämfört med 9-5. 9-3 an får alltså bottenbetyg av mig, men 9-5 (gamla miodellen- den nya har jag ingen erfarenhet av, annat än provkörning vilket är för lite) är toppen både komfort och körmässigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.